Beantwoorden
SamDecrockNew
Freshman Beetjesweter
Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! De kop is eraf! Hi there!

Hoe werkt de TV-box met een modem-only setup?

Ik heb al jaren een modem-only met daarachter een EdgeRouter X. Hier is trouwens een oude post van mij waarin ik uitleg hoe je oude Digicorder aansluit via de EdgeRouter, rechtstreeks op het WAN-netwerk: https://www.netweters.be/t5/Hardware-instellingen/Digicorder-achter-EdgeRouter-X-achter-Modem-only/m...

Nu heb ik sinds kort een TV-box en heb ik gewoon de netwerkkabel van de Digicorder in de TV-box gestoken. Met als gevolg dat de TV-box nu een publiek IP krijgt (178.116...). Dus zowel mijn EdgeRouter als mijn TV-box hebben nu een publiek IP. 

Is dat een goed idee of steek ik beter mijn mijn TV-box achter mijn EdgeRouter met een intern IP?

Ook wist ik niet dat ik meerdere publieke IPs kon krijgen. Is dat normaal? 

Alvast bedankt,

Sam

8 reacties
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@SamDecrockNew  schreef:

Nu heb ik sinds kort een TV-box en heb ik gewoon de netwerkkabel van de Digicorder in de TV-box gestoken. Met als gevolg dat de TV-box nu een publiek IP krijgt (178.116...). Dus zowel mijn EdgeRouter als mijn TV-box hebben nu een publiek IP. 

Leuk om te weten dat de TV Box een publiek IPv4 krijgt, en geen "intern" (10.x.x.x) IP adres.

(zie discussie i.v.m. TV-Box IP zonder Telenet Internet)

@SamDecrockNew  schreef:

Is dat een goed idee of steek ik beter mijn mijn TV-box achter mijn EdgeRouter met een intern IP?

Telenet heeft altijd beweerd dat een TV-Box niet mag/kan gebruikt worden met een modem-only. Modem-only klanten konden daarom geen TV-Box krijgen, het verwondert mij dus dat jij, als modem-only klant- erin geslaagd bent om een TV-Box te laten activeren.

De reden die aangehaald werd was veiligheid. Nu staat jouw TV-Box zonder firewall op het publiek internet. Niet dat de TV-Box veel gevoelige info bevat, maar daarop staan toch de login's en paswoorden van al je Apps ...

In dat opzicht zou ik zeggen: beter aansluiten op je lokaal netwerk.

@SamDecrockNew  schreef:

Ook wist ik niet dat ik meerdere publieke IPs kon krijgen. Is dat normaal? 

dat is toch de hele opzet van een modem-only 😁

@SamDecrockNew  schreef:

Ik heb al jaren een modem-only met daarachter een EdgeRouter X. 

Geen idee welke modem-only je hebt, de meest recente (CV7160E) is een Docsis 3.0 modem

Je kan hiermee maximaal 400 Mbps download halen (gecapt door Telenet).

Misschien moet je eens nadenken om jouw modem-only in te ruilen voor een CV8560E (E-router). Dit is een Docsis 3.1 HGW (modem/router), zonder WiFi. Hiermee kan je tot 1 Gbps halen (afhankelijk van je abonnement.

Jouw Edge router (achter de CV8560E) krijgt dan ook een publiek IPv4 via de bridge instelling, en een IPv6 /57 prefix via Prefix Delegation. De TV-Box kan je hier dan direct aansluiten op een LAN poort van de Telenet router.

SamDecrockNew
Freshman Beetjesweter
Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! De kop is eraf! Hi there!

Ik vroeg me eerder af waarom ik 2 publieke IPs kon krijgen. 1 vind ik normaal, maar 2 🤔 Hopelijk sturen ze de rekening niet 😁

Ik zal eens proberen of de TV-box ook achter mijn EdgeRouter werkt. Maar uit je commentaar lees ik dat dit eerder niet gaat werken?

Ik heb nog een CV6181E Modem-only, minstens 14 jaar oud gezien ik het ook zo lang uitgehouden heb met mijn digicorder 😃

WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

@SamDecrockNew  schreef:

Ik zal eens proberen of de TV-box ook achter mijn EdgeRouter werkt. Maar uit je commentaar lees ik dat dit eerder niet gaat werken?

Normaal zou dit moeten werken. Eens men begint met Multicast IPTV zal dit misschien extra configuratie vereisen (zoals voorheen met je Digicorder) maar volgens mij is dat vandaag nog niet het geval.

@flip1953 schreef:

Telenet heeft altijd beweerd dat een TV-Box niet mag/kan gebruikt worden met een modem-only. Modem-only klanten konden daarom geen TV-Box krijgen, het verwondert mij dus dat jij, als modem-only klant- erin geslaagd bent om een TV-Box te laten activeren.

Is dat zo? Dat wist ik niet. Maar sinds de introductie van de eigen modems kunnen ze ook bijna niet anders, want daar hebben ze geen controle over.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Freshman Meesterweter
De gouden postveer is voor jou Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia!

Is al een oud beestje die modem binnenkort zal je wel een nieuwe krijgen ze zijn deze en de Motorola SBV5121E 

aan het vervangen 

thomasdb
Freshman Bijna Allesweter
En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

ook modem only, geen internet, hier

zeker dat het ip niet 172.16. is ? dat krijg ik nu , sinds zonder internet, op de modem only ,  van de dhcp adresserver

dat is geen publiek ip

mijn digicorder krijgt wel 10.x (ook geen publiek ip)

tvbox(ip) geen idee ( maar zal wel een 172.16 zijn? of/en werkt hij gewoon?)

flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@WG94  schreef:
@flip1953 schreef:

Is dat zo? Dat wist ik niet. Maar sinds de introductie van de eigen modems kunnen ze ook bijna niet anders, want daar hebben ze geen controle over.

Ik herinner mij dat het zo was 😊 ...

Bij de lancering van de TV-Box kon een modem-only gebruiker géén TV-Box krijgen, TV-Boxen moesten achter de router (HGW) komen.

Misschien vind je nog wel posts hierover in het Netweters archief, en het officiëel standpunt van Telenet via @Suzy 

Geen weet dat deze policy gewijzigd is.

flip1953
Freshman Meesterweter

@thomasdb  schreef:

ook modem only, geen internet, hier

zeker dat het ip niet 172.16. is ? dat krijg ik nu , sinds zonder internet, op de modem only ,  van de dhcp adresserver

dat is geen publiek ip

mijn digicorder krijgt wel 10.x (ook geen publiek ip)

tvbox(ip) geen idee ( maar zal wel een 172.16 zijn? of/en werkt hij gewoon?)

Als de TS beweert dat het 178.116 is, waarom twijfel je daaraan? Jouw situatie is niet vergelijkbaar 🤔

• jij hebt geen internet, en ook geen TV-Box
  • de TS heeft wel internet, en een TV-Box

En inderdaad, een niet geprovisioneerde modem krijgt een 17.16 adres, dit om toegang mogelijk te maken tot de selfstarter pagina ...

thomasdb
Freshman Bijna Allesweter
En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

178, niet 172 , in de post inderdaad

had me mislezen, mijn excuses

178.116 172.116 kon een typfoutje zijn maar was bij mij dus 'n leesfoutje