Beantwoorden
Ex-Netweter
 

Feedback TV-box en klantendienst eerste dag.

Gisteren (30/11) kreeg ik de TV-box in huis om te testen. Daarvoor had ik me al een beetje ingelezen over de box. Ik ben er mij van bewust dat sommige dingen al aangekaart zijn in andere onderwerpen.

 

Mijn opstelling:

TV: Philips 47pfk7509/12 (Full HD)

Receiver: RX-V675

Apparaten aangesloten op de receiver: Telenet TV-Box (4.12), Chromecast, Amazon Fire stick en Blu Ray speler

Gebruik afstandsbediening receiver voor: Receiver, Blu ray (als ik die al opzet), amazon Fire stick en Chromecast

 

Installatie:

Over het algemeen ging de installatie goed, alles aangepast en de box rechtstreeks met een ethernetkabel in het ethernetcontact gestoken. Met even geduld werkte bijna alles perfect, bijna want ik had geen geluid op mijn receiver. Blijkbaar moest ik de easylink (CEC) op mijn tv aanzetten zodat "RC doorgang" actief werd.

Op begin zoemde mijn tv-box, maar dit deed zich kortstondig voor. Nu moet ik mijn oor er al op laten om iets te horen op de box.

 

CEC en afstandsbediening:

Dit is een hele klus en op één of andere manier storend (behalve voor mijn vrouw), Zij vindt het geweldig dat alles aan of uit gaat met 1 druk op de knop. De reden hiervoor is dat zij niets anders gebruikt.

Ik heb ongeveer alle problemen gehad beschreven in een ander onderwerp met de cec. Het ergste was eigenlijk dat ik geen geluid op mijn receiver krijg als cec uitstaat op mijn televisie. Bizar, wetende dat mijn andere toestellen perfect geluid weergeven zonder cec op de TV.

Vervolgens blijkt dat als ik mijn receiver op een andere ingang zet, dat deze terug gaat naar Telenet. Ook de tv-box apart uitschakelen lukte niet. Getracht om mijn afstandsbediening te resetten, maar dat ding koppelt automatisch alle apparaten. 

CEC overal uitgezet bracht in eerste instantie soelaas, doch kon ik de tv-box niet afzonderlijk uitzetten, zo leek. Dit heb ik kunnen oplossen door de uitknop op de afstandsbediening  in te duwen en tegelijk mijn hand voor de IR-zender (bovenkant afstandsbediening) te houden. Zo ging enkel de tv-box uit en niet de rest. En als ik alles uit wou moest ik gewoon mijn hand er niet voor houden...

Doch viel op die manier de bediening weg van mijn andere apparaten. Ik heb nu het volgende gedaan voor een tussenoplossing:

CEC overal aangezet (gek dat er nu niet "RC-doorgang actief" staat en ik wel geluid heb).

een doos voor de tv box gezet (op deze manier schakelt de receiver niet terug naar Telenet als ik op een ander apparaat aan het kijken ben, en de afstandsbediening gebruik).

Dit maakt de situatie dragelijk. Als ik nu bijvoorbeeld op amazon wil kijken nadat ik Telenet heb gezien zet ik eerst alles uit via de knop op de afstandsbediening van de tv en gebruik ik de afstandsbediening van de receiver om vervolgens de tv, de receiver en  amazon prime te bedienen. Let wel, eerst moet ik de tv-box uitgezet hebben, anders eist die een dominaten positie op.

Minpunt: als ik chromecast enkel voor audio wil gebruiken gaat de tv mee aan en moet ik teveel handelingen doen om dat te fixen. (TV uitzetten, waardoor de receiver ook uitschakelt, dan receiver terug opzetten op ingang "chromecast" en play duwen)

 

De spraakbediening vind ik trouwens top!

 

Beeldkwaliteit en ondertiteling:

Over het algemeen lijkt het beeldkwaliteit van Live TV  hetzelfde als met de digicorder. Eerst leek het scherper te zijn, maar volgens mij is dit een gedacht omdat ik erop let nu. Bij Full Hd zenders lijkt soms de kwaliteit minder te zijn, maar dit kan ook aan de uitzending liggen, want ander momenten is het zeer goed (animal planet HD, Nat. Geo Wild HD). Al mijn filters en akkefietjes op de tv staan uitgeschakeld.

 

De ondertiteling lijkt op zenders  Animal Planet, en History channel (en wrs andere ook) wat klein. Wat hierbij trouwens enorm opvalt is dat bij het terugkijken van programma's op deze zenders (met geplakte ondertiteling) deze ondertiteling kruimelig is, van slechte kwaliteit, wat het bij de live uitzending niet heeft. Het beeld zelf lijkt hetzelfde te zijn als de live TV.

Bij terugkijk tv van een aflevering op Wild Hd, moest ik de ondertiteling nog opzetten en dan werkte het nog niet, bij een andere aflevering komt deze veel te vroeg....

 

Over het beeldkwaliteit van TV-Theek kan ik duidelijk zijn, voor zover mogelijk is na één dag, deze is slecht. Ik zette de film Beauty and the Beast op. De kwaliteit laat ten wensen over en ik krijg op verschillende ogenblikken haperingen hierop. Men betaalt hier normaal gezien toch dertien Euro extra op Play. series heb ik nog niet getest.

 

Audio:

Deze Tv-Box levert Dolby Digital en op deze manier loopt deze al achter op ander apparatuur. Een betere audio kwaliteit zou Dolby Digital plus zijn. Op zich maakt het voor gewone tv niet uit, maar voor TV-Theek of Netflix wel.

Wat me wel is opgevallen dat met de digicorder men ook de instelling Dolby kon opzetten en dat bij dolby uitzendingen (Tv-Theek, prime) deze dan dolby digital gingen uitzenden. De andere zenders kon ik met de receiver op "Pro logic II" zetten. Dit laatste is nu niet meer mogelijk met als gevolg dat als ik iets zou kijken op Live-Tv dit in stereo door mijn luidsprekers komt (tenzij ik dan dolby zou uitschakelen)

 

Netflix en andere Apps:

Deze kwaliteit lijkt met hetzelfde als met de andere apparaten, met uitzondering van de audio dus. Ik vraag me wel af of andere apps in de toekomst erbij worden gezet (Amazon Prime, Disney Plus,....) en dat deze box eigenlijk de smartfuncties van andere apparaten kan overnemen.

 

Zendervolgorde:

Op de digicorder had ik de zendervolgorde volledig zelf onder controle: Op 20 begonnen de kids zenders, 40 de docu, 50 varia. Bij deze box gaat dat niet. Ik zou kunnen leven met favorieten om een logische volgorde te maken, maar dan zou de TV-gids dit moeten overnemen.

 

Varia:

- De opnames  en dit instellen is even aanpassen en even afwachten

- De Kids sectie in TV-Theek is voor mij veel te fel verlicht, ik snap de context wel en zie vergelijkingen met netflix kids profiel, maar ook daar heb ik dezelfde mening 😉

- Plots kreeg ik bij het aanzetten dat ik geen internet had met code  CS9996. Als ik dan diagnose deed, bleek alles gewoon in orde te zijn. Dit kwam altijd terug bij het aanzetten. Nadat ik achteraan de box had uitgezet, even gewacht, en terug opzette was dit weg.

 

Klantendienst:

 

Vandaag wou ik een paar dingen zoals hierboven doorgeven op het speciaal voorziene nummer. Ik kreeg echter de melding dat mijn klantennummer niet gekoppeld was. Ik werd doorverbonden met de gewone klantendienst. Zij ging het navragen. Ze zei me dat het nummer niet op punt stond en dat ik gewoon feedback moest geven op de website. Ik heb nogmaals proberen duidelijk te maken dat volgens deze website ik moest bellen, maar het mocht niet baten, ik moest online maar mijn feedback geven.

 

Conclusie:

Het klinkt misschien wat negatief, maar dit is zeker niet de bedoeling. Ik denk dat als alles op punt staat deze box zijn ding kan doen, en vooral voor mensen die enkel een tv met tv-box hebben (zoals mijn schoonzus, die heeft geen klachten, maar gebruikt amper de speciale zenders of tv-theek). Er zijn echter toch nog dingen waar zeker naar gekeken dient te worden, plus een paar "luxe" problemen.

 

Ik ga nu met de huidige instellingen aan de slag, testen en bijhouden en zien hoe het gaat. 

7 reacties
Ex-Netweter
 

Feedback TV-box en klantendienst eerste dag.

@Ex-Netweter ne hele boterham, maar laten we het over sec hebben, de afstand bediening van de tv box werkt met RF maar ook met IR voor de andere toestellen, het is niet de tv box die de toestellen uit zet maar het IR signaal van de afstandbediening, probeer de afstandbediening niet te richten als u de tv box wil uit zetten en dan zal de rest aan blijven, of er zitten tussen uw andere toestellen nog instellingen die u onderling hebt ingesteld, ook kan u de reciever ontkoppelen van de afstandbediening tv box maar dan moet u wel het geluid regelen met AB van de reciever.

Jos

0 Likes

Feedback TV-box en klantendienst eerste dag.


@Ex-Netweter@  schreef:

@Ex-Netweter ne hele boterham, maar laten we het over sec hebben, de afstand bediening van de tv box werkt met RF maar ook met IR voor de andere toestellen, het is niet de tv box die de toestellen uit zet maar het IR signaal van de afstandbediening, probeer de afstandbediening niet te richten als u de tv box wil uit zetten en dan zal de rest aan blijven, of er zitten tussen uw andere toestellen nog instellingen die u onderling hebt ingesteld, ook kan u de reciever ontkoppelen van de afstandbediening tv box maar dan moet u wel het geluid regelen met AB van de reciever.

Jos


@Ex-Netweter Ik denk, maar ik kan mis zijn, dat vele mensen CEC en de IR/IF als een geheel zien. CEC gaat over de hdmi kabel. Als ik de box aanzet zegt die via de hdmi kabel tegen de tv en receiver om aan te springen. Dit als de CEC aanstaat op de andere toestellen. Indien je CEC uitschakelt op de ander toestellen zal de communicatie via de afstandsbediening verlopen. Dan klopt het inderdaad dat als je je hand voor de afstandsbediening houdt dat enkel door middel van IF de box uitgaat en al de rest aan blijft.

 

Ik moet (voor mijn ander toestellen) CEC aan hebben staan op mijn receiver, waardoor het blijkbaar noodzakelijk is om dat ook te doen op de TV (anders geen geluid van TV-box op de luidsprekers van mijn receiver Gefrustreerde smiley). Met CEC aan op die toestellen werkt de aan/uit combinatie via hdmi. Het afzonderlijk aan/uit zetten van de tv (linkerknop) en de volumeregeling werkt dan via IR.  Ik heb dit alles net nog eens uitgebreid getest gehad.

 

Conclusie is eigenlijk dat het perfect mogelijk is om CEC uit te schakelen op de TV-Box (als deze optie zou voorzien worden) en toch je volume van de receiver te regelen via de afstandsbediening van de TV-Box. Als je dan wilt uitschakelen kun je kiezen door middel van het blokkeren van het IR signaal van de afstandsbediening of je alles uitzet of enkel de decorder.

0 Likes

Feedback TV-box en klantendienst eerste dag.

@Ex-Netweter, ja ik weet dat het niet 1 geheel is, het zijn de 3 systemen  die in conflikt komen, n niet bij iedereen.

wat ik heb gedaan is de sec op mijn tv uit gezet en geluid digitaal naar reciever, mijn tv gaat samen aan of uit met tv box of ik kan hem afzonderlijk uitzetten, zet ik mijn tv aan springt de tv box niet mee aan en ik wil dat zo!, zet ik de sec van de tv terug aan, sprint de tv box mee aan als ik de tv aan zet, en dat wil ik niet omdat ik de tv ook als monitor gebruik voor mijn pc, de sec functie op de tv box kunnen uit zetten is dat de oplossing? dat moet nog blijken.

Jos

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Feedback TV-box en klantendienst eerste dag.

@Ex-Netweter, bedankt voor de duidelijke feedback. Je bent zeker welkom op De Netweters om deze inzichten en andere dingen te delen, maar ik kan je bevestigen dat alle feedback over de TV-box richting Telenet via de 015/33.44.88 nummer moet gebeuren. Wij (ikzelf en moderatoren) lezen wel mee, maar geven hier geen service. Al kan het af en toe wel voorvallen dat we iets navragen ter verduidelijking. 😉


Als je op deze nummer nog niet binnen geraakt, wil dat zeggen dat er achterliggend vermoedelijk iets nog niet 100% geactiveerd is. Men is er bij Telenet van op de hoogte dat dit soms problemen veroorzaakt voor klanten met een nieuwe TV-box wanneer ze proberen bellen. Ik hoop dat dit (de activatie) bij jou snel in orde geraakt! 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
e10
Freshman Veelweter
Berichten: 168
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! Warming up? BINGO!

Feedback TV-box en klantendienst eerste dag.

Bij mij werkt alles behalve het geluid harder en stiller zetten via de nieuwe afstandsbediening van de box.

Meermaals automatisch en handmatig geprobeerd.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Feedback TV-box en klantendienst eerste dag.

Na een maand dacht ik eens om een update te geven van onze ervaringen over de nieuwe TV-Box.

 

Installatie:

Ik ben één van de gelukkige welke nog nooit de box aan de achterzijde heeft moeten uitschakelen of resetten of iets in die aard. Netwerkfout code  CS9996 heeft zich nog maar eenmaal voorgedaan.

 

CEC en afstandsbediening:

De cec toestanden zijn we ondertussen gewoon. er staat nog altijd een doosje voor de IR ontvanger van de TV-Box. Het blijft een minpunt dat ik alles moet uitschakelen (door een knop) voor ik naar bijvoorbeeld Apple TV kan kijken. Mijn vrouw zelf die klaagt niet, ze moet maar op ene knop duwen en alles uit. 

Verder praten wij ondertussen veel tegen de afstandsbediening en dat werkt fijn.

 

 

Beeldkwaliteit en ondertiteling:

Over het algemeen lijkt het beeldkwaliteit van Live TV  hetzelfde als met de digicorder. Ik vind wel dat er op de thema kanalen veel slechter beeld is (geen hd...) zoals discovery sience, maar ook vtm kids en vtm kids jr. is van slechte kwaliteit. Misschien dat dit aan de uitzending ligt, maar als je bijvoorbeeld spirit kijkt op vtm kids jr of op Netflix is er een heus verschil. De ondertiteling lijkt mij ondertussen beter dan vroeger.

Over de TV-Theek zelf kan ik niet veel goeds zeggen inzake beeldkwaliteit. Dit is slecht. Ik denk dat Netflix hard in zijn vuistje aan het lachen is als je leest dat Telenet met play wilt concurreren met Netflix. Zelfs bij tekenfilms zie je duidelijk een verschil tussen de twee aanbieders.

Opnames haperen soms lichtjes.

 

 Audio:

Deze Tv-Box levert ondertussen Dolby Digital plus en dat hoor je. Ik vind het wel bizar dat nu overal komt op te staan uitzending in 5.1 ipv 2.0 bij de gewone zenders. We weten allemaal dat die zenders helemaal geen 5.1 uitzenden.

 

Netflix en andere Apps:

Deze kwaliteit lijkt me nog altijd even goed. Een plusplunt voor Netflix op deze box is dat deze interactieve uitzendingen ondersteunt, in tegenstelling tot Apple TV.  Een automatische framerateswitch zou nog tof zijn. Bij ons is de app nooit vast gelopen. We moeten wel eerlijk zijn dat vooral mijn vrouw via de tv-box netflix opzet (voor de kleine) en ik enkel als de tv-box al opstond en als het voor de kleine is. Voor de rest kijk ik nog altijd via de apple TV (auto framerateswitch).

Ik lees hier tips dat men Netflix volledig moet afsluiten en dat deze dan niet zou  vastlopen. Wij hebben dit nog nooit gedaan, en dus nog geen problemen gehad.

 

Zendervolgorde:

Wij werken nu met de favorieten. Een paar keer valt het voor dat we daar uit zijn omdat we een zender nummer hebben ingegeven, of naar de radio luisteren. Dan is het even terug aanzetten. Ook in de TV-gids zijn de favorieten niet aangepast en dat zou  nog altijd mogen aangepast worden. Maar na een tijd geraak je dingen gewoon natuurlijk, en de meeste opnames zijn al ingesteld, dus jah...

 

Varia:

- Ik heb een keer gezocht naar 'Dynasties' en de afleveringen van andere posten kwamen erop, maar die van Canvas niet. Ik ben dan via de tv-gids moeten gaan.

- Deze tv-box zal goed werken met terugkijk tv. Alleen zou Terugkijk TV apart moeten aangeboden worden en niet onder pakketten dat vele mensen niet gebruiken. Als ik vandaag moet kiezen tussen Netflix en Play zal nog altijd Netflix de voorkeur genieten. Mss eens kijken naar de zus/broer in Nederland. Daar heb je voor 64,50 hetzelfde als Whoppa + terugkijk tv + movies en series (je krijgt nog gratis uitbreiding als je een gsm abonnement hebt).  Voor 84,50 euro de maand heb je zelfs nog een pak meer en sneller internet.

 

Klantendienst:

 Hier heb ik eenmaal contact mee opgenomen om te zeggen dat er precies iets mis was met mijn data. Ze gingen mij terug contacteren maar ik heb ze nooit meer terug gehoord. Ik heb begrepen dat ze hier niet meekijken, maar ook dat opzich is een kleine schande. Er komt op Netweters heel veel informatie binnen. Je zou toch denken dat ze op z'n minst meelezen en er iets mee doen!

 

Conclusie:

De box kan als hij stabiel is zeker beter zijn dan de oudere digibox. zeker de meerdere opnames, en meer 'schijfruimte' is een pluspunt. Ook de Dolby plus is ondertussen een meerwaarde. De kwaliteit van de TV-Theek zal echter serieus omhoog moeten gaan. 

 

Los van deze box blijft het toch een dure zaak voor wat TV dezer dagen is. Het liefst van al zou ik het zonder TV doen, en volgens mij weet Telenet dit, als je ziet wat onbeperkt internet zonder pakket los kost en er geen "kwalitatief " alternatief is op mijn adres.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Feedback TV-box en klantendienst eerste dag.

@Ex-Netweter de zenders die je vernoemt die slecht beeld geven bij u zijn nog SD, dus daaraan ligt de mindere beeldkwaliteit, de box doet zelf de omzetting naar een hogere kwaliteit maar als de zender zelf al minder is dan kan dit niet beter worden 😉 


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes