|
26.298
netweters
|
163.476
antwoorden
|
|
21.970
vragen
|
Vanaf september 2027 verhuizen de Champions League, Europa League en de Conference League naar een internationale streamingreus. De Europese wedstrijden zullen dus (wellicht) niet meer te zien zijn op de vertrouwde kanalen VTM, Telenet of Proximus. Wie de nieuwe speler precies is, horen we binnen enkele dagen, maar één ding is zeker: het tv-landschap zal niet meer hetzelfde zijn.
De UEFA verkoopt de tv-rechten voor de Champions League, Europa League en Conference League voor de periode 2027-2031. Verschillende Belgische mediahuizen hebben geboden op de rechten - denk aan Telenet, Proximus en DPG Media. Maar hun bod werd weggeblazen door het grote geld van een wereldspeler van wie de naam voorlopig nog niet bekend is.
Disney+ wordt genoemd in Franstalig België, al wordt dat via onze bronnen ontkend. Andere kanshebbers zijn Amazon Prime of Paramount. Miljardenbedrijven die marktaandeel in het streaminglandschap willen veroveren. Voetbal, en vooral de heilige graal die de Champions League is, moet sportfans aan hen binden.
De Champions League zal dus tot en met het einde van volgend seizoen, dus 2026-2027, op VTM, Play Sports, Proximus en RTL in Wallonië te zien zijn. Maar daarna verhuizen de beelden naar de nieuwe rechtenhouder.
En waarschijnlijk sublicentie(s) aan de Vl. zenders (vtm/vrt) voor het open net voor een voetbalwedstrijd uit te zenden.
Dat is juist de naam moeten ze niet veranderen
Ze hebben nog tijd tot sep 2027
Ze zullen zo veel mogelijk verkopen aan alle partijen
Dat het geld vlug terug is verdiend onder een sub contract zoals je zegt
En dat de klant gewoon de zenders moet af gaan welke wedstrijd hij wil zien
@luc55 In het vtm nieuws zeiden ze dat ze enkel de wedstrijden gaan uitzenden op vtm of andere zender waarin een Belg in meespeelt.
dus niet alle wedstrijden.
en je zal een abbo kunnen nemen via tv Vlaanderen via de app alleen.
Dat lijkt me niet rendabel. Net zoals enkel de Europabekers aanbieden, waarvan de wedstrijden met Belgische teams en vanaf de halve finales alle wedstrijden gratis aangeboden moeten worden, me ook al niet rendabel lijkt.
Canal+ zal ook met andere rechten moeten komen en exclusief via de TV Vlaanderen app aanbieden lijkt me al de doodsteek nog voor ze begonnen zijn. Het lijkt me dat ze op z'n minst hun app zullen willen aanbieden via de "traditionele" operatoren alsook gewoon apart zoals DAZN en de meeste streamers nu doen.
Daarnaast zal er vanaf het seizoen 2027-2028 (of eerder) uiteraard ook een verschuiving zijn wat betreft de Jupiler Pro League dus ik ben benieuwd wat de telco's gaan doen. Als ze die rechten niet binnen halen dan is Play Sports ten dode opgeschreven. Het aanbod is al te weinig voor wat het kost en het wordt er alleen maar minder op.
Nu goed, we kunnen er als kijker weinig aan doen dan afwachten en hopen dat zowel de reguliere zenders als de telco's hun verstand een keer gebruiken en het volgende jaar gebruiken om met een goede oplossing uit de bus te komen. Het feit is dat het opdelen van de rechten tussen al die verschillende streamers niet goed is voor je bankrekening en dat er keuzes gemaakt zullen moeten worden bij velen, mij incluis.
@voodoodoll schreef:Canal+ zal ook met andere rechten moeten komen en exclusief via de TV Vlaanderen app aanbieden lijkt me al de doodsteek nog voor ze begonnen zijn. Het lijkt me dat ze op z'n minst hun app zullen willen aanbieden via de "traditionele" operatoren alsook gewoon apart zoals DAZN en de meeste streamers nu doen.
Momenteel waren enkel de tv-rechten voor de Champions League, Europa League en Conference League op de markt en die hebben ze alle 3 volledig binnen gehaald dus dat is al een goede start. Deze rechten gaan wel pas in na het volgende seizoen (dus pas vanaf het seizoen 2027-2028). Daarnaast las ik ook op de site van een of andere krant dat het seizoen daarna blijkbaar ook de rechten voor de Premier League en Formule 1 op de markt komen. Dus Telenet voelt de bui waarschijnlijk al hangen.
@voodoodoll schreef:Daarnaast zal er vanaf het seizoen 2027-2028 (of eerder) uiteraard ook een verschuiving zijn wat betreft de Jupiler Pro League dus ik ben benieuwd wat de telco's gaan doen. Als ze die rechten niet binnen halen dan is Play Sports ten dode opgeschreven. Het aanbod is al te weinig voor wat het kost en het wordt er alleen maar minder op.
Als ze inderdaad de rechten van de Jupiler Pro League terug zouden kunnen aanbieden ter vervanging van de Champions League, Europa League en Conference League zou dat een redding kunnen zijn voor Play Sports. Het klopt dat het aanbod steeds minder en minder wordt en de prijs niet evenredig zakt met het aanbod. Niet vergeten dat we bij Play Sports het voorbije seizoen het ganse DAZN-aanbod verloren hebben en niets in de plaats hebben gekregen buiten een korting van 5 euro (20% van de prijs) per maand. Bij Proximus waren ze ook het DAZN-aanbod kwijt, maar hebben ze de Premier League in de plaats aangeboden, en de prijs zakte daar met 6 euro (28,5% van de prijs) per maand. Daarnaast heeft Proximus ook zijn wieleraanbod stevig uitgebreid dit seizoen. Zo zenden ze bijvoorbeeld deze maand alleen al de GP Schellebelle (1/5), Ardense Pijl (7/5), In Flanders Fields Jeugddag (10/5), Ronde van Hongarije (13-17/5), Circuit de Wallonie (14/5), Ronde van Vlaanderen Jeugddag (24/5), GP Criquielion (24/5) en GP Borsbeek (25/5) uit. En oké, verschillende van die wedstrijden geven ze met een gratis livestream uit en andere daarvan kan je volgen via bijvoorbeeld HBO Max of een Waalse zender op tv, maar het is toch iets qua vervanging.
@voodoodoll schreef:Nu goed, we kunnen er als kijker weinig aan doen dan afwachten en hopen dat zowel de reguliere zenders als de telco's hun verstand een keer gebruiken en het volgende jaar gebruiken om met een goede oplossing uit de bus te komen. Het feit is dat het opdelen van de rechten tussen al die verschillende streamers niet goed is voor je bankrekening en dat er keuzes gemaakt zullen moeten worden bij velen, mij incluis.
Als je inderdaad alle competities wil volgen die dan versnipperd zitten tussen Telenet/Proximus, DAZN en Canal+ zal het je wel wat meer kosten. Maar die grappen in de media met dat Canal+ hier 29,99 euro per maand zou gaan vragen voor enkel Champions League, Europa League en Conference League zijn echt een sterk staaltje riooljournalistiek. In Frankrijk kost het pakket 29,99 euro voor een filmpakket (met wel nog echte blockbusters in tegenstelling tot Streamz+ hier) en ook toegang tot bijvoorbeeld BEIN Sports (met o.a. La Liga, de Bundesliga, NBA), Eurosport-aanbod, streamingdienst Apple TV en hun eigen aanbod met dan Champions League, Europa League, Conference League, Premier League en F1 (met ook de vrije trainingen in tegenstelling tot bij Play Sports). Dus ze gaan hier echt niet dezelfde prijs vragen voor enkel Champions League, Europa League en Conference League...
Ofwel doen ze het zelfde als Dazn enkel met de app de kans is klein wand is alleen voor Belgie de rechten
Ofwel zullen ze het verkopen aan zo veel mogelijke partijen en dat zal het worden alle tv aanbieders en ook de zenders Vtm en Play en Vrt als er geld is en enkel via de vrt max dan
Niet op het open kanaal (rechten buitenland ) en ook bij de Franstaligen Rtbf en Rtl zullen dan ook uitzenden
Die onderhandelingen zullen nu starten met stil zwijgend contract en alle partijen mogen tot sep 2027 niets laten weten of terug trekken
tv vlaanderen biedt nog altijd voor 10 euro per maand via de app een basispakket aan tv-zenders aan.
hopelijk zal dit zo blijven met de nieuwe situatie rond het voetbal.
@waterrat1978 Die voetbal wordt een extra pakket bovenop de basis om er nog wat aan te verdienen.
met dat basis pakket gaan ze er niks op winnen op de miljoenen dat ze hebben uitgegeven voor die voetbal rechten.
en dat Proximus meer kan aanbieden is maar normaal zeker, die hebben nog een potje geld van de belastingbetaler staan wat Telenet niet heeft en dus met de teruglopende klanten aantal bij Telenet is het moeilijker om de duurder wordende rechten te blijven bekostigen.
Dat zal blijven die 10 euro
Voetbal zat vroeger in het 15 euro pak
Nu zal er een pak komen van +- 22 euro sport kost veel geld en zeker voetbal