Beantwoorden
TNSW
Experienced Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur!

SMTP-server verwerpt mijn uitgaande mails

Sedert gisteren worden mijn uitgaande mails verworpen en krijg ik het bericht waarin staat dat mijn ip-adres is "blocked due to spam".  Ik krijg wel mails binnen maar niet buiten, zowel op mijn Win11-pr met outlook, als op het android-tablet van mijn echtgenote met eigen mailapp.  Met webmail krijg ik wel mails weg, en dat is dan voor de helpdesk genoeg bewijs om te zeggen: los het zelf op, het ligt niet aan ons.  Het is mij echter duidelijk dat mijn ip-adres geblokkeerd wordt door de smtp-server en dat er geen probleem is met onze mailapps.  De helpdesk vindt dat niet het geval: het ligt bij mij.  En dus zit ik vast.  

Hopelijk kan iemand van jullie mij op weg helpen of mij zeggen hoe ik dit kan escalleren binnen Telenet om toch een serieuze behandeling te krijgen van Telenet.

 

mvg

0 Likes
21 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5867
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

SMTP-server verwerpt mijn uitgaande mails

@TNSW 

Wat hier exact de oorzaak van kan zijn heb ik ook niet direct een idee van. 

Ik weet wel als je een email adres van Telenet zelf gebruikt en je kan versturen via de webmail van Telenet zelf dan is er idd geen probleem voor Telenet zelf. En ja dan zul je het ergens intern bij je zelf moeten zoeken wat de oorzaak kan zijn. Outlook zal niet ondersteund worden door Telenet. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2265
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

SMTP-server verwerpt mijn uitgaande mails

Het ziet er naar uit dat het IP adres van uw modem bij de SMTP server als spammer-IP gemerkt staat.

Hiervoor zie ik 2 mogelijke oorzaken:

- Een van uw toestellen is gehackt en stuurt spam.

- Ge hebt een nieuw IP adres gekregen dat door de vorige gebruiker van dit IP spam verstuurde. Deze kans is wel klein omdat ge bij Telenet meestal hetzelfde IP adres blijft behouden.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

SMTP-server verwerpt mijn uitgaande mails

Heb je een modem/router van Telenet of een eigen router, maar eentje die niet in bridge modus staat?

Ik zou eerst eens de ganse PC maar ook andere PC's, laptops enz. in het netwerk scannen op virussen. Dit voor alle zekerheid.

Als het een modem/router van Telenet is dan zou ik die gaan inruilen voor een andere. Dit is de enige manier om een nieuw publiek IP adres te krijgen.

Neem dan de e-router en zet er een eigen router achter die je via bridging een publiek IP adres kan laten krijgen.

Want het is 99% kans dat het bij jou ligt. Zoals eerder gezegd is uw of een andere computer in uw netwerk gebruikt geweest om spam te versturen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
TNSW
Experienced Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur!

SMTP-server verwerpt mijn uitgaande mails

Beste,

Vooreerst dank voor je antwoord.  De helpdesk vertelde mij dat een RESET van de TN-modem een nieuw ip-adres zou opleveren.  Neen dus.  Ik ga morgen zeker trachten de TN-modem om te wisselen.  Hopelijk accepteert de elektronica-winkel mijn vraag.

"Neem dan de e-router en zet er een eigen router achter die je via bridging een publiek IP adres kan laten krijgen."

Ik volg dit niet helemaal. Wat is de "e-router"?  Ik heb nu een TNet modem, waarachter een Netgear router. Daar hangt alles aan in mijn netwerk.  Ik weet ook niet wat "bridging" is.  Kan je me daar een link oidgl over bezorgen waar ik wat info vind?  En moet die actie op de TN-modem worden uitgevoerd of op de Netgear router?  Hoe kan ik access krijgen naar mijn TN-modem instellingen?

Alvast dank voor de hulp.

Stan

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

SMTP-server verwerpt mijn uitgaande mails

De e-router, de nummer ontsnapt mij, heeft geen Wifi aan boord. Ze zullen wel begrijpen wat je vraagt. Als ze deze goed hebben geprovisioneerd kan je via "mijn Telenet" de brdiging toepassen.

De beste methode is om je huidige Netgear router via de WAN poort aan een willekeurige LAN poort van de Telenet router te hangen. Via "Mijn Telenet" ga je kijken naar aangesloten apparaten en dan zou je het mac adres van je Netgear router moeten zien. Dat moet je noteren of kopiëren.

Dan ga je naar geavanceerde instellingen in "Mijn Telenet" en je zal daar een veldje zien: bridging, daar geef je dat macadress in.

Opslaan en de Telenet modem/router herstarten. Stroom uit, stroom terug aan. Ook je eigen router. Als je dan in de instellingen van je eigen router naar de WAN instellingen gaat kijken zal je zien dat die een publiek IP adres heeft gekregen en niet een 192.168.0.X zoals het nu het geval is. En alles achter uw eigen router zal werken zoals voorheen.

Een digicorder of box moet je wel aansluiten op de Telenet modem/router. Als het de nieuwste TV boxen zijn dan kunnen die ook op je eigen router. Succes



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5867
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

SMTP-server verwerpt mijn uitgaande mails

@igvfer en @TNSW  

Het is de CV8560E router die er bedoeld wordt.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
TNSW
Experienced Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur!

SMTP-server verwerpt mijn uitgaande mails

Beste,

Mag ik vragen wat dan het verschil is met de huidige configuratie modem incl router waarachter netgear router, of beter: welk voordeel er is in mijn geval?  Wat doet die bridging dan beter dan de huidige config? Iets in functie van een eventuele ipadres blokkering?  Sorry voor deze vragen: ben niet meer van de jongsten en ben in deze materie maar tot op zekere hoogte mee.

Het probleem is ontstaan (of beter ontdekt-) op het moment van het uitsturen van een reply op een ingekomen mail.

Ik wil ook nog vermelden dat ik al lange tijd heel veel ongewenste mail krijg op mijn TN adres.  Mijn adres was aanwezig in een drietal gekraakte klantenbestanden (o.a. Adobe). Ik gebruik daarom al langer een mailwasher. Kan dat ook een oorzaak zijn? Ben er nochtans erg voorzichtig mee.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

SMTP-server verwerpt mijn uitgaande mails

Op zich, voor het uitgaande verkeer is een router achter een router niet echt een probleem. Maar je zit wel me dubbele NAT. Je IPadres moet 2 keer omgezet worden. Dat kan een probleem vormen voor inkomend verkeer. Rest ook nog de vraag werkt je eigen router als router of als Acces Point. Er zijn veel routers verkocht om de Wifi te verbeteren.

Hoe kan je het weten? Als je bijvoorbeeld een laptop aansluit met een UTP kabel op de modem/router van Telenet krijgt die normaliter een IPadres 192.168.0.X. Als je dezelfde laptop opnieuw connecteert op je eigen router en je krijgt een IP adres in de zin van 192.168.1.X. Hetgeen ik in het rood heb gezet is verschillend dan werkt uw router als router. Is het bij allebei het rode hetzelfde dan is die ingesteld als Acces Point.

Het voordeel van een eigen router op een publiek IP adres is dat je meestal een reset kunt doen zodat je een ander publiek IP adres krijgt. Voor het geval je terug dergelijke troubles zou krijgen. Maar zeker vooraf al je PC's of laptops en dergelijke aan een virusscan onderwerpen. Dan kan het gratis Malware bytes zijn of iets dergelijks. En zeker je mailadres van een ander sterk paswoord voorzien. Met hoofdletters, kleine letters, cijfers en leestekens. Iets in de zin van MijnPas++woord9000Kraakjeniet of IkZiemijnVrouw9999keerZograag?? Grapje maar je begrijpt wat ik bedoel voor jou makkelijk te onthouden voor anderen moeilijk te vinden.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1614
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

SMTP-server verwerpt mijn uitgaande mails


@igvfer  schreef:

Als het een modem/router van Telenet is dan zou ik die gaan inruilen voor een andere. Dit is de enige manier om een nieuw publiek IP adres te krijgen.

Neem dan de e-router en zet er een eigen router achter die je via bridging een publiek IP adres kan laten krijgen.


De Topic starter heeft eigen router aangesloten op de Telenet modem (HGW), en dat werkt perfect voor hem.

Hij ondervindt geen enkel nadeel van de "dubbele NAT", en er is dus geen enkele reden om hem een E-router (CV8560E) met eigen router in bridge aan te praten (vind ik).

Hoewel ik persoonlijk ook wel de voordelen ken van de E-router voor mensen die een eigen router gebruiker, is dit toch geen "oplossing" van zijn probleem?

 


@Janneke_Dust  schreef:

Het ziet er naar uit dat het IP adres van uw modem bij de SMTP server als spammer-IP gemerkt staat.

Hiervoor zie ik 2 mogelijke oorzaken:

- Een van uw toestellen is gehackt en stuurt spam.

- Ge hebt een nieuw IP adres gekregen dat door de vorige gebruiker van dit IP spam verstuurde. Deze kans is wel klein omdat ge bij Telenet meestal hetzelfde IP adres blijft behouden.


Voor zover ik weet blokkeert Telenet geen IP adressen op zijn SMTP server, en zeker niet IP adressen van eigen klanten?

Ik kan mij voorstellen, dat Telenet misschien wel een "zwarte lijst" raadpleegt als een Telenet klant vanaf een vreemd netwerk mails verstuurt via de Telenet SMTP (hoewel hierover ook niets op hun website staat).

 

Om SPAM tegen te houden zijn er bij Telenet wel volgende beperkingen:

  • Je kan maximaal 200 e-mails sturen per 5 minuten. Bereik je deze limiet, dan kan je gedurende 2 uur geen e-mails meer sturen (1 e-mail naar 200 ontvangers telt als 200 e-mails-
  • Je kan in 5 minuten dus …
    • 1 e-mail sturen naar 200 e-mailadressen
    • 200 e-mails sturen naar 1 e-mailadres
    • Beide combineren, zolang je in totaal niet meer dan 200 e-mails stuurt

bron: Beperkingen bij het versturen van e-mails? (telenet.be)

 

Met andere woorden: Telenet blokkeert uitgaande mails gedurende 2 uur, indien er teveel spam verstuurd wordt. Het is mij niet duidelijk of dit een blokkering is op basis van IP, of op basis van de gebruikersnaam (afzender).

 


@TNSW  schreef:

Sedert gisteren worden mijn uitgaande mails verworpen en krijg ik het bericht waarin staat dat mijn ip-adres is "blocked due to spam".  Ik krijg wel mails binnen maar niet buiten, zowel op mijn Win11-pr met outlook, als op het android-tablet van mijn echtgenote met eigen mailapp. 


Kan u eens de exacte foutmelding geven (liefst met een screenshot).

En wordt deze melding door de SMTP server van Telenet verstuurd? Of door de provider van de bestemmeling?

Het advies om al jouw aangesloten apparaten te scannen op virussen is inderdaad een goede raad, om er zeker van te zijn dat er geen overvloedige mails verstuurd worden (200 per 5 minuten).

 

Het advies om er alles aan te doen om een nieuw IP te krijgen (modem wissel) vind ik geen oplossing van het probleem 🤔.

Het is misschien een tijdelijk lapmiddel, maar als het probleem vanuit jouw netwerk komt, dan heb je het binnen de kortste keren terug aan je been???

my 2 cents 😏.

 

PS. Zelfs indien jouw IP adres op een Telenet blacklist zou staan, dan moet er toch via de Helpdesk een mogelijkheid bestaan op jou van die blacklist te verwijderen. Ik vind het verwerpelijk dat Telenet jou hierbij niet wil helpen 😫.

0 Likes
TNSW
Experienced Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur!

SMTP-server verwerpt mijn uitgaande mails


@flip1953  schreef:
Kan u eens de exacte foutmelding geven (liefst met een screenshot).En wordt deze melding door de SMTP server van Telenet verstuurd? Of door de provider van de bestemmeling?

2022-04-19_074231.jpg

 Mijn naam en ip-adres heb ik afgedekt.  Ik neem aan dat dit van de smtp-server van TN komt.

Ik heb eergisteren al malwarebytes gedraaid, zonder aanwijzing van een probleem.  Toch wel nog even wijzen op het gebruik van Mailwasher, en het feit dat ik soms heel veel spammail binnenkrijg, die ik dan met mailwasher "reject" alvorens wat dan rest met mijn mailprogramma binnen te halen. Ik heb op webmail ook een hoop domeinen geblokkeerd in de "regels", met hetzelfde doel. 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

SMTP-server verwerpt mijn uitgaande mails

@flip1953Wat je zegt is juist, maar ik heb ook gezegd om zeker alle PC's en dergelijke te scannen en het wisselen van de modem/router is de enige snelle oplossing om een nieuw IP adres te krijgen. Het een gaat niet zonder het ander. Los van de wil of onwil van Telenet om het IP adres te deblokkeren. En een eigen router gebruiken achter een Telenet modem router is inderdaad geen beletsel. Maar als je een paar tussenstappen kunt uitschakelen waarom zou je het niet doen? Hou het simpel en wat niet nodig is moet je ook niet doen, kan energie besparen en moeilijkheden voorkomen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

SMTP-server verwerpt mijn uitgaande mails

De laatste tijd zijn er veel berichten van gebruikers die niet langer via SMTP emails kunnen versturen. Bij de meesten is dit het gevolg van het gebruik van verouderde instellingen, die niet langer ondersteund worden.

Zo is het bijvoorbeeld niet langer mogelijk emails te versturen via SMTP, ingesteld op port 25.

Deze foutboodschap geeft de indruk een andere oorzaak te hebben, toch zou ik dit zeker eens nakijken.

De vereiste instellingen:

 

  • Servernaam: smtp.telenet.be
  • Poort: 587
  • Beveiligingstype: TLS

 

Zie: https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/e-mails-versturen/


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
TNSW
Experienced Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur!

SMTP-server verwerpt mijn uitgaande mails

 

Zo is het bijvoorbeeld niet langer mogelijk emails te versturen via SMTP, ingesteld op port 25.

Deze foutboodschap geeft de indruk een andere oorzaak te hebben, toch zou ik dit zeker eens nakijken.

Klopt wel:  ik had inderdaad nog de oude instellingen (uit.telenet.be en poort 25). Ik probeerde dat al eerder (na de blokkering) aan te passen maar het was zeer waarschijnlijk omwille van de blokkering niet mogelijk om vanuit outlook die aanpassingen te maken.  Die werden verworpen.

 

Ondertussen een nieuwe modem gehaald en nog een kleine lijdensweg van een paar uur doorlopen met een 3-tal lange telefoons naar TN waarbij dan uiteindelijk toch uitkwam dat de activeringsprocedure bij hen was vastgelopen.  Men wou al een technieker sturen want het zou zeker bij mij liggen.😀

 

PC en tablets zijn gescand en proper denk ik.  Als het al aan spammail zou gelegen hebben en niet aan wat Arnie suggereert, dan denk ik toch eerder aan mijn dagelijks bouncen van tussen de 5 á 20 spammails dmv Mailwasher.

 

Anderzijds: als de oude accountinstellingen van in.- en uit.-telenet.be, met poort 25 voor de laatste de oorzaak zou zijn geweest, dan moeten er nog wel wat slachtoffers gevallen zijn vrees ik.

 

Tot slot kreeg ik dan (van een voor de rest zeer welwillende medewerkster v/d helpdesk) de info dat ik mijn ip-adres altijd kon wijzigen in "Mijn Telenet" onder Thuisnetwerk/WifiPaspoort.  Wat niet juist is.  Ik vermoed dat je zelf je ip-adres niet kan aanpassen.

 

Hopelijk kan deze bladzijde worden omgedraaid en moet ik hier niet op terugkomen.  Dank aan allen voor de commentaar en suggesties die mij zeer gesteund hebben in het oplossen v/h probleem.

0 Likes
TNSW
Experienced Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur!

SMTP-server verwerpt mijn uitgaande mails

Zo is het bijvoorbeeld niet langer mogelijk emails te versturen via SMTP, ingesteld op port 25.

 

Misschien nog meegeven dat wellicht omwille juist van de blokkering door de smtp-server, het niet meer mogelijk was om een aanpassing te doen aan de accountinstellingen.  Dat probeerde ik als een van de eerste dingen maar vanuit outlook werd elke aanpassing verworpen. 

0 Likes