24816
netweters
|
152912
antwoorden
|
20752
vragen
|
Ik wil mijn laptop (windows 11) terugzetten naar een gemaakt herstelpunt.
Op het scherm verschijnt: 'uw windows-bestanden en -instellingen worden teruggezet. Een ogenblik geduld ... Het register herstellen ..." met daarboven kleine bolletjes die in een cirkeltje draaien wat (denk ik) wil zeggen dat het 'herstellen' bezig is.
Maar dat duurt intussen meer dan 2u30min. In het verleden heeft dat nog nooit zolang geduurd.
Is er iets fout gelopen en zo ja, hoe kan ik het oplossen?
Titel gewijzigd door Anaïs(mod) | Vorige titel: systeemherstel duurt al meer dan 2u30min
Dat het terugzetten van je herstelpunt traag is kan verschillende redenen hebben:
1. Een grote hoeveelheid data moet teruggezet worden. Windows moet dus veel bestanden en instellingen herstellen, wat tijd kost.
2. Heb je een ssd harde schijf of een gewone hdd? Gewone harde schijven lezen en schrijven trager, dus hou hier rekening mee.
3. Het is mogelijk dat je antivirus het herstelprocess vertraag. Je herstart dan best je pc in veilige modus, zodat je antivirus niet kan laden. Doe dan je systeemherstel nogmaals.
4. Het is altijd mogelijk dat er een systeemherstel corrupt is geraakt. Hierdoor zal je je pc niet meer kunnen herstellen.
5. Indien er onvoldoende schijfruimte of foutmeldingen op de schijf zijn, kan de herstelling ook niet gebeuren. Je kan dan best even het volgende commando uitvoeren in commandline (met administrator rechten) : chkdsk /f /r , nadien herstart je pc gewoon en probeer het nog eens.
Indien het toch niet zou lukken kan je altijd kiezen om een reset uit te voeren van je pc met behoud van je data.
Deze optie, ook wel "vernieuwen genoemd", installeert Windows opnieuw, maar behoudt uw persoonlijke bestanden .
Apps en instellingen worden verwijderd, maar uw documenten, foto's en andere persoonlijke gegevens blijven behouden.
Hou er rekening mee dat bij een herstel van je pc je bitlocker key gevraagd zal worden.
Je kan de BitLocker-herstelsleutel vinden door in te loggen op uw account via volgende site: aka.ms/myrecoverykey
Je moet inloggen met je windows account waarmee je ook ingelogd bent op je pc.
Die key moet je dan ingeven als de reset gebeurd is.
Eens je bent ingelogd op de website van Microsoft, ga je naar "apparaten".
Daar zie je al je apparaten die gekoppeld zijn met je Microsoft account.
Hier klik je dan het juiste apparaat aan en druk dan op "details weergeven" waaronder je dan de tab Bitlocker gegevensbescherming kan vinden.
Je klikt dan op herstelsleutel beheren.
Daar zal je dan de herstelsleutel (key) kunnen terugvinden en ook de sleutel-id.
Ondertussen zijn nog vele uren verlopen. Hoe is de situatie nu? Nog altijd aan het draaien? Dat zou dan al ongeveer 22 uur zijn. Na 24 uur zou mijn geduld op zijn.
Afbreken en op opnieuw opstarten. Mogelijk lukt het niet. In dat geval probeer een veilige start. In het slechtste geval herinstallatie van Windows en alle andere zaken die je geïnstalleerd had. Zorg wel voor een backup van uw gegevens.