25.280
netweters
|
156.292
antwoorden
|
21.091
vragen
|
Vandaag kreeg ik een mail van Telenet. Als voetballiefhebber vond ik het niet meteen opbeurend.
Vanaf 1 juli verdwijnt DAZN uit het aanbod en als dit op 25/07, bij de start van de nieuwe voetbalcompetitie nog steeds het geval is, zal men maandelijks € 5 korting krijgen op het Play Sports-abonnement. Eén week vroeger start trouwens al het voetbal op DAZN met de Belgische supercup tussen Union en Club Brugge. Deze wedstrijd kunnen we dan ook al niet meer volgen.
Play Sports heeft voor de voetballiefhebber nog de voetbalrechten van de Premier League, de Eredivisie en daar komt nu nog de Bundesliga bovenop. Champions League, Europa League en Conference League zijn er ook nog, maar als voetballiefhebber kun je hiervoor nog vrij goed terecht op de open zenders.
Wat is € 5 korting als je zoveel moet verliezen? Je verliest niet enkel Belgisch voetbal uit 1A, maar ook 1B voor de liefhebbers, maar ook heel wat ander Europees topvoetbal.
Bijgevolg wonen wij met 3 personen thuis en hebben we 1 digicorder en 2 aangekochte digiboxen. Vanaf september is Play Sports daar ook niet meer op te ontvangen. De nieuwe tv-boxen kun je enkel nog maar huren en dat betekent voor ons gezin ook nog eens een flinke maandelijkse meerkost.
En dan zijn er ook nog tv-storingen waarvoor de technieker van Telenet een opmerking heeft gemaakt en waar Telenet nog steeds geen gevolg aan heeft gegeven...
De kans om het pakket op te zeggen wordt daardoor een heel stuk groter.
Whut, kijkersaantallen voor buitenlandse matchen is een PAK minder dan eender welke jupilermatch. Enigste matchen in het buitenland die echt goed bekeken worden, zijn sleutelmatchen (de echte echte topmatchen), maar voor de rest kijkt er verhoudingsgewijs weinig volk naar een buitenlandse competitiematch. En dat merken Telenet en Proximus nu ook wel met hun abonnementverkoop.
@Umbra666 schreef:Als de telco's gewoon dazn moeten aanbieden als aparte aankoop, los van het sportpakket, dan is gewoon de facturering anders, maar blijf je betalen voor 2 aparte diensten. Zal dan toch eerder de dazn kanalen op tv-box én het aanbieden van de dazn app zijn, anders snap ik niet dat een Telenet moet betalen om gewoon om de app te factureren.
Als de facturatie via Telenet zou lopen, dan ontvangt Telenet ook wel een bepaald percentage op de doorverkoopprijs. Net daarom dat je via DAZN enkel via de website kan abonneren en niet via Google Play en Apple omdat die erom gekend staan om telkens 30% commissie te vragen.
@Umbra666 schreef:@Master-Magic tuurlijk maken ze hun afwegingen en iedereen weet ondertussen dat het sportaanbod minder prior is door meerdere zaken (investeringen fiber, veranderend kijkgedrag...) en los van topwedstrijden in de JPL zullen wedstrijden uit La Liga, Serie A en PSG wedstrijden veel meer kijkers hebben.
Net het tegenovergestelde denk ik. Volgend weekend is er bijvoorbeeld op zondag om 15.00 uur Everton - Brighton op Play Sports 1 en Chrystal Palace - Nottingham Forest op Play Sports 2. Ik ben er vrij zwaar van overtuigd dat indien je met eenzelfde abonnement ook Jupiler Pro League kan volgen dat Antwerp - KV Mechelen op hetzelfde moment meer kijkers zal halen. Buitenlands voetbal worden enkel de absolute topmatchen door een groot publiek bekeken zoals Manchester United - Manchester City, Barcelona - Real, Dortmund - Bayern, Ajax - Feyenoord, ... Als je ziet dat de Champions League ook enkel maar deftige kijkcijfers scoort op vtm2 als er een Belgische ploeg in actie komt, denk ik dat mijn bovenstaande redenering wel zal kloppen. Zo haalde deze week nog Club Brugge - Salzburg net geen 300.000 kijkers op vtm2. Een dag later haalde de Europese Supercup PSG - Tottenham net de helft met een cijfer net onder de 150.000 kijkers. Dit zijn dan kijkcijfers op kanalen die door iedereen vrij bekeken kunnen worden. Dan wil je echt niet weten hoe laag de kijkcijfers zijn van sommige matchen (en dit zowel binnen- als buitenland) via betaalzenders. Als je dan ziet dat Play Sports meestal tijdens het seizoen een 210-220.000 abonnees heeft, dan durf ik gerust te zeggen dat sommige wedstrijden uit de Premier League de voorbije jaren niet eens 30.000 kijkers zouden halen. Net als Formule 1 trouwens, waarbij de kwalificaties op Play 6 nooit de kijkcijfer top-20 van de dag haalt en dus naar alle waarschijnlijkheid op open net geen 100.000 kijkers haalt. Ik denk dat als ze bij DAZN een contract zouden hebben zoals Belgacom ooit had met Sporza om één wedstrijd live uit te zenden op de gewone tv-zenders en ze zouden zelfs morgen voor Cercle tegen Westerlo kiezen, dat deze meer kijkers haalt dan de Europese Supercup van woensdag tussen PSG en Tottenham.
De Challenger Pro League (1B) haalt ook eigenlijk amper tot geen kijkers, puur omdat deze wedstrijden ook gespeeld worden op hetzelfde moment als de wedstrijden uit de Jupiler Pro League. Op dat gebied was het voorstel dat eerst naar buiten kwam vorig seizoen bij de lancering van de tender voor de tv-rechten met een MultiLive van 1B op vrijdagavond geen slecht idee. Zo zouden op vrijdagavond alle wedstrijden telkens samen gespeeld worden zonder concurrentie van de Jupiler Pro League en zouden de kijkcijfers van de Challenger Pro League automatisch al hoger liggen dan vandaag de dag, zeker nu ze bij het opmaken van de speelmomenten ook nog zo dom waren om bijvoorbeeld gisteren de beloften van Genk (tegen SK Beveren) op hetzelfde moment te laten spelen als de hoofdploeg (tegen OH Leuven).
Ik geef u andermaal voor de volle 100% gelijk. Het is ook gewoon wat de telco's willen, alleen de pro league. De rest is het sop de kolen niet waard.
@Koekroeck1 schreef:Ik geef u andermaal voor de volle 100% gelijk. Het is ook gewoon wat de telco's willen, alleen de pro league. De rest is het sop de kolen niet waard.
Het is een mooie uitbreiding om buitenlandse competities te hebben, maar zoals altijd kijkt 80-85% van de abonnees vooral naar de Jupiler Pro League. En de gok wordt met de dag riskanter omdat niemand weet hoeveel mensen Play Sports hebben opgezocht en eventueel nu bij DAZN zitten. En hoeveel abonnees krijg je dus terug als je nu alsnog na een maand de Jupiler Pro League gaat aanbieden.
Dit zijn oude cijfers van de oude aanbieder van de sport kanalen
Maar Engelse voetbal zal altijd een topper zijn van buitenlands voetbal hier
De rest zal altijd te laag zijn zelf de Copa del rey waren bijna geen kijkers ook bij toppers die ze uitzenden