Beantwoorden
boossy
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

.eu-spam met [1] [2] [3] [4] in voorvertoning

De voorbije maanden krijg ik dagelijks één of enkele spam-mails van .eu-adressen, maar deze komen niet in de spam terecht.

Aanvankelijk was het afzenderadres altijd een variant op survivaltelevision.eu (bv. @survivaltelev8sion.eu of survivalteldvision.eu, enz.). Dus die kon ik met een simpele e-mailregel makkelijk afleiden naar de spam-map.

De laatste tijd komen ze echter van de meest uiteenlopende .eu-adressen (vandaag bv. van "Rani Van der Hoeven" <****@propeneral.eu>, gisteren van "Chloë Wauters" <****@fourcess.eu>).

In de onderwerpregel van de Telenet webmail, die ook het begin van de eigenlijke bodytekst toont, staat steevast [1] [2] [3] [4] - hoewel ik dat niet in de "oorspronkelijke tekst" terugvind.

 

Ik heb nu een regel met "trusted .eu-adressen" (die dan de volgende regels niet meer toepast), en daarna een regel die alle .eu-adressen naar spam afleidt. Dit werkt perfect voor mij.

 

Ik vraag me alleen af of dit niet aan de de server-/provider-/Telenet-zijde zou kunnen worden opgevangen.

 

Hieronder een voorbeeldje:

 

eu1234.png

Met vriendelijke groeten

 

Stijn Bousard

0 Likes
13 reacties
boossy
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

.eu-spam met [1] [2] [3] [4] in voorvertoning

En nu de foto openbaar...

 

eu1234.png

Tags (1)
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

.eu-spam met [1] [2] [3] [4] in voorvertoning

Afbeeldingen moeten eerst goedgekeurd worden. Verder doe je er goed aan om die e-mailadressen onherkenbaar/onbruikbaar te maken. Het kan immers goed zijn dat die adressen misbruikt worden en jij gooit ze dan op een openbaar forum...


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

.eu-spam met [1] [2] [3] [4] in voorvertoning

@boossy ik volg @sb hierin. Heb je afbeeldingen afgekeurd, best even het e-mailadres afschermen en opnieuw posten. Erna keuren we je afbeelding onmiddellijk goed. 

 

Ik pas daarom ook even je initiële topic aan (e-mailadressen onherkenbaar gemaakt).


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

boossy
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

.eu-spam met [1] [2] [3] [4] in voorvertoning

Ik denk dat het bericht zonder afbeelding duidelijk genoeg is.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

.eu-spam met [1] [2] [3] [4] in voorvertoning


@boossy  schreef:

...

Ik vraag me alleen af of dit niet aan de de server-/provider-/Telenet-zijde zou kunnen worden opgevangen.

...


Theoretisch zou dat kunnen, maar dat mag niet. Een e-mail is aan jou geadresseerd en enkel jij kan daarover beslissen. Jij kan beslissen om de spam filter van Telenet te gebruiken. Meer info hierover vind je hier. Als je in deze pagina verder doorklikt op "wat als sommige e-mails niet als spam herkend worden?" heb je nog bijkomende informatie.

0 Likes
boossy
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

.eu-spam met [1] [2] [3] [4] in voorvertoning

Ik gebruik wel degelijk de spamfilter van Telenet. Ik heb het nu via de link doorgegeven als ongewenste spammails.

 

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

.eu-spam met [1] [2] [3] [4] in voorvertoning

Ja, maar jij activeert de spamfilter op jouw mailbox. 

0 Likes
boossy
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

.eu-spam met [1] [2] [3] [4] in voorvertoning

Hallo Janneman, dat klopt. Maar bepalen welke mails als spam worden beschouwd en dus naar de spam-map worden verplaatst, is toch iets wat Telenet bepaalt.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

.eu-spam met [1] [2] [3] [4] in voorvertoning

Als je de spamfilter van Telenet gebruikt is dat inderdaad in eerste instantie bepaald door Telenet. Jij bepaalt echter mee hoe die gebruikt wordt. Je kan bijkomende regels maken om de filter te milderen of om de filter te bezwaren. Jij maakt keuzes. Wil je de mail dia als spam aangeduid wordt direct wissen zonder in de prullenbak te komen, ze naar de spammap verplaatsen, ze enkel te merken en in uw inkomende mails te laten, ... Allemaal jouw beslissingen.

Een goede spamfilten (en ik denk dat dit mag gezegd worden van de spamfilter van Telenet) gaat zijn gedrag aanpassen aan de reacties van de gebruiker. Merk systematisch alle mail die van een bepaalde afzender komt en na verloop van tijd gebeurt dat automatisch. Ik vermoed (over de exacte werking van spamfilters wordt nogal geheimzinnig gedaan) dat de werking pas optimaal is als je spam naar de spammap verplaatst en deze map niet om de haverklap leegmaakt.

 

0 Likes
boossy
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

.eu-spam met [1] [2] [3] [4] in voorvertoning

Mijn punt is net dat in dit specifieke geval de spamfilter zijn gedrag niet is gaan aanpassen aan mijn reactie. Ik klik al een aantal maanden op de 'Spam'-knop bij dit type mails, maar de automatische spamafhandeling blijft uit.

Bovendien maak ik de spammap zelf nooit handmatig leeg, zoals je ook adviseert.

Ik heb nu wel een workaround met rules, maar die is eigenlijk te streng - in die zin dat nu alle mails van .eu-adressen naar de spam-map worden afgeleid, uitgezonder van 3 .eu-domeinen waarvan ik weet dat ik legitieme mails ontvang. Maar er komt sowieso een dag dat ik legitieme mail zal ontvangen van nog een ander .eu-adres, en dat die mail als gevolg van mijn rules naar de Spam-map verplaatst zal worden. Dat wil ik dus vermijden. Vandaar mijn melding hier op Netweters, evenals via het meldingsformulier.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

.eu-spam met [1] [2] [3] [4] in voorvertoning

Maak dan een preciezere regel aan en geen algemene voor alle .eu.

Maak een regel voor Onderwerp bevat [1] [2] [3] [4] 

Ik denk niet dat je veel gewenste mails zult krijgen met dat in het onderwerp.

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

.eu-spam met [1] [2] [3] [4] in voorvertoning

Webmail is gewoon te beperkt om op een degelijke manier te filteren. Zelf ik gebruik ik een degelijke mailclient, nl. Mozilla Thunderbird. Die heeft een zelflerende filter die je in het begin wat moet "trainen" en daarnaast kan je de spamfilter koppelen aan lijsten zoals SpamPal, SpamAssassin, ... Je kan uiteraard zelf filters instellen en bijvoorbeeld je adresboek whitelisten. Zo mis je geen mails. Tot slot zal TB ook reageren als er sprake is van scammails, phishing, ... Ik krijg hier extreem weinig false positives.

 

Misschien het proberen waard? Als je IMAP instelt, dan zijn al je mails nog altijd beschikbaar via webmail.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
boossy
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

.eu-spam met [1] [2] [3] [4] in voorvertoning

Het valt mij vandaag op dat ik geen dergelijke mails meer ontvang. Mijn spam-map gaat terug tot 10 oktober, en geen enkele van die mail is van het type dat ik heb beschreven. Super! 😊🎉