24748
netweters
|
152275
antwoorden
|
20687
vragen
|
Dit onderwerp is al een aantal keer aangehaald maar nu lost het zichzelf niet op na een tijdje.
Situatie:
Probleem:
Oplossing:
Conclusie:
Tijdelijke oplossing:
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Blocklist Removal Center
toont 171.33.234.224 (224.red.234.33.171.procono.es.) in XBL Blocklist
de CBL Lookup geeft info waarom.
Dat verklaart toch niet waarom het via een VPN niet werkt?
@sb schreef:
Dat verklaart toch niet waarom het via een VPN niet werkt?
@sb Ik heb niet beweerd dat zulks verklaart waarom het via zijn VPN niet werkt.
Enkel dat 171.33.234.224 in een spamhaus blocklist zit.
Misschien kan @yacc het (of een ander) adres proberen te verwijderen. Maar, als de mogelijke exploit zelf niet verdwenen is, kan de XBL blocklisting opnieuw gebeuren. De exploit is overigens een illegale HELO/EHLO SMTP respons. Dus op ISO layer 7 (applicatie). Dat kan een VPN niet oplossen. fwiw: 171.33.234.224 is momenteel down.
@NofanTasi schreef:@sb Ik heb niet beweerd dat zulks verklaart waarom het via een VPN niet werkt.
Heb ik dan ergens beweerd dat jij dat beweerd zou hebben? (-;
Ik heb gezocht voor een soort Tor add-on voor TB en die bestaat, TorBirdy, maar helaas niet voor de meest recente versie. Welke heb je trouwens, 68.x of 78.x? (Wees niet te snel met 78.x, want een heleboel add-ons werken dan niet meer.)
@sb schreef:
@NofanTasi schreef:@sb Ik heb niet beweerd dat zulks verklaart waarom het via een VPN niet werkt.
Heb ik dan ergens beweerd dat jij dat beweerd zou hebben? (-;
Neen. Dat heb je nergens beweerd.
Heb ik ergens beweerd dat jij dat ergens beweerde ? 🙂
@NofanTasi Bedankt voor je antwoord, daar had ik nog niet aan gedacht. Zal eens bekijken of ik daar iets kan aan (laten) doen.
Naar aanleiding van je geannimeerde discussie met @sb over VPN, vroeg ik me af of Thunderbird misschien niet via de VPN gaat, maar als ik mijn VPN opzet en dan probeer een mail te versturen, krijg ik dezelfde foutmelding, maar met het nieuwe ip-adres: "Er is een fout opgetreden bij het verzenden van e-mail: de mailserver stuurde een onjuiste begroeting: laurent.telenet-ops.be bizsmtp 5.62.20.16 sorry, you have temporarily been blacklisted."
En dus vraag ik me af of het probleem wel op ip-adres niveau zit?
@sb Ik heb al versie 78 dus die add-on werkt niet, maar bedankt voor de tip.
Mogelijk is het dan dat je e-mailadres geblokkeerd is. Het komt regelmatig voor dat spammers een e-mailadres van iemand anders misbruiken en dat het adres op die manier geblokkeerd wordt. Probeer het eens met een ander Telenet adres?
@sb Dat is een van de weinige dingen die Telenet effectief gecontroleerd heeft, mijn e-mailadres staat niet op een blacklist van spammers. Om zeker te zijn, heb ik het ondertussen met drie verschillende adressen geprobeerd. Allemaal dezelfde foutmelding.
Ondertussen heb ik via de link van @NofanTasi het ip-adres van die blacklist laten halen, het staat nu op geen enkele lijst meer, maar ik vrees dat we nog wel effe moeten wachten tot alle servers hun cache ververst hebben.
Ook 5.62.20.16 zat in twee spamhaus blocklists (PBL en XBL) met PBL1731311 en CBL Lookup als gedetailleerde informatie. De informatie is verschillend van vorige. Het lijkt bijna alsof een device in je LAN of je router zelf gecomprommitteerd is en exploit software (e.g. virus) draait. Het kan ook om valse spamhaus alarmen gaan en dan kan het lukken om de adressen permanent te verwijderen. Welk type modem/router heb je en wat is je outgoing email server? Weet je of de geblokkeerde adressen van jouw connectie zijn? Zoals @sb terecht vermeldt kan het ook zijn dat iemand e-mail verstuurt met jouw e-mail adres. In dat geval is het die iemand wiens IP adressen (meerbepaald andere IP adressen die zelf ook ge-hack-ed zijn, een spammer zou wel gek zijn om met eigen IP adres te werken) in spamhaus zitten, en/of is het e-mail adres zelf geblokeerd. Geeft Telenet meer informatie (e.g. full header) in automated mailer-daemon replies? Als de e-mails niet allen door jou zelf verzonden waren (te merken aan tijdstip en/of zender of relay IP adres), dan verzendt iemand (of iets) anders. In principe kan Telenet zulks in de e-mail logs vinden. Als alle IP adressen van jou zijn, dan lijkt er bij jou wat aan de hand. Zoals @sb zegt, maak en/of gebruik een e-mail alias (en/of een ander e-mail adres) en verzend met die e-mail alias of dat e-mail adres.
Effectief, ik had gemerkt dat 5.62.20.16 in twee lijsten zat, en als ik naar de timestamp kijk van de laatste detection dan is dat rond de tijd dat ik met Telenet aan het bellen was en de testen met de VPN ben gaan doen. Ben nogal verbaasd dat een van onze toestellen (laptop of mobiel) dit zou veroorzaken want op allemaal draait Avast Premium Security, en aangezien ik de enige ben met de VPN zou het dus mijn toestel moeten zijn.
Het eerste ip-adres heb ik laten verwijderen, maar ik merk nog geen reactie, mogelijk nog effe wachten op cachen.
Mijn outgoing mail server is smtp.telenet.be, ik gebruik geen tussenliggende server.
De router komt van de (Spaanse) provider en is een ARRIS TG862, heb hem ook al eens gereset om te proberen een ander ip-adres te krijgen, maar tegenwoordig zijn de leases langer en krijg je niet zo snel nog een nieuw adres. Zou wel eens kunnen proberen erop in te loggen om een nieuw ip-adres te forceren of een factory reset te doen.
Volgens Telenet was er helemaal niets mis met al mijn e-mailadressen, dat hebben ze tijdens het eerste telefoongesprek gecontroleerd. De adressen stonden ook op geen enkele blacklist, of zo.
Is Telenet "strenger" dan bijvoorbeeld gmail, want ik kan nog altijd zonder problemen e-mails verzenden vanaf mijn gmail adres met diezelfde Thunderbird?
Ben je 100% zeker dat 5.62.20.16 jouw source adres was, en nog is (het lijkt een Avast adres in Belgie)? Volgens spamhaus had dat adres een botnet destinatie 87.106.18.122 (HTTP poort 80) (vermoedelijk in Duitsland). Heeft je VPN adres een lange duurtijd? Of was het toen misschien (nog of al) iemand anders? Ook: de ganse range 5.62.20.16/28 zit nog steeds in PBL1731311. Het kan dus dat een compleet ander adres in dat subnet jou benadeelt.
100% zeker ben ik niet, want is inderdaad een adres dat AVAST toewijst op het moment dat je de VPN activeert. Je selecteert een adres ergens in de wereld en zij geven je een ip-adres op die locatie, dus timing wise ben ik niet volledig zeker dat ik het was.
En uiteraard hebben ondertussen al honderden andere mensen dat adres gebruikt, dus zou inderdaad iemand anders geweest kunnen zijn. Kan me ook niet herinneren dat ik ook maar iets met een link naar Duitsland op dat moment gedaan heb, maar ja, het is dan ook een bot, hé.
zie vorig antwoord over PBL1731311
Probeer misschien nog eens zonder VPN en verzeker jezelf van je publiek adres.
Indien dat adres eerst niet in spamhaus zit en na een tijd wel, dan heb je een probleem.
Als het eerst wel in spamhaus zit verwijder het dan eerst.