Beantwoorden
Appelflapje
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Vistron VDR 210 of Quantis QE 317 ?

Ben op zoek naar een vervanging voor de FM radio die van de kabel is verdwenen...
Ik dacht eerst aan DAB+ maar dat is blijkbaar enkel voor antenne geschikt, en toen vond ik dat een DVB-C tuner is wat ik zocht. 

 

Op de site van telenet las ik een paar tegenstrijdigheden :
1. dat de Vistron VDR210 over 39 zenders en elders over een 40-tal zenders beschikt

2. dat de zendernummering behouden zou blijven

 


Nu zit ik met een TVBox en de radiozenders hebben daar geen nummering meer dus wat bedoelen ze dan met het behouden van de zendernummering ? Lijkt me vreemd

 

Ik kwam ook een duurder model tegen (de Quantis QE 317) en daarvan las ik dit op totaaltv.nl :

 

"Wie goed zoekt, kan de Quantis QE317 ook onder andere namen vinden. Het gaat hier namelijk om een zogenaamd plakmerk- of OEM-product. Zo vonden wij de radio ook onder de namen Vistron VDR210 en Vistron VT855 op het internet, met een prijs die veelal lager is dan de adviesprijs van €79,95 die Quantis hanteert. Goedkoop is in dit geval echter duurkoop. De Vistron VDR210 wordt door Telenet rechtstreeks aan klanten aangeboden en heeft specifiek voor de Belgische markt gemaakte firmware. Hierdoor zijn enkele belangrijke functies niet beschikbaar als de kabelradio bij andere kabelbedrijven wordt gebruikt. Bij de Vistron VT855 gaat het om een versie die voor de Duitse markt bestemd is en waarvoor hetzelfde nadeel geldt. Het is niet mogelijk om de speciaal door Quantis gemaakte firmware in de genoemde Vistron-modellen te plaatsen. We adviseren daarom om iets meer geld uit te geven voor goede ondersteuning en de volledige functionaliteit van de Quantis QE317."

 

Als ik de handleidingen vergelijk dan zijn die wel identiek... !?

 

Nu... Die 'behouden nummering' is voor mij niet zo belangrijk.

 

MIJN VRAAG :

 

Zijn - naast de standaard Vlaamse zenders - de "StingRay" zenders ook door de VDR210 te beluisteren ? Totaal is een pak meer dan de 40 zenders waar telenet op de website over spreekt en
de box kan normaal 6000 zenders opslaan las ik in de handleiding ! 


Ik las namelijk dat de Quantis QE 317 ook de telenet zenders zou kunnen afspelen, en afhankelijk van de antwoorden op de 2 vragen hierboven zou ik dan eventueel opteren om toch deze iets duurdere QE 317 aan te schaffen (staat bij o.a. coolblue te koop) maar als er geen meerwaarde is dan zou ik toch voor de DVR 210 gaan...

Bedankt alvast

0 Likes
29 reacties
Ex-Netweter
 

Vistron VDR 210 of Quantis QE 317 ?


@Appelflapje  schreef:

Nu zit ik met een TVBox en de radiozenders hebben daar geen nummering meer dus wat bedoelen ze dan met het behouden van de zendernummering ? Lijkt me vreemd


Daarmee bedoelen ze de nummering zoals op de digiboxen (zie zenderoverzicht op https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/zenderoverzicht-telenet/

 


@Appelflapje  schreef:

Ik las namelijk dat de Quantis QE 317 ook de telenet zenders zou kunnen afspelen, en afhankelijk van de antwoorden op de 2 vragen hierboven zou ik dan eventueel opteren om toch deze iets duurdere QE 317 aan te schaffen (staat bij o.a. coolblue te koop) maar als er geen meerwaarde is dan zou ik toch voor de DVR 210 gaan...


Met een DVB-C Radiotuner (gelijk welk merk) ontvang je de niet-versleutelde radiozenders.

Dus geen Stingray muziekkanalen enz ...

In totaal een 50-tal zenders (met inbegrip van de laatst toegevoegde DPG zenders).

 

Er is dus geen enkele toegevoegde waarde om een duurder toestel te kopen, dan de door Telenet aangeboden Vistron (voor 49 EUR).

De buitenlandse toestellen ondersteunen meestal geen AAC audioformaat, alleen MPEG2. Hiermee verlies je de meeste buitenlandse zenders, die Telenet in AAC formaat op de kabel zet.

 

Ik vrees dat dit ook het geval zal zijn met de Quantis (die een rebrand is van de Vistron VT855). In dit geval dus geen meerwaarde, maar een minwaarde 😊.

 

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vistron VDR 210 of Quantis QE 317 ?

@Appelflapje 

Om de Stingray en nog andere gecodeerde radiozenders te ontvangen moet je een cable tuner vinden met een CI+ interface. Als je dan een ci+ aanschaft bij Telenet, heb je de zender 990 tot 999.

Bovendien (zoals hier ook reeds aangehaald werd) moet die AAC als geluidsformaat ondersteunen.

Appelflapje
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Vistron VDR 210 of Quantis QE 317 ?

Dag Philippe,

Oké, bedankt... (ik dacht ook al dat die Nederlandse box niks meer te bieden had en denk dat de door Telenet aanbevolen box dan ook interessanter lijkt).

En het is dus niet mogelijk om met de DVR de Stingray zenders af te spelen... (waar ik voor vreesde en de reden waarom ik de vraag hier stelde).  Dat is dan wel een héél spijtige zaak, want ik zit met een play-abonnement... 

Ik heb vandaag mijn Harmony elite remote geprogrammeerd met een optie 
"Radio luisteren" en er een fameuze trukendoos mogen voor opendoen :
1. "home" menu openen,
2. 1x naar onder drukken, 1x naar links drukken
3. "ok" drukken

(dit opent de radio 'app') en dan

4. nogmaals "ok" drukken om de laatst gekozen zender af te spelen.

 

Heb er dan een optie bijgevoegd in het remote-menu om de tv in- en uit te schakelen zodat die niet de halve dag moet aanblijven staan... (oled en inbrandingsgevaar...)

Wil ik een andere zender, dan moet wel terug de tv aan, zender selecteren, en tv weer uit want het is onmogelijk om van kanaal te wisselen als de tv uit staat ! 

 

Heel ingewikkeld dus... en bij een update is er grote kans dat mijn procedure hierboven niet meer zal werken.

Het was veel eenvoudiger op mijn oude digicorder waar de zenders met kanaalnummers 881 - 999 te selecteren waren. Daar kon de Harmony remote met kanaalnummers geprogrammeerd worden voor de lievelingszenders (vb "Stingray '60" = kanaal 966). En dan hoeft de TV niet meer aan om tussen zenders te switchen... gewoon op de Harmony "MNM" of "Stingray '60" duwen en klaar...

Waarom is dit op de tvbox niet meer zo ??? Een extra motivator om die DVR210 aan te schaffen misschien ??? (waarop je dan nog de helft van de zenders van het play-abonnement mist) ?

Aan Telenet : aub
1. graag de zenders op de tvbox (net als op de digicorder) als aparte kanaalnummers aub !  (Iemand anders vroeg hier ook reeds naar !)
Of
2. tenminste een box aanbieden die radiozenders volgens het abonnement aanbiedt. (Die dus bij "Play" of "Play more" alle Stingrayzenders mee decodeert en afspeelt).

Optie 2 geniet mijn voorkeur, omdat je dan ook op display de zender ziet,
tenzij er een nieuwe tvbox uitkomt met display 😉

0 Likes
Appelflapje
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Vistron VDR 210 of Quantis QE 317 ?

Bedankt Janne_man...

Heel interessant wat je zegt, maar waar vindt ik zo'n DVB-C tuner met AAC en CI+ interface ?
Biedt telenet die aan ?

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vistron VDR 210 of Quantis QE 317 ?

@Appelflapje telenet bied die niet aan en je moet geluk hebben dat de CI module ondersteund word door de ontvanger ook, dacht dat de + aanstaat van de Telenet CI+ en dat ondersteunen nog niet alle ontvangers doordat dit schaadt aan de kopieerbeveiliging en de extra opties dat de + kan geven, bv opnames doen en niet kunnen doorspoelen enz.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Vistron VDR 210 of Quantis QE 317 ?

ik zelf heb vroeger gezocht naar een hifi die c tuner en AAC of CI+ module heeft niet gevonden

de AAC toestelen  vindt je helemaal niet enkel de Vistron VDR 210 van telenet  mooie dat ze deze verkopen of HD Digibox: € 99,00 kan je pakken voor de kanalen vanaf 900 gebruiken

Vistron VDR 210 gaat alleen de kanalen  open  zonder kaart  zijn zoals op je tv daar gaan ook alle kanalen zoals op Vistron VDR 210  wil je voor veel kanalen gaan zal je Digibox moeten gebruiken zoal in cafe en restaurants gebruikt wordt 

0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Vistron VDR 210 of Quantis QE 317 ?


@Appelflapje  schreef:

*knip*


Het was veel eenvoudiger op mijn oude digicorder waar de zenders met kanaalnummers 881 - 999 te selecteren waren. Daar kon de Harmony remote met kanaalnummers geprogrammeerd worden voor de lievelingszenders (vb "Stingray '60" = kanaal 966). En dan hoeft de TV niet meer aan om tussen zenders te switchen... gewoon op de Harmony "MNM" of "Stingray '60" duwen en klaar...

Waarom is dit op de tvbox niet meer zo ??? Een extra motivator om die DVR210 aan te schaffen misschien ??? (waarop je dan nog de helft van de zenders van het play-abonnement mist) ?

Aan Telenet : aub
1. graag de zenders op de tvbox (net als op de digicorder) als aparte kanaalnummers aub !  (Iemand anders vroeg hier ook reeds naar !)
Of
2. tenminste een box aanbieden die radiozenders volgens het abonnement aanbiedt. (Die dus bij "Play" of "Play more" alle Stingrayzenders mee decodeert en afspeelt).

Optie 2 geniet mijn voorkeur, omdat je dan ook op display de zender ziet,
tenzij er een nieuwe tvbox uitkomt met display 😉


Je kan met een spraakopdracht via de afstandsbediening van de tvbox ook de radiozender inspreken. Dan zal de tvbox die radiozender beginnen afspelen.


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Vistron VDR 210 of Quantis QE 317 ?

weet iemand waarom deze zender versleuteld zijn  radio maria , topradio ,roxx, family radio, hit fm  zen,  BNL

en de nieuwe zenders willy ,q-maximum hits ,joe 80s ,joe easy, nostalgie , NRJ  zijn vrij te ontvangen

ik heb dit gemerkt op de tv

anders een vraagje voor suzy IMG_20200913_120454 (2).jpg

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vistron VDR 210 of Quantis QE 317 ?

Elke Digibox (Digicorder ook, maar overgedimensioeneerd) kan gebruikt worden als DVB-C radio tuner. Telenet wil niet dat je Digicorder/Digibox combineert met TV-Box. De Digibox die je als radio tuner gebruikt, hoeft helemaal geen netwerkaansluiting te hebben. Dat je dan geen volledige programmagids hebt, stoort niet, je hebt toch geen scherm voor de programmagids. Op het kleine scher zie je wel op welk kanaaal je afgestemd bent.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vistron VDR 210 of Quantis QE 317 ?


@luc55  schreef:

weet iemand waarom deze zender versleuteld zijn  radio maria , topradio ,roxx, family radio, hit fm  zen,  BNL

en de nieuwe zenders willy ,q-maximum hits ,joe 80s ,joe easy, nostalgie , NRJ  zijn vrij te ontvangen

ik heb dit gemerkt op de tv

anders een vraagje voor suzy IMG_20200913_120454 (2).jpg


Vroeger  stond er op de website van Telenet dat de zenders versluierd waren op vraag van de zender. Ik weet het niet, maar ik denk dat er ook een prijskaartej aan vasthangt voor de zender die een niet versluierd signaal wenst.

0 Likes
Appelflapje
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Vistron VDR 210 of Quantis QE 317 ?

Bedankt Janneman voor je antwoord !

Dus voor wat ik wil (radiozenders inclusief de stingrayzenders met liefst terug de kanaalnummers) zou ik dus best een extra Digibox moeten aankopen naast mijn gehuurde TVBox... 

Je schrijft ook dat Telenet niet wilt de de Digibox samen met de TVBox wordt gebruikt...

Waarom is dat ? Zijn er bepaalde beperkingen ?

 

Ik heb ondertussen al opgezocht dat de afstandsbedieningen niet compatibel zijn (en maar goed ook want anders zat ik met een ander probleem : beide toestellen die simultaan zouden reageren op de Harmony remote ...) dus dat is al zeker geen beperking.

0 Likes
Appelflapje
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Vistron VDR 210 of Quantis QE 317 ?

Dag Wheng,

 

Die knop op de afstandsbediening voor spraaksturing dat is geen oplossing voor mij :


1. Ik gebruik de afstandsbediening van telenet NIET. Ik gebruik een Harmony elite afstandsbediening met Hub, NET omdat ik niet constant tussen 4 afstandsbedieningen moet zitten zoeken om de Denon verterker, LG tv, Sony Bluray en Telenet TVBox te bedienen.

 

2. De spraaksturing trekt op niks, de helft van de tijd kiest hij verkeerde zenders (Radio één lukt hier al niet), en als hij je dan al eens correct verstaat (als je Q-music inspreekt bijvoorbeeld) gaat hij niet naar de radio van Q-Music, maar naar de TV zender, zelfs als je op dat moment in het "radio" scherm op een andere radiozender staat. (De spraaksturing lijkt beter te werken met Engelse commando's. "Radio one" doet het wel ... best grappig)

0 Likes

Vistron VDR 210 of Quantis QE 317 ?


@Appelflapje  schreef:

Bedankt Janne_man...
Heel interessant wat je zegt, maar waar vindt ik zo'n DVB-C tuner met AAC en CI+ interface ?
Biedt telenet die aan ?


Dat heet bij Telenet een digibox 😁.

 

@janne_man  schreef:

Elke Digibox (Digicorder ook, maar overgedimensioeneerd) kan gebruikt worden als DVB-C radio tuner. Telenet wil niet dat je Digicorder/Digibox combineert met TV-Box. De Digibox die je als radio tuner gebruikt, hoeft helemaal geen netwerkaansluiting te hebben. 


Of je digibox nu interactief maakt of niet, het maakt niets uit.

Telenet zal weigeren om jouw digibox te activeren, indien je al een TV-box hebt. Je zal dan geen versleutelde zenders ontvangen op de digibox.

 

Enige oplossing is dan de digibox te laten activeren op naam van iemand anders die zelf geen TV-box heeft. 

 

PS

Waarom heb je eigenlijk een TV-Box? Blijkbaar was je meer tevreden over de digicorder?

Dan zou ik de TV-Box omruilen voor een digicorder (zelfde huurpijs), en als Radio ontvanger een digibox aanschaffen?

Dan heb je terug je geliefkoosde radiozenders op de vertrouwde kanalen 881-999 ...

luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Vistron VDR 210 of Quantis QE 317 ?

het gaat over radio zenders van belgie we zouden deze vrij toegankelijk moeten stellen zou raar vinden om vrij te geven er moet extra betaalt moet worden  gewone radiozenders zender van vlaanderen

we zouden deze moeten steunen hoe lang het nog duurt radio gaat veranderen dat kunnen we niet tegen houden je ziet het bij jeugd heel duidelijk  hopelijk kan suzy hier na vraag doen  ik hoop dat ze vergeten vrij te stellen hebben 

0 Likes