Beantwoorden
Aikibana
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Happy New Year! Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Telenet-zus Ziggo start 1080p uitzendingen

Nieuws: Ziggo Go TV-app geeft op enkele platforms live tv-zenders door in 1080p

Heeft Telenet soortgelijke plannen in België, @Suzie?

 

Het lijkt haast een anachronisme dat men in 2023 nog trots durft uitpakken met "1080p" wanneer 4K al jarenlang de nieuwe norm is en ook de TV Box 4K-ready is. Aan de productiehuizen en zenders zal het wellicht niet liggen, want alle producties worden ook al jaren in 4K opgenomen. Ligt het dan aan de bandbreedte?

Na het schrappen van heel wat analoge zenders en radiokanalen de laatste jaren, hoopte ik dat er voldoende ruimte vrijkwam op de Telenet-kabel om de beeldkwaliteit van concurrerende streamingplatformen eindelijk bij te benen. Die bieden namelijk allemaal 4K, surround sound en HDR-beeldkwaliteit in hoge bitrates, euh ... behalve Streamz.

Maar we mogen blijkbaar al blij zijn met een kleine upgrade van 1080i naar 1080p, als Telenet het voorbeeld van zijn zusterbedrijf Ziggo volgt tenminste. Erg benieuwd, want elke verbetering is natuurlijk welkom.

 

Wat zijn jullie ervaringen met de huidige beeldkwaliteit?

Ondanks mijn uitstekende One Up 1GB kabel-verbinding met de TV Box, vind ik de beeldkwaliteit erg matig door te hoge compressie en/of te lagere bitrates (vooral bij Cloud-opnames). Van ver lijkt alles best in orde, maar bij water en confetti bijvoorbeeld (snelle en complexe beelden) begint de pixelpret. Ik kijk wel op een grote 65" OLED-tv, waardoor foutjes wellicht sneller zullen opvallen, maar nogmaals...het is 2023. Let's go Telenet! 😎

4 reacties
Ex-Netweter
 

Telenet-zus Ziggo start 1080p uitzendingen


@Aikibana  schreef:

Ligt het dan aan de bandbreedte?

Ja, vanzelfsprekend. Op het Telenet-coaxnetwerk deel je de bandbreedte met gemiddeld 266 andere breedbandklanten op de node. Als je weet dat Telenet 32 EuroDOCSIS 3.0-downstreamkanalen heeft van maximaal 55,62 Mbps en een 55 MHz OFDM EuroDOCSIS 3.1-kanaal van maximaal 537,64 Mbps dan is de totaal beschikbare bandbreedte voor 266 klanten ongeveer 2,3 Gbps.

Als iedereen op de node tegelijkertijd Netflix in 4K (15 Mbps) zou streamen dan is er bandbreedte te kort want 2,3 Gbps verdelen over 266 klanten betekent 8,7 Mbps per klant.

Als je het bovenstaande in beschouwing neemt, ben je voor Netflix in 4K dus beter af op een VDSL-netwerk of FttH-netwerk waar er veel meer bandbreedte per individuele gebruiker beschikbaar is.

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5297
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet-zus Ziggo start 1080p uitzendingen

@Aikibana 

Telenet geeft ook hun best bekeken Vlaamse zenders in 1080 beeld door op de tv app, hij past dit wel aan als je internet verbinding niet snel genoeg is, dit laatste doet die ook op de tv box, tijdens drukke momenten kan de internet snelheid verlaagd worden als de node in je buurt overbelast geraakt, dit heeft er dus ook mee te maken.

als er meer bandbreedte is en meer mensen op de docsis 3.1 zitten kan de bandbreedte ook soepeler verlopen per node, 

Er is Idd ruimte vrijgekomen, maar er is een bepaalde freq die daar tussen valt dat storingsgevoelig is en waar zenders ook vroeger last op gehad hebben door inslag van andere apparaten in de buurt.

en er moeten waarschijnlijk ook andere NIU toestellen bij elke woning vernieuwd worden voor de andere freq voor de upload te kunnen gebruiken.

dus er is nog veel werk aan de winkel.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Telenet-zus Ziggo start 1080p uitzendingen

rafb mijn overbuur heeft proximus VDSL aan 30Mbps meer haalt hij niet.Woont te ver van de Ropkast internetverdeler.

Het kan zelfs nog minder VDSL aan amper 16,5Mbps die nog verder weg wonen van de Rop internetverdeler.

Hoe gaan die Netflix kijken aan 15Mbps,terwijl een andere zit te downloaden,Leg me dat eens uit.

 

 

 

0 Likes
Santa
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 515
En wanneer slaap jij? JACKPOT! De race is begonnen! WOW!

Telenet-zus Ziggo start 1080p uitzendingen

@Aikibana 

Je bedoelt @Suzy denk ik?

"kleine upgrade van 1080i naar 1080p". Verdubbeling van de beeldkwaliteit = klein upgrade? Slik.

Hoewel de stap van 1080i naar 1080p in theorie kleiner is als van 1080p naar 2160p denk ik dat in de praktijk die stap visueel veel groter gaat zijn.

(tenzij je naar een 100" scherm kijkt of groter of 1 meter ver zit van je 65" TV)