Beantwoorden
ppeter
Freshman Meerweter
Berichten: 61
Goed bezig! π-DAY! Say what?! YEAH! CAPSLOCK DAY!

Ondersteuning 4K HDR van TV-box?

Heb momenteel nog geen 4K tv, en daarom kan ik dit nog niet testen.

Maar is de nieuwe tv-box nu in staat om 4K en HDR weer te geven, al dan niet via Netflix/YouTube?

En wat met de kwaliteit van opgenomen films, deze zijn niet eens 1080p. Zelfs films uit de videotheek zijn niet allemaal 1080p, dit is toch wel wenselijk voor anno 2019?!

 

Ik hoop dat de nieuwe tv-box een eerste stap is naar het betere werk, want na 15 jaar hebben we reeds toestellen met FullHD en al een paar jaar 4K. Maar helaas kunnen we hier nog steeds niet van genieten! En dan spreken we nog niet over digitaal geluid... 😕

Iets met passie voor beeld en geluid.
Movie - Serie - Concert - Music
23 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5197
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Ondersteuning 4K HDR van TV-box?

In het jaar stilletjes heb je een dvd gekocht. Welke resolutie was dat? Het is niet omdat je nu een 4K tv hebt dat de resolutie van de dvd plots veranderd. Al die oude films en opnames zijn er in de kwaliteit en resolutie die bij de digitalisering de betere norm was. 

Als een zender beslist om al zijn uitzendingen in Full HD te doen, dan zal Telenet dat signaal verdelen. Als de zender dat niet doet, dan kan Telenet geen lijntjes bijtoveren. (Zelfs al zou Telenet dat kunnen, dan mag Telenet dit wettleijk niet doen).

 

FMisplon
Professional Weetjesweter
Berichten: 37
π-DAY! Say what?! On a roll... De 3 wijzen!

Ondersteuning 4K HDR van TV-box?

@ppeter Er is momenteel nog geen 4K/HDR-aanbod op de nieuwe box qua reguliere tv-zenders. Mogelijk in (nabije) toekomst wel.  Zo zendt Ziggo (de Nederlandse kabelaar die ook deel is van de Liberty Global-groep) momenteel al Love Nature 4K uit en zijn er ook plannen om de Formule 1 daar in 4K uit te zenden.
Wat betreft Netflix: de TV-box kan hier inderdaad uitzenden in 4K en HDR.  Dan moet je wel het hoogste abonnement hebben bij Netflix uiteraard: het premium plan dat momenteel aangeboden wordt voor 13,99 euro/maand.

Ook de YouTube app op de TV-box kan uitzenden in 4K maar helaas niet in HDR.  Dit zal ook niet in de toekomst gebeuren blijkbaar: https://www.netweters.be/t5/De-nieuwe-Telenet-TV-box-TV-app/Geen-HDR-in-youtube-app/m-p/54133#M2065  
Het zou zogezegd hardwarematig niet kunnen... wat ik raar vind want hardwarematig kan HDR wel op de Netflix-app.  Misschien moet @Suzy dit toch nog eens beter laten onderzoeken...  

Aikibana
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Happy New Year! Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Ondersteuning 4K HDR van TV-box?

Ik heb een 4K Premium abonnement op Netflix en merk helaas duidelijk verschil in beeldkwaliteit tussen Netflix via de Tv Box (resolutie ingesteld op 4K of automatisch) en via de ingebouwde Netflix-app op mijn LG Oled tv.

 

Via de Tv Box is de ganse interface van Netflix minder scherp en ook het beeld is net iets minder ultrascherpe en visueel knetterend als via de ingebouwde Netflix-app op mijn tv. Zelfs de ondertitels worden iets anders getoond (donkergrijs ipv transparant, zoals ingesteld om te felle witte ondertitels te vermijden bij HDR-weergave). Benieuwd of dit nog kan verbeterd worden door Telenet en of andere mensen dit ook opmerken.

 

Vraag me ook af wat de beste kwaliteit geeft: 1080i-signaal (van de meeste tv-zenders) laten opschalen door de TV Box tot 4K of mijn Oled C8 laten opschalen. 

 

Hopelijk gaan onze tv-zenders door de lancering van de Tv Box ook sneller uitzenden in 4K. Is hier al nieuws over?

 

 

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5197
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Ondersteuning 4K HDR van TV-box?

@Aikibana Ik verwacht dat het opschalen door de tv beter zal zijn dan een generieke opschaling door de tv box. De tv fabrikant kan rekening houden met alle elementen van de tv. Een externe partij kan onmogelijk rekening houden met alle specialiale zaken die de verschillende fabrikanten in hun tv stoppen. Ik beweer niet dat de opschalaing van de tv box slecht zal zijn, de meeste gebruikers zullen het verschil niet zo gouw merken. Wat je niet ziet,  kan je ook niet storen (wat niet weet, niet deert).  

Aikibana
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Happy New Year! Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Ondersteuning 4K HDR van TV-box?

@janne_man Ja, ik dacht dit ook, maar toch lijkt het 4K-signaal uit de Tv Box iets beter. Vraag me af of de resolutie-instelling ook de kwaliteit van de stream bepaalt. Bv: hogere bitrate voor 4K-stream dan 1080i-stream. In dat geval levert de hoogste resolutie altijd de beste kwaliteit natuurlijk. Of zou de stream voor iedereen gelijk zijn (signaal tv-zenders, 1080i) en schaalt de Tv Box dan volgens je instelling?

 

Daarnaast vraag ik me af of de opnames in de cloud in dezelfde kwaliteit als live tv worden getoond. Heb de indruk dat de kwaliteit van opnames iets minder is, zoals ik ook al ervaren heb met 'on demand tv' op de oude Digicorder (bv. Over Water was gratis 'on demand' rond nieuwjaar te bekijken en dit was één low res-pixelbrij vergeleken met de uitzending op Eén HD). 

 

 

 

 

0 Likes
Thailand
Experienced Veelweter
Berichten: 231
De vernieuwde WIGO? BINGO! De volle 100! Al 25 duimen!

Ondersteuning 4K HDR van TV-box?

@ppeter @FMisplon Netflix en Youtube zijn bij telenet in 1080I en niet 4K. Dat kan alleen met een officiele google goedgekeurde app en dat is niet het geval in de TV Box.

0 Likes
Thailand
Experienced Veelweter
Berichten: 231
De vernieuwde WIGO? BINGO! De volle 100! Al 25 duimen!

Ondersteuning 4K HDR van TV-box?

@Aikibana Dat komt omdat Netflix in de TV Box 1080i is en geen 4K of UHD of HDR ...zelfde met het geluid . Netflix op een goede smarttv is Dolby Digital Plus .

Bij de Tv box Dolby Digital ..geluid verschil is wel hoorbaar met een goede home cinema installatie.

0 Likes
FMisplon
Professional Weetjesweter
Berichten: 37
π-DAY! Say what?! On a roll... De 3 wijzen!

Ondersteuning 4K HDR van TV-box?

@Thailand 

Dit is incorrecte info... Net youtube app geopend en je ziet in de controls dat het wel degelijk 4K is...  Je ziet dit aan het blauwe icoontje dat YT plaatst als je naar de extra opties van een video gaat )ook als je in de app dan statistieken voor nerds opent zie je dat de resolutie 4K is)
Zie deze afbeelding: https://imgur.com/vDoCp7s

 

En dan over Netflix: Netflix heeft niks met google te maken en speelt ook gewoon 4K (en HDR) af op de TV Box...
Zie deze afbeelding: https://imgur.com/UIeLhGw
Op niet 4K devices (gesteld dat je wel een 4k abonnement hebt bij Netflix van 13,99) krijg je het "Ultra HD 4K" niet te zien naast de titel... dat is bijv. zo op mijn laptop want die kan geen 4K aan.

 

Dus ik weet niet waar jij je info vandaan haalt, maar @Suzy kan zeker bevestigen dat de nieuwe TV Box wel degelijk 4K doet op Netflix en YouTube...

FMisplon
Professional Weetjesweter
Berichten: 37
π-DAY! Say what?! On a roll... De 3 wijzen!

Ondersteuning 4K HDR van TV-box?

Wat overigens wel correct is, is dat er nog geen enkele gewone zender in 4K is... zelfs niet in Full HD want dan zou het 1080p zijn en momenteel zenden de zenders bij telenet uit in 1080i

0 Likes
Umbra666
Freshman Veelweter
Berichten: 201
Full speed writing! Een bus vol! BINGO! De volle 100!

Ondersteuning 4K HDR van TV-box?

Dat de zenders zo achterop huppelen als het om full hd en 4k gaat is triestig vind ik en tja daar kunnen de providers indd weinig tot niets aan doen, maar hun recente films zijn elders wel vb beschikbaar in fullHD en 4k en dat weigert Telenet ook blijkbaar in hun tvtheek, dus Telenet wil het voorlopig zelf niet blijkbaar. 

Dan puur over Netflix, beeld via de tvapp is bij mij ook beter dan via de tvbox. En merk dus dat ik niet de enige ben die dit zo ervaart. HDR via tvbox is zelfs desastreus, 4k is sowieso lekker beeld, maar je ziet verschil bij de witwaarden, net iets minder detail-scherp.

Follow the White Rabbit
FMisplon
Professional Weetjesweter
Berichten: 37
π-DAY! Say what?! On a roll... De 3 wijzen!

Ondersteuning 4K HDR van TV-box?

Ik heb zelf nog niet echt veel verschil gemerkt tss Netflix 4K op tv-box, vs samsung tv app vs ook de Nvidia Shield die ik hier heb... maar het kan wel natuurlijk, aangezien ik nog altijd het vaakst kijk op de Shield (ook omwille van het feit dat Netflix app op tv-box soms niet wil openen, wat een gekend probleem is dat al meermaals is aangegeven).

Het kan ook best wel zijn dat Telenet het 4K signaal nog meer comprimeert dan Netflix al standaard doet (en dat is best al veel compressie die Netflix zelf al toepast als je het vergelijkt met een UHD BluRay). 
Maar het is dus niet zo dat er hoegenaamd geen 4K en HDR is op Netflix bij de TV-box.  Dan zou je ook de vermelding HDR en Ultra HD 4K niet zien staan naast de titels!  

0 Likes
FMisplon
Professional Weetjesweter
Berichten: 37
π-DAY! Say what?! On a roll... De 3 wijzen!

Ondersteuning 4K HDR van TV-box?

En idd Telenet zou op zijn minst enkele films of series in hun tv-theek, play of play more mogen zetten!  

Suzy
Community Manager
Berichten: 7387
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Ondersteuning 4K HDR van TV-box?


@FMisplon  schreef:

Dus ik weet niet waar jij je info vandaan haalt, maar @Suzy kan zeker bevestigen dat de nieuwe TV Box wel degelijk 4K doet op Netflix en YouTube...


@FMisplon, ik kan bevestigen dat Netflix en YouTube effectief in 4K kunnen afspelen op de TV-box. Enkel over het HDR stuk op YouTube ben ik op dit moment niet 100% zeker, dit vraag ik dus graag nog eens extra na.

 

Er werd mij tijdens de testfase verteld, dat men bij Telenet aan het kijken is om 4K content toe te voegen in de toekomst, maar daar is nog geen planning voor gekend.

Hoe het zit met de kwaliteit van de TV-zenders zelf en wanneer deze zullen mee evolueren, is geen informatie geweten. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

ppeter
Freshman Meerweter
Berichten: 61
Goed bezig! π-DAY! Say what?! YEAH! CAPSLOCK DAY!

Ondersteuning 4K HDR van TV-box?

Alvast bedankt aan iedereen voor de feedback/antwoord!

Dus concreet kan de tv-box netjes Netflix en YouTube weergeven in 4K (HDR). Ik kan eventueel nog altijd rekenen op mijn Shield, die dit zeker allemaal ondersteund.

 

Heb net gelezen dat Netflix zijn kwaliteit van de audio nog gaat verhogen:

https://www.homecinemamagazine.nl/2019/05/netflix-lanceert-audio-in-hoge-kwaliteit-voor-televisiekij...

 

Nu we de juiste hardware (tv-box) in huis hebben, kunnen we maar hopen dat Telenet de kwaliteit van beeld en geluid nog verder gaat optimaliseren.

Iets met passie voor beeld en geluid.
Movie - Serie - Concert - Music