Beantwoorden
amk
Freshman Meerweter
Berichten: 73
Goed bezig! Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag

SMTP access denied voor een domain

Hoi

 

Ik ben klant van Telenet Internet sinds 22 jaar, ik herinner nog dat men alleen een toestel mocht aansluiten aan de modem.
Het was ook niet mogelijk TCP port 80 te bereiken, alle web toegang ging via proxy.

In deze tijden was het mogelijk verbinding te maken met SMTP TCP port 25 over het hele Internet.
Later werd dit misbruikt door spammers en Telenet heeft deze toegang verstandig geblokkeerd.
Iedereen moet sindsdien voor e-mails de servers van Telenet gebruiken en ze zorgen dat de klanten geen ongewenste berichten kunnen verspreiden.
Voor mijn domeinnamen heb ik Telenet ook in de SPF record gezet en alles werkte jarenlang in orde.

Sinds 18 mei 2022 14:07:04 ontvang ik voor elk adres in een domein een respons van "Access denied":

 

220 michel.telenet-ops.be bizsmtp ESMTP server ready
helo ver
250 michel.telenet-ops.be hello [84.192.178.113], pleased to meet you
mail from: test@xxxxx.xx
550 5.1.0 <test@xxxxx.xx> Access denied

 

 

Ik heb al 4 klachten aan Telenet ingediend om te weten wat hier gebeurd is om smtp dienst weer te kunnen gebruiken.

Er zijn verschillende foute adviezen gekomen, zoals:

- SMTP wordt niet meer gebruikt, alleen webmail. Dit is volkomen onzin.
- Ik moet mijn wachtwoord wijzigen. Er is geen wachtwoord bij SMTP.
- Alleen domeinnamen beheerd door Telenet kunnen gebruikt worden. Ik gebruik verschillende domeinnamen, geen van hen is door Telenet beheerd en alle werken goed behalve één.

Mijn laatste interactie met Telenet was tijdens de modem upgrade in de winkel, de medewerker heeft een nieuwe klacht in het systeem ingegeven, maar na 3 weken is er geen reactie.

Zijn er andere mensen met dit soort van probleem? Ik vind blokkeren van een domein schending van de netwerkneutraliteit en overweeg de Ombudsdienst voor telecommunicatie in te schakelen.

34 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1611
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

SMTP access denied voor een domain

Wat verhindert jou om Authenticated SMTP te gebruiken?

Servernaam: smtp.telenet.be

Poort: 587

Beveiligingstype: TLS

 

 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

SMTP access denied voor een domain

Er is tegenwoordig wel een wachtwoord voor SMTP en dat is het zelfde als voor je POP3 of IMAP. In een mailclient moet je dat meestal maar aanduiden. En gebruik de instellingen zoals @flip1953  zegt. Ik denk dat er nog weinig providers te vinden zijn die hun mailboxen laten gebruiken zonder wachtwoord op IMAP en SMTP. Ik heb mailadressen op een paar eigen domeinnamen en daar is het ook zo. Zelfs als ik laat verzenden vanaf een website.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
amk
Freshman Meerweter
Berichten: 73
Goed bezig! Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag

SMTP access denied voor een domain

De Telenet server weet duidelijk wie ik ben door mijn IP adres. Er is geen authenticatie nodig op port 25, ik gebruik dit al jaren, tot mei 2022 was er geen probleem, nu alleen met een enkele domein.

Is er een verklaring?

0 Likes
amk
Freshman Meerweter
Berichten: 73
Goed bezig! Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag

SMTP access denied voor een domain

Laten wij een verschil maken tussen inkomende en uitgaande mail. Het gaat niet over een mailbox beheerd door Telenet.

Ik wens alleen SMTP dienst te gebruiken, zoals altijd. Er was geen wijziging aangekondigd, en er is maar voor een enkele domein het probleem ontstaan.

 

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

SMTP access denied voor een domain

@amk 

Mag ik vragen waarom u alleen een smtp dienst van telenet gebruikt, zonder een mailbox van telenet?

Bij alle providers is poort 25 dicht, tenzij bv bij telenet: Business Internet met (geactiveerd) vast IP-adres - Alle poorten zijn beschikbaar.

Voor al derest is deze echter toe:

welke-internetpoorten-blokkeert-telenet 

Zie ook oplossing in ander topic over smtp poort 25

Smtp poort 25 werkt niet 

 

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

amk
Freshman Meerweter
Berichten: 73
Goed bezig! Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag

SMTP access denied voor een domain

@DeLLiAnO 

Ik gebruik verschillende mailboxen, voor verschillende doelen (zakelijk, privé, etc). Ook die van Telenet maar over een mailbox spreken wij meestal bij inkomende berichten.

 

Stel je voor dat de rode postbussen van bpost brieven weigeren omdat de afzender adres erop van een andere stad is. Jij woont in Leuven, schrift een brief, kleeft een postzegel en de brievenbus in Brussel zegt "Access denied". Maar een Antwerpenaar kan wel brief in Brussel deponeren.

Voor uitgaande mail wil ik gebruik maken van de dienst van mijn ISP. SMTP server is er inbegrepen en het is de dichtbijste manier om mijn bericht te versturen. Momenteel moet ik (voor een enkel domein) versturen via VPN en ben dus afhankelijk van een extra verbinding/server.

Mijn brieven hebben een geldig postzegel (= ik ben Telenet klant) en ik moet sommige in een container naar een ander land sturen om ze te posten.

Ik zie geen probleem met het blokkeren van port 25 naar de wereld toe. Uitgaande verbindingen van residentiële klanten naar de wereld zijn verstandig te beperken zoals ik al heb vermeld. Deze zijn ook gepenaliseerd door anti-spam toepassingen. Alleen interne SMTP server is bereikbaar en dat is goed. Ik verwacht wel dat de SMTP server alle berichten van Telenet klanten verwerkt, met toepassing van limits, virus check, ezv.

Het andere Netweters topic is over inkomende verbindingen over port 25, dat verwacht ik zeker niet op een verbinding met dynamisch IP adres.

 

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5234
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

SMTP access denied voor een domain

Jij wil brieven ontvangen via bpost, maar ze versturen via PostNL met een postzegel die voor bpost bedoeld is.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
amk
Freshman Meerweter
Berichten: 73
Goed bezig! Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag

SMTP access denied voor een domain

Hi@sb 

 

Het is niet waar wat jij schrijft. In mijn PostNL abonnement zijn zegels voor PostNL inbegrepen. En ze werken ook voor alle zendingen behalve wanneer een enkele stad in het afzender adres is vermeld.

Een postbedrijf moet brieven bezorgen volgens bestemming adres, er is geen reden om verschil te maken omdat ze de vermelding van afzender niet mooi vinden. Zij mogen wel nazien dat ik geen massa van berichten opstuur of dat ze geen spam/phish/virus bevatten. Indien "include:telenet.be" in de SPF staat, is het duidelijk dat de bestemming het bericht niet zou weigeren op gronden van afkomst.

Wat ik niet begrijp zijn 3 dingen:

  • Is de werking van het SMTP onderdeel van de abonnementen ergens duidelijk beschreven? Ik kon alleen beperkingen vinden i.v.m. grootte, aantal van bestemmingen of frequentie.
  • Waarom is na 20 jaar een domein zonder enige waarschuwing geweigerd en andere domeinen (ook niet door Telenet beheerd) blijven werken?
  • Waarom heb ik na 4 klachten en 5 maanden geen duidelijk antwoord van Telenet?
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

SMTP access denied voor een domain

Ik gebruik verschillende SMTP servers maar steeds die welke bij de domeinnaam horen. Zo kan ik ook geen mail versturen met mijn domeinnaam met de SMTP server van Telenet en omgekeerd.

Wat je nu beweert over het voorbeeld van PostNL en BPost moet je zo zien:

In een kantoor van BPost gaan ze geen pakje aanvaarden die gefrankeerd is door PostNL en omgekeerd, dat heeft niets te maken met de bestemmeling. Nogal logisch dacht ik. Ik zou ook geen dingen uitvoeren waarvan de opbrengsten voor een ander zijn.

Waarom je na 4 klachten in 5 maanden nog geen duidelijk antwoord hebt? Omdat of de vraag niet duidelijk is gesteld of een bewijs van het niveau van de helpdesk?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Skworez
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
Laat de zon in je hart! Jij bent af! Twee handen vol! Goed gevonden!

SMTP access denied voor een domain

Freedom of internet noemen ze het. Werkelijk een schande om het zomaar zonder enig berichtgeving dit te veranderen. Ik had vandaag toevallig ook een topic over aangemaakt, had deze niet gezien. Blijkbaar is het bij sommigen al langer, bij mij is het pas sinds vorige week geblokkeerd. Ik zit nu met veel werk om mijn alarm en home automation aan te passen, want bij brand, inbraak of zo, krijg ik geen mails meer om te controleren of het geen vals alarm was.

Telenet ontneemt ons meer en meer voor steeds hogere prijzen. Ik denk hiervoor wat juridische informatie te nemen en eventueel contact opnemen met De Inspecteur van Radio2. Volgens mijn inziens kan dit niet zomaar. Enne op de koop toe heeft Telenet me vandaag een link gestuurd om gans de boel op te zeggen, niet echt klantenbinding...

0 Likes
Ex-Netweter
 

SMTP access denied voor een domain


@Skworez  schreef:

 

Telenet ontneemt ons meer en meer voor steeds hogere prijzen. Ik denk hiervoor wat juridische informatie te nemen en eventueel contact opnemen met De Inspecteur van Radio2. Volgens mijn inziens kan dit niet zomaar.


Ja, Telenet maakt fouten. Dat kan. Een bedrijf kan fouten maken.
Als die fouten leiden tot onderbreking van een dienst, zoals SMTP, dan heb je recht op de terugbetaling van je abonnementsgeld voor de duur van die onderbreking.
Je mag bovendien je abonnement op een door jou gekozen datum kosteloos opzeggen.

Lees de algemene voorwaarden van Telenet:

5.2. Onverminderd het voorgaande, hebt U het recht bij voortdurende storingen of onderbrekingen de Overeenkomst kosteloos te beëindigen of creditering te vragen van het abonnementsgeld voor de duur van de hierboven vermelde onderbreking, tenzij deze storing aan Uzelf of aan een andere operator te wijten is.

Je hebt dus als consument nooit recht op een feilloze en ononderbroken dienstverlening, je hebt alleen recht op terugbetaling van je abonnementsgeld als Telenet in de fout gaat.

Dus het is steeds aan jou als consument om regelmatig te evalueren of jouw provider nog steeds voldoet aan jouw kwaliteitseisen.
Er bestaat concurrentie die betere kwaliteit aanbiedt.

 

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1611
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

SMTP access denied voor een domain


@igvfer  schreef:

Ik gebruik verschillende SMTP servers maar steeds die welke bij de domeinnaam horen. Zo kan ik ook geen mail versturen met mijn domeinnaam met de SMTP server van Telenet en omgekeerd.

Wat je nu beweert over het voorbeeld van PostNL en BPost moet je zo zien:

In een kantoor van BPost gaan ze geen pakje aanvaarden die gefrankeerd is door PostNL en omgekeerd, dat heeft niets te maken met de bestemmeling. Nogal logisch dacht ik. Ik zou ook geen dingen uitvoeren waarvan de opbrengsten voor een ander zijn.

Waarom je na 4 klachten in 5 maanden nog geen duidelijk antwoord hebt? Omdat of de vraag niet duidelijk is gesteld of een bewijs van het niveau van de helpdesk?


Als je dan toch wilt vergelijken met de Post:

Wat de Topic starter wilt doen, en tot voor kort kon doen:

  • hij wilt een mail sturen via de SMTP van zijn eigen provider (Telenet), maar met een afzender adres van een ander domain.
  • vergelijk het met de Post: hij verstuurt een pakje via Bpost, met een Bpost zegel, maar met een afzender adres in Nederland. Dat kan toch?

Wat jij doet is iets anders:

  • jij gebruikt verschillende SMTP servers maar steeds die welke bij de domeinnaam horen.
  • vergelijk het met de Post: jij verstuurt dus een pakje met een NL afzender adres, via PostNL (= een andere SMTP server).

Maar die vergelijkingen met de post gaan niet helemaal op, en dus beetje nutteloos 😊...

 

Er zijn eigenlijk 2 manieren om een mail uit te sturen:

  1. je gebruikt de SMTP server van je internet provider (in dit geval Telenet):
    • als het toestel, waarmee je de mail verstuurt op het Telenet netwerk zit, kan je normaal poort 25 gebruiken zonder authenticatie. In principe is er hieer ook geen controle op de geldigheid van het afzender adres.
    • met een mobiel toestel lukt dat niet, gezien Telenet inkomende verbindingen op poort 25 (met goede reden) blokkeert van buiten hun eigen netwerk. In dit geval moeten Telenet klanten, die de SMTP server van Telenet willen gebruiken, bewijzen dat ze Telenet klant zijn, via een beveiligde verbinding (poort 587, beveiligingstype TLS, en inloggen met een geldig Telenet gebruikersnaam en paswoord).
    • Het "afzenderadres" van de mail, is niet noodzakelijk gelijk aan de gebruikersnaam van de authenticatie. Maar sommige mail clients hebben daar wel problemen mee en kan je dat niet apart instellen 🤔 
  2. je gebruikt de SMTP server van jouw mail provider (vb gmail):
    • in dit geval moet je altijd een beveiligde verbinding gebruiken, want vanuit Telenet kan dat niet via poort 25. De juiste poort en authenticatie verkrijg je bij jouw e-mail provider, en deze kan verschillend zijn volgens provider (587, 465)

Waarom zijn er nu zoveel problemen?

  • Mogelijk blokkeert Telenet bepaalde (afzender) domainnamen wegens gemelde abuses?
  • Telenet heeft onlangs de authenticatie via POP3 verstrengd, ... maar dat zou geen invloed mogen hebben op SMTP?
  • Telenet is ook bezig met een nieuwe admin systeem, en zijn er nieuwe regels wat betreft de inlognaam (vele gebruikers moeten hun inlognamen wijzigen naar een geldig e-mail adres) om terug gebruik te kunnen maken van alle Telenet diensten (vb "Mijn Telenet", Netweters, ...). Misschien is dit de reden van de "access denied" berichten?
  • Of Telenet heeft SMTP "gelockt" (alleen voor eigen mail klanten)? Zonder te communiceren?
  • Andere reden ??

Persoonlijk gebruik ik nog altijd "uit.telenet.be" op poort 25 bij een aantal Telenet klanten waar ik een Fritz!Box hebt staan.

Als verzendadres gebruik ik "fritzbox@xxxxx.be" (en dat zijn meestal adressen die niet eens bestaan). Tot nu toe geen problemen, alle push berichten worden keurig verstuurd.

 

PS

Eigenlijk is Telenet niet verplicht om een SMTP service aan te bieden. Er zijn internet providers die alleen internet aanbieden (vb EDPNet), daar heb je geen SMTP server om berichten uit te sturen, en moet je altijd de SMTP server van jouw mail provider gebruiken.

 

0 Likes
Skworez
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
Laat de zon in je hart! Jij bent af! Twee handen vol! Goed gevonden!

SMTP access denied voor een domain

Bij werkte het tot vorige week, doch nu is het afgesloten, alsook bij kennissen, helaas zonder enige vorm van kennisgeving.

0 Likes
Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

SMTP access denied voor een domain

@flip1953 Ik begrijp eigenlijk niet waarom je smtp van telenet zou willen gebruiken, het is zo beperkend.

Bij mijn mailprovider kan ik veel grotere bijlagen versturen, wel een nadeel is dat vele die niet kunnen ontvangen omdat hun providermailbox te beperkend is?

0 Likes