|
25.620
netweters
|
158.521
antwoorden
|
|
21.377
vragen
|
Hallo, sinds enkele dagen ben ik overgeschakeld van digicorder naar Tv box IP. Installatie is redelijk snel gelukt behalve kan ik het geluid niet via mijn receiver ontvangen maar via het Tv toestel. Ik heb een Samsung smart tv en een pioneer receiver ( sc LX 56 ) . Hdmi van tv box naar Tv en hmdi van Tv ( via ARC ) naar de receiver. Wat doe ik verkeerd? Alvast bedankt voor de reacties.
Als je zo'n receiver gebruikt, is het dan niet de bedoeling dat je al uw HDMI bronnen met de receiver verbindt, en dan met één HDMI out naar jouw TV?
De reciever heeft 8 HDMI ingangen, ik zou hierop de TV Box aansluiten?
TV HDMI ARC sluit je aan op de receiver via OUT 1 of OUT 2. TV box HDMI sluit je aan op 1 van de beschikbare HDMI connecties van de receiver, bijv. DVD.
Bron van de TV schakel je in HDMI ARC (1, 2, ...) die je gebruikt hebt voor de receiver. Bron van de receiver stel je in op de HDMI die je gebruikt voor de TV box, in dit voorbeeld DVD.
Staan bij de instellingen van je tv en versterker de optie arc / e-arc nog steeds actief?
Zoals jij de tv IP box hebt aangesloten is geen probleem voor het geluid door de versterker te laten gaan.
Je tv box steekt in hdmi 2 op de tv?
En de uitgang van de versterker (hdmi out), zie dat het diegene is waar arc / e-arc, bij staat is aangesloten op de hdmi 1 van de tv (zie weer dat het diegene is waarbij arc / e-arc bij staat).
Die poorten waar dat bij staat laten namelijk toe het geluid beiden kanten op te sturen zodat men niet eerst via de hdmi ingangen van de versterker moeten gaan.
Je kan dus bv. In hdmi 2 van de tv je Telenet box aansluiten en op hdmi 3 bv. Een PS5.
En dan met 1 kabel van de arc /e-arc hdmi in/out van je tv dus naar de hdmi in/out arc e-arc gaan.
Dan krijg je nog steeds het geluid door.
Nadeel is dat vele versterkers dan op hun front display gewoon TV laten zien. Ook al zit je bezig op bv de ps5. Gezien dat de versterker dan alleen de tv ziet.
Ga je eerst via de hdmi poorten van de versterker, dan geeft de display van de versterker ook aan welke hdmi bron er gebruikt is. Bv game, movie, dvd.
Normaal moet deze steeds automatisch ook overschakelen naar de bron dat je selecteerd.
Maar zie dat op je tv en je versterker ook de hdmi arc /r-arc modus
Bij Samsung tv
Instellingen => geluid, expertinstellingen, hdmi e-arc modus => auto
Maar ook
Instellingen =>algemeen => beheer externe apparaten => anynet+ (hdmi-cec)
Als je een A/V receiver hebt is de bedoeling dat je alle toestellen op de receiver aansluit, niet op de TV.
TV HDMI ARC (of dat nu 1, 2 , 3, ... is maakt niet uit, zolang de poort ARC of eARC ondersteunt) -> OUT 1 (of OUT 2, deze Pioneer receiver heeft 2 OUT poorten zoals in de handleiding te zien is)
Alle andere HDMI toestellen, TV-box, Blu-ray, DVD speler, PS5, ... sluit je aan op de receiver.
Ik heb zelf een Marantz SR5011 die je tijdens de set up stap voor stap de instellingen en verbindingen laat zien en dat is op bovenstaande manier. Mogelijk zijn er nog instellingen op de TV voor het geluid. Ik heb zelf een Philips en die zet het geluid van de TV uit en schakelt automatisch over naar de receiver.
Ik weet dat het normaal de bedoeling is dat je via de versterker gaat, maar is zoals gezegd niet nodig.
En in sommige gevallen kan je het toestel beter rechtstreeks in de tv steken en dan zo het geluid via de arc/e-arc naar de versterker brengen.
Het hangt af van het toestel en model versterker.
Neem nu volgende setup waarom men eerst via de tv zou gaan.
4k tv die 120hz / 144hz kan
Playstation 5
Versterker.
Er zijn games op de ps5 (meestal 60hz).
Sluit die rechtstreeks aan op de 4k tv en het game zit op 120hz.
Maar als je een versterker hebt, die enkel gaat tot 4k 60hz / 8k 60hz dan gaat die, ook al gebruik je de pass through, de refresh rate beperken op 60hz en niet op 120hz naar je tv brengen. Idem met vrr, lmm.
Dan is het aangeraden om dus zoals gezegd dit rechtstreeks op de tv aan te sluiten. Dan heb je de 120hz.
Ivm de hdmi poorten. Ik ken verschillende modellen die wel 2 hdmi out hebben maar enkel maar op 1 ervan de e-arc/arc hebben. En op de 2e out beperkingen hebben
Zoals ik zei, hangt van de versterker alsook tv af.
Als je versterker in het voorbeeld setup dat ik aangaf wel 4k 120hz / 144 kan doorgeven dan kan je dit wel eerst via de versterker laten gaan.
De goedkopere receivers hebben niet allemaal een set-up hulp on screen en mogelijkheden die hogere modellen wel hebben. En dan moet men dat dus doen op die manier dat ik vermelde.
Zelf heb ik dat probleem niet.
Denon avc-10h
@RR schreef:Hallo, sinds enkele dagen ben ik overgeschakeld van digicorder naar Tv box IP. Installatie is redelijk snel gelukt behalve kan ik het geluid niet via mijn receiver ontvangen maar via het Tv toestel. Ik heb een Samsung smart tv en een pioneer receiver ( sc LX 56 ) . Hdmi van tv box naar Tv en hmdi van Tv ( via ARC ) naar de receiver. Wat doe ik verkeerd?
Misschien eens proberen via de optische uitgang (S/PDIF) ipv HDMI?
Ik neem aan dat jouw Samsung TV een optische audio uitgang heeft, en jouw Pioneer receiver heeft 2 optsiche audio (S/PDIF) ingangen ...
@Dragon_Racing schreef:Ik weet dat het normaal de bedoeling is dat je via de versterker gaat, maar is zoals gezegd niet nodig.
En in sommige gevallen kan je het toestel beter rechtstreeks in de tv steken en dan zo het geluid via de arc/e-arc naar de versterker brengen.
Het hangt af van het toestel en model versterker.
Bedankt voor de uitleg, ik begrijp uit jouw voorbeelden dat het inderdaad soms beter anders moet 🤔