24749
netweters
|
152308
antwoorden
|
20690
vragen
|
Sedert gisteren worden mijn uitgaande mails verworpen en krijg ik het bericht waarin staat dat mijn ip-adres is "blocked due to spam". Ik krijg wel mails binnen maar niet buiten, zowel op mijn Win11-pr met outlook, als op het android-tablet van mijn echtgenote met eigen mailapp. Met webmail krijg ik wel mails weg, en dat is dan voor de helpdesk genoeg bewijs om te zeggen: los het zelf op, het ligt niet aan ons. Het is mij echter duidelijk dat mijn ip-adres geblokkeerd wordt door de smtp-server en dat er geen probleem is met onze mailapps. De helpdesk vindt dat niet het geval: het ligt bij mij. En dus zit ik vast.
Hopelijk kan iemand van jullie mij op weg helpen of mij zeggen hoe ik dit kan escalleren binnen Telenet om toch een serieuze behandeling te krijgen van Telenet.
mvg
@TNSW schreef:Hopelijk kan deze bladzijde worden omgedraaid en moet ik hier niet op terugkomen.
Het is mij nog altijd niet duidelijk wat jouw probleem "opgelost" heeft:
@TNSW schreef:Anderzijds: als de oude accountinstellingen van in.- en uit.-telenet.be, met poort 25 voor de laatste de oorzaak zou zijn geweest, dan moeten er nog wel wat slachtoffers gevallen zijn vrees ik.
Het forum staat toch vol met topics van gebruikers die e-mail problemen hebben 🤔
Jij bent inderdaad niet alleen ...
@TNSW schreef:Als het al aan spammail zou gelegen hebben en niet aan wat Arnie suggereert, dan denk ik toch eerder aan mijn dagelijks bouncen van tussen de 5 á 20 spammails dmv Mailwasher.
Weet iemand exact hoe Mailwasher werkt??
Ik denk niet dat er "gebounced" wordt (er worden geen uitgaande mails verstuurd door Mailwasher).
Als ik het goed begrijp logt Mailwasher in op jouw mailbox (via POP3), en verwijdert (definitief) de mails op de server die als spam gezien worden, nog voor jouw mail client die e-mails binnenhaalt.
Je moet dus wel een blindelings vertrouwen hebben in Mailwasher (die in jouw naam mails verwijdert).
En werkt zo'n software wel goed i.s.m. Imap e-mail clients??
@TNSW schreef:Tot slot kreeg ik dan (van een voor de rest zeer welwillende medewerkster v/d helpdesk) de info dat ik mijn ip-adres altijd kon wijzigen in "Mijn Telenet" onder Thuisnetwerk/WifiPaspoort. Wat niet juist is. Ik vermoed dat je zelf je ip-adres niet kan aanpassen.
Ik sta altijd versteld van de onkunde/onwil van de Helpdesk.
Indien het werkelijk een probleem zou geweest zijn met een blaclisted IP adres, dan hadden ze jou moeten refereren naar de abuse dienst ...
@TNSW schreef:
Tot slot kreeg ik dan (van een voor de rest zeer welwillende medewerkster v/d helpdesk) de info dat ik mijn ip-adres altijd kon wijzigen in "Mijn Telenet" onder Thuisnetwerk/WifiPaspoort. Wat niet juist is. Ik vermoed dat je zelf je ip-adres niet kan aanpassen.
@TNSWZelfs een business gebruiker kan zijn publiek IPadres niet wijzigen. Het is altijd de provider die dat toewijst uit zijn pool aan IPadressen. Iemand met een fixed IPadres krijgt wel altijd hetzelfde en kan dit toewijzen aan zijn eigen router bij verandering van router bijvoorbeeld.
Het is inderdaad jammer dat sommige helps-desk medewerkers een gebrek aan opleiding hebben en onvoldoende kennis van de producten. Hoe vriendelijk ze ook zijn.
@flip1953 De oplossing zal er gekomen zijn en door het veranderen van zijn SMTP settings en door het veranderen van modem router. Zijn settings zou de IP block niet veranderen want hij bleef versturen met hetzelfde IP. IP blocking komt er niet door de SMTP settings.
@igvfer schreef:
De oplossing zal er gekomen zijn en door het veranderen van zijn SMTP settings en door het veranderen van modem router. Zijn settings zou de IP block niet veranderen want hij bleef versturen met hetzelfde IP. IP blocking komt er niet door de SMTP settings.
Ik denk dat we in alle eerlijkheid onvoldoende weten van de processen die Telenet gebruikt om tot een IP blokkering te komen voor een intern IP adres (uit hun eigen pool).
Het is technisch perfect mogelijk om de aangesproken (TCP) port hier een rol in te laten spelen.
Voor mij werkt port 25 naar smtp.telenet.be overigens nog gewoon. Zojuist nog even getest, Normaal gebruik ik echter al lange tijd 587. Misschien moet ik eens proberen verschillende emails te versturen, wellicht komt dan na verloop van tijd ook deze foutboodschap.
Als alles terug werkt dan heb ik het vermoeden dat dit niet lang gaat duren.
Waarom ? Als ge blijft bouncen dan zal uw IP adres snel terug gemerkt worden als spammer.
Bouncen is volgens mij een slecht idee omdat dit bevestigt dat dit een gebruikt email adres is.
@Arnie schreef:
@igvfer schreef:
De oplossing zal er gekomen zijn en door het veranderen van zijn SMTP settings en door het veranderen van modem router. Zijn settings zou de IP block niet veranderen want hij bleef versturen met hetzelfde IP. IP blocking komt er niet door de SMTP settings.Ik denk dat we in alle eerlijkheid onvoldoende weten van de processen die Telenet gebruikt om tot een IP blokkering te komen voor een intern IP adres (uit hun eigen pool).
Inderdaad, dat is goed samengevat
We weten eigenlijk nog altijd niet
@Arnie schreef:
Voor mij werkt port 25 naar smtp.telenet.be overigens nog gewoon. Zojuist nog even getest, Normaal gebruik ik echter al lange tijd 587. .
Dat heb ik ook al in een vorig bericht geschreven.
Geen idee waar het bericht vandaan komt dat SMTP via poort 25 naar uit.telenet.be (of smtp.telenet.be) niet meer zou werken.
Het is natuurlijk minder veilig (geen authenticatie), en werkt natuurlijk alleen vanaf een Telenet IP.
@Janneke_Dust schreef:Als alles terug werkt dan heb ik het vermoeden dat dit niet lang gaat duren.
Waarom ? Als ge blijft bouncen dan zal uw IP adres snel terug gemerkt worden als spammer.
Vandaar dat ik een geforceerde IP verandering (via modemwissel), puur om een IP Block te omzeilen geen oplossing vind, maar een tijdelijk lapmiddel 🤔
Zelfs als het voor jou opgelost is, dan geef je het probleem wellicht door aan de volgende eigenaar van dit (dynamisch) IP.
De enige nette oplossing is om via Telenet abuse dit IP Block op te heffen.
@flip1953 schreef:
We weten eigenlijk nog altijd niet
- hoe de topic starten op een IP block terecht gekomen is
- hoe je dit moet oplossen (volgens mij via de abuse dienst) ...
Probleem is dat van de 5 helpdeskcontacten er geen enkele ooit van een abuse-dienst heeft gehoord blijkbaar.
Met bouncen ben ik nu gestopt trouwens.