|
26.975
netweters
|
167.515
antwoorden
|
|
22.453
vragen
|
Ik heb sinds deze week de nieuwe telenet tv-box. Tot nu heb ik jarenlang zonder problemen via coax digitaal gekeken (leve de digirecorder). Mijn Philips 32PFS6900/12 tv-scherm (recente smart tv) is via arc-HDMI verbonden met een soundbar van JBL (Bar studio, 2.1 stereo, een al iets ouder en redelijk simpel toestel). De tv-box is verbonden via HMDI (de bijgeleverde kabel). Als ik de tv-box gebruik heb ik na enkele minuten een visuele audio-drift, namelijk dat de audio te traag op het beeld volgt. Het is geen constante vertraging en de duurtijd tot wanneer deze optreedt is verschillend. Het probleem lijkt zichzelf te resetten telkens als de tv-box wordt uitgeschakeld (in standby mode, of door stroom onderbreking). Zeker de eerste minuten zit de sync goed. Ik heb letterlijk alle instellingen geprobeerd, van resolutie van het scherm, verbinding via kabel of wifi, stereo, automatisch, dolby, pcm, ..., alsook de instelling van de televisie (meerkanaals, meerkanaals bypass, stereo). Niets werkt langdurig. Als ik de speakers op de tv gebruik is er geen probleem (buiten dat het verschrikkelijke kwaliteit is hence de soundbar in het systeem). Ook de verbinding met jacks via de hoofdtelefoonuitgang geven hetzelfde probleem (wat dus aanduid dat het geen hdmi/arc probleem is). Daarnaast is er geen probleem met de interne apps op de smart-tv, deze spelen nog steeds correct met sync beeld en geluid. Iemand een idee of ervaring? Ik ga morgen een nieuwe tv-box halen om te zien of het effectief aan dit specifiek toestel ligt.
Hoe zijn je TV-box , TV en Soundbar op elkaar aangesloten?
Er is maar 1 (voor sommige onlogische) juiste manier:
1. HDMI kabel van TV- box naar HDMI 1 van de TV.
2. HDMI kabel van HDMI arc van TV naar Soundbar.
Alles is natuurlijk aangesloten zoals u hierboven aangeeft. De soundbar zit in de arc ingang (hdmi 1) de tv box in hdmi 2. Dat kan ook helemaal niet het probleem zijn want zo zat de oude decoder ook, alsook de playstation die geen audiodrift geeft bij afspelen van apps.
@Tyssen schreef:Iemand een idee of ervaring? Ik ga morgen een nieuwe tv-box halen om te zien of het effectief aan dit specifiek toestel ligt.
Audio drift is een gekend fenomeen, waarbij het geluid na een tijdje out-of-sync loopt, meestal te wijten aan een klokverschil (clock drift) tussen de interne klokken (oscillators) van de verschillende toestellen. De interne Apps op jouw TV werken wel, gezien de verwerking van de video en audio stream in hetzelfde toestel gebeuren (de TV herkalibreert voortdurend audio en video).
Aan het specifieke toestel zal het niet liggen (tenzij werkelijk defect), dus een nieuwe (zelfde) TV-Box halen zal het niet oplossen.
Ik zou de TV-Box omruilen met een ouder exemplaar, waarop nog een digitale audio uitgang zat (SPDIF/Toslink). Hier kan je een optische kabel gebruikne om te verbinden met de optische ingang van jouw JBL Bar.
Of lees eens onderstaande tips
https://whizz-experts.com/support/smart-devices/smart-tv-audio-delay-fix-2/
https://whizz-experts.com/support/smart-devices/android-tv-audio-delay/
Of nog een betere oplossing (je zal waarschijnlijk geen oudere coax TV-Box meer kunnen krijgen): Gebruik een HDMI Audio extracter (HDMI Spliier/Convertor), zo'n klien bakje kost 20-30€
Op die manier wordt het geluid direct uit het HDMI signaal gehaald en kan de TV het geluid niet meer vertragen
Maar geraak je dan niet de functie kwijt dat de soundbar tegelijk met de televisie aangaat? Want daarvoor dient de arc-HDMI. Ook vreemd dat het daarvoor nooit een probleem was, want uiteindelijk was de oude digirecorder toch ook via HMDI aangesloten op dezelfde tv. Dan ligt het probleem toch bij hoe die tv-box het signaal verstuurd over de HDMI?
@Tyssen de digicorder had een oudere hdmi versie dan de tv box zodat de nieuwere versie problemen geeft met misschien de oudere tv.
heb ook een philips tv en heb ook al eens met het geluid gehad dat het beeld achter liep op het geluid pf andersom.
heeft misschien deels met de tv te maken ook.
heb je de laatste update op je tv ??
@Tyssen schreef:Maar geraak je dan niet de functie kwijt dat de soundbar tegelijk met de televisie aangaat? Want daarvoor dient de arc-HDMI.
Neen, daarvoor dient HDMI ARC niet. ARC is de afkorting van Audio Return Channel.
Een normale HDMI poort op een TV toestel is een ingang (voor beeld en geluid). ARC wil gewoon zeggen dat de HDMI poort ook een geluids uitgang heeft.
Het aan/uitgaan van de soundbar is waarschijnlijk gebaseerd op het geluidsignaal (als er geen geluid aanwezig is valt de Soundbar uit?). Kan ook gestuurd worden door HDMI CEC (dat is iets anders dan HDMI ARC) 🙂.
Dus wat gebeurt er juist?
e-ARC is misschien een oplossing (dat werkt sneller), maar dan moet:
Je kan dus eens proberen met e-ARC aan/uit te zetten en kijken (luisteren) of er een verschil is.
Op mijn Philips TV is er in de gevanceerde geluidsinstellingen een optie "Meerkanaals bypass". Als deze optie aanstaat wordt het geluid niet meer door het TV toestel "geprocessed" maar gaat het direct vanuit de geluidsbron naar de HDMI ARC uitgang. Ik kan dat zelf niet testen ik heb geen soundbar...
Ik denk dat je toch nog een en ander kan proberen (trial and error) 🤔
Ik heb ondertussen via de telenet winkel een tv-box met coax aansluiting. Maar ook deze geeft hetzelfde probleem. Heb dan een oude tv gebruikt als testcase. Deze heb ik 6 maanden geleden vervangen omdat die juist problemen gaf met de aansluiting voor extern geluid. Ook op die tv was er naar verloop van tijd audio-drift. Tenzij de tv door de kapotte functie opnieuw de soundbar herconnecteerde, dan werd de lag gereset. Dan heb ik de tv-box via optische kabel verbonden met de soundbar (want deze versie heeft wel nog een audio output), maar ook hier audio drift na verloop van tijd. Ik kan dus enkel concluderen dat om onduidelijke reden de soundbar het probleem is doordat die het signaal van de tv-box niet correct kan blijven verwerken. Ik probeer deze week nog een andere soundbar te versieren (die heb ik niet op overschot) en hopelijk verhelpt dat het probleem. Ik vind het wel echt onbegrijpelijk dat blijkbaar de software van de tv-box iets speciaal doet wat zelfs mijn ps4, google chrome, ... niet doen.