Beantwoorden
TNSW
Experienced Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur!

SMTP-server verwerpt mijn uitgaande mails

Sedert gisteren worden mijn uitgaande mails verworpen en krijg ik het bericht waarin staat dat mijn ip-adres is "blocked due to spam".  Ik krijg wel mails binnen maar niet buiten, zowel op mijn Win11-pr met outlook, als op het android-tablet van mijn echtgenote met eigen mailapp.  Met webmail krijg ik wel mails weg, en dat is dan voor de helpdesk genoeg bewijs om te zeggen: los het zelf op, het ligt niet aan ons.  Het is mij echter duidelijk dat mijn ip-adres geblokkeerd wordt door de smtp-server en dat er geen probleem is met onze mailapps.  De helpdesk vindt dat niet het geval: het ligt bij mij.  En dus zit ik vast.  

Hopelijk kan iemand van jullie mij op weg helpen of mij zeggen hoe ik dit kan escalleren binnen Telenet om toch een serieuze behandeling te krijgen van Telenet.

 

mvg

0 Likes
21 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1610
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

SMTP-server verwerpt mijn uitgaande mails


@TNSW  schreef:

Hopelijk kan deze bladzijde worden omgedraaid en moet ik hier niet op terugkomen. 


Het is mij nog altijd niet duidelijk wat jouw probleem "opgelost" heeft:

  • het veranderen van IP adres (door een andere modem te halen)?
  • het veranderen van de account instellingen (poort 587/TLS)?

@TNSW  schreef:

Anderzijds: als de oude accountinstellingen van in.- en uit.-telenet.be, met poort 25 voor de laatste de oorzaak zou zijn geweest, dan moeten er nog wel wat slachtoffers gevallen zijn vrees ik.


Het forum staat toch vol met topics van gebruikers die e-mail problemen hebben 🤔 

Jij bent inderdaad niet alleen ...

 


@TNSW  schreef:

Als het al aan spammail zou gelegen hebben en niet aan wat Arnie suggereert, dan denk ik toch eerder aan mijn dagelijks bouncen van tussen de 5 á 20 spammails dmv Mailwasher.


Weet iemand exact hoe Mailwasher werkt??

Ik denk niet dat er "gebounced" wordt (er worden geen uitgaande mails verstuurd door Mailwasher).

Als ik het goed begrijp logt Mailwasher in op jouw mailbox (via POP3), en verwijdert (definitief) de mails op de server die als spam gezien worden, nog voor jouw mail client die e-mails binnenhaalt.

Je moet dus wel een blindelings vertrouwen hebben in Mailwasher (die in jouw naam mails verwijdert).

En werkt zo'n software wel goed i.s.m. Imap e-mail clients??

 


@TNSW  schreef:

Tot slot kreeg ik dan (van een voor de rest zeer welwillende medewerkster v/d helpdesk) de info dat ik mijn ip-adres altijd kon wijzigen in "Mijn Telenet" onder Thuisnetwerk/WifiPaspoort.  Wat niet juist is.  Ik vermoed dat je zelf je ip-adres niet kan aanpassen.


Ik sta altijd versteld van de onkunde/onwil van de Helpdesk.

Indien het werkelijk een probleem zou geweest zijn met een blaclisted IP adres, dan hadden ze jou moeten refereren naar de abuse dienst ...

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

SMTP-server verwerpt mijn uitgaande mails


@TNSW  schreef:

 

 

Tot slot kreeg ik dan (van een voor de rest zeer welwillende medewerkster v/d helpdesk) de info dat ik mijn ip-adres altijd kon wijzigen in "Mijn Telenet" onder Thuisnetwerk/WifiPaspoort.  Wat niet juist is.  Ik vermoed dat je zelf je ip-adres niet kan aanpassen.

 

 


@TNSWZelfs een business gebruiker kan zijn publiek IPadres niet wijzigen. Het is altijd de provider die dat toewijst uit zijn pool aan IPadressen. Iemand met een fixed IPadres krijgt wel altijd hetzelfde en kan dit toewijzen aan zijn eigen router bij verandering van router bijvoorbeeld.

Het is inderdaad jammer dat sommige helps-desk medewerkers een gebrek aan opleiding hebben en onvoldoende kennis van de producten. Hoe vriendelijk ze ook zijn.

@flip1953  De oplossing zal er gekomen zijn en door het veranderen van zijn SMTP settings en door het veranderen van modem router. Zijn settings zou de IP block niet veranderen want hij bleef versturen met hetzelfde IP. IP blocking komt er niet door de SMTP settings.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

SMTP-server verwerpt mijn uitgaande mails


@igvfer  schreef:
De oplossing zal er gekomen zijn en door het veranderen van zijn SMTP settings en door het veranderen van modem router. Zijn settings zou de IP block niet veranderen want hij bleef versturen met hetzelfde IP. IP blocking komt er niet door de SMTP settings.

 

Ik denk dat we in alle eerlijkheid onvoldoende weten van de processen die Telenet gebruikt om tot een IP blokkering te komen voor een intern IP adres (uit hun eigen pool).

Het is technisch perfect mogelijk om de aangesproken (TCP) port hier een rol in te laten spelen.

 

Voor mij werkt port 25 naar smtp.telenet.be overigens nog gewoon. Zojuist nog even getest, Normaal gebruik ik echter al lange tijd 587. Misschien moet ik eens proberen verschillende emails te versturen, wellicht komt dan na verloop van tijd ook deze foutboodschap.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2262
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

SMTP-server verwerpt mijn uitgaande mails

Als alles terug werkt dan heb ik het vermoeden dat dit niet lang gaat duren.

Waarom ?  Als ge blijft bouncen dan zal uw IP adres snel terug gemerkt worden als spammer.

Bouncen is volgens mij een slecht idee omdat dit bevestigt dat dit een gebruikt email adres is.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1610
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

SMTP-server verwerpt mijn uitgaande mails


@Arnie  schreef:

@igvfer  schreef:
De oplossing zal er gekomen zijn en door het veranderen van zijn SMTP settings en door het veranderen van modem router. Zijn settings zou de IP block niet veranderen want hij bleef versturen met hetzelfde IP. IP blocking komt er niet door de SMTP settings.

Ik denk dat we in alle eerlijkheid onvoldoende weten van de processen die Telenet gebruikt om tot een IP blokkering te komen voor een intern IP adres (uit hun eigen pool).


Inderdaad, dat is goed samengevat

We weten eigenlijk nog altijd niet

  • hoe de topic starten op een IP block terecht gekomen is
  • hoe je dit moet oplossen (volgens mij via de abuse dienst) ...
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1610
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

SMTP-server verwerpt mijn uitgaande mails


@Arnie  schreef:
Voor mij werkt port 25 naar smtp.telenet.be overigens nog gewoon. Zojuist nog even getest, Normaal gebruik ik echter al lange tijd 587. .

Dat heb ik ook al in een vorig bericht geschreven.

Geen idee waar het bericht vandaan komt dat SMTP via poort 25 naar uit.telenet.be (of smtp.telenet.be) niet meer zou werken.

Het is natuurlijk minder veilig (geen authenticatie), en werkt natuurlijk alleen vanaf een Telenet IP.

 


@Janneke_Dust  schreef:

Als alles terug werkt dan heb ik het vermoeden dat dit niet lang gaat duren.

Waarom ?  Als ge blijft bouncen dan zal uw IP adres snel terug gemerkt worden als spammer.


Vandaar dat ik een geforceerde IP verandering (via modemwissel), puur om een IP Block te omzeilen geen oplossing vind, maar een tijdelijk lapmiddel 🤔

Zelfs als het voor jou opgelost is, dan geef je het probleem wellicht door aan de volgende eigenaar van dit (dynamisch) IP.

De enige nette oplossing is om via Telenet abuse dit IP Block op te heffen.

0 Likes
TNSW
Experienced Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur!

SMTP-server verwerpt mijn uitgaande mails


@flip1953  schreef:

We weten eigenlijk nog altijd niet
  • hoe de topic starten op een IP block terecht gekomen is
  • hoe je dit moet oplossen (volgens mij via de abuse dienst) ...

Probleem is dat van de 5 helpdeskcontacten er geen enkele ooit van een abuse-dienst heeft gehoord blijkbaar.

Met bouncen ben ik nu gestopt trouwens.


 

0 Likes