Beantwoorden
YvesK
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
Alles op zijn plek! On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Aansluitingen NIU - Blokjesvorming TV

Sinds enkele weken hebben we ondraaglijk veel blokjesvorming over gans het beeld gedurende de ganse dag en avond; ook valt het geluid soms weg. Het is totaal onmogelijk om nog tv te kijken. Volgens een Telenet Center medewerker ligt dit aan een te zwak signaal, maar kan de oorzaak zowel bij het binnenkomend signaal zelf liggen, als aan een gebrek aan de binneninstallatie. Echter, er zou geen meettoestel bestaan om op de verschillende aansluitpunten dit signaal te meten, om zo de bron van de fout op te sporen: enkel Telenet techniekers zelf zouden over zo'n metertje beschikken. De enige manier om dit na te gaan is dus om geld uit te geven aan een het bezoek van een technieker om dat te komen nagaan.

Vraag 1: iemand die weet of deze uitleg klopt, of iemand die toch weet heeft van een meettoestel waarmee ik dit zelf zou kunnen opmeten?

Een andere oplossing om te testen die ergens opdook is het verplaatsen van de coaxkabel aan de NIU naar een andere aansluiting. Er zou nl. één aansluiting zijn die een versterkt signaal afgeeft (+ 4 dB). Ik ben al vol goede moed naar onze NIU gestapt om dit te ondernemen, maar krijg met geen mogelijkheid het plastic deksel eraf om aan die aansluiting te kunnen geraken. Hieronder een foto van deze NIU (kwartslag links draaien voor correcte plaatsing...):

YvesK_0-1652716920073.jpeg

Vraag 2: kan iemand aan de hand van dit beeld raad geven hoe dit deksel er af te krijgen is?

 

Iedereen alvast ferm bedankt voor bruikbare assistentie.

 

0 Likes
4 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Aansluitingen NIU - Blokjesvorming TV

@YvesKJe zou om te beginnen als je een digicorder hebt of digibox (niet tv box) kunnen kijken in de instellingen onder systeem en dan zie je daarbij staan info ofzoiets van je signaal, daar kan je ook zien of je foutieve pakketten krijgt, maar vrees dat dit wel hoog zal lopen door de storingen in het beeld.

werk je ook nog met zo een tv bakje aan de muur waar tv en radio aansluiting opstaat, probeer eens met een rechtstreekse kabel van de NIU naar de digicorder of je dan ook nog storing hebt, die bakje aan de muur kunnen ook verlies geven aan je signaal.

is het dan nog niet opgelost kan het zijn dat het probleem buiten ligt door werken ofzo.

test eerst alles binnen uit met nieuwe kabel(s).


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
YvesK
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
Alles op zijn plek! On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Aansluitingen NIU - Blokjesvorming TV

@Master-Magic: Van zwak signaal en foutieve pakketjes ben ik al zeker door opzoekingen in het verleden. Wel ben ik van plan om één dezer dagen onze hele tv-uitrusting te verhuizen naar een andere kamer waar ook een coax-aansluiting (bakje in de muur) ligt, om eens te kijken of dat een beter resultaat geeft. Was ik al lang van plan, maar wegens de grote poespas stond dat als laatste toevlucht op de lijst, en had ik ondertussen gehoopt op een simpeler oplossing.

Mocht dit ook nog geen goed resultaat geven kan ik nog een ruimte verder gaan om, zoals je voorstelt, rechtstreeks op de NIU aan te sluiten (heb momenteel geen coax van voldoende lengte in huis om van NIU naar de andere kamer te geraken). Maar dan moet ik er ook nog eerst in slagen om dat deksel van de NIU af te krijgen om aan de aansluitingspunten te geraken.

Overigens, nadat ik het probleem aan Telenet zelf had gemeld (zonder hoop op reactie wegens meermaals vorige ervaringen), hebben ze me er ondertussen al over opgebeld. Hun voorstel kwam in principe neer op wat jij ook allemaal vertelde, alleen konden ze me bovendien geruststellen dat, als uit onderzoek van een Telenet technieker blijkt dat de fout aan de kwaliteit van hun signaal ligt, zowel het onderzoek als de ingreep voor aanpassing gratis is.

Bedankt voor je aanwijzingen,

Yves.

0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Aansluitingen NIU - Blokjesvorming TV

het zwart bakje naar je toe trekken zit er los op

kijk eens naar f connector dat die goed vast zitten

zorg dat dat zwarte kabel van stroom of iets anders uit de buurt van de nui blijft

gewoon dat ze niet tegen toestel of f connector komen

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Aansluitingen NIU - Blokjesvorming TV


@YvesK  schreef:

Vraag 2: kan iemand aan de hand van dit beeld raad geven hoe dit deksel er af te krijgen is?


Hard genoeg trekken 🙂

0 Likes