Beantwoorden
b003042
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
On a roll... Happy New Year! Tien op tien! Handje vol!

Alternatief voor smtp.telenet.be

Hallo iedereen, is er een mogelijkheid om mails met als verzender xxx.@telenet.be te verzenden via een andere smtp server dan deze van telenet ?  De reden van mijn vraag is dat door het installeren van dreammachine (unifi) in mijn thuisnetwerk de smtp server van telenet niet meer connecteerbaar is.  Alvast dank om jullie mening hierop te geven !

Tags (1)
0 Likes
10 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Alternatief voor smtp.telenet.be

@b003042  en hoe je het dan voorgesteld om deze te verzenden ? Je uitgaande emails , en zeker als je een Telenet email adres gebruikt , moet je toch versturen via de server van telenet. Daaraan zijn dus de server instellingen gelinkt van die van telenet anders zal je geen emails kunnen versturen. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
b003042
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
On a roll... Happy New Year! Tien op tien! Handje vol!

Alternatief voor smtp.telenet.be

Dank voor je reactie ! Het lijkt me niet meer dan normaal om mails te versturen via de smtp server van je email adres.  Ook vanuit veiligheidsstandpunt trouwens.  Maar als telenet mijn mails om een voor mij onbekende reden weigert, moet ik wel nadenken aan alternatieven tenzij ik moet nadenken over een ander adres bvb

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Alternatief voor smtp.telenet.be

@b003042  Voor je server instellingen van SMTP kan je ook anders eens ten rade gaan of je het juiste poortnummer gebruikt in je unifi maar misschien moet je die poort ook aanpassen om er correct gebruik van te kunnen maken. Niet de juiste poort is dus geen juist gebruik. En kijk ook of je SSL op enabled hebt staan. Probeer anders eens poort 465 met SSL ingeschakeld. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Alternatief voor smtp.telenet.be

Eerst en vooral: zet TLS aan over TCP poort 587.

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/e-mails-versturen/ en gebruik je Telenet credentials.

 

Veel belangrijker dan het "From" adres, is het netwerk van waar je je mails verstuurd.

Kom je vanaf een Telenet IP, dan ga je nooit een relay server van Proximus (of een andere ISP) kunnen gebruiken, en vice versa.

 

Als dit toch zou kunnen, wordt zo'n server een "open relay" genoemd, en die worden binnen de kortste keren geblacklist omwille van misbruik door spammers.

https://en.wikipedia.org/wiki/Open_mail_relay

 

Uitzonderingen hierop zijn oa de servers van Google, maar die kan je doorgaans enkel gebruiken mits te verbinden met TLS + authenticatie met je Google account (niet met een Telenet account)

 

Dus voor je Telenet emailadres zie ik geen andere oplossing dan je Unifi setup deftig te configureren.

Ik zie geen reden waarom Telenet je mails zou weigeren omdat er een Unifi tussen zit. Waaruit leid je dit af?


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Alternatief voor smtp.telenet.be


@Steven-E  schreef:

Ik zie geen reden waarom Telenet je mails zou weigeren omdat er een Unifi tussen zit. Waaruit leid je dit af?


Het probleem met de USG wordt hier beschreven: Re: Foutmelding 554 op Gateway unify - De Netweters

 

Nu lopen er 2 topics door elkaar ...

Kan een mod beide topics samenvoegen? Want het is een beetje zinloos om dezelfde discussie gelijktijdig in 2 topics te hebben 🤔

 

Tenzij we de 2 discussies apart houden:

  1. Hier gaat het alleen over de vraag of je een andere smtp server kan gebruiken voor het versturen van e-mails met een @Telene.be afzender adres.
  2. In de andere topic gaat het over het probleem dat de USG uitgaande mails blokkeert naar smtp.telenet.be
0 Likes
b003042
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
On a roll... Happy New Year! Tien op tien! Handje vol!

Alternatief voor smtp.telenet.be

De ingevulde gegevens voor mijn mailconfiguratie 

 

b003042_0-1609246444103.png

Er wordt een foutmelding geretourneerd ivm smtp-settings.  

 

b003042_1-1609246625469.png

 

De foutmelding lijkt te impliceren dat ik op een blacklist zou staan.  Haal ik de gateway terug weg, werkt alles terug netjes.  Er is dus duidelijk iets dat maakt dat er geen connectie kan gelegd worden met de servers van telenet.  Alvast dank om dit mee uit te zoeken.

 

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Alternatief voor smtp.telenet.be

@b003042 Je afbeeldingen bevatten persoonlijke gegevens zoals je gebruikersnaam/emailadres. Kan je die onzichtbaar maken, dan kunnen we de images goedkeuren.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
b003042
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
On a roll... Happy New Year! Tien op tien! Handje vol!

Alternatief voor smtp.telenet.be

Het lijkt me idd beter de topics uit elkaar te houden.  Zo niet lopen de bijdragen door elkaar.  Excuses voor de verwarring. 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Alternatief voor smtp.telenet.be


@Steven-E  schreef:

Veel belangrijker dan het "From" adres, is het netwerk van waar je je mails verstuurd.

Kom je vanaf een Telenet IP, dan ga je nooit een relay server van Proximus (of een andere ISP) kunnen gebruiken, en vice versa.


Je kan toch altijd e-mails sturen vanaf een Telenet IP via de relay server van Proximus? Voorwaarde is dat je TLS gebruikt èn authenticatie met je Skynet account!

 

Zoals je zegt: het "From adres" is niet zo belangrijk.

Volgens mij kan je dus perfect een email sturen met een xxx.@telelet.be afzender adres in de "From", via je Gmail smptp server (natuurlijk met authenticatie met je Gmail credentials??

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Alternatief voor smtp.telenet.be


@Ex-Netweter  schreef:

@Steven-E  schreef:

Veel belangrijker dan het "From" adres, is het netwerk van waar je je mails verstuurd.

Kom je vanaf een Telenet IP, dan ga je nooit een relay server van Proximus (of een andere ISP) kunnen gebruiken, en vice versa.


Je kan toch altijd e-mails sturen vanaf een Telenet IP via de relay server van Proximus? Voorwaarde is dat je TLS gebruikt èn authenticatie met je Skynet account!


Euh ja, maar een Telenet klant bezit niet zomaar een Skynet account he 😉

Vandaar het voorbeeld van Google. Dat is veel makkelijker op te zetten, omdat het emailadres hier niet afhangt van een ISP.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes