@igvfer schreef:
Als het een modem/router van Telenet is dan zou ik die gaan inruilen voor een andere. Dit is de enige manier om een nieuw publiek IP adres te krijgen.
Neem dan de e-router en zet er een eigen router achter die je via bridging een publiek IP adres kan laten krijgen.
De Topic starter heeft eigen router aangesloten op de Telenet modem (HGW), en dat werkt perfect voor hem.
Hij ondervindt geen enkel nadeel van de "dubbele NAT", en er is dus geen enkele reden om hem een E-router (CV8560E) met eigen router in bridge aan te praten (vind ik).
Hoewel ik persoonlijk ook wel de voordelen ken van de E-router voor mensen die een eigen router gebruiker, is dit toch geen "oplossing" van zijn probleem?
@Janneke_Dust schreef:
Het ziet er naar uit dat het IP adres van uw modem bij de SMTP server als spammer-IP gemerkt staat.
Hiervoor zie ik 2 mogelijke oorzaken:
- Een van uw toestellen is gehackt en stuurt spam.
- Ge hebt een nieuw IP adres gekregen dat door de vorige gebruiker van dit IP spam verstuurde. Deze kans is wel klein omdat ge bij Telenet meestal hetzelfde IP adres blijft behouden.
Voor zover ik weet blokkeert Telenet geen IP adressen op zijn SMTP server, en zeker niet IP adressen van eigen klanten?
Ik kan mij voorstellen, dat Telenet misschien wel een "zwarte lijst" raadpleegt als een Telenet klant vanaf een vreemd netwerk mails verstuurt via de Telenet SMTP (hoewel hierover ook niets op hun website staat).
Om SPAM tegen te houden zijn er bij Telenet wel volgende beperkingen:
- Je kan maximaal 200 e-mails sturen per 5 minuten. Bereik je deze limiet, dan kan je gedurende 2 uur geen e-mails meer sturen (1 e-mail naar 200 ontvangers telt als 200 e-mails-
- Je kan in 5 minuten dus …
- 1 e-mail sturen naar 200 e-mailadressen
- 200 e-mails sturen naar 1 e-mailadres
- Beide combineren, zolang je in totaal niet meer dan 200 e-mails stuurt
bron: Beperkingen bij het versturen van e-mails? (telenet.be)
Met andere woorden: Telenet blokkeert uitgaande mails gedurende 2 uur, indien er teveel spam verstuurd wordt. Het is mij niet duidelijk of dit een blokkering is op basis van IP, of op basis van de gebruikersnaam (afzender).
@TNSW schreef:
Sedert gisteren worden mijn uitgaande mails verworpen en krijg ik het bericht waarin staat dat mijn ip-adres is "blocked due to spam". Ik krijg wel mails binnen maar niet buiten, zowel op mijn Win11-pr met outlook, als op het android-tablet van mijn echtgenote met eigen mailapp.
Kan u eens de exacte foutmelding geven (liefst met een screenshot).
En wordt deze melding door de SMTP server van Telenet verstuurd? Of door de provider van de bestemmeling?
Het advies om al jouw aangesloten apparaten te scannen op virussen is inderdaad een goede raad, om er zeker van te zijn dat er geen overvloedige mails verstuurd worden (200 per 5 minuten).
Het advies om er alles aan te doen om een nieuw IP te krijgen (modem wissel) vind ik geen oplossing van het probleem 🤔.
Het is misschien een tijdelijk lapmiddel, maar als het probleem vanuit jouw netwerk komt, dan heb je het binnen de kortste keren terug aan je been???
my 2 cents 😏.
PS. Zelfs indien jouw IP adres op een Telenet blacklist zou staan, dan moet er toch via de Helpdesk een mogelijkheid bestaan op jou van die blacklist te verwijderen. Ik vind het verwerpelijk dat Telenet jou hierbij niet wil helpen 😫.