24768
netweters
|
152540
antwoorden
|
20718
vragen
|
Hoi
Ik ben klant van Telenet Internet sinds 22 jaar, ik herinner nog dat men alleen een toestel mocht aansluiten aan de modem.
Het was ook niet mogelijk TCP port 80 te bereiken, alle web toegang ging via proxy.
In deze tijden was het mogelijk verbinding te maken met SMTP TCP port 25 over het hele Internet.
Later werd dit misbruikt door spammers en Telenet heeft deze toegang verstandig geblokkeerd.
Iedereen moet sindsdien voor e-mails de servers van Telenet gebruiken en ze zorgen dat de klanten geen ongewenste berichten kunnen verspreiden.
Voor mijn domeinnamen heb ik Telenet ook in de SPF record gezet en alles werkte jarenlang in orde.
Sinds 18 mei 2022 14:07:04 ontvang ik voor elk adres in een domein een respons van "Access denied":
220 michel.telenet-ops.be bizsmtp ESMTP server ready
helo ver
250 michel.telenet-ops.be hello [84.192.178.113], pleased to meet you
mail from: test@xxxxx.xx
550 5.1.0 <test@xxxxx.xx> Access denied
Ik heb al 4 klachten aan Telenet ingediend om te weten wat hier gebeurd is om smtp dienst weer te kunnen gebruiken.
Er zijn verschillende foute adviezen gekomen, zoals:
- SMTP wordt niet meer gebruikt, alleen webmail. Dit is volkomen onzin.
- Ik moet mijn wachtwoord wijzigen. Er is geen wachtwoord bij SMTP.
- Alleen domeinnamen beheerd door Telenet kunnen gebruikt worden. Ik gebruik verschillende domeinnamen, geen van hen is door Telenet beheerd en alle werken goed behalve één.
Mijn laatste interactie met Telenet was tijdens de modem upgrade in de winkel, de medewerker heeft een nieuwe klacht in het systeem ingegeven, maar na 3 weken is er geen reactie.
Zijn er andere mensen met dit soort van probleem? Ik vind blokkeren van een domein schending van de netwerkneutraliteit en overweeg de Ombudsdienst voor telecommunicatie in te schakelen.
Wat verhindert jou om Authenticated SMTP te gebruiken?
Servernaam: smtp.telenet.be
Poort: 587
Beveiligingstype: TLS
Er is tegenwoordig wel een wachtwoord voor SMTP en dat is het zelfde als voor je POP3 of IMAP. In een mailclient moet je dat meestal maar aanduiden. En gebruik de instellingen zoals @flip1953 zegt. Ik denk dat er nog weinig providers te vinden zijn die hun mailboxen laten gebruiken zonder wachtwoord op IMAP en SMTP. Ik heb mailadressen op een paar eigen domeinnamen en daar is het ook zo. Zelfs als ik laat verzenden vanaf een website.
De Telenet server weet duidelijk wie ik ben door mijn IP adres. Er is geen authenticatie nodig op port 25, ik gebruik dit al jaren, tot mei 2022 was er geen probleem, nu alleen met een enkele domein.
Is er een verklaring?
Laten wij een verschil maken tussen inkomende en uitgaande mail. Het gaat niet over een mailbox beheerd door Telenet.
Ik wens alleen SMTP dienst te gebruiken, zoals altijd. Er was geen wijziging aangekondigd, en er is maar voor een enkele domein het probleem ontstaan.
Mag ik vragen waarom u alleen een smtp dienst van telenet gebruikt, zonder een mailbox van telenet?
Bij alle providers is poort 25 dicht, tenzij bv bij telenet: Business Internet met (geactiveerd) vast IP-adres - Alle poorten zijn beschikbaar.
Voor al derest is deze echter toe:
welke-internetpoorten-blokkeert-telenet
Zie ook oplossing in ander topic over smtp poort 25
_______________________
If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.
Ik gebruik verschillende mailboxen, voor verschillende doelen (zakelijk, privé, etc). Ook die van Telenet maar over een mailbox spreken wij meestal bij inkomende berichten.
Stel je voor dat de rode postbussen van bpost brieven weigeren omdat de afzender adres erop van een andere stad is. Jij woont in Leuven, schrift een brief, kleeft een postzegel en de brievenbus in Brussel zegt "Access denied". Maar een Antwerpenaar kan wel brief in Brussel deponeren.
Voor uitgaande mail wil ik gebruik maken van de dienst van mijn ISP. SMTP server is er inbegrepen en het is de dichtbijste manier om mijn bericht te versturen. Momenteel moet ik (voor een enkel domein) versturen via VPN en ben dus afhankelijk van een extra verbinding/server.
Mijn brieven hebben een geldig postzegel (= ik ben Telenet klant) en ik moet sommige in een container naar een ander land sturen om ze te posten.
Ik zie geen probleem met het blokkeren van port 25 naar de wereld toe. Uitgaande verbindingen van residentiële klanten naar de wereld zijn verstandig te beperken zoals ik al heb vermeld. Deze zijn ook gepenaliseerd door anti-spam toepassingen. Alleen interne SMTP server is bereikbaar en dat is goed. Ik verwacht wel dat de SMTP server alle berichten van Telenet klanten verwerkt, met toepassing van limits, virus check, ezv.
Het andere Netweters topic is over inkomende verbindingen over port 25, dat verwacht ik zeker niet op een verbinding met dynamisch IP adres.
Hi@sb
Het is niet waar wat jij schrijft. In mijn PostNL abonnement zijn zegels voor PostNL inbegrepen. En ze werken ook voor alle zendingen behalve wanneer een enkele stad in het afzender adres is vermeld.
Een postbedrijf moet brieven bezorgen volgens bestemming adres, er is geen reden om verschil te maken omdat ze de vermelding van afzender niet mooi vinden. Zij mogen wel nazien dat ik geen massa van berichten opstuur of dat ze geen spam/phish/virus bevatten. Indien "include:telenet.be" in de SPF staat, is het duidelijk dat de bestemming het bericht niet zou weigeren op gronden van afkomst.
Wat ik niet begrijp zijn 3 dingen:
Ik gebruik verschillende SMTP servers maar steeds die welke bij de domeinnaam horen. Zo kan ik ook geen mail versturen met mijn domeinnaam met de SMTP server van Telenet en omgekeerd.
Wat je nu beweert over het voorbeeld van PostNL en BPost moet je zo zien:
In een kantoor van BPost gaan ze geen pakje aanvaarden die gefrankeerd is door PostNL en omgekeerd, dat heeft niets te maken met de bestemmeling. Nogal logisch dacht ik. Ik zou ook geen dingen uitvoeren waarvan de opbrengsten voor een ander zijn.
Waarom je na 4 klachten in 5 maanden nog geen duidelijk antwoord hebt? Omdat of de vraag niet duidelijk is gesteld of een bewijs van het niveau van de helpdesk?
Freedom of internet noemen ze het. Werkelijk een schande om het zomaar zonder enig berichtgeving dit te veranderen. Ik had vandaag toevallig ook een topic over aangemaakt, had deze niet gezien. Blijkbaar is het bij sommigen al langer, bij mij is het pas sinds vorige week geblokkeerd. Ik zit nu met veel werk om mijn alarm en home automation aan te passen, want bij brand, inbraak of zo, krijg ik geen mails meer om te controleren of het geen vals alarm was.
Telenet ontneemt ons meer en meer voor steeds hogere prijzen. Ik denk hiervoor wat juridische informatie te nemen en eventueel contact opnemen met De Inspecteur van Radio2. Volgens mijn inziens kan dit niet zomaar. Enne op de koop toe heeft Telenet me vandaag een link gestuurd om gans de boel op te zeggen, niet echt klantenbinding...
@Skworez schreef:
Telenet ontneemt ons meer en meer voor steeds hogere prijzen. Ik denk hiervoor wat juridische informatie te nemen en eventueel contact opnemen met De Inspecteur van Radio2. Volgens mijn inziens kan dit niet zomaar.
Ja, Telenet maakt fouten. Dat kan. Een bedrijf kan fouten maken.
Als die fouten leiden tot onderbreking van een dienst, zoals SMTP, dan heb je recht op de terugbetaling van je abonnementsgeld voor de duur van die onderbreking.
Je mag bovendien je abonnement op een door jou gekozen datum kosteloos opzeggen.
Lees de algemene voorwaarden van Telenet:
5.2. Onverminderd het voorgaande, hebt U het recht bij voortdurende storingen of onderbrekingen de Overeenkomst kosteloos te beëindigen of creditering te vragen van het abonnementsgeld voor de duur van de hierboven vermelde onderbreking, tenzij deze storing aan Uzelf of aan een andere operator te wijten is.
Je hebt dus als consument nooit recht op een feilloze en ononderbroken dienstverlening, je hebt alleen recht op terugbetaling van je abonnementsgeld als Telenet in de fout gaat.
Dus het is steeds aan jou als consument om regelmatig te evalueren of jouw provider nog steeds voldoet aan jouw kwaliteitseisen.
Er bestaat concurrentie die betere kwaliteit aanbiedt.
@igvfer schreef:Ik gebruik verschillende SMTP servers maar steeds die welke bij de domeinnaam horen. Zo kan ik ook geen mail versturen met mijn domeinnaam met de SMTP server van Telenet en omgekeerd.
Wat je nu beweert over het voorbeeld van PostNL en BPost moet je zo zien:
In een kantoor van BPost gaan ze geen pakje aanvaarden die gefrankeerd is door PostNL en omgekeerd, dat heeft niets te maken met de bestemmeling. Nogal logisch dacht ik. Ik zou ook geen dingen uitvoeren waarvan de opbrengsten voor een ander zijn.
Waarom je na 4 klachten in 5 maanden nog geen duidelijk antwoord hebt? Omdat of de vraag niet duidelijk is gesteld of een bewijs van het niveau van de helpdesk?
Als je dan toch wilt vergelijken met de Post:
Wat de Topic starter wilt doen, en tot voor kort kon doen:
Wat jij doet is iets anders:
Maar die vergelijkingen met de post gaan niet helemaal op, en dus beetje nutteloos 😊...
Er zijn eigenlijk 2 manieren om een mail uit te sturen:
Waarom zijn er nu zoveel problemen?
Persoonlijk gebruik ik nog altijd "uit.telenet.be" op poort 25 bij een aantal Telenet klanten waar ik een Fritz!Box hebt staan.
Als verzendadres gebruik ik "fritzbox@xxxxx.be" (en dat zijn meestal adressen die niet eens bestaan). Tot nu toe geen problemen, alle push berichten worden keurig verstuurd.
PS
Eigenlijk is Telenet niet verplicht om een SMTP service aan te bieden. Er zijn internet providers die alleen internet aanbieden (vb EDPNet), daar heb je geen SMTP server om berichten uit te sturen, en moet je altijd de SMTP server van jouw mail provider gebruiken.
Bij werkte het tot vorige week, doch nu is het afgesloten, alsook bij kennissen, helaas zonder enige vorm van kennisgeving.
@flip1953 Ik begrijp eigenlijk niet waarom je smtp van telenet zou willen gebruiken, het is zo beperkend.
Bij mijn mailprovider kan ik veel grotere bijlagen versturen, wel een nadeel is dat vele die niet kunnen ontvangen omdat hun providermailbox te beperkend is?