Telenet startte 25/09 met de gefaseerde uitrol van de nieuwe software versie 5.13 op de TV-box. Normaal kreeg iedereen ten laatste 02/10 de nieuwste versie.
Is dat niet het geval? Herstart je TV-box dan eens via de knop achteraan (V1) of door hem even van de stroom te halen (V2 en IP). Mogelijks stond je TV-box niet in 'snelle start' en duurt het iets langer om de update binnen te halen.
Nieuwe features
Ondersteuning nieuwe afstandsbediening
Vanaf deze release wordt een nieuwere (groenere) variant van de afstandsbediening ondersteund. Aan de buitenkant en functioneel niet te onderscheiden van de huidige versie, behalve:
- een groene streep op de achterkant
- een (letterlijk) groene LED i.p.v. witte (rechtsboven)
Andere aanpassingen:
- nieuwe chip, minder verbruik
- langer batterijleven (geschat op 7 jaar bij normaal gebruik)
- enkel ondersteuning voor TV-box v2 en de TV-box IP, deze afstandsbediening werkt niet op TV-box v1
Wanneer deze afstandsbediening precies voor eindgebruikers beschikbaar komt, is afhankelijk van logistieke processen.
Vergrendel iconen
Overal in de UI verdwijnen de lock/vergrendel-iconen, omdat ze door de meeste gebruikers als overbodig of storend werden ervaren. De functionaliteit erachter (invoeren van pincode vooraleer content ontgrendeld wordt) blijft natuurlijk bewaard. Dit is puur een cosmetische aanpassing. De enige plaatsen waar je nog lock/vergrendel-iconen zal zien, zijn:
- in de instellingen, als visuele help
- op detail en programma pagina's
- op de plaats van de kleine preview video rechts onderaan, als je geen toegang hebt tot de video
Vroeger:
Nu:
Productiedatum in Home A-spot
Voor series en shows verdwijnt de productiedatum die vroeger getoond werd in de A-spot op de Home-pagina.
Tweede kans voor mislukte opnames
In deze release verandert er één en ander aan de manier waarop een mislukte opname weergegeven wordt, en indien nodig gerepareerd.
Eenmalig event: verwijderd uit tv-gids voor uitzending
Als een programma geen serie-event is, of de opname was enkel gepland voor één bepaalde aflevering, en het event is verdwenen uit de tv-gids (EPG data) voor het werd uitgezonden:
- behoud het event in geplande opnames, maar zonder datum
- kijkt men of het ergens in de toekomst opnieuw wordt uitgezonden (bij voorkeur, maar niet exclusief op dezelfde zender)
- dit wordt gedurende een jaar geprobeerd, daarna verdwijnt de opname planning
Eenmalig event: verschoven naar ander tijdstip of andere zender
Als een programma geen serie-event is, of de opname was enkel gepland voor één bepaalde aflevering, en het event is verschoven naar een ander tijdstip of een andere zender voor het werd uitgezonden:
- het event wordt automatisch opnieuw ingepland naar het nieuwe tijdstip en/of zender
- het wordt niet meer getoond als een gefaalde opname
Aflevering vervangen door andere aflevering
Wanneer een (eenmalige) geplande opname van een aflevering vervangen wordt door een andere aflevering van dezelfde reeks:
- als het gaat om dezelfde serie, op dezelfde zender, wordt de plaatsvervangende aflevering opgenomen
- de opname wordt getoond als gelukt en de aflevering nummer aangepast
Eenmalige opname (gefaalde kopie)
Alle opnames (in tegenstelling tot terugkijk-tv) worden na een aantal dagen gekopieerd naar een permanente locatie, waar ze tot een jaar bewaard blijven. Als daarbij iets fout gaat:
- verdwijnt de opname uit de lijst van gemaakte opnames, en wordt ze terug toegevoegd aan de geplande opnames
- behoud het event in geplande opnames, maar zonder datum
- kijkt men of het ergens in de toekomst opnieuw wordt uitgezonden (bij voorkeur, maar niet exclusief op dezelfde zender)
- dit wordt gedurende een jaar geprobeerd, daarna verdwijnt de opname planning
Sportzone
Vanaf deze release is het mogelijk om op het Sportzone-menu bijzondere aandacht te geven aan live events, denk bijvoorbeeld aan belangrijke sportuitzendingen. Links kunnen gepresenteerd worden in de A-spot bovenaan, of in (kleinere) promo tegels.
YouTube kids
Deze app is verdwenen uit het aanbod, ze wordt niet langer ondersteund door YouTube. De functionaliteit wordt overgenomen door 'kids profiles' in de YouTube-app.
Extra metadata verrijking
Bepaalde metadata wordt verrijkt:
- korte en lange synopsis, zowel op show/serie niveau, als per aflevering/event
- de naam gebruikt om te sorteren
- originele naam en aflevering nummer
- leeftijdslimiet en productie locatie (voor app-gebaseerde streaming content)
Opgeloste problemen
- Disney+
- incorrecte lay-out van loginpagina
- Apps
- reclame in VRT MAX blijft verder spelen na sluiten van de app
- UI/profielen
- incorrecte taal gebruikt voor synopsis (moet matchen met content)
Gekende problemen
Zoals bij elke update vermeld, blijft Telenet werken aan oplossingen en verbeteringen op de TV-box.
We geven jullie bij deze een overzicht van de grootst gekende problemen waaraan men werkt.
- Disney+
- Disney+ app die crasht met een CS2400 foutmelding
- Disney+ app die weigert (externe) zoekresultaten te starten
- Apps
- Amazon aflevering titel en synopsis in verschillende talen
- verhoogd aantal CS2x18 foutmeldingen na gebruik van VRT MAX-app
- Amazon Prime-app start met zwart scherm
- Stabiliteit en performantie
- scherm dat waarschuwt voor onvoldoende voeding [TV-box IP]
- trage opbouw van het Home-scherm
- HDMI
- tv's die niet mee aan/uit gaan als de TV-box aan/uit gezet wordt
- Stembesturing
- stembesturing naar top menu navigatie items werkt niet meer
- stembesturing ('opnieuw starten') doet de UI herstarten
- Netflix
- verhoogd aantal Netflix crashes
- Streaming
- CS2312 problemen bij bekijken van recent opnieuw toegevoegde items
- betalende VOD (video-on-demand) kan soms niet (gedeeltelijk) bekeken worden
- incorrecte volgorde bij meest relevante bron (betalend vs. pakket)
- Opnames
- dubbele opnames
- opnames worden niet teruggevonden bij zoeken
- foute aanduiding van resterende reclame sectie die je kan overslaan
- UI/profielen
- ontbrekende suggesties voor apps die je regelmatig gebruikt
- Home-scherm toont de 'Verder kijken'-swimlane niet
- geen 'Andere bekeken ook' suggesties
- een 'Welkom'-tegel die niet meer verschijnt op de Home-pagina
Merk je na de update nieuwe problemen of duikt een oud probleem plots opnieuw op?
Geef het dan door via 015/66.66.66 of via Facebook of WhatsApp.
Suzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.