24.986
netweters
|
153.689
antwoorden
|
20.850
vragen
|
Goeiemorgen,
Ik zit met een probleem in de setup die ik wil opbouwen bij mij thuis, ik lees overal dat de TV box van Telenet altijd het IP-adres moet hebben die aan de WAN zijde toekomt van mijn UniFi Ultra gateaway?
De setup die ik thuis wil gaan uit bouwen is het volgende:
Telenet modem (vermoedelijk in bridgemodus)
↓
UniFi Gateway Ultra
↓
USW-16 Lite PoE
↓ ( 1 en de zelfde kabel )
Flex Mini Switch (bij TV)
↳ AP
↳ Telenet TV-box
Er ligt ook een Coax kabel bij mijn TV die ook kan aangesloten worden.
Wat is dan de opties die ik heb?
De TV box laten installeren met Coax en Ethernet? ( gaat dit dan werken ? )
De TV box met IPTV maar deze kan geen vast WAN adres krijgen vermits deze op dezelfde kabel lopen naar de switch?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Als je een eigen router wilt gebruiken is het aan te raden dit te doen in combinatie met de CV8560E (E-router) modem van Telenet, Die laatste configureer je dan zo dat het IPv4 van en naar het MAC adres van de WAN interface van je eigen router gebridged wordt. Vervolgens sluit je al je apparatuur aan, aan de LAN zijde van je eigen router. Ook de TV-box.
Dit werkt perfect.
EDIT: nog even ter verduidelijjking. Dat betekent dat de TV box op zijn netwerk aansluiting (die heeft er maar één, dus er is geen sprake van LAN of WAN) een IPv4 uit de DHCP range van je eigen router ontvangt , meestal beginnend met 192.168.
Daarnaast kan de TV-box ook een IPv6 adres ontvangen - indien je dit op je eigen router ook activeert.
Wat betreft de keuze tussen de TVbox met coax (model 1 of 2), of een IP-only TV-box, zou ik de coax versie kiezen. Op termijn zal live-TV via DVB-C verdwijnen, maar voor het moment geeft dit nog een betere beeld-kwaliteit dan de IP-stream. Zeker gezien je toch coax ter beschikking hebt.
Dus bovenstaand probleem heb je enkel maar als ik met een Dubbele NAT zou werken of als ik DMZ aanzet naar de UniFi controller want dan ligt deze range ook buiten het publieke telenet adres?
Want ik las overal dat dat de grote issue is dat het ip-adres niet in dezelfde range ligt als de telenet modem waardoor de tv-box geen connectie meer heeft. ( dan krijg ik oorlog thuis )
Ik dacht dat het publiek adres van telenet aan de WAN zijde altijd 192.168.0.X was en dat mijn eigen netwerk aan de LAN zijde een andere range bv ( 192.168.5.X) krijgt waardoor dat mijn TV Box geen communicatie meer heeft omdat hij achter mijn eigen router zit.
Maar met dat de Modem in bridge staat vervalt de WAN en LAN zijde en wordt het adres meteen bv 192.168.5.X?
ik las deze uitleg ook op netweters:
je wisselt de Fast modem voor de E-router (CV8560E), en hierachter jouw Unify Cloud Gateway Ultra
In beide gevallen moet jouw digicorder(s) rechtsreeks aangesloten worden op de Telenet modem (tenzij je in de Unify een bridge kan instellen tussen de WAN en de digicorder).
Opgelost: Telenet modem <> Unify Cloud Gateway Ultra - De Netweters
Gaat dit over de oude versies van de digicoders en niet over de TV-boxV2?
Rechtstreeks de TV-Box koppelen via de gebridged modem gaat niet.
Omdat ik via dit systeem moet werken:
Telenet modem
↓
UniFi Gateway Ultra
↓
USW-16 Lite PoE
↓
Flex Mini Switch (bij TV)
↳ AP
↳ Telenet TV-box
@ThomasC schreef:Ik lees overal dat de TV box van Telenet altijd het IP-adres moet hebben die aan de WAN zijde toekomt van mijn UniFi Ultra gateaway?
Waar lees je dat?
Voor zover ik weet is dat momenteel enkel een probleem voor de Digibox en Digicorder. De TV-box kan (vandaag) werken achter een router.
@ThomasC schreef:Ik dacht dat het publiek adres van telenet aan de WAN zijde altijd 192.168.0.1 was en dat mijn eigen Netwerk een andere range krijgt waardoor dat mijn TV Box geen communicatie meer heeft omdat hij achter mijn eigen router zit.
192.168.x.x is een privaat IP-adres. Wil je je router een publiek IP-adres geven dan moet je zoals @Arnie zegt gaan voor de CV8560E in bridge modus (of een eigen modem kan natuurlijk ook)
ik las deze uitleg ook op netweters:
je wisselt de Fast modem voor de E-router (CV8560E), en hierachter jouw Unify Cloud Gateway Ultra
In beide gevallen moet jouw digicorder(s) rechtsreeks aangesloten worden op de Telenet modem (tenzij je in de Unify een bridge kan instellen tussen de WAN en de digicorder).
ik vermoed dat dit gaat over de oudere generaties en niet over de TV box?
@ThomasC schreef:ik las deze uitleg ook op netweters:
- in "Mijn Telenet" geef je het WAN Max adres in van de Unify Gateway
- jouw router zal dan een publiek IPv4 krijgen, en dus geen dubbele NAT.
ik vermoed dat dit gaat over de oudere generaties en niet over de TV box?
Klopt. Digibox en Digicorder zijn de oude generatie, TV-box de nieuwe generatie. Die draaien op een ander platform en krijgen (momenteel) enkel een intern IP-adres. Ze moeten verbonden zijn aan een Telenet internetverbinding, maar niet perse rechtstreeks aan de modem.
Bedankt voor de heldere uitleg!
Dus simpel weg gewoon een modem halen die in Bridge kan staan en voor de rest moet ik geen rekening er mee houden om de TV-Box te koppelen omdat hij sowieso aan een Telenet netwerk hangt?