Beantwoorden
Stijn65863
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Aansluiting via luchtnet - kabel type

Hallo,
Na 3x contact met de helpdesk nog geen oplossing, hopelijk zit hier een slimme kop die een antwoord heeft.

Ik heb een aansluiting bij Telenet aangevraagd en de aansluiting moet via luchtnet verlopen van aan de gevel van onze woning tot het aftakpunt op de paal. De lengte van de overspanning is 25 meter.

Er was een technieker langs geweest om de situatie te bekijken omdat het aftakpunt van beneden op de paal naar boven verplaatst zou moeten worden. Hij ging daarvoor een aanvraag intern indienen. Dit was begin december. Ik dacht dat ik hier nog enige berichtgeving van ging ontvangen.
Echter de afspraak voor aansluiting staat reeds van bij de aanvraag gepland voor binnen een week maar heb in de tussentijd nog geen officiële bevestiging gekregen dat de aansluiting kan doorgaan en welke kabel ik moet voorzien.

Hiervoor reeds 3 maal met klantendienst gebeld en deze zeggen mij steeds dat alles doorgaat zoals gepland en dat ik gewoon een kabel moet voorzien volgens de kabelbrochure. Een gewone PE11 dus. Echter volgens mij mag je een PE11 zonder extra staalkabel niet gebruiken voor een overspanning van 25 meter te maken.

Volgens mij heb ik dus een kabel met parallelle staaldraad/trekkabel (messenger wire) nodig om deze op te spannen. Bij de helpdesk horen ze het in Keulen donderen als ik hierover begin en zeggen ze dat ik een gewone kabel moet kopen. De kabels met parallelle staaldraad kan ik ook nergens online te koop vinden.
messenger kabel.PNG


Bij een aansluiting met luchtoverspanning, voorziet Telenet normaal zelf de kabel? Iemand advies wat te doen in deze situatie? Een gewone kabel is toch niet geschikt voor een overspanning of wordt deze aan een parallelle losse staalkabel bevestigd?

Hartelijk bedankt!


0 Likes
10 reacties
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Aansluiting via luchtnet - kabel type

Ik dacht dat de klant,alleen moet zorgen voor de binnenbekabeling,daar waar de coax kinnenkomt waar zich de NUI en modem bevind.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Aansluiting via luchtnet - kabel type


@robatoras  schreef:

Ik dacht dat de klant,alleen moet zorgen voor de binnenbekabeling,daar waar de coax kinnenkomt waar zich de NUI en modem bevind.


Dat denk je verkeerd. De klant moet tegenwoordig altijd zorgen voor voldoende (goedgekeurde) kabel vanaf de NIU tot aan de aansluiting buiten (paddestoel, gevelaansluiting).


@Stijn65863  schreef:

Bij een aansluiting met luchtoverspanning, voorziet Telenet normaal zelf de kabel? Iemand advies wat te doen in deze situatie? Een gewone kabel is toch niet geschikt voor een overspanning of wordt deze aan een parallelle losse staalkabel bevestigd?


Inderdaad, ik denk ook dat een luchtlijn een uitzondering is op de regel.

Ik zou zorgen dat er een kabel ligt tot op het punt waar de luchtlijn door de gevel moet, en de afspraak gewoon laten doorgaan.

Daar kan Telenet een verbinding maken met de binnencoax.

Of als er een wachtbuis ligt tot op de plek waar de NIU/modem moet komen, kan Telenet er de buitencoax doortrekken?

 

0 Likes
Camperdiksmuide
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
Say what?! Wereld gedichtendag Complimentendag Star Wars Day

Aansluiting via luchtnet - kabel type

Ik zou ook denken, staalkabel spannen waaraan de PE11 kan bevestigd worden. Deze bestaat niet in één geheel.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Aansluiting via luchtnet - kabel type

Ik denk dat hier gewoon spraakverwarring is. Luchtnet betekent dat het Telenet-coaxnetwerk aan verlichtingspalen hangt.

Maar je aftakkabel zal normaalgezien moeten ingegraven worden, dat staat ook zo in de kabelbrochure. Op je privé-terrein moet je de kabel in een buis op 60 cm diepte ingraven. Je meet de afstand van je basisopstelling in huis tot aan de voet van de verlichtingspaal. Daarna tel je 11 meter bij de afstand. Dat is dan de lengte van de aftakkabel die nodig is.

Gewoon bladzijde 19 van de kabelbrochure nauwgezet opvolgen!

Als er iets niet duidelijk is, contacteer je rechtstreeks Telenet dienst Netaanleg of netwerkpartner Fluvius, afhankelijk van je gemeente. (Contactgegevens vind je in de kabelbrochure.)

0 Likes
Stijn65863
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Aansluiting via luchtnet - kabel type

Dank voor het meedenken!

Ik voeg even een situatieschets toe om wat te verduidelijken want de situatie is wat complex.

Situatieschets.png

Er zit een aansluitpunt op paal 2 en een op paal 1. Echter is er een gebouw rond het aansluitpunt op paal 1 gebouwd. Op dit ogenblik is er geen actieve aansluiting op het aansluitpunt van paal 1.

Doordat er een gebouw rond paal 1 staat is het dus niet mogelijk om aan de paal naar beneden te gaan en via de grond aan te sluiten. De technieker die langs kwam zei ook dat het best is om via een gespannen kabel aan te sluiten. Hij ging een aanvraag doen voor de verplaatsing van het aansluitpunt dat nu in het gebouw staat naar boven op de paal zodat via een gespannen kabel in de lucht aangesloten kan worden zoals beschreven op optie 1. Dit zou wel intern goedgekeurd moeten worden dus ik dacht hier een update over te krijgen.

Als ik bel naar Telenet is niemand op de hoogte van deze verplaatsing of de conclusie van de technieker die ter plaatse kwam.

Het probleem met die oplossing is dat het laatste stuk luchtlijn al een PE11 is wat de totale lengte op PE11 70 meter maakt wat volgens de adviezen van Telenet te lang is. Of is het nadeel van een PE11 voor het aansluitpunt minder groot dan na het aansluitpunt?

Optie 2 is dat Telenet het stuk PE11 tussen paal 1 en 2 veranderd naar PE14 of dat ik rechtstreeks aansluit op het aftakpunt op paal 2 met een PE 14 van een 70 meter. Dit is misschien nog het eenvoudigst. Ik wil gerust die kabel voorzien maar moet dan eerst aan een kabel met trekdraad geraken en vrees er een beetje voor dat de technieker die komt aansluiten niet zal willen aansluiten en ik dus de kabel voor niets koop.

Een gespannen staalkabel met PE14 eraan kan theoretisch ook maar heb dit nog nergens zo gezien.

Wat zouden jullie doen?
Waar ik woon is Telenet de netwerkpartner maar via de helpdesk krijg ik niemand aan de lijn die iets meer weet dan wat ik zelf in de werfbrochure kan lezen.

Bedankt!


0 Likes
Ex-Netweter
 

Aansluiting via luchtnet - kabel type

Heel specifieke situatie maar ik begrijp dat er een technieker ter plaatse is geweest en dat die een mogelijke oplossing heeft voorgesteld.

Als er iets niet duidelijk is over welke werken jij dient uit te voeren en welke werken Telenet dient uit te voeren, zal je dit toch sowieso met de dienst Netaanleg moeten uitklaren. Desnoods moet er opnieuw een technieker langskomen als Telenet jouw vorige aanvraag/dossier niet kan terugvinden.
Bij telefonisch contact zal je je moeten laten doorverbinden met desbetreffende dienst.
Schriftelijk contact via e-mail lijkt me hier aangewezen, stel duidelijke vragen dan krijg je hopelijk ook duidelijke antwoorden.

Dit zijn de contactgegevens zoals die in de kabelbrochure staan:
Netaanleg
Liersesteenweg 4
2800 Mechelen
015 66 66 66
Vraag naar de dienst Netaanleg
(Coax Build Support)
construction.support@telenetgroup.be

Stijn65863
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Aansluiting via luchtnet - kabel type

Dank voor het advies!

Heb enkele weken geleden al gemaild naar construction.support@telenetgroup.be maar zonder gevolg helaas.

Ik probeer morgen via de helpdesk nog eens in contact te komen met de dienst Netaanleg....

Misschien moet ik inderdaad gewoon vragen dat er een nieuwe technieker ter plaatse komt want via mail of telefoon lijkt er tot op heden weinig uit de bus te komen.

 

0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Aansluiting via luchtnet - kabel type

Werken op straat worden uitbesteed  telenet doet deze werken niet

Valt te zien welke regio ziet

Deze worden uitgevoerd met hoogwerker op vrachtwagen zoals die van fluvius

0 Likes
Stijn65863
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Aansluiting via luchtnet - kabel type

Even een korte update hoe het afgelopen is voor het geval nog iemand in dezelfde situatie zou zitten.

De gespannen kabel werd voorzien door de onderaannemer die de kabel kwam installeren en ik heb een kabel moeten voorzien tot op de paal die op mijn perceel stond. Daar hebben ze de kabel voor de overspanning dan aangekoppeld.

Wel vele uren met de helpdesk moeten bellen om het geregeld te krijgen ...

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Aansluiting via luchtnet - kabel type

@Stijn65863 

Thx voor de update. En fijn dat het eindelijk in orde is gekomen. 😉


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes