Beantwoorden
Correction
Freshman Beetjesweter
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken!

email via simplelogin komt traag binnen

Ik maak gebruik van de email alias service simplelogin.io om voor aanmelding bij nieuwsbrieven en webshops een uniek email adres te verkrijgen. Deze fungeert als "passthrough" naar mijn Telenet email adres. Het voordeel is dat als mijn email ergens wordt uitgelekt bij één van deze bedrijven dat ik de alias voor dat bedrijf kan uitzetten en zo spam kan voorkomen.

Wat vervelend is, is dat deze e-mails zonder uitzondering met een vertraging van 8 a 15 minuten in mijn Telenet mailbox belanden. Zo word email verificatie soms onmogelijk door de tijdelijke aard van sommige van die login gegevens.

Iemand die hier een verklaring of oplossing voor kent?

8 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

Thunderbird haalt standaard de nieuwe berichten af van de server om de 10 min. Je kan deze tijd zelf instellen per account.

Je kan ook het knopje "berichten afhalen" klikken en dan zal thunderbird de nieuwe berichten voor elke account ophalen.

Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Geen verklaring, maar misschien een oplossing. Registreer een eigen domein met mailhosting en stel een catchall in. Zo kan je zoveel aliassen aanmaken als je wil. Je neemt bijvoorbeeld het domein waar je registreert en maakt daar een alias van.

Op deze site zou dat dan netweters.be@example.com

Bij spam zou je die alias dan kunnen verhuizen naar een tweede mailbox.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
Correction
Freshman Beetjesweter

Ik had duidelijker moeten zijn, het loopt niet mis bij het ophalen van de emails, ik heb thunderbird ingesteld om het om de 2 minuten te doen, ook manueel ophalen helpt niet. Op de status-pagina van simplelogin zie ik wanneer een mail werd gestuurd naar het alias, als ik de mail forward naar een adres anders dan een telenetadres komt de mail wel onmiddelijk aan, daarom ga ik ervanuit dat het aan telenet ligt.

Het lijkt er echt op dat telenet iets van bewerking doet waardoor de mail zoveel trager binnenkomt en enkel voor email van het simplelogin domein, het duurt ook niet altijd even lang.

Ik vraag me af of meer mensen dit ervaren, via simplelogin of misschien een ander domein?

Correction
Freshman Beetjesweter

Ik ben inderdaad van plan om op een gegeven moment mijn mailhosting te verplaatsen naar een eigen domein, ik zie het gebruik van simplelogin als een tussenstap daar naartoe. Straks kan ik al die aliases met een nieuw adres linken wat de overstap een stuk eenvoudiger zal maken, ik ben echter nog niet zover en moet me er eerst nog eens in verdiepen.

Ik hoopte zolang ik mijn telenet adres nog gebruik een oplossing te vinden voor de vertraging of tenminste een verklaring, al is het maar om de nieuwsgierigheid te bevredigen.

janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Heb je de berichtenbron van zo een vertraagde e-mail als eens bekeken? Daar zie je elke stap die de e-mail volgt met het tijdstip.

Correction
Freshman Beetjesweter

Ik heb als test een email gestuurd naar een alias dat gelinkt is aan zowel mijn telenet e-mailadres en een hotmail adres.

Dit is een deel van de bron, het lijkt alsof hij meteen na ontvangst op de telenet server (15 minuten na het verzenden) in mijn mailbox valt.

Received: from bernard.telenet-ops.be (LHLO bernard.telenet-ops.be)
 (2a02:1800:110:4:0:0:f00:15) by zcsnocm132.telenet-ops.be with LMTP; Mon,
 17 Feb 2025 15:41:59 +0100 (CET)
Received: from mail-107160.simplelogin.co([79.135.107.160])
	by bernard.telenet-ops.be with cmsmtp
	id Eehz2E0013TgBYX01ehzCS; Mon, 17 Feb 2025 15:41:59 +0100
...
message-id: <xxx@anonymousemail.eu>
subject: test
date: Mon, 17 Feb 2025 14:26:50 +0000

Maar als ik kijk naar de bron van de mail ontvangen op hotmail was die er wel (bijna) onmiddellijk.

Received: from DBAP193MB0940.EURP193.PROD.OUTLOOK.COM (::1) by
 DB9P193MB1978.EURP193.PROD.OUTLOOK.COM with HTTPS; Mon, 17 Feb 2025 14:26:55
 +0000
...
Received: from mail-107160.simplelogin.co (79.135.107.160) by
 BL6PEPF00022572.mail.protection.outlook.com (10.167.249.40) with Microsoft
 SMTP Server (version=TLS1_3, cipher=TLS_AES_256_GCM_SHA384) id 15.20.8466.11
 via Frontend Transport; Mon, 17 Feb 2025 14:26:53 +0000
...
Date: Mon, 17 Feb 2025 14:26:50 +0000
Subject: test
Message-ID: <xxx@anonymousemail.eu>

Dit leert ons iets, maar geen idee wat.. het is tenslotte de eerste keer dat ik met zoveel aandacht naar de berichtbron kijk, maar hier klopt toch ergens iets niet?

ps, ik heb in het verleden naast hotmail ook een proton emailadres gelinkt aan een alias en die emails komen er ook meteen aan.

Inhoud gewijzigd door Anaïs(mod) | Reden: mailadressen verwijderd naar xxx@example.com 

Inhoud gewijzigd door WG94 (Krak) | Reden: verkeerdelijk gemaskeerde domeinnamen teruggeplaatst en mailadressen gemaskeerd

Correction
Freshman Beetjesweter

Er is wat teveel weg ge-mod, er stond geen persoonlijke informatie, geen e-mailadressen maar enkele namen van mailservers.

Hierdoor gaat de crux verloren, maar als er iemand toch een idee heeft wat er gebeurd hoor ik het graag.

WG94
Freshman Meesterweter
PhD in problem solving! Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij.

Ja, sommige van de domeinnamen werden hier verkeerdelijk aanzien voor e-mailadressen, dat heb ik even ongedaan gemaakt.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying