Beantwoorden
StijnChr
Freshman Beetjesweter
It's your eighth party! It's your fifth party! It's your fourth party! It's your seventh party!

Mails komen plots niet meer aan

Ik ben op zoek naar wat contactpunten of oplossingen om onderstaand probleem aan te pakken. 

Sinds jaar en dag stuur ikzelf wekelijks e-mails naar een 70-tal leden van een sportclub om de planning voor het competitieweekend te communiceren. 
Dit is tot 2 weken geleden altijd vlekkeloos verlopen. 
Sinds de 2de week van november lopen wij echter tegen 2 op elkaar lijkende problemen aan.
1. Ikzelf krijg bij mijn mails een groot aantal klachten van leden dat zij mijn e-mails niet meer ontvangen (ook niet in de spam folder). 
2. Een collega-bestuurslid zijn e-mails naar deze leden komen ook niet allemaal meer aan wanneer we deze verzenden in 1 keer.

Probleem 1:

Het mailtje zelf wordt handmatig gemaakt, bevat gewoon wat simpele tekst voor de planning van die week en wordt verzonden in de Gmail web client zonder iets speciaals mee te doen, ik voeg 70 geaddresseerden toe en verzend de e-mail. 

Ik verzend dit vanaf een persoonlijk gmail account met het gmail.com domein als from-address naar een varieteit van domeinen als gmail.com, telenet.be, outlook.com, etc. 
Op basis van de klachten die ik krijg, lijken mij de grootste problemen zich voor te doen bij telenet.be adressen en gmail.com adressen. 

Bij Telenet.be adressen krijg ik veel klachten van het volledig niet afleveren van de mail. 
Bij Gmail.com belanden al mijn mails plots in de spam folder. 

Stuur ik dezelfde e-mail naar een persoon die deze niet ontvangen heeft opnieuw, maar dan maar met 1 geaddresseerde dan komt deze perfect bij deze persoon aan.

Gebruiken beide providers dezelfde spamfilter achterliggend die plots iets afblokt of waarin de gevoeligheid van mails naar grote groepen van geaddresseerden gevoeliger verwerkt worden? 

Probleem 2:

Dezelfde opzet als probleem 1, maar hier wordt de e-mail vanuit een telenet.be adres zelf verzonden naar een vergelijkbare adressenlijst van onze leden.

Resultaat hier is dat een hele hoop e-mails naar Gmail totaal niet afgeleverd worden (ook niet in de spam folder) en dat emails naar telenet.be als spam worden gecategoriseerd. 
Van één van deze e-mails in de spamfolder heb ik de .eml file kunnen opvragen en deze bevat duidelijk deze headers: 

X-Spamcause: dmFkZTG1SCZfh3eCiN8G8......
X-TN-Spam: YES
X-TN-Spam-Flag: YES

Ik heb voor beide problemen de e-mails al door https://www.mail-tester.com gehaald en kreeg perfecte scores te zien. Ik begrijp dat dit niet alles zegt, maar het zou de voor de hand liggende zaken toch al naar voren moeten brengen. 

9 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Organisatietalent! Topic held(in)!

@StijnChr het eerste dat in me opkomt is dat je er teveel in 1 keer verstuurd, dat ze daarom niet allemaal verstuurd worden, 

heb je al eens geprobeerd om het in 2 keer te doen, dus 35 mails in 1 keer en dan de andere 35 in 1 keer??

kan zijn dat door de verstrengende regels  van email accounts dat ze dat ook verlaagd hebben omdat het als spam kan overkomen.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Fiber: 8500/2400
StijnChr
Freshman Beetjesweter
It's your eighth party! It's your fifth party! It's your fourth party! It's your seventh party!

Ik heb ze nog niet in kleinere groepen opgedeeld, maar als ik ze individueel verstuur komen ze wel aan, dus het zou zeker kunnen dat dit een deel van het probleem is. 

Al heb ik dan nog steeds 2 vragen / onduidelijkheden: 

- Dit heeft minstens 5 jaar probleemloos gewerkt tot nu begin november. Is er ergens info van Telenet zelf te vinden hierover of dit ergens aangepast is? (ik vind alleszins niet direct iets online dat hierop wijst, maar dit soort "details" kunnen uiteraard gewoon niet publiek gemaakt worden I guess.)

- Wat heeft dit te maken met het plots in de spam terecht komen op gmail.com. Ook dit kwam nooit voor en gebeurt nu sinds dezelfde datum. 

JohanVdb1
Freshman Beetjesweter
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Ik volg, ik zit met hetzelfde probleem. Tot enkele weken terug kon ik probleemloos mails sturen naar 90 leden. Toen ik verleden week een mail stuurde dacht ik dat iedereen die gekregen had tot ik vandaag vernam dat niemand de mail gekregen had. Ik heb al heel wat geprobeerd. Ik heb mijn groep gesplitst in 2 en dat werkt ook niet. Ik heb gesplitst op 10 leden per groep en dat werkt wel maar ik vindt dit omslachtig werken want voor 90 leden moet ik dan 9 mails versturen. Wanneer je opsplitst in groepen kan je ze niet dezelfde naam geven met een verschillend nummer, dat werkt ook niet. Dat is een serieuze stap terug. Ik heb de vraag al gesteld bij telenet, tot op heden geen antwoord behalve van de irritante virtuele assistent.

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Ik zou niet zo snel weten hoe, maar kan je dan geen macro maken of zo?

Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
Master-Magic
Professional Superweter

@JohanVdb1 @StijnChr  ik denk dat dit met een strengere beveiliging is op de mailbox, dat een grote groep aantal email adressen in een mailbox als spam gezien worden vanaf een aantal personen.

dit wordt meestal gedaan door spammers een mail met veel email adressen er in.

Master-Magic | Krak

JohanVdb1
Freshman Beetjesweter

Ik denk ook dat dit de hoofdoorzaak is. Ik ga mijn groepen opsplitsen. Ik probeer een max aantal leden onder te brengen per groep en zie dan wel wat er nog wegraakt. Ik vindt dit jammer voor ons die in een vereniging maar af en toe een mail versturen.

Master-Magic
Professional Superweter

@JohanVdb1 ik dacht dat er vroeger een optie was online met gratis abbonement om nieuwsbrieven te versturen naar een groot aantal mensen met of zonder bijlage.

weet nu niet of dit nog bestaat, kan zijn dat dit betalend is geworden.

of een extra optie is een website maken waar zo een optie inzit via een script dat je kan installeren, er zal wel php nodig zijn vrees ik en/of mysql erbij, als dit chinees klinkt voor jou dan zal dit ook geen optie zijn.

maar het kan een optie zijn voor wie daar naar zoekt, er zijn tal van gratis scripts online te vinden dat dit mogelijk maken.

is maar een idee voor wie dat wilt of zou willen maken in de toekomst als ze dit echt nodig vinden, enige dat je nodig hebt is een hosting bij een bedrijf dat php en/of mysql aanbied en een domeinnaam waarvan uit de mails dan verstuurd worden.

of als er nog gratis opties bestaan online dan van daaruit.

Master-Magic | Krak

JohanVdb1
Freshman Beetjesweter

Ik run een website van onze vereniging en daar moet ik heel wat gaan aanpassen en installeren en ik ga het niet doen. Ondertussen mijn leden opgesplitst in 5 groepen. Er kunnen maximum 20 leden in een groep om een mail te versturen. Het zal wat meer werk vragen maar met kopiëren en plakken kom je ook al een heel eind. 😁😉

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Zoals aangehaald bestaan daar gratis services voor als je maar even zoekt:

https://www.startpage.com/do/dsearch?q=mass+mail+free

De vraag is maar: hoe kijken die services naar privacy?

Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'