Beantwoorden
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5306
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Das Boot eerste tv-serie die uitkomt in 8K resolutie

Het Duitse Sky gaat het derde seizoen van de Duitse tv-serie Das Boot uitbrengen in 8k. Volgens de producent, Bavaria Fiction, is het de eerste internationale serie in 8k en met Dolby Atmos. Dit derde seizoen komt alleen in 8k beschikbaar voor bezitters van QLED-8k-tv's van Samsung.

Sky meldt dat de eerste twee seizoenen van de Duitse serie al beschikbaar zijn in 4k-resolutie en met Dolby Atmos, maar dat de nieuwe episodes van het nog uit te komen derde seizoen in 8k worden geproduceerd. De opnames moeten nog beginnen. Om de 8k-productie mogelijk te maken, werkt Producent Bavaria Fiction samen met Sky Studios en Samsung.

Het is niet helemaal duidelijk hoe het zien van de serie in 8k-resolutie mogelijk wordt voor Duitse Sky Q-abonnees en bezitters van QLED-8k-televisies van Samsung. Sky en Bavaria Fiction geven geen nadere technische details. Het lijkt erop dat de Sky Q-abonnees met een dergelijke televisie van Samsung de serie alleen kunnen bekijken via hun Sky Q-decoder. Dat apparaat beschikt over een HDMI 2.0-aansluiting, waardoor er onvoldoende bandbreedte is om een 8k-resolutie mogelijk te maken met een framerate van 24 of 30fps. Het ligt dan ook meer voor de hand dat er gebruik zal worden gemaakt van een interne streamingapp op de televisie, zodat een HDMI-aansluiting geen beperkende factor is.

Overigens is het niet bijzonder dat er series of films in 8k-resolutie worden opgenomen. Zo heeft Netflix gebruikgemaakt van RED Helium 8k-camera's voor het tweede seizoen van Lost in Space en David Attenboroughs documentaire Our Planet. Amazon gebruikte ook die camera's voor The Tick. Die producties zijn echter niet in 8k-resolutie uitgebracht, wat bij het derde seizoen van Das Boot dus wel moet gaan gebeuren.

Das Boot is een tv-serie die gezien moet worden als de opvolger van de veelgeprezen oorlogsfilm Das Boot uit 1981. Ook in de serie draait het om een bemanning in een Duitse onderzeeboot in de Tweede Wereldoorlog, maar een deel van het verhaal heeft een ander perspectief, waarin het Franse verzet centraal staat.

 

Titel gewijzigd door Jolien5 (mod) | Vorige titel: Das Boot wordt eerste tv-serie die uitkomt in 8k-res


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
7 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Das Boot eerste tv-serie die uitkomt in 8K resolutie

Ik heb die originele DVD van Das Boot en speel die wel eens af met mijn Home Cinema installatie (al eeuwen oud, ergens 2004).

Klinkt nog steeds indrukwekkend, die surround ..


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5306
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Das Boot eerste tv-serie die uitkomt in 8K resolutie

@StefaanH denk niet dat die film in 8K komt, gaat over die serie, die heeft gespeeld op de NPO al en zou op VRT ook komen dit jaar nog of volgend jaar, een sterke serie, een aanrader ook.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Das Boot eerste tv-serie die uitkomt in 8K resolutie

@Master-Magic 

Ja, ik weet dat het een serie is gebaseerd op de film.

Ik wilde enkel maar aanhalen dat zelfs een "gewone" DVD uit die tijd op een surround Home systeem ook een prachtige ervaring is.

En al die superresoluties ... Maakt voor mij echt niet zoveel uit en is absoluut geen prio. Ik vind het allemaal een beetje overdreven, die huidige evolutie van de TV's.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5306
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Das Boot eerste tv-serie die uitkomt in 8K resolutie

@StefaanH ok geen probleem, heb de film sporadisch gezien, te lang geleden eigenlijk maar weet dat die prachtig is en zeker ook een aanrader is voor wie er van houd.

 

probleem is dat het allemaal veel te snel gaat die 4K en 8K en ze zijn al tijdje aan het testen met 16K,

ook een probleem is dat de mensen hun ogen het niet allemaal kunnen waarnemen, bedoel dan, elk mens zijn ogen ervaren het anders, mensen met een scherp oog zullen het sneller merken dan iemand met een minder scherp oog.

 

ik heb al 2 a 3 maanden een 4K ontvanger voor satelliet, in het begin vond ik die beelden ook whaaauw (nu nog soms, is te zien welke beelden het zijn) maar nu als ik er naar kijk ben ik het al gewoon en is het whaauw gevoel minder, probleem is ook, er is amper een volwaardige 4K zender te vinden in belgie (voorlopig weet ik van geen enkele) en dat is ook spijtig want veel mensen kopen hen een 4K of 8K tv en qua zender is er niks, bv bij telenet, bij proximus is er wel ene dacht ik, ben dit niet zeker.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5211
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Das Boot eerste tv-serie die uitkomt in 8K resolutie


@Master-Magic  schreef:

@StefaanH .. zou op VRT ook komen dit jaar nog of volgend jaar, een sterke serie, een aanrader ook.


Het tweede seizoen van Das Boot komt op Canvas vanaf 11 november.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5306
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Das Boot eerste tv-serie die uitkomt in 8K resolutie


@janne_man  schreef:

@Master-Magic  schreef:

@StefaanH .. zou op VRT ook komen dit jaar nog of volgend jaar, een sterke serie, een aanrader ook.


Het tweede seizoen van Das Boot komt op Canvas vanaf 11 november.


@janne_man ah kijk ze zijn al zover, wist het niet.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5211
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Das Boot eerste tv-serie die uitkomt in 8K resolutie

Sorry @Master-Magic en @StefaanH, het is niet op 11 november dat het tweede seizoen begint, maar een week vroeger, op 4 november. Je kan kan het controleren in de programmagids (Yelo, Telenet tv, Digicorder, ...)

0 Likes