25.278
netweters
|
156.253
antwoorden
|
21.088
vragen
|
Vandaag kreeg ik een mail van Telenet. Als voetballiefhebber vond ik het niet meteen opbeurend.
Vanaf 1 juli verdwijnt DAZN uit het aanbod en als dit op 25/07, bij de start van de nieuwe voetbalcompetitie nog steeds het geval is, zal men maandelijks € 5 korting krijgen op het Play Sports-abonnement. Eén week vroeger start trouwens al het voetbal op DAZN met de Belgische supercup tussen Union en Club Brugge. Deze wedstrijd kunnen we dan ook al niet meer volgen.
Play Sports heeft voor de voetballiefhebber nog de voetbalrechten van de Premier League, de Eredivisie en daar komt nu nog de Bundesliga bovenop. Champions League, Europa League en Conference League zijn er ook nog, maar als voetballiefhebber kun je hiervoor nog vrij goed terecht op de open zenders.
Wat is € 5 korting als je zoveel moet verliezen? Je verliest niet enkel Belgisch voetbal uit 1A, maar ook 1B voor de liefhebbers, maar ook heel wat ander Europees topvoetbal.
Bijgevolg wonen wij met 3 personen thuis en hebben we 1 digicorder en 2 aangekochte digiboxen. Vanaf september is Play Sports daar ook niet meer op te ontvangen. De nieuwe tv-boxen kun je enkel nog maar huren en dat betekent voor ons gezin ook nog eens een flinke maandelijkse meerkost.
En dan zijn er ook nog tv-storingen waarvoor de technieker van Telenet een opmerking heeft gemaakt en waar Telenet nog steeds geen gevolg aan heeft gegeven...
De kans om het pakket op te zeggen wordt daardoor een heel stuk groter.
Dat is hetgeen wat ik altijd al dacht. Grote voordeel voor ons zou wel zijn als de sportkanalen lineair komen, dat je met twee gelijktijdig kan kijken op een willekeurig netwerk. Net hetgeen wat voor mij het belangrijkste is.
Met de dazn app kunt ge ook op 2 schermen tegelijk kijken.
Op die tv box moet er wel altijd toestemming zijn om de dazn app te gebruiken
Als dazn zich terug trekt en geen toestemming geeft om hem nog te gebruiken dan stopt het op de tv box
Dus daar zal een kleine vergoeding aan hangen en die zal dazn vragen
Wij, TV-kijkers van het Pro League voetbal, zitten in een slechte positie.
De Pro League, de vereniging van de Belgische professionele voetbalclubs, hebben enkel op hoge inkomsten gemikt. Deze instantie heeft in het contract met de rechten verkrijger, DAZN, wel een distributieverplichting opgenomen, minstens met twee partijen. De voorzitter van de Pro League, zwakte in een recent krant-interview, die verplichting echter af tot: economisch verantwoord.
Mijn voornaamste verwijt aan de Pro League is dat, voor zover ik weet, er geen kwaliteitsverplichtingen voorzien zijn op het vlak van klantenservice. DAZN heeft enkel een website...
Betaalbaarheid van abonnementen: DAZN streeft volgens mijn inzicht naar een monopolie. Haar steenrijke bezitter kan daartoe massale verliezen slikken, mits dit achteraf tot navenante winsten leidt. Wie zal dit betalen?: wij, die tegen een monopolie enkel onze geldbeugel als verweermiddel bezitten. Nu, in Frankrijk is die strategie mislukt: de kijkers wilden geen 45 euro/maand betalen...
De voetbalbond heeft daar de zaak terug in handen genomen, met de traditionele TV-aanbieders als distributeurs (voor zover ik weet).
Kunnen wij hopen op een juridische bijsturing? Er is gemeld dat TestAankoop naar de Belgische mededigingsautoriteit zal stappen om een monopolie van DAZN te betwisten. Daar kan het niet nakomen van de contractuele distributieverplichting ingeroepen worden, misschien samen met technische tekortkomingen. Als het commerciële aspect (winst/verlies) vooropstaat bij de juridische beoordeling, dan vrees ik voor ons, de kijkers.
Tenslotte de telecomoperatoren (Telenet, Proximus enz.). Het is niet zonder betekenis dat zij recent samen overeengekomen zijn om eenzelfde sportaanbod te kunnen bieden, waarvan zij misschien hopen dat het een alternatief kan bieden voor het Pro League voetbal.
In deze benadering is het in te schatten dat zij niet bepaald tegemoetkomend zullen worden aan een speler die hen, voor het Pro League voetbal, eigenlijk wil uitschakelen.
Zelf heb ik vanuit deze overwegingen nog geen enkel voetbal abonnement genomen en voorlopig zal ik dit ook niet doen.