24.844
netweters
|
153.166
antwoorden
|
20.780
vragen
|
Ik gebruik in thunderbird verschillende mail providers.
IMAP van telenet werkt meestal niet als IPv6 aan staat. Als ik IPv6 disable (dus IPv4 forceer) werkt alles wel.
Ik krijg een TCP handshake en de TLS hello wordt geACKed, maar daarna valt het bij IPv6 stil terwijl het op IPv4 wel blijft werken. (wireshark analyse)
Voor andere IMAP hosts is er geen probleem (eg Google)
Het vreemde is dat het soms wel werkt! Iemand een idee?
Titel gewijzigd door DeMMi (mod) | Vorige titel: IMAP problemen over IPv6
Ik ervaar dit probleem niet. Ik gebruik Thunderbird (Ubuntu), en gebruik ook IPv6 en IMAP naar de server imap.telenet.be (port 993, security SSL/TLS).
IPv6 compleet uitschakelen is wel een erg drastische maatregel en volledige overkill. Als workaround zou je ipv imap.telenet.be er voor kunnen kiezen één van de twee IPv4 adressen te gebruiken, of de daaraan gekoppelde namen (op te vragen met reverse DNS):
195.130.132.14 = popimap03-vip.telenet-ops.be
of
195.130.132.15 = popimap04-vip.telenet-ops.be
IPv6 even uitschakelen is ook niet zo moeilijk
sysctl -w net.ipv6.conf.default.disable_ipv6=1
sysctl -w net.ipv6.conf.all.disable_ipv6=1
Inderdaad is het IP adres gebruiken in de config ook een oplossing.
Ik vraag me af of het probleem te maken heeft dat ip Telenet benader van buiten het telenet netwerk. Mijn ISP is momenteel fastfiber, maar ik heb nog wel mijn telenet mail nodig.
Ik heb hetzelfde probleem. IPv6 uitschakelen helpt inderdaad, maar dat kan toch echt de bedoeling niet zijn?
Ik heb een bypass van het probleem gedaan via de DNS van de router. Dit zijn mijn settings:
$ host imap.telenet.be
imap.telenet.be has address 195.130.132.14
imap.telenet.be has address 195.130.132.15
imap.telenet.be has IPv6 address ::ffff:195.130.132.15
imap.telenet.be has IPv6 address ::ffff:195.130.132.14
$ host smtp.telenet.be
smtp.telenet.be has address 195.130.132.11
smtp.telenet.be has address 195.130.132.10
smtp.telenet.be has IPv6 address ::ffff:195.130.132.10
smtp.telenet.be has IPv6 address ::ffff:195.130.132.11
Op deze manier hebben alle toestellen in het netwerk een werkende config. Ik heb nog steeds geen idee waarom IPv6 problemen geeft.
Kan je even uitleggen hoe je dat juist in je router (merk, model, menu) hebt ingesteld? Een mens leer al eens graag bij. Ik heb zelf IPv6 uitgeschakeld in mijn TP-Link* Archer AX55, maar mogelijk krijg ik er wel mee te maken in de toekomst.
* Jaja, de Chinezen luisteren mee.** (-:
** Volgens de Amerikanen.
Het zou al handig zijn geweest, mochten we vanaf de eerste vraag de informatie hebben ontvangn dat @ruwi een eigen router gebruikt.
Bij verschillende eigen routers kun je een eigen host file aanmaken. Wanneer je de eigen router als DNS server gebruikt, zal deze eerst uit zijn eigen host file resolven.
@ruwiheeft in de hostfile correcte IPv4 informatie voor de mail servers opgegeven, maar onbereikbare IPv6 adressen. De client zal dus geforceerd worden IPv4 te gebruiken.
Een creatieve workaround, waarbij je wel nog gewoon IPv6 kunt blijven gebruiken.
Toch blijft het vreemd dat deze workaround nodig is. Ik gebruik ook een eigen router, maar kan de telenet imap servers zonder problemen via IPv6 bereiken. Als email client gebruik ik Thunderbird (128.10.0esr op Ubuntu).
Als je deze oplossing enkel maar voor één client nodig hebt, kun je even goed de lokale host file van deze client gebruiken.