Beantwoorden
greatbeesje
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
It's your fifth party! It's your fourth party! It's your seventh party! It's your third party!

Instellingen beeld op 4k zetten voor 8k tv

Ik weet niet of er al een onderwerp bestaat voor mijn vraagje, ik heb op black friday een 8k tv gekocht, ik weet dat er nog geen dingen zijn, die 8k uitzenden, behalve dan via YouTube, nu vraag ik me af, bij instellingen, beeld en geluid , stond de resolutie op automatisch vroeger, maar nu met mijn 8k tv, mag ik dat nu op 4k zetten? Ga ik verschil zien? Mijn tv doet wel aan upscaling zeiden ze, in de electrozaak 

 

Grts en merci voor jullie reactie

0 Likes
8 reacties
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Instellingen beeld op 4k zetten voor 8k tv

@greatbeesje 

Je mag alles proberen. Je kan gerust zoeken naar de instelling die jij het beste vindt. Als er iets ernstig mis gaat kan je altijd langs fabrieksinstellingen gaan en opnieuw beginnen. Dit zowel op tv als decoder.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Instellingen beeld op 4k zetten voor 8k tv

Ik heb een lichte voorkeur voor automatisch of 1080i, en de upscaling aan de TV te laten.

Ik zou niet voor 4K kiezen want dan doet de box en de TV een upscaling, het is beter om de upscaling door 1 toestel te laten doen.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
greatbeesje
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
It's your fifth party! It's your fourth party! It's your seventh party! It's your third party!

Instellingen beeld op 4k zetten voor 8k tv

goeiemorgen, vanmorgen heb ik eens geprobeerd voor op 1080i te zetten, dan ging het beeld eens weg en kwam het terug, maar ik zag gelijk geen verschil, dan eens gezet op automatisch terug, beeld ging terug weg, en kwam dan terug, en dan dacht ik zal eens op 4k zetten terug, maar beeld ging niet meer weg, het beeld loopt gewoon door zonder eens uit te vallen en weer aan te gaan, dus ik denk dat automatisch en 4k hetzelfde zal zijn, want het beeld ging niet weg, wel als ik weer naar 1080i zet, dan ging beeld 2 sec uit en dan weer aan

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Instellingen beeld op 4k zetten voor 8k tv

@greatbeesje 

En was er een zichtbaar verschil tussen de verschillende instellingen?

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Instellingen beeld op 4k zetten voor 8k tv

@greatbeesje  Ik zou hem gewoon op automatisch laten staan, zo zal de tv zelf kiezen hoe deze beelden de upscalen. 

Als je toch de instellingen op de Telenet box wil instellen, neem dan 4k. De Telenet box ondersteund 2.7 Gpix/Ogles dus native 4k. In tegenstelling tot 1080i, want de ‘i’ staat voor interlaced, dit wil zeggen dat deze standaard gebruik maakt van de ‘halve beeldtechniek.’ De vertikale beeldlijnen worden per beeldwissel steeds om en om benut. Dus hoewel 1080i meer beeldlijnen bezit, benut deze effectief per beeldwissel de helft van de pixels op de beeldlijn. Om die reden is het verschil tussen 1080i en 720p niet bijzonder groot. Met 4K native zie je dit verschil wel en moet de processor van je tv minder omzetten (upscalen). Je moet dus gewoon zien wat het beste beeld geeft. Hoe minder je moet upscalen, hoe beter dus 🙂


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Instellingen beeld op 4k zetten voor 8k tv

Daarover heb ik een andere mening. Meestal is de upscaling van een TV beter dan van de TV-box.

Als je de box instelt op 4K dan gaat deze upscalen naar 4K en de TV naar 8K dus 2 kansen op foutjes bij het upscalen. Het upscalen van de TV houdt ook rekening met de eigenschappen van de TV.

Ik blijf erbij, laat de box zo weinig mogelijk doen en vertrouw volledig op je dure TV.

Daar de meeste HD zenders bij telenet werken met 1080i zou ik kiezen voor 1080i. Dan gaat de box de SD zenders wel upscalen maar de box heeft blijkbaar geen instelling om de originele resolutie door te geven naar de TV omdat automatisch blijkbaar betekent de hoogst mogelijk resolutie van de TV of van de Box.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Instellingen beeld op 4k zetten voor 8k tv


@kristofDW  schreef:

Dus hoewel 1080i meer beeldlijnen bezit, benut deze effectief per beeldwissel de helft van de pixels op de beeldlijn. Om die reden is het verschil tussen 1080i en 720p niet bijzonder groot. 


Ik ben het niet eens met uw conclusie. Het is niet omdat iedere keer maar een half beeld doorgestuurd wordt, dat uw tv iedere keer een half beeld toont. Net zoals een tv een beeld intelligent kan upscalen naar een hogere resolutie, kan een tv een 1080p benaderen met een 1080i signaal.

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Instellingen beeld op 4k zetten voor 8k tv

Ik vindt het gewoon jammer dat men de TV-box niet kan instellen op om de originele  resolutie zodat men zijn dure TV de upscaling kan laten doen zonder dat de TV-box iets doet.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes