|
25.838
netweters
|
160.197
antwoorden
|
|
21.576
vragen
|
Hi Iedereen,
sinds vorige week, toen ik mijn TV via de HDMI ARC aangesloten heb aan een Marantz versterker, heb ik nu volgend probleem.
De Telenet TV box voegt kennelijk automatisch de Marantz toe om met de afstandsbediening van de TV box ook de Marantz versterker te bedienen.
Tis te zeggen: als ik de TV box uitschakel ( met behulp van de rode knop op afstandsbediening Telenet TV box ) dan wordt de Marantz ook uitgeschakeld. Schakel ik de Telenet TV box in dan wordt de Marantz ook ingeschakeld.
Heel vervelend 😞 en uiteraard niet de bedoeling.
Het lijkt me niet mogelijk om die automatische koppeling of bediening in de instellingen van de tv box te wijzigen !?
Ik ben dus op zoek naar een oplossing om beide toestellen afzonderlijk van elkaar, met elk hun eigen afstandsbediening, te kunnen aansturen.
Weet iemand hier toevallig raad mee ?
Alle tips zijn uiterst welkom !
Bij mij is dit ook. Niet uitsluitend via de afstandsbediening maar ook via de aan/uit knop van de TV-box zelf (mogelijk heeft jouw model TV-box dat niet). Dat is een gevolg van HDMI CEC, hoewel het bij mij in de meeste gevallen gewenst is heb ik ook wel al momenten gehad waarbij het op verkeerde momenten mijn versterker uitschakelt. (Bijvoorbeeld via een app op m'n TV iets aan het kijken, maar uitschakelen van TV-box schakelt toch m'n versterker uit)
Ik heb er helaas nog geen oplossing voor gevonden buiten HDMI CEC uitschakelen, maar dan zijn er andere dingen die ook niet meer automatisch aan/uit gaan.
Daar had ik al schrik voor - maar hoe kan je dan die HDMI CEC volledig uitschakelen op de Telenet TV box ?
Ik kijk er allicht grandioos naast maar ik heb ze tot dusver niet kunnen vinden...
Op je Marantz:
Setup Menu > Video > HDMI Setup > Power Off Control
Hoe is die nu ingesteld? Er is ook een optie
HDMI Control
waarmee je kan experimenteren.
Okay, bedankt alvast!
Probeer ik morgen even.
Ook bedankt voor deze tip!
Zal ik ook morgen eens bekijken 😉
Beide voorstellen hebben bijgedragen tot de oplossing.
Ik weet dat ik het wellicht niet hier mag vragen maar toch nog 1 ander probleempje: de Marantz versterker verzorgt nu het geluid voor het TV kijken via Telenet TV box.
Dit via HDMI ARC, echter lijkt het erop dat de woofer die er aanhangt dan geen audio signaal doorkrijgt ?
Zou die niet overweg kunnen met HDMI arc signalen mss ?
Als de Marantz op Internet Radio staat, dan werkt die subwoofer uiteraard wel.
@JoskeVermeulen schreef:Beide voorstellen hebben bijgedragen tot de oplossing.
Ik weet dat ik het wellicht niet hier mag vragen maar toch nog 1 ander probleempje: de Marantz versterker verzorgt nu het geluid voor het TV kijken via Telenet TV box.
Dit via HDMI ARC, echter lijkt het erop dat de woofer die er aanhangt dan geen audio signaal doorkrijgt ?
Zou die niet overweg kunnen met HDMI arc signalen mss ?
Als de Marantz op Internet Radio staat, dan werkt die subwoofer uiteraard wel.
Het signaal van de TV-box is meestal gewoon stereo (muv huurfilms, Play More, Netflix en andere apps). Ben je zeker dat het een 5.1 signaal is momenteel?
Op mijn Denon kan ik een stereo signaal forceren naar "Multichannel Stereo" waardoor de subwoofer ook bij een stereo signaal gebruikt wordt.
Owja ok da's duidelijk :).
Ik check even in welke mate dat ik dat ook zou kunnen doen op de Marantz.
Maar audio vanaf TV / TV box zal idd enkel stereo zijn, klinkt logisch.
Bedankt voor de tip !
Ik ga daarmee alvast aan de slag 😉
Welke subwoofer heb je? Ik heb een B&W ASW608 en die kan je instellen op ON/AUTO/STANDBY. In standby springt de woofer pas op hij een signaal ontvangt via Trigger Out.
Setup Menu > General > Trigger Out
Waar de instelling niet op On staat zal de woofer niet ontwaken uit standby. De woofer is met 2 kabels verbonden met Marantz: de woofer ingang en trigger out.
Nota bene: Het maakt niet uit of het geluid 5.1 is of niet. Onder stereo moet de subwoofer ook werken.
@sb schreef:Nota bene: Het maakt niet uit of het geluid 5.1 is of niet. Onder stereo moet de subwoofer ook werken.
Mits je toestel een signaal stuurt naar je subwoofer. Als hij zuiver het stereo signaal (2.0 audio) uitstuurt wordt de subwoofer niet aangesproken. De meeste toestellen kan je echter wel instellen om bij dit signaal alsnog de subwoofer signalen zelf te maken (tot een 2.1 signaal), maar dat is meestal een optie.
@WG94 schreef:
@sb schreef:Nota bene: Het maakt niet uit of het geluid 5.1 is of niet. Onder stereo moet de subwoofer ook werken.
Mits je toestel een signaal stuurt naar je subwoofer. Als hij zuiver het stereo signaal (2.0 audio) uitstuurt wordt de subwoofer niet aangesproken. De meeste toestellen kan je echter wel instellen om bij dit signaal alsnog de subwoofer signalen zelf te maken (tot een 2.1 signaal), maar dat is meestal een optie.
Even nakijken leert me dat ik de instelling inderdaad op woofer ON heb staan.
Hey, merk weet ik helaas niet omdat de installateur een tijdelijke heeft geplaatst.
Ik merk wel een verschil als ik op de Telenet TV Box de geluidsinstellingen wijzig van Stereo naar Dolby Audio -> staat nu voorlopig op Dolby Audio ( stond op stereo ). ( dus lijkt me hiermee wel opgelost te zijn 😉 )
En mij lijkt de woofer het dan wel te doen.
Ivm De Marantz: er gaat maar één kabel van de woofer naar de Marantz. ( van Line L naar subwoofer 1 aansluiting )
@JoskeVermeulen schreef:Hey, merk weet ik helaas niet omdat de installateur een tijdelijke heeft geplaatst.
Ik merk wel een verschil als ik op de Telenet TV Box de geluidsinstellingen wijzig van Stereo naar Dolby Audio -> staat nu voorlopig op Dolby Audio ( stond op stereo ). ( dus lijkt me hiermee wel opgelost te zijn 😉 )
En mij lijkt de woofer het dan wel te doen.
Ivm De Marantz: er gaat maar één kabel van de woofer naar de Marantz. ( van Line L naar subwoofer 1 aansluiting )
Is er ook geen automatisch optie?
Nu converteert je TV-box alle signalen (en de signalen van bijna alle zenders bij Telenet zijn gewoon 2.0) naar 5.1. Dat werkt uiteraard, maar ik zou er voor kiezen om dit soort conversies te laten doen door m’n versterker. Die is daar toch net iets beter voor uitgerust dan je TV-box.
Eigen voorkeur natuurlijk!