Beantwoorden
Mikey1954
Freshman Beetjesweter
Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

scan to email op Brother MFC-J6530DW werkt niet meer

t

Tot voor kort werkte alles met standaard instelling zoals eerder oplossingen hebben opgegeven, Ik heb de alternatieven ook geprobeerd, maar zonder resultaat;

Ook de eindoplossing toegepast" probleem gevonden: blijkbaar mag in het device email adres geen punt/underscore/koppelteken staan" maar dan wordt je device mail niet aanvaard;;Wordt deze functie door Telenet misschien geblokkeerd?

37 reacties
flip1953
Professional Allesweter
De nieuwe Einstein! GP, kort voor Giga Poster! Applaus voor jezelf! Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Begrijp niet goed wat je bedoelt met "standaard instelling", "eerdere oplossingen", "alternatieven" en "eindoplossing" ???

Het is inderdaaad mogelijk dat Telenet strenger geworden is, en de recentse beveilligingsprotocols gebruikt (wat alleen maar toe te juichen is) ...

Heb je in de web interface van jouw Brother printer/scanner de correcte Telenet SMTP instellingen ingebracht?

Network > Protocol > POP3/IMAP/SMTP aanvinken > Advanced Settings:

Send E-mail Settings (SMTP)

• server adress = smtp.telenet.be
  • port = 587
  • server authentication method = SMTP-AUTH aanvinken
  • SMTP-AUTH Account Name = uw.email@telenet.be
  • SMTP-AUTH Password = uw telenet.be paswoord (2 x typen)
  • SSL/TLS = TLS
  • Device e-mail adress = scan.uw.naam@telenet.be

Receive Email Settings (POP3/IMAP4)

• hier niets invullen (tenzij dat je wilt dat de Printer ook e-mails ontvangt).

Dan op Submit drukken. Je krijgt nu een pagina "Test Send E-mail configuration". Vul hier jouw e-mail adres in zodat de Printer jouw een test kan sturen. Dan nog eens op Submit (of Cancel als je geen test mail wilt sturen).

Nog 2 opmerkingen

1. als device e-mail adress kan je je eigen e-mail adres gebruiken, of een apart adres dat je voor de printer/scanner wilt gebruiken. Hier zou ik aanraden om in "Mijn Telenet" een alias aan te maken. Het kan gebeuren dat Telenet checkt of dit een geldig e-mail adres is.
  2. ik zou ook aanraden om een update te doen van de printer software, zodat deze ook de meest recente beveiligingsprotocols gebruikt.

Success.

Mikey1954
Freshman Beetjesweter

Die instelling reeds geprobeerd ( exact op de wijze door U aangehaald) en krijg steeds dit:

Send E-mail Configuration

Communication over the network using SSL was unsuccessful. The SSL settings may not be configured to match the server settings. Confirm the send e-mail server "Port" and the setting for "SSL/TLS".

Software en drivers optimaal ( worden door Windows 11 24h2 geinstalleerd want deze van Brother zijn niet meer compatibel met Windows 11).

flip1953
Professional Allesweter
De nieuwe Einstein! GP, kort voor Giga Poster! Applaus voor jezelf! Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Heb je een gmail account?

Misschien eens proberen via de gmail smtp (je zal bij Gmail een "App password" moeten aanmaken) ...

Mikey1954
Freshman Beetjesweter

Vandaag is Telenet langs geweest, ook deze man kon geen oplossing vinden  en bij Brother wijzen ze met de vinger naar Telenet, een oplossing geven doen ze niet;

ook met Gmail en app paswoord, geen resultaat

Dus heb ik maar een andere uitweg gevonden, een windows app ( Naps2 ) en dat werkt dan wel naar behoren ( maar dus niet rechtstreeks van de printer waarvoor ik deze in eerste instantie had aangekocht) 

Alleszins dank voor het meedenken.

flip1953
Professional Allesweter

Er bestaat ook iets als "Easy scan to mail" bij Brother.

Dan wordt de scan ge-upload naar de "Brother Cloud", en van daaruit naar je mail adres gestuurd?

@Mikey1954  schreef:

ook met Gmail en app paswoord, geen resultaat

Dan is het toch duidelijk dat het geen Telenet probleem is?

Ben je zeker dat de printersoftware van jouw Brother toestel up-to-date is (ik bedoel dus niet de Windows drivers)

@Mikey1954  schreef:

Dus heb ik maar een andere uitweg gevonden, een windows app ( Naps2 ) en dat werkt dan wel naar behoren ( maar dus niet rechtstreeks van de printer waarvoor ik deze in eerste instantie had aangekocht) 

Dan kan je toch evengoed de ingebouwde "Windows Faxen en Scannen" App gebruiken?

Mikey1954
Freshman Beetjesweter

Easy scan to mail werkt inderdaad maar moet ik telkens voor ander mailadres registreren... is dus veel te omslachtig ( heb een bibilitheek van emailadressen waar ik regelmatig iets naar toe stuurde.

De printersoftwrae van Brother is NIET meer compatibel met Windows 11,  wordt gewoon niet geinstalleerd en drivers alleen worden ook door Windows geweigerd... indows installert zijn eigen IPP printerdriver en scannerdriver.

Windows Faxen en Scannen App maar kan vanuit Naps2 gemakkelijker naar andere mailadressen doorsturen

Mikey1954_0-1728921344648.jpeg

thomasdb
Freshman Bijna Allesweter
WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number! Lezersgoud. Respect!

staat die printer zijn tijdsklok juist heeft die dat kan je dat ergens vinden, alsook de klok van de pc met welke u hem configureert, voor https is dit nodig dacht ik, misschien ook voor email

flip1953
Professional Allesweter

@Mikey1954  schreef:

De printersoftwrae van Brother is NIET meer compatibel met Windows 11,  wordt gewoon niet geinstalleerd en drivers alleen worden ook door Windows geweigerd... indows installert zijn eigen IPP printerdriver en scannerdriver.

Ik denk dat we mekaar verkeerd begrijpen. Ik heb het niet over de drivers!

Een printerfirmware heeft niets met Windows te maken, het is de interne software waarmee uw printer werkt.

De laatste versie is van 15/6/2023, jouw Firmware versie zal waarschijnlijk veel ouder zijn, als je deze nog nooit hebt bijgewerkt.

https://support.brother.com/g/b/downloadlist.aspx?c=us_ot&lang=en&prod=mfcj6530dw_us_eu_as&os=10068

zoek naar Firmware en installeer de Firmware Update tool ...

Mikey1954
Freshman Beetjesweter

Mikey1954_0-1728972564200.jpeg

Mikey1954
Freshman Beetjesweter

Mikey1954_0-1728972617244.jpeg

firmware werd steeds automatisch bijgewerkt

Mikey1954
Freshman Beetjesweter

Mikey1954_0-1728975647594.jpeg

voor zover ik weet de juiste instelling en al 100 maal geprobeerd en krijgs steeds weer hetvolgende als reply:

Mikey1954_1-1728975711426.jpeg

Zoals gezegd gewoon scannen en printen gaat normaal ( alles over wifi ), easy scan to mail werkt ook maar is gewoon onpraktisch gezien ik naar verschillende adress moet kunnen mailen.

Heb zoals eerder hier voorgesteld om met gmail te testen en krijg gewoon hetzelfde resultaat.

Telenet wijst met de vinger naar Brother en Brother schuift het in de schoenen van Telenet 

Tot voor de zomer dit jaar nooit enig probleem gehad , en dus nu zonder ook maar iets te wijzigen, gaat het niet meer.

Besturingsysteem op pc is Windows 11 24H2 .

WG94
Professional Allesweter
PhD in problem solving! De nieuwe Einstein! Krak GP, kort voor Giga Poster!

@Mikey1954  schreef:

Heb zoals eerder hier voorgesteld om met gmail te testen en krijg gewoon hetzelfde resultaat.

Telenet wijst met de vinger naar Brother en Brother schuift het in de schoenen van Telenet 

Als Gmail ook niet werkt is het aannemelijk dat het probleem niet bij Telenet zelf ligt.

WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
thomasdb
Freshman Bijna Allesweter
WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number! Lezersgoud. Respect!

ik kan de afbeeldingen nog niet zien, en het is waarschijnlijk een overbodige vraag ,

maar voor de duidelijkheid u vult dat in via het web portaal zoals hier https://youtu.be/rSFGbwEYMOg?t=355 en de printer heeft een werkende internet verbinding ?  of vult u dat in met configuratie langs de computersoftware ik weet niet of dat een mogelijkheid is, maar indien wel ,probeer dan eens langs het netwerkadres van de printer. kijk zeker in het tabblad network settings of alles juist staat en er een werkende ntp server instaat als u deze kan invullen.

edit ik zie nu wel de eerste 2 afbeeldingen en de tijd is precies wel correct dan rest nog misschien de internetverbinding maar niet de ntp server

flip1953
Professional Allesweter

@Mikey1954  schreef:

Mikey1954_0-1728975647594.jpeg

voor zover ik weet de juiste instelling

Verify server certificate eens uit inken?