Beantwoorden
DinaM
Professional Weetjeslezer
Berichten: 2
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Mails versturen lukt niet meer in Outlook

Enkele weken terug kregen we een bericht dat we de instellingen in Outlook moesten aanpassen. Na het aanpassen van alle instellingen bleek dat we enkel nog in staat waren om emails te ontvangen, het versturen van een bericht lukte niet meer. 
Steeds verscheen een foutmelding ivm het niet kunnen ondertekenen van het bericht omdat er geen certificaten gekend zijn.

 

Ik heb op de laptop Outlook 365 geïnstalleerd en daar de verschillende accounts aangemaakt en de mails van de vaste computer er geïmporteerd. Dit is prima gelukt, de mails komen toe maar geraken niet verstuurd ... Ik krijg geen foutmelding maar ze blijven vet en cursief staan in het vak 'Postvak Uit'.
Op de vaste computer heb ik de accounts verwijderd en opnieuw aangemaakt maar nu met de instellingen SMTP ipv POP (met de poorten zoals op de website van telenet te vinden is) maar ook dit heeft geen soelaas gebracht, ik krijg nog steeds hetzelfde bericht ivm de certificaten.

0 Likes
3 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Mails versturen lukt niet meer in Outlook

Dag @DinaM , voor alle duidelijkheid:

POP3 is het protocal waarbij email van de mailserver gedownload wordt. Meestak wordt na de download de email dan ook gelijk van de server verwijderd, maar er zijn instellingen mogelijk om dit x-aantal dagen te vertragen.

SMTP is het protocal wat door je email programma gebruikt wordt om emails naar de mailserver te zenden. Tot voor kort was het nog mogelijk vanop het telenet netwerk dit te doen zonder beveiliging. Dit is echter sinds kort nodig. Je dient de poort te veranderen van 25 naar 587, SMTP-authenticatie aan te zetten, en beveligingsprotocal STARTTLS te gebruiken.

In plaats van POP3 kun je ook gebruik maken van IMAP. Bij dat protocal worden de emails tussen je PC (of ander apparaat) en de server gesynchroniseerd. IMAP is tegenwoordig meer de standaard, omdat je zo met meerder apparaten toegang tot je mail kunt hebben. Synchoniseren betekent wel dat als je ergens de opdracht geeft een email te verwijderen dit dan ook op alle apparaten gebeurt, zodra deze online zijn en synchroniseren.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
DinaM
Professional Weetjeslezer
Berichten: 2
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Mails versturen lukt niet meer in Outlook

De poorten staan juist en ik gebruik nu SMTP en IMAP maar versturen van mails blijkt niet meer mogelijk.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mails versturen lukt niet meer in Outlook

@DinaM 

Ik vermoed dat het probleem met de certificaten te maken heeft met de beveiligingsinstellingen in je e-mailclient. De Servernaam voor uitgaande outlook mail zou smtp.office365.com moeten zijn en de poort 587. Als authenticatie gebruik je STARTTLS met nomaal wachtwoord.

Het kan ook zijn dat je mailprogramma de exchange server gebruikt. In dat geval moet SSL aangevinkt worden en mag Clientcertificaat niet aangevinkt zijn.