Beantwoorden
JoeriW
Professional Beetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Het nut van de nieuwe TV-box - of het probleem ervan.

Meer en meer begin ik mij af te vragen wat nog het nut is om maandelijks abonneegeld te betalen voor een Telenet digicorder, en meer specifiek de Telenet TV Box. Reclame stoort meer en meer de kijker, het voelt alsof we de reclame letterlijk in ons strot geduwd krijgen. Ik heb begrip voor het feit dat reclame inkomsten zijn, en dus de algemene kosten van de kijker kunnen verlagen. Maar...

- kijken via een Telenet app / casting is gratis -> maar je krijgt er gedwongen reclame mee tijdens je programma. Dat begrijp ik.

- kijken via betalende TV-box (zowel kostprijs én huur(!)) -> je wordt nu ook hier gedwongen om reclame te kijken, tijdens live TV, tijdens je eigen opnames, tijdens gekozen opgeslagen programma content. Wat is mijn voordeel van de box dan nog? Het gemak? Een goede Chrome Cast box, die veel beter omgaat met Netflix, Disney+, je eigen content, is superieur vs de beschermde TV-box van Telenet.

Mijn enige conclusie hier: Telenet jaagt zijn eigen klanten zo weg. Vandaag kreeg ik een e-mail waarbij ik gratis, als One gebruiker, mag upgraden naar de TV-box. Ik heb het bekeken, maar bedank voor de eer. De klassieke Digicorder is gewoon nuttiger, en bezorgt mij als kijker minder stress. We kunnen die verdomde reclame - die op mij als volwassen individu die niet zomaar iets koopt zonder de kwaliteit ervan te onderzoeken, nauwelijks nog impact heeft - nu ten minste nog skippen, we kunnen ook bij internet panne TV kijken, en onze privacy is meer gerespecteerd. Moest ik de switch verplicht moeten doen, dan vrees ik dat de Telenet TV Box er ook niet komt, en ik op casting overschakel. Wat is jullie mening? 

21 reacties
Batman
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
Jij bent af! Handje vol! Twee handen vol! Leesbeest!

Het nut van de nieuwe TV-box - of het probleem ervan.

Beter beeld kwaliteit beter geluid kwaliteit , reclame is gewoon alom vertegenwoordigd moet je eens youtube bekijken zelfs betalend rammen die reclame in je strot , zelfs betalende streaming diensten geven je reclame bvb Netflix wil reclame in films en series stoppen wat hun einde zou kunnen betekenen voor mij althans ,en sommige kanalen op de digi-recorder kan je de reclame ook niet doorspoelen.

Reclame is niet meer weg te denken ,kijk maar naar onze openbare omroep is soms net of ik naar History channel kijk ,het reclame blok vroeger van de ster dat was pas een oplossing kon je rustig een plasje nemen en een drankje halen.

Anyhow de tv box is een beter toestel voor de nieuwe generatie tv's kan zelfs 4K aan en echte 1080p niet de 1080i van de digi-recorder die ik had en dat merk je.

Enige manier om van de reclame af te komen is tot hiertoe DVDs of Bluray's kijken of je tv gewoon afzetten.

En elke keer dat ik reclame zie koop ik dat zeker niet het is maar dat de reclame makers dat weten.

 

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5297
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Het nut van de nieuwe TV-box - of het probleem ervan.

@Batman Als je programma’s opneemt is het enkel de eerste minuut dat je niet kan doorspoelen van reclame, daarna kan het wel nog, het is enkel op aanvraag van de 7 dagen terug kijken dat je van vtm en play zenders niks kan doorspoelen.

maar met de tv box heb je geen opname beperkingen, dus waarom het niet opnemen en later kijken in plaats van het op te vragen.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7767
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Het nut van de nieuwe TV-box - of het probleem ervan.

@JoeriW  Voor de reklame moet je in eerste plaats gaan klagen bij de commerciële zenders. Telenet is maar een doorgeefluik, net zoals Belgacom, Orange enz.. En dat zal een voortdurende strijd zijn tussen de zenders en de providers. De ene heeft zenders nodig, de zenders hebben een provider nodig om op TV te komen.

En dan heb je nog het internet. Al die mensen die streamen zorgt voor een enorme belasting van het internet. Ik vraag mij af of de providers van internet kunnen/willen zeggen hoeveel het aandeel van streaming in data is van de Netflixen, AppleTV's, Disneys van deze wereld is. Dat zal ook niet eindig blijven. Hun verdien model staat ook onder druk. Hoelang zal het daar nog duren vooraleer daar ook de reklame toeslaat.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Het nut van de nieuwe TV-box - of het probleem ervan.

@JoeriW 

Ik gebruik al 3,5 jaar met grote tevredenheid de TV-box. Hier komt geen Digicorder meer binnen.

Maar niemand verplicht jou de TV-box te nemen. Je blijft dan gewoon bij je Digicorder. Geen probleem!

JoeriW
Professional Beetjesweter
Berichten: 9
Mooi, mooi! Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Het nut van de nieuwe TV-box - of het probleem ervan.

Dank jullie allemaal voor jullie input. Ik lees al dus de voordelen: betere beeldkwaliteit, betere geluidkwaliteit. Ik heb ook gehoord van een zwaar minpunt: geen x2 versneld kijken meer mogelijk met beeld en geluid (een topper op de digicorder voor saaie programma's of voetbalwedstrijden)

 

Kan iemand bevestigen dat je inderdaad dus bij opgenomen programma's, tóch de reclame 1 minuut lang per reclameblok moét bekijken vooraleer je ze kan skippen? Dat is en blijft voor ons een dooddoener - we nemen nu vaak alles op om net die reclameblokken te kunnen skippen.

 

Wat de reclame betreft, het is inderdaad een alom voorkomend kwaad. Iemand vermelde Youtube. Dat is daar zo erg geworden dat ik persoonlijk links naar videos op Youtube niet eens meer bekijk. Het inkomstenmodel van reclame mag zijn wat het is, ik werk vaak lange uren en als ik dan 's avonds een paar uurtjes tijd heb om TV te kijken, wil ik quality time en rustig kijken wat ik wil zien. En daar betaal ik dan ook graag meer voor t.o.v. van goedkopere tarieven mét reclame. Ik heb het gewoon moeilijk met verdienmodellen die én abonneegeld vragen én de reclameinkomsten ook nog eens maximaal willen derven. 

 

Tnx voor al jullie input!

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5297
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Het nut van de nieuwe TV-box - of het probleem ervan.

@JoeriW de verplichte 1 minuut bij opnames is iets wat ook op de digicorder ga komen, voorlopig bij de vtm en play zenders, maar het kan bij meerdere zenders komen.

de tv box gebruikers zijn de testers 😉

 

de 2x vooruit spoelen met geluid is er niet meer, denk dat dit eigen is aan cloud opnames dat dit niet meer kan.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Het nut van de nieuwe TV-box - of het probleem ervan.

@JoeriW 

Ik mis het 2 x vooruit spoelen met geluid ook heel erg maar dat weegt niet op tegen de voordelen.

Voor mij het grootste voordeel bij de TV-box: Ongelimiteerd aantal gelijktijdige opnames (bij digicorder maar 2).

0 Likes
hondaboy
Experienced Meerweter
Berichten: 93
Lees je nog iets anders? ;-) Lezersgoud. Respect! Topicvreter! Warming up?

Het nut van de nieuwe TV-box - of het probleem ervan.

Kan iemand bevestigen dat je inderdaad dus bij opgenomen programma's, tóch de reclame 1 minuut lang per reclameblok moét bekijken vooraleer je ze kan skippen? Dat is en blijft voor ons een dooddoener - we nemen nu vaak alles op om net die reclameblokken te kunnen skippen.

 

Neen enkel bij het begin van de opname 1 min reclame, de rest van de reclame blokken kan je gewoon doorspoelen.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7767
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Het nut van de nieuwe TV-box - of het probleem ervan.

@JoeriW   Je hebt hier natuurlijk 2 verdienmodellen die elkaar overlappen. Enerzijds de zenders die geld verdienen met reklame en ergens providers nodig hebben om hen uit te zenden. Want ik denk dat geen enkele commerciêle zender eigen uitzendplatformen heeft via sateliet of wat dan ook. Ze verkopen zichzelf aan dergelijk platformen.

Anderzijds heb je providers zoals Telenet, TV Vlaanderen en andere commerciële groepen die overeenkomsten sluiten met zenders om hen te mogen uitzenden en die doen dat natuurlijk op voorwaarde dat de reklame mag meekomen.

Dan heb je tegenwoordig de Netflixen die content itzonden van zichzelf maar ook van andere producenten maar nu ook in de moeilijkheden komen omdat die producenten dit zelf beginnen te doen, zie maar naar Disney, Apple e.d.. En dan kom je tot het plaatje dat je een heel goed internetverbinding moet hebben ( een xDSL lijntje zal niet echt meer voldoen, tenzij je enige gebruiker bent) , zeker in familieverband, met daar bovenop dat je nog 1 of meerdere contentproviders zoals een Netflix, Disney, Apple, Eleven (sport), zal moeten betalen wat het maandelijks plaatje niet goedkoper maakt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2695
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Het nut van de nieuwe TV-box - of het probleem ervan.

betere beeldkwaliteit, betere geluidkwaliteit.

dat komt door de tv  als je een digicorder of op de tv box is  er geen verschil

wat je wel merkt is tv met kaartje nog beter beeld geeft

2 x vooruit spoelen met geluid niet te verstaan dat op tv box nog altijd niet gaat

voordeel bij de TV-box: Ongelimiteerd aantal gelijktijdige  dat is juist

digicorder reclame niet meer doorspoelen heb de indruk dat het wordt uitgesteld

mensen dat de vraag krijgen om een tv box af te halen

en later terug in ruilen om digicorder omdat het een stap terug is

 

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Het nut van de nieuwe TV-box - of het probleem ervan.

@JoeriW 

In tegenstelling tot de grote meerderheid van de reacties hier, ben ik het in essentie eens met je betoog.

 

Dat sommigen hier beweren dat de beeldkwaliteit van de TV-Box beter is, daar geloof ik niet al te veel van. Dat zijn subjectieve beweringen waar mensen die voor de TV-Box kiezen zichzelf wijsmaken dat ze de beste keuze gemaakt hebben. (Hiermee beweer ik helemaal niet dat het een slechte keuze is, iedereen heeft zijn redenen om voor het ene of het andere te kiezen en al die keuzes zijn evenwaardig).  Wat wel een belangrijke rol kan spelen is de afscherming die Telenet doet.

De reden waarom de TV-Box geen beter beeld geeft:

Wat rechtstreeks tv-kijken betreft: het dvb-c signaal is hetzelfde signaal voor iedereen. Hierbij toch één opmerking: Telenet heeft testen gedaan met 4k tv, indien ze dit in productie gebracht hebben, kan het zijn dat er voor een beperkt aantal zenders een beter signaal verstuurd wordt via de kabel die niet kan ontvangen worden door de Digicorder of Digibox en ook niet kan weergegeven worden in 4k op een HD tv toestel.

 

De huidige tendens van streamen vind ik betreurenswaardig. Maak de mensen wijs dat ze om het even waar en om het even wanneer om het even wat kunnen doen. Pusht zulke producten. De resultaten hiervan kan men reeds zien.

 

Het is niet omdat ik bepaalde zaken verwerp, dat ik dat voor anderen wil verbieden. Ik betreur het alleen maar en veel meer dan wat tegenpruttelen zoals nu, kan ik niet doen.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7767
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Het nut van de nieuwe TV-box - of het probleem ervan.

@janne_man  Ik moet je bijtreden wat het streamen betreft. Ik merk nu meer en meer op, vooral sinds gans da corona gedoe dat de download in de piekuren heel regelmatig terugvalt. Ik heb meestal +- 950 Mbps, in de avonduren valt dat regelmatig terug naar +-500 à 600 Mbps. En dat is niet van het zakelijk gebruik of het zou moeten zijn dat de thuiswerkers plots een opstoot van werkijver krijgen. 😉



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Het nut van de nieuwe TV-box - of het probleem ervan.

@janne_man 

Ik heb het gevoel dat je zelf geen TV-box hebt?

Als jij vindt dat het beeld van de Digicorder even goed is dan zijn dat subjectieve beweringen waar mensen die voor de Digicorder kiezen zichzelf wijsmaken dat ze de beste keuze gemaakt hebben.

 

Edit: de belangrijkste reden voor mij om over te stappen naar de TV-box was het onbeperkt aantal gelijktijdige opnames en zeker niet de betere beeldkwaliteit maar het is wel lekker meegenomen.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Het nut van de nieuwe TV-box - of het probleem ervan.

Je hebt gelijk @Ex-Netweter dat mijn mening subjectief is. Voor een objectief oordeel moeten eerst de criteria bepaald worden en dan moet dit nagemeten worden met geijkte instrumenten. Mijn enige objectieve element is dat eenzelfde signaal (het dvb-c signaal) verstuurd naar een veelvoud van toestellen nooit een beter signaal kan geven dan het verzonden signaal. Om het even welke upscaling zal onder bepaalde beeldomstandigheden vervormingen geven.

Graag merk ik op dat 99,99 % (subjectieve schatting van mij) van de Digicorder (of Digibox) gebruikers dat toestel helemaal niet gekozen hebben. Ze hadden geen andere keuze dan dit toestel te aanvaarden.

0 Likes