Beantwoorden
Willy648
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Probleem met geluidsinstellingen bij TV-box

Ik heb een behoorlijke installatie met een Denon receiver en B&W luidsprekers (5.1 opstelling)

Ik slaag er echter niet in om geluid van de tv (via tv-box) goed te krijgen. Er zijn geen hoge tonen te horen. Net alsof vanaf een bepaalde frequentie alles word afgesneden.

Van andere bronnen zoals dvd of spotify is dat niet het geval

Het zit echt niet aan de Denon instellingen - daar heb ik alle mogelijke instellingfen al uitgeprobeerd

 

Titel gewijzigd door Laurence (mod) | Vorige titel: Probleem met geluid

8 reacties
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1130
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

Probleem met geluidsinstellingen bij TV-box

Hoe is alles aangesloten? bvb TV-box naar TV en TV naar Denon of alles naar Denon en vervolgens naar TV?  Gebruik je HDMI of optische audio... ARC of eARC...


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Willy648
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Probleem met geluidsinstellingen bij TV-box

Alles met hdmi .

TV-box gaat naar Denon - Denon naar tv (met ARC)

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Probleem met geluidsinstellingen bij TV-box

@Willy648 het kan zijn dat je dolby surround niet ingesteld is op de TV box. 

je kan meer info vinden om dit in te stellen op volgende pagina: 

https://www2.telenet.be/residential/nl/klantenservice/tv-en-entertainment/storingen/home-cinema-aans...

Kijk zeker eens of je versterker Dolby Audio kan afspelen. 

Er zijn verschillende soorten , Dolby Audio vs Dolby Atmos  .....  maar de Telenet Tv box gebruikt Dolby Audio. 

Als je ons het type van Denon versterker door kan geven, zullen we dit voor je uitzoeken. 

Sluit zeker de Tv box aan op een HDMI ingang met ARC of eArc. Soms helpt dit wel.

Heb je soms een optie audio passthrough ? Zet deze dan aan, zodat de audio van je tv box naar je versterker gaat zonder vervorming en audio aanpassingen.

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Willy648
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Probleem met geluidsinstellingen bij TV-box

Alvast bedankt voor alle tips.

De Denon is een AVR-X2100W

Ik ben nu niet thuis maar ga zeker checken ivm de Dolby Audio setting op de tv-box

 

WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1130
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

Probleem met geluidsinstellingen bij TV-box


@kristofDW  schreef:

Sluit zeker de Tv box aan op een HDMI ingang met ARC of eArc. Soms helpt dit wel.

Heb je soms een optie audio passthrough ? Zet deze dan aan, zodat de audio van je tv box naar je versterker gaat zonder vervorming en audio aanpassingen.


De TV-box is rechtstreeks aangesloten op het Denon-systeem. Er is dus geen (e)ARC HDMI-poort om op aan te sluiten. Daarnaast kan iedereen aub stoppen met dat aan te raden? De TV-box beschikt niet over (e)ARC, dus dat kan niet helpen. Het is net het Denon-systeem dat (e)ARC verwacht. Audio Return Channel dient om de audio van de TV terug te sturen naar een geluidsapparaat en heeft dus geen enkele andere functie op een apparaat dat niet als 'uitvoer' voor TV-audio geconfigureerd is.


@kristofDW  schreef:

Kijk zeker eens of je versterker Dolby Audio kan afspelen. 

Er zijn verschillende soorten , Dolby Audio vs Dolby Atmos vs Dolby Vision .....  maar de Telenet Tv box gebruikt Dolby Audio. 


Volgens mij is er geen enkele recente (lees afgelopen 10 jaar) Denon versterker zonder ondersteuning voor Dolby Digital Plus & Dolby True HD (compatibel met de 'oudere' Dolby geluidsstandaarden). Dolby Atmos is niet op elk model beschikbaar (de 5.2 Ch modellen hebben dit bijvoorbeeld niet, omdat je voor Atmos minstens 7.2 nodig hebt). Dolby Vision is trouwens een HDR standaard en heeft niets te maken met geluid; zoals de naam doet bedenken.

@Willy648 De audio setting op automatisch laten staan zou voldoende moeten zijn. Het standaard signaal wordt dan gewoon doorgegeven, mocht er Dolby content zijn dan wordt dat als Dolby doorgegeven (volgens mij enkel beschikbaar bij Play More, Streamz en bij sommige films en series op aanvraag - helaas heeft geen enkele basiszender dat vandaag nog). Er is ook een instelling om altijd Dolby naar de versterker te sturen, maar dat vind ik persoonlijk geen goede optie. Je TV-box gaat het signaal dan zelf omzetten, maar je kan beter je Denon gebruiken om stereo om te zetten naar Multi Channel Stereo of een van de andere geluidsmodussen.

Op welke geluidmodus staat je Denon momenteel? Heb je daar al eens mee gespeeld om uit te sluiten dat het daar aan ligt?


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Probleem met geluidsinstellingen bij TV-box

@Willy648 probeer eens het volgende : 
Sluit je HDMI kabel aan van je versterker naar de tv (ARC) ingang
zet je tv op en normaal gezien krijg je dan een setup menu.
Kies dan voor video en HDMI setup.
Daar kies je voor HDMI control en zet dit op ON
De Denon zal dan automatisch de juiste modus gebruiken voor je geluid en beeld.
Het maakt niet uit of je TV box ARC ondersteund of niet.
De audio processing gebeurd namelijk in je versterker om dit dan door te sturen naar je tv.

Vergeet wel niet dat als je uw HDMI bron aansluit op je versterker de versterker moet aanstaan voor video en geluid. 

Je kan je versterker natuurlijk op een andere manier aansluiten zodat je je versterker niet altijd moet aanzetten voor je beeld en geluid .

Succes!

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Willy648
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Probleem met geluidsinstellingen bij TV-box

Iedereen bedankt voor alle tips, maar helaas na veel experimenteren niet echt een oplossing gevonden.

Als bij muziek de drummer op de symbalen slaat hoor je dat prima via DVD/streaming/USB stick. Als het van de tv-box komt, hoor je het nauwelijks.

Zelfs audyssay uitschakelen en handmatig de equalizer regelen brengt geen oplossing

Ik ga me er gewoon bij neerleggen dat het zo is.

 

herrewa
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
WOW, overzichtelijk! Wereld gedichtendag Alles op zijn plek! Star Wars Day

Probleem met geluidsinstellingen bij TV-box

- Hoe oud is de HDMI-kabel?

- Pijltje --> op HDMI-kabel wijst' weg' (lees OUT) van TV-box en wijst 'naar' []lees IN <-- Denon receiver ?

- Output Monitor 1 voor HDMI naar INPUT ARC op TV ?

In HDMI-instellingen op DenonARC ON zetten?