Beantwoorden
IvanDBU
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

stopzetten mail doorverwijzing

beste,

Allereest mijn verontschuldigingen indien dit onderwerp al over en over is gediscussieerd in dit forum. Ik probeer de boom in het bos te zien zonder te lang te moeten zoeken en puzzelen. 

ik had een wake-up call in mijn agenda geplaats om iets te doen naar aanleiding van de aankondiging van telenet om doorverwijzing van mails met eigen DNS stop te zetten. Omdat ik een erg lange en moeilijke te spellen naam heb gebruik ik sedert pakweg 20 jaar een korte eigen mail (persoonlijke DNS) die ik gewoon host voor 3 euro per maand bij telenet en bijgevolg combineer als email alias in mijn telenet mailbox. Met veel ongenoegen heb ik begrepen dat deze service nu wordt stopgezet en alhoewel ik had gehoopt dat telenet op deze  eenzijdige beslissing zou terugkomen heb ik deze week begrepen dat dit helaas niet het geval is. Dus ik moet een oplossing uitwerken voor 1-september om mij te verzekeren dat mijn honderden contacten overal ter wereld niet mijn verschrikkelijke lange email moeten gebruiken.  Kan er mij iemand een kookboek of flowchart geven hoe ik om een gemakkelijke manier dit euvel kan oplossen ? Ik heb dezelfde vraag aan de service desk van telenet zelf gevraagd maar helaas geraak ik niet verder dan het negatieve deel ttz dat de service wordt stopgezet, basta. Voor de volledigheid, ik gebruik outlook op mijn laptop als email beheer programme en wens dit zo te houden omdat ik daar een overzicht heb van 2 andere werk gerelateerde addressen. 

Bij voorbaat dank voor jullie advies
Alvast bedankt 

0 Likes
7 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

stopzetten mail doorverwijzing

@IvanDBU 

De vernieuwde Telecomwet is van kracht. Hierin is voorzien dat men zijn e-mailadres kan behouden. Telenet mag hiervoor een vergoeding vragen. Het maximale bedrag van de vergoeding moet vastgesteld worden door een Koninklijk Besluit. Dat zal er wel ooit eens komen in de één of andere kokommertijd. Vermits Telenet daar reeds een tarief voor heeft kan en mag dit voor Telenet geen reden zijn om de wet niet toe te passen.

Mijn voorstel: dien zo rap als mogelijk een formele klacht in bij  Telenet en verwijs naar de wet. Na twee weken moet die klacht behandeld zijn. Ofwel is het antwoord positief voor u en dan is dat daarmee afgehandeld, ofwel wil Telenet dat niet doen en dan dien je een klacht in bij de ombudsdienst van de Telecom.

 

0 Likes
IvanDBU
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

stopzetten mail doorverwijzing

dit is een heel interessante piste beste waarvoor mijn dank. Zal ik zeker uitzoeken !! Toch wel 1 vraagje : is mijn eigen email adresss een telenet adress ? hebt u soms een link of referentie naar die nieuwe telecom wet ?

0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

stopzetten mail doorverwijzing

Een telenet adress kan je houden ook ben je geen telenet klant meer

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Telenet-stopt-gratis-webruimte-amp-e-mail...

 

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

stopzetten mail doorverwijzing


@janne_man  schreef:

De vernieuwde Telecomwet is van kracht. Hierin is voorzien dat men zijn e-mailadres kan behouden.


De TS heeft het niet over een Telenet e-mail adres, maar over een eigen e-mails adres (persoonlijke DNS) die gekoppeld is aan zijn mailbox. Net deze dienst wordt door Telenet gestopt 🤔

De Telecomwet heeft het over het behoud van een Telenet e-mail adres nadat je van Telenet weg bent (vroeger 6 maanden, nu zolang je wilt). Maar de TS is niet van plan om van Telenet weg te gaan ...

 


@IvanDBU  schreef:

Toch wel 1 vraagje : is mijn eigen email adresss een telenet adress ? hebt u soms een link of referentie naar die nieuwe telecom wet ?


Dat is net het probleem: jouw eigen e-mail adres is dus geen Telenet e-mail adres.

De enige optie is om jouw domain over te brengen naar een nieuwe hosting provider. Desnoods kan je dan de mails forwarden naar jouw Telenet mailbox, of een nieuwe account aanmaken in jouw Outlook client.

PAS OP: je hebt maar één maand tijd meer om actie te nemen. Vanaf 1 september zullen de mails naar jouw @eigendomein.be niet meer toekomen in jouw Telenet mailbox!

Ik zou dus geen risico nemen en nu actie nemen (een formele klacht en dan naar de Ombudsman zal teveel tijd nemen, en je zal de deadline niet halen. En heeft ook geen zin).

 

IvanDBU
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

stopzetten mail doorverwijzing

Dank u vriendelijk voor de verdere duiding. Het is voor een leek in deze materie moeilijk te volgen en vooral frusterend omdat ik tijd moet verspillen aan iets die geen enkele toegevoegde waarde brengt. Als trouwe klant verdien ik beter vind ik.....  Soit, het is wat het is maar kan er mij iemand een hosting aanraden die vooral niet te technisch is om op te zetten ? Kan dit eventueel bij google ? of bij een MS 365 ? 

 

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

stopzetten mail doorverwijzing

Toen PriorWeb werd overgenomen kwam ik terecht bij Combell. Enkel voor domein met mailhosting. Ze zijn wellicht niet de goedkoopste, maar naar mijn ervaring wel betrouwbaar.

https://www.combell.com/nl/email-hosting/basic

Ik ben geen expert, maar in deze topic vind je een en ander terug over het verhuizen van een domeinnaam:

https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Hoe-domein-verplaatsen-van-Telenet-naar-e...

In het verleden heb ik one.com al eens zien passeren, maar daar heb ik zelf geen ervaring bij.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

stopzetten mail doorverwijzing

@IvanDBU 

Het klopt wat @flip1953 schrijft.

 

Je kan ook overwegen om een gemakkelijke alias te maken op je huidige mailbox. Met wat geluk kan je hetzelfde eerste deel gebruiken als wat je nu hebt (het deel vóór de @). Het deek daarachter wordt dan uiteraard telenet.be. Een alias maak je aan in mijn.telenet.be. Onder de kop Internet kies je Telenet Mailboxen

Mogelijk heb je al je correspondenten in je contactenlijst die je kan zien in webmail van Telenet. Je kan dan aan al je contacten een bericht sturen dat ze voortaan dat ander e-mailadres moeten gebruiken. Opgelet, houd dan wel goed rekening met hetgeen hier onder het punt 6 vermeld is.

0 Likes