25.198
netweters
|
155.279
antwoorden
|
21.011
vragen
|
Vandaag kreeg ik een mail van Telenet. Als voetballiefhebber vond ik het niet meteen opbeurend.
Vanaf 1 juli verdwijnt DAZN uit het aanbod en als dit op 25/07, bij de start van de nieuwe voetbalcompetitie nog steeds het geval is, zal men maandelijks € 5 korting krijgen op het Play Sports-abonnement. Eén week vroeger start trouwens al het voetbal op DAZN met de Belgische supercup tussen Union en Club Brugge. Deze wedstrijd kunnen we dan ook al niet meer volgen.
Play Sports heeft voor de voetballiefhebber nog de voetbalrechten van de Premier League, de Eredivisie en daar komt nu nog de Bundesliga bovenop. Champions League, Europa League en Conference League zijn er ook nog, maar als voetballiefhebber kun je hiervoor nog vrij goed terecht op de open zenders.
Wat is € 5 korting als je zoveel moet verliezen? Je verliest niet enkel Belgisch voetbal uit 1A, maar ook 1B voor de liefhebbers, maar ook heel wat ander Europees topvoetbal.
Bijgevolg wonen wij met 3 personen thuis en hebben we 1 digicorder en 2 aangekochte digiboxen. Vanaf september is Play Sports daar ook niet meer op te ontvangen. De nieuwe tv-boxen kun je enkel nog maar huren en dat betekent voor ons gezin ook nog eens een flinke maandelijkse meerkost.
En dan zijn er ook nog tv-storingen waarvoor de technieker van Telenet een opmerking heeft gemaakt en waar Telenet nog steeds geen gevolg aan heeft gegeven...
De kans om het pakket op te zeggen wordt daardoor een heel stuk groter.
@VERTIGO123 vtm had die mini samenvattingen vr nieuws ook al las ik en ge moogt u samenvattingen van 30sec hebben🤣
Wel gezien dat er al meer klanten bij zijn het zouden bij Dazn 435.000 zijn
Natuurlijk hoeveel de betalende klanten weten we niet
Er zullen veel mensen de gratis proef periode genomen hebben er is genoeg reclame over gemaakt
https://www.standaard.be/sport/dazn-en-vrt-discussieren-over-sportweekend/80013372.html
Ik kijk geen Belgisch voetbal, dus voor mijn part moeten ze zelfs geen 30 seconden samenvattingen geven.
Enkel Engels (en in mindere mate Duits) voetbal en de Champions League interesseren me en daarvoor zit ik optimaal bij Telenet 👍😁😉😉
@luc55 schreef:Voor de oudere mensen die geen internet hebben is dit al mooie oplossing Vtm en Vrt nieuws zenden de samenvattingen uit
We zullen eens zien vanavond naar de samenvattingen
Dit zijn niet de samenvattingen zoals we gewend zijn. Ze hebben een akkoord om korte samenvattingen (maximum 90 seconden per wedstrijd) uit te zenden in hun nieuwsuitzendingen. Voor Sportweekend is er (nog) geen akkoord. De langere samenvattingen zoals ze de voorbije jaren te bekijken waren in Sports Late Night zitten in de free-zone van de DAZN-app en dat zal waarschijnlijk de volledige rechtencyclus zo blijven door het gebrek aan interesse van zowel de VRT, DPG Media als Play Media.
@luc55 toch meer dan verdubbeling tov de kijkers bij Supercup en vd free trials zullen er zeker deel abo nemen, eens men iets heeft is da moeilijk om terug af te geven.
De onderhandelingen zitten duidelijk nog vaster dan vorige keer, langs de ene kant heb je DAZN die duidelijk meer gelooft in eigen kunnen en de app en langs de andere kant de providers die minder over hebben voor de JPL tov vroeger. Zie je aan de al moeilijke onderhandelingen mbt samenvattingen, als daarvoor het water al zo diep is.
Er zal niet meer in zitten
Het draait om veel geld
Vrt radio 1 zal wel live verslag uitbrengen ze hebben een overeenkomst
In verband met het risico van monopolie (van DAZN) voor ons, voetbalsupporters TV-kijkers , kon ik in de krant (Het Laatste Nieuws 26/7) een interview met dhr Laurin Parys, voorzitter van de Pro League, lezen. Daarbij vernam ik dat de TV-uitzendrechten zijn toegekend aan DAZN met de verplichting tot distribuëren, meer bepaald minstens twee distributiedeals af te sluiten.
Mààr, aldus dhr Parys, "DAZN heeft het recht om dat te doen op een manier die commercieel klopt". Wat indien dit niet gebeurt, vroegen de journalisten: "De Belgische Mededingingsautoriteit zal dan raad moeten brengen. Zover zijn we nog niet.”
Ik denk: de inkomsten zijn verzekerd en onze (Pro League) bedoelingen t.a.v de fans staan op papier. Mijn job als ceo zit erop en ik kan zo aan de journalisten vertellen dat wij (de Pro League) aan de kant van de fans staan....
Maar dhr Parys wist uit ervaring hoe moeilijk dit distribuëren zou zijn en hij spreekt al een afzwakking van die distributie verplichting uit: "op een manier die commercieel klopt". Daarmee ondergraaft hij het beginsel dat het echt om de fans te doen is, dit beginsel wordt begrensd door de commerciële belangen van de partijen. Als je het heel scherp zou willen stellen, dan betekenen die commerciële belangen dat een partij geen verlies mag lijden. Of gaat het om minder winst maken? En hoe moeten die concurrenten er allemaal commercieel beter van worden, of volstaat het al als dit voor DAZN het geval is?
Die mededingingsautoriteit is nu juist een waakhond op eerlijke concurrentie. Maar wat gaat ze doen met het niet commercieel gestoeld belang van ons, de kijkers?
In elk geval is de strategie van DAZN nog eens verduidelijkt: zelf zoveel mogelijk abonnees verwerven (met actueel tijdelijke promoties, met tijdwinst tot na de start van de competitie...) vooraleer de noodgedwongen overeenkomst te moeten afsluiten of het juridische pad te riskeren.
Terloops werd aan de CEO nog gevraagd of hij zeker is van zijn geld: "Ik heb daar met de hoofdaandeelhouder van DAZN (de Russische oligarch Len Blavatnik, HLN red.) ook een gesprek over gehad. Hij zei dat wanneer de markt hen dwingt om volledig op ‘streaming’ te gaan, ze dat zullen doen.”
Mijn besluit: voetbal is koopwaar geworden. Een Russische oligarch, een grote steenrijke baas in Londen, een CEO bij ons die commercieel futuristisch denkt met de handigheid van een politieker... het staat allemaal ver af van wat voetbal betekent voor de mensen.
Wij zijn momenteel overgeleverd aan een onderneming die voor ons enkel op het internet bestaat, die geen toegankelijke kantoren heeft, waar je niet kunt mee telefoneren, waar je bij een chatbox belandt waar zelfs eenvoudige vragen niet kunnen beantwoord worden... en dan heb ik het nog niet over de velen die geen smart tv hebben en digitaal minder onderlegd zijn... Staat de CEO echt aan de kant van de fans?
Het argument van geen smart tv of geen internet vind 'k op dit moment meer en meer een uitgehold begrip worden. Volgens mij moet je bij elke aanbieder voor digitale tv ook internet nemen. En zonder digitale tv (en dus bijhorend internet) kan je ook de lineaire kanalen van DAZN Pro League niet meer bekijken.
Ik heb meer last met het feit dat DAZN een schandalig duur maandabonnement van 35 euro heeft. Enkel als je jezelf een jaar wilt vasthangen aan een app met een discutabel imago betaal je een iets of wat normale prijs van 19,99 euro per maand (ook maar 12 maanden lang, daarna komt er 5 euro bij per maand). Daarnaast is er nu ook nog bij gekomen dat het highlights-magazine pas vanaf 23.45 uur te bekijken is op vrijdag en zaterdag en om 22.30 uur op zondag. Dat is ook veel later dan we de voorbije jaren gewend waren.
Ik had eerder deze week ook een artikel gezien van De Tijd waarin stond dat DAZN blijkbaar druk zet bij de telecomproviders om hun klanten bij een akkoord ook automatisch toegang te geven tot de app. Daardoor zouden klanten van Pickx+ Sports en Play Sports ook toegang krijgen tot het volledige aanbod van de Spaanse, Italiaanse en Franse competitie, waarvan de voorbije jaren een deel van de matchen (van de Franse Ligue 1 zelfs alle matchen) enkel via de app te bekijken waren en niet op DAZN 1-2-3. Pluspunt voor de telecomabonnees zou dan zijn dat het aanbod groter wordt dan vroeger. Het nadeel is wel dat door het grotere aanbod ook de prijs opnieuw omhoog zal gaan indien er een akkoord komt. Want ja, laten we logisch nadenken: zonder de huidige promo kost een maandabonnement DAZN 24,99 euro per maand. Telenet en Proximus hebben daarnaast ook nog eigen rechten zoals de Champions League, het veldrijden (beiden Pickx+ Sports en Play Sports), de Europa League, Conference League, Premier League, Eredivisie, Formule 1, ... (Play Sports), vele wielerwedstrijden (Pickx+ Sports), ... Dus de kans dat Telenet of Proximus na een akkoord met DAZN hun sportpakket nog kunnen aanbieden voor een prijs van minder dan 30 euro per maand lijkt lastig te worden op die manier.
De klaagzang dat velen DAZN niet kunnen kijken omwille van geen deftig internet en/of smart tv is pure onzin. Ten eerste zijn de Play Sports en DAZN kanalen op de tv-box ook via internet en dat brengt ons meteen bij het volgende, de Play Sports kanalen verdwijnen op de digirecorder en op de 'nieuwe' tv-box staat ook gewoon de DAZN app, dus over de beschikbaarheid moet men niet klagen, is gewoon bull**bleep**, over de monopolie en de houding van DAZN en ook van de Pro League, dat is een ander verhaal waar je terecht bedenkingen bij kunt maken.
Er gaat te veel geld om in het voetbal. Ik ben benieuwd hoe lang DAZN dit gaat kunnen volhouden. Ze hebben heel veel geld betaald voor de rechten, en lijken het voorlopig nog niet verkocht te kunnen krijgen. Telenet en Proximus zijn niet bereid de vraagprijs te betalen, wat ik persoonlijk goed vind.
Het aantal klanten wat een abonnement bij DAZN zelf afsluit lijkt ook nog beperkt te blijven.
Ergens hoop ik dat dit op langere termijn goed zal zijn voor het voetbal. Nu krijgen veelbelovende jonge spelers al veel te veel betaald - krijgen te dure wagens, met alle gevolgen vandien.
@Arnie te veel, maar wel beduidend minder dan vorige keer (toen Eleven) en Telenet heeft van in zijn beginjaren steeds meer ingezet op internationale competities en toen ze verscheidene van deze competities verloren was het ook heisa. Laatste jaren is de PL hun paradepaardje en terecht, maar werd dit steeds vervolledigd met overige competities via Eleven/DAZN en ook de Europa League, waar nu sinds '24 Champions League is bijgekomen lijkt mij prijskwaliteit interessanter. Verder hoor je zowel groep die zeggen, ik hoef enkel JPL, rest boeit minder, anderen verkiezen vooral de PL, Europees en nu ook Bundesliga en ook F1. Een Telenet moet ook keuzes maken, om het betaalbaar te houden, niemand zou juichen als Telenet makkelijk zou toegeven aan DAZN en de hoofdsom te betalen met als mogelijk resultaat een duurdere prijs van Play Sports. Zelf hoop ik dat het zo blijft, want ik heb nu beide en in het slechtste geval slaat Play Sports na deal met DAZN de prijs op en dan wordt het hier wel zeer kostelijk.
Heb je cijfers van DAZN abo's?
Goh hier klein bier ivm andere competities, als je zelf in hun plaats zou zijn zou je blij zijn met zo'n riant loon en luxe, toch?
@Umbra666 schreef:Een Telenet moet ook keuzes maken, om het betaalbaar te houden, niemand zou juichen als Telenet makkelijk zou toegeven aan DAZN en de hoofdsom te betalen met als mogelijk resultaat een duurdere prijs van Play Sports.
Alleen denk ik dat voor 20 euro per maand veel mensen hun abonnement bij Play Sports ook zullen opzeggen, want de Belgische voetbalcompetitie zal voor het grootste deel van de abonnees wel de hoofdzaak zijn om een abonnement af te sluiten. En als het aantal abonnees door het wegvallen van het Belgisch voetbal halveert, is de kans dat Telenet winst maakt op Play Sports ook niet al te groot. Zeker nu ik ook zie dat Telenet in 2024 over het algemeen al 30 miljoen euro verlies heeft gemaakt (niet dat ze dat hard zullen voelen met een reserve van ruim 2 miljard, maar toch)
@Umbra666 schreef:Heb je cijfers van DAZN abo's?
Die cijfers zijn er niet, maar rekenend aan 20 euro per maand voor het jaarabonnement momenteel, moeten ze al om en bij de 350.000 abonnees gaan hebben om via abonnementsgelden de prijs voor de rechten van het Belgisch voetbal alleen terug te kunnen verdienen. Neem dan nog dat door de advertenties alle kosten voor de commentatoren, het in beeld brengen en de buitenlandse tv-rechten kunnen dekken (wat volgens mij ook weinig waarschijnlijk is), lijkt het me dat DAZN gewoon teveel geboden heeft om deftig uit de kosten te geraken. Wetende dat Proximus en Telenet jaren geleden samen een 55-tal miljoen betaalden en DAZN er nu nog 30 miljoen bovenop doet, dan is de prijs van het Belgisch voetbal gewoon te hoog voor de beperkte markt die er is.
Iedereen weet dat er een groot verschil is in het Europees (top)voetbal, de Premier League, Bundesliga en de Jupiler Pro League.
Toch is er veel meer interesse voor ons Belgisch voetbal. Dit heeft te maken met de grotere betrokkenheid en herkenbaarheid. Het zijn clubs van bij ons en dat levert toch meer sympathie op en veel mensen zijn uiteraard supporter van een club van bij ons.
Zelf ben ik nu al enkele weken abonnee van DAZN en ben ik hier zeker tevreden mee. Omdat ik nu klant ben bij BASE, is er ook geen mogelijkheid meer om klant te worden bij een ander portaal dan bij DAZN om het voetbal te volgen op een legale manier. En illegaal wil ik niks volgen, want ik lees toch dat ook heel wat mensen hun toevlucht hebben genomen tot IPTV. Ik krijg van dit laatste zelf heel wat gesponsorde berichten te zien op mijn Facebook. TV VLAANDEREN zie ik zeker geen voetbal meer uitzenden, want zij zijn al erg scherp qua prijs inclusief hun film- en serieaanbod.
Ergens denk ik wel nog dat DAZN gaat plooien voor Telenet en Proximus. Aangezien DAZN moet distribueren denk ik wel dat er een akkoord gaat komen of de mededigingsautoriteit ertussen zal komen. DAZN kan onmogelijk aan de kosten uit. Dan lijkt het me beter dat Telenet en Proximus wat minder betalen. Beter dit dan 5 jaar zware kosten te hebben, lijkt mij. Als ik bijvoorbeeld niet naar een concert kan gaan waarvoor ik pakweg € 50 heb betaald, dan heb ik liever dat iemand me tweedehands € 40 à € 45 betaalt om mijn ticket over te nemen dan dat ik mijn ticket niet kan verkopen en mijn € 50 verloren is.
Tegenwoordig werkt Telenet samen met Proximus en Orange en is Play Sports (gedeeltelijk) daar al te zien. Het zou niet onverstandig zijn als Telenet zijn Play Sports gewoon als streaming aanbiedt zoals nu DAZN. Dan kan iedereen dit nemen en hebben ze hier toch meer inkomsten van. Zo kan ook iedereen die dat wil, alles zien. Het wordt dan duur, maar er zullen toch mensen zijn die dit daarvoor over hebben. Nu moet je tv-boxen hebben, wil je binnenkort Play Sports nog kunnen bekijken. De eerste krijg je dan gratis, maar de andere moet je huren en dit is nog eens een extra kost als je met meerdere tv's in huis zit.
als je bij BASE bent,kan je wel nog sport kijken via hbo max.maar zeer weinig voetbal.
ik weet niet of telenet bereid zal zijn om play sports aan te bieden via streaming voor wie geen telenet-klant is.
want nu kan telenet nog internetabonnementen verkopen aan wie play sports wil.
aangezien de moderatoren hier meelezen,kan ik telenet een tip geven.
benut jullie huidige sportrechten optimaal.
waarom het tennis elke keer pas laattijdig in het toernooi beginnen uitzenden,
wanneer je de rechten hebt om het volledige toernooi uit te zenden.
zeker als je met engels kommentaar doet,heb je voor die bewuste dagen geen kost aan de vlaamse kommentatoren.
telenet kan zich ook focussen op andere sporten om de rechten ervan aan te kopen.
in de nations league volleybal speelt de belgische vrouwenploeg mee.
in de atletiek hebben we in de zevenkamp nafi thiam en vidts(je hebt de grote meetings bv).
kleine sporten zullen ook wel goedkoper zijn om de rechten ervan aan te kopen.
ik zeg maar iets.