24761
netweters
|
152489
antwoorden
|
20714
vragen
|
Hallo, ik heb sinds gisteren ook de nieuwe decoder en wil deze nu aansluiten op mijn home cinema systeem, maar blijkbaar heb ik nog iets nodig om de kabel (geel/rood/wit) van mijn home cinema aan te sluiten op de decorder.
Weet iemand wat ik dan exact nodig heb of zie ik iets over het hoofd en moet het toch anders aangesloten worden?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Geel, rood, wit is jammer genoeg de laagste kwaliteit om door te sturen. Zou ik zeker niet doen voor het beeld.
Ik zou enkel het geluid van mijn digicorder door sturen naar mijn Home cinema. Analoog met rood , wit of digitaal met optisch digitaal of coaxiaal digitaal afhankelijk van wat je beschikbaar hebt. Het beeld gaat toch rechtstreeks naar je TV.
Je kan ook enkel het geluid van je TV doorsturen naar je Home cinema. Dat is nog makkelijker.
Digicorder aan, TV aan, Homecinema aan met als bron TV of AUX 1 of zo.
Je kan daarvoor ofwel de koptelefoon uitgang nemen op je TV met een kabeltje die uitloopt op rood-wit of als dit op je TV zit, de analoge rood-wit uitgang of een digitale uitgang.
En dit terloops: Het is uw TV of digicorder (= bron) die je aansluit op je home cinema ( = uitvoerapparaat geluid) en niet omgekeerd.
De rood/wit aansluiting bestaat niet meer bij de nieuwe tv box
Enigste mogelijkheid:
- HDMI (als je home cinema dit toelaat)
- optische geluidskabel
Een klein vraagje : zijn er speciale zaken aan de nieuwe decoder? (of is er niet veel verschil met de vorige versie?). Wat ik mij ook afvraag : bestaan er nog decoders met een extern toetsenbord? (is zo handig om gewoon een titel van een programma te kunnen intypen ipv via ....)
Ik heb nog wat rondgeneusd op het internet en ook de handleiding van mijn receiver er even bijgenomen en ik ga inderdaad enkel het geluid over de receiver laten lopen omdat deze geen HDMI-aansluitingen heeft. Beeld sluit ik dus gewoon rechtstreeks aan tussen de Telenet decoder en de TV via HDMI. Geluid kan wel en hiervoor zijn op de receiver 2 optische digitale audio connectoren. Net genoeg dus om zowel de TV als de decoder via deze weg aan te sluiten op de receiver. Zo moet het wel lukken hoop ik.
Als antwoord op de laatst gestelde vraag: de decoder zelf is zeer klein in vergelijking met de vorige modellen. Dit komt uiteraard omdat er geen hard disk meer in zit. Ik denk niet dat je een mogelijkheid hebt om er een extern keyboard op aan te sluiten. Maar met de spraaktechnologie ga je veel sneller vinden wat je zoekt denk ik.
De enige reden waarom je het geluid van de TV EN van de decoder tegelijk zou aansluiten zou kunnen zijn dat je via de decoder naar radiozenders wil luisteren zonder de tv te moeten aanzetten. Anders is enkel het geluid van de TV nodig. De flow is dan beeld en geluid via HDMI van decoder naar TV en vervolgens geluid via optische kabel van TV naar de versterker. Zo verklein je ook de kans tussen op een asynchroon beeld en geluid.
Dat is inderdaad nog makkelijker want radio luisteren zonder de TV te moeten opzetten is inderdaad niet direct nodig. Bedankt voor jullie tips!
@Ex-Netweter
Er zijn wel wat verschillen tussen de decoders:
toestel is veel compacter en zonder display en hdd, opnames via cloud
nieuwe afstandsbediening met spraaktechnologie, dus alternatief voor toetsenbord
volgens mij is er geen mogelijkheid om via WiFi of Bluetooth externe controllers te koppelen
nieuwe interface en menu, met mogelijkheid van favoriete zenders die je kan sorteren
...
https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/je-telenet-tv-afstandsbediening/
Bij Telenet heeft men mij gezegd dat men bij jullie de nieuwe decoder moet bestellen waarop je Netflix kan bekijken ,en dat er dan een installateur langs komt.Kunt uw mij een berichtje terug sturen alstublieft?
@Ex-Netweter Belangrijke punten van de nieuwe decoder is dat hij maar 1/2 verbruik heeft dan zijn voorhanger. Hij heeft namelijk geen harde schijf meer en alles wordt opgenomen op een cloud server.
Bij defect van de decoder heb je niet je opnames kwijt wat vroeger wel het geval was.
In plaats van een toetsenbord kan je bijvoorbeeld de titel van een film inspreken en die gaat dan automatisch naar de film of TV-teek en zo meer.
De afmetingen zijn enorm verkleind wat ik een zeer groot pluspunt vindt.
De afstandsbediening werkt nu met bluetouth in de plaats met IR, dit maakt het gemakkelijk als de decoder in een kast staat moet deze niet meer zichtbaar zijn.
Grt
wil niet muggeziften maar afstandsbediening werkt inderdaad niet meer met IR,
ook niet met bluetouth maar met RF
@Ex-Netweter, je kan zo'n nieuwe TV-box nog niet "bestellen" en al zeker niet via De Netweters. Dit is geen Telenet support kanaal maar een forum waar klanten elkaar helpen. Maar je bent natuurlijk meer dan welkom! 😉
Op dit momenten worden de nieuwe TV-boxen trouwens geïnstalleerd bij een aantal geselecteerde klanten die hem aan het testen zijn. Je kan je wel inschrijven als je interesse hebt, maar dat geeft geen zekerheid dat je er sowieso nu één zal krijgen. Via hier kan je je inschrijven.
Indien je er niet zou bij zijn, moet je gelukkig niet erg lang wachten. Begin 2019 zal de TV-box beschikbaar zijn voor iedereen.
Koop een convertor van optisch naar rca= optische kabel van tv naar convertor en dan wit, rood tulp naar uw versterker, kost wel wat in de handel tussen 30 a 50 euro, maar als je eens online zoekt vind je ze voor ongeveer 10 euro wel