Beantwoorden
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

Plex server en de Plex app buffer problemen.

Beste forumleden, 

even mijn situatie schetsen. 

In mijn woonkamer staat een iMac 27 inch modeljaar mid 2017 met het besturingssysteem Mac OS BigSur versie 11.4, hier draai ik de laatste versie van Plex Server. 

Al mijn bestanden ( tv series, films) , staan op een Samsung SSD T7 touch die verbonden is via usbc naar de iMac. 

Op mijn LG led tv model 55C7V staat de Plex app geïnstalleerd. 

De tv is verbonden via een utp kabel met de nieuwste all in one van Telenet. ( de toren voor de One modellen). 

De Imac staat op ongeveer een 4 tal meter opgesteld van de tv. 

Als ik nu een serie wil opvragen via mijn Plex Server en deze stream via de Plex app op de tv gebeurt het meermaals dat deze buffert. Het beeld blijft als het ware stilstaan voor enkele seconden en gaat dan verder. 

Series en films zijn meestal in 4K of in Dolby Vision. 

Volgens mij kan het niet aan de snelheid van mijn verbinding liggen want deze is in orde. ( draadloos haal ik op mijn iMac ongeveer 600 Mbps). 

Heeft iemand van jullie soms ervaring met zo een opstelling? 

Kan het te maken hebben met de verwerking van de series en of films op de Plex app? 

Is de processor van de LG led misschien te zwak om zulke. zware data streams te verwerken? 

Alle hulp en tips zijn meer dan welkom. 

Nog even vermelden dat ik deze problemen niet echt ondervind met series en films die streamen in een lagere kwaliteit. 

 

 

0 Likes
34 reacties
Ex-Netweter
 

Plex server en de Plex app buffer problemen.

@fieldoxide

Probeer eens door hardware acceleration aan of uit te zetten in Plex.

0 Likes
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

Plex server en de Plex app buffer problemen.

@Ex-Netweter Daar heb je blijkbaar een Plex Pass voor nodig en die heb ik niet. 

Ik maak gebruik van de gewone versie. 

Schermafbeelding 2021-06-13 om 19.59.28.png

0 Likes
Ex-Netweter
 

Plex server en de Plex app buffer problemen.

@fieldoxide 

Ach zo, wist 'k niet.

Merk je een verschil wanneer je de subtitles uitzet?

0 Likes
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

Plex server en de Plex app buffer problemen.

@Ex-Netweter Dat heb ik nog niet geprobeerd. Nu daarnet heb ik nog een film uitgekeken in dolby vision die gisteren nog veel problemen gaf, het laatste half uur had geen enkel buffer probleem meer. 

Het is dus een probleem dat af en toe de kop opsteekt. Vreemd. 

0 Likes
Morpheus122
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Topicwurm! Say what?! Complimentendag Tien op tien!

Plex server en de Plex app buffer problemen.

Ik gebruik plex op mijn Synology en had dezelfde bufferproblemen met de plex app op een xbox one. Sinds ik naar een chromecast stream heb ik geen enkel bufferprobleem meer gehad. Niet elke plex app lijkt mij even goed ge-optimaliseerd

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2588
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Plex server en de Plex app buffer problemen.

Zet de kwaliteitsetting op je clients op “maximum” (of de hoogste setting).

Dit zorgt ervoor dat de Plex server niet gaat transcoderen en de film/serie onveranderd doorstuurt.

Geen buffering meer, ook zonder Plex Pass.

Dit werkt met elke client.

 

Buffering kan twee oorzaken hebben: het netwerk is de bottleneck (wat hier niet het geval zal zijn) of de CPU wordt te zwaar belast.

He afspelen door de LG TV mag geen problemen geven.

 

Transcoderen gebeurt op de Plex server en wordt gebruikt om de bestandsgrootte te beperken door de resolutie te verminderen, bijv van 4K naar 1080p of 720p. Of als je client het videoformaat niet ondersteunt. Dit is een proces dat heel veel cpu vergt (tenzij je hardware acceleration kan gebruiken, wat niet zo maar op elke hardware kan en idd een Plex pass vereist).

Als je bandbreedte genoeg hebt, doe je beter geen transcoding. Maar bijv wel als je je Plex server benadert vanop een smartphone over een 4G verbinding.

 

@Ex-Netweter alles draait om het transcoderen. Als je dit kan vermijden heb je ook geen hardware acceleration nodig.

Subtitles aanzetten zal ook geen verschil maken, tenzij je client geen ondertitels ondersteunt. In dat zeldzame geval zal de Plex server de subtitels in de video on the fly gaan “inbakken”, wat dan weer transcoderen vereist.

Elke client ondersteunt normaal native .srt subtitles, maar bijv niet het .pgs subtitle formaat.

 

@fieldoxide Ik heb een gelijkaardige setup: Plex op een Synology DS218+ en Plex app op een LG OLED55CX6LA.

Na instelling van beeldkwaliteit naar maximum op de LG TV geen bufferingsproblemen meer.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

Plex server en de Plex app buffer problemen.

@Steven-E Transcoderkwaliteit staat nu op automatisch bij mij op mijn iMac. 

Ik heb ook nog de optie om te kiezen tussen voorkeur voor hogere snelheid tijdens encoding of voorkeur voor hogere kwaliteit tijdens encoding. 

Is het deze parameter die ik moet aanpassen? 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2588
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Plex server en de Plex app buffer problemen.

Het is vooral de setting op de client die belangrijk is.  Die moet op maximaal staan, dus op je LG TV.

Op de server kan je transcoding eventueel helemaal disablen.

 

You can disable transcoding in the server settings (check Settings > [Server Name] > Transcoder > Disable video stream transcoding).

 

Maar ik ben nu wel aan het twijfelen geslagen na het lezen van https://forums.plex.tv/t/lg-webos-subtitle-without-transcoding/708908

Blijkbaar is transcoding toch nodig op de LG TV zodra je SRT subtitles aanzet.

Je zou dit eens kunnen testen door transcoding op de server te disablen en om dan subtitles aan te zetten.

 

PS: ik heb zelf wel hardware acceleration aangezet, met een Plex Pass.

Hardware acceleration werkt enkel met een Intel processor.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

Plex server en de Plex app buffer problemen.

@Steven-E Kan je even kijken of de volgende settings correct staan. 

Dit is een screenshot van de Plex Media Server op mijn iMac. 

Schermafbeelding 2021-06-14 om 09.56.26.jpg

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2588
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Plex server en de Plex app buffer problemen.

@fieldoxide zoals ik reeds zei, dit is minder van belang. Check de settings op de Plex app op je TV LG.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

Plex server en de Plex app buffer problemen.

@Steven-E Enig idee waar ik deze instelling moet terugvinden? 

Ik ben even door alle menuopties gegaan maar ik vind dit niet direct terug. ( zie onderstaande afbeelding). 

Schermafbeelding 2021-06-14 om 10.10.55.jpg

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2588
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Plex server en de Plex app buffer problemen.

@fieldoxide 

Ok, na het lezen van  https://forums.plex.tv/t/lg-webos-subtitle-without-transcoding/708908 is het me nu duidelijk.

 

Het aanzetten van subtitles in .SRT zorgt er op zich niet voor dat er "transcoding" gebeurt. (Transcoding moet je proberen te vermijden als je heer hardware acceleratie wil of kan gebruiken).

Maar als de audio van de film die je afspeelt gecodeert is in een formaat dat je LG TV niet ondersteunt (recente LG TV's ondersteunen bijv geen DTS meer, de jouwe nog wel), dan moet zowel de audio als de video getranscode worden. Dit om er voor te zorgen dat de subtitels in sync blijven met het beeld.

 

Dus wil je transcoding vermijden dient het volgende in orde te zijn:

  • Client video kwaliteit op "Original"
  • indien je subtitels gebruikt moeten deze van het .SRT formaat zijn
  • Indien je subtitels gebruikt moet de audio van de film in een formaat geëncodeerd zijn dat je TV natively verstaat (voor jouw TV is dit AC3(Dolby Digital), EAC3, HE-AAC, AAC, MP2, MP3, PCM, DTS, DTS-HD, DTS Express, WMA, apt-X)
    Als de film meerdere audiosporen bevat, kies je dus best eentje die standaard ondersteund wordt.

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 487
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

Plex server en de Plex app buffer problemen.

@Steven-E Dus alles staat volgens mij correct in de instellingen van de Plex app op mijn LG oled. 

Ik hou jullie op de hoogte, als ik nog bufferproblemen ondervind zal ik proberen om het formaat en het soort ondertitels ( ingebakken of aparte) bij te voegen met een screenshot. 

Het meest gebruik ik MKV bestanden met bijgevoegde ondertitels. ( in SRT formaat). 

Deze staan dan in 1 en dezelfde map en ik hernoem het SRT bestand naar dezelfde naam van de film of serie zodat de ondertitels herkend worden. 

De laatste keer dat ik het probleem heb ondervonden was bij een film met ingebouwde ondertitels in het formaat X264 MKV met audio formaat Dolby Digital 5.1 Atmos. 

Daar was het bufferen extreem. 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Plex server en de Plex app buffer problemen.

@fieldoxide 

Check zeker eens of de subtitles een verschil maken bij 4K.

 

Wat je ook kunt doen is eens de transcodeersnelheid in de logfiles van de server checken; meer dan 2.0 is prima.

 

Ook, ik vraag me af of je televisie gigabit dan wel fast ethernet heeft.

0 Likes