Beantwoorden
LaurensMT
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Netjes! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Digibox AD220 met scart start op met verkeerd formaat

Ik heb sinds eergisteren een digibox AD220 in gebruik genomen ter (verplichte) vervanging van de AD200. Deze is via scart verbonden met een breedbeeld TV. Het scherm via HDMI verbinden is niet mogelijk. De digibox is ingesteld op het  breedbeeldformaat 16:9. Als de digibox opstart toont deze telkens het beeld met zwarte band boven en onder (met als gevolg dat het beeld samengedrukt lijkt doordat de verhoudingen niet meer kloppen). Bij het zappen zie ik wel de datum in de zwarte band bovenaan staan en de programma informatie deels in de zwarte band onderaan, dus de box lijkt enigszins wel te weten dat dit deel van het scherm bereikbaar is.

Het vreemde is als ik op de menu (huisje) knop druk en terug op exit, dat dan het programma wel het volledige scherm terug inneemt zoals het moet zijn (zwarte balken zijn verdwenen). Van zodra de box in standby gaat en terug geactiveerd wordt, zijn de balken er terug.

 

Zou er iemand weten als er nog iets van de instellingen veranderd moet worden?

Momenteel heb ik een work-around door telkens op de menu knop te drukken en direct terug op exit, maar dit is niet zo gebruiksvriendelijk en er moet eerst gewacht worden tot het wacht-icoontje (oranje cirkeltje) bovenaan verdwenen is vooraleer er op menu gedrukt kan worden.

0 Likes
13 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digibox AD220 met scart start op met verkeerd formaat

@LaurensMT 

Kijk eens naar de instellingen.

Op de afstandsbediening klik je op het huisje. Ga naar uiterst rechts op het tandwieltje (instellingen).

Klik op Digicorder, gan naar beneden en kies Beeldscherm. Heb je nog een oude tv (geen breedbeeld) kies dan:

voor resolutie 576p , voor TV-schermverhouding 4:3, voor aanpassing 16:9 Balken (indien je geen uitgerekte personen wil zien).

Heb je een breedbeeld tv kies dan:

voor resolutie 1080i of 720p voor een full hd, 720 voor een hd ready, tv-schermverhouding 16:9, voor aanpassing 4:3 balken (indien je opgeblazen personen wil zien).

 

Verander en kies wat jullie jet best past. Steeds eindingen met op bevestiging te klikken. 

Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Digibox AD220 met scart start op met verkeerd formaat

@LaurensMT  Als de digibox met een scartkabel is aangesloten kies je best in de beeldscherminstellingen voor 576i. Via 720p en 1080i komen de zapbalk, menu en tvgids enzo niet in beeld via de scart. Heb je een breedbeeld kies dan 16:9 als beeldschermverhouding en balken bij aanpassing.


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
LaurensMT
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Netjes! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Digibox AD220 met scart start op met verkeerd formaat

@Wheng de instelling staat reeds op 576i, 16:9 beeldverhouding, en balken bij aanpassing. Ik moet telkens even naar het menu (thuis icoon) gaan en terug op exit drukken voordat die het beeld correct weergeeft.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5297
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Digibox AD220 met scart start op met verkeerd formaat

@LaurensMT al eens een andere Scart geprobeerd ????


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digibox AD220 met scart start op met verkeerd formaat


@LaurensMT  schreef:

@Wheng de instelling staat reeds op 576i, 16:9 beeldverhouding, en balken bij aanpassing. Ik moet telkens even naar het menu (thuis icoon) gaan en terug op exit drukken voordat die het beeld correct weergeeft.


Wat is uw werkelijke schermverhouding? Als je de hoogte van uw beeld deelt door drie en de uitkomt vermenigvuldigd met vier heb je dan ongeveer de breedte van uw scherm  of is het eerder de hoogte gedeeld door negen en dan vermenigvuldigd met zestien?

0 Likes
LaurensMT
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Netjes! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Digibox AD220 met scart start op met verkeerd formaat

@janne_man de hoogte van het scherm bedraagt 27cm, de breedte 48cm, dus het gaat wel degelijk om een 16:9 formaat.

@Master-Magic ik heb het geprobeerd met een andere scart, het resultaat is hetzelfde.

Ik heb het ook met een ander TV scherm (ook een 16:9) geprobeerd om de box via scart te verbinden. Daar zie ik het oranje-gele cirkel icoontje bij het opstarten slechts enkele seconden en bij het verdwijnen van dat icoontje verdwijnen ook de zwarte balken en wordt het scherm volledig gevuld.

 

Samengevat:

TV scherm "A" via scart verbinden met digibox AD200 geeft geen problemen; verbinden met digibox AD220 geeft wel problemen (en oranje-gele icoontje blijft een langere tijd staan bij het opstarten)

TV scherm "B" via scart verbinden met digibox AD220 geeft geen problemen (start initieel wel met zwarte banden wsl doordat deze digibox net met scherm "A" verbonden was, maar na een paar seconden herstelt het zichzelf).

Het lijkt alsof de AD220 probeert te communiceren met het TV scherm "A", maar dat er ergens iets verkeerd loopt (oranje-gele icoontje blijft lange tijd staan), terwijl het bij scherm "B" wel lukt.

 

Ik zal de handleiding van het TV scherm eens verder uitpluizen om te zien als ik daar iets van instellingen vind die gerelateerd kunnen zijn, hoewel het vreemd is dat het scherm wel correct werkte met een AD200.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digibox AD220 met scart start op met verkeerd formaat

Heb je hetzelfde probleem als je 720p kiest?

0 Likes
LaurensMT
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Netjes! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Digibox AD220 met scart start op met verkeerd formaat

720p is niet werkbaar, zoals Weng ook reeds vermeldde "als de digibox met een scartkabel is aangesloten kies je best in de beeldscherminstellingen voor 576i. Via 720p en 1080i komen de zapbalk, menu en tvgids enzo niet in beeld via de scart."

 

Ik zal voorlopig op de huisknop en exit drukken bij het starten van de box, dat lijkt me het simpelste.

0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Digibox AD220 met scart start op met verkeerd formaat

@LaurensMT  Omdat het probleem er bij de ene tv wel is en bij de ander niet kan het misschien zijn dat er op tv zelf iets ingesteld ivm beeldaanpassing?


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
LaurensMT
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Netjes! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Digibox AD220 met scart start op met verkeerd formaat

@Wheng Er staat niets ingesteld ivm beeldaanpassing (dat staat op "auto", ik heb ook al "16:9" geprobeerd maar dat brengt ook geen verandering). Verder zijn er geen settings die veranderd kunnen worden. Ik heb voor alle zekerheid het tv scherm terug naar de fabrieksinstellingen gezet, maar het probleem blijft hetzelfde.

Toen ik gisteren de box activeerde zag ik enkel een volledig wit scherm, ik had wel audio (zappen had geen effect). Met de box terug op standby te zetten en terug uit standby te halen kreeg ik wel opnieuw beeld.

Ik snap ook niet direct waarom het bij het andere scherm wel lukt en dat de box geen zo'n lange wachttijd nodig heeft. Als ik kijk naar de scart pin layout zie ik niet direct iets dat van het scherm terug naar de digibox zou gaan (pin 8 bepaalt blijkbaar de aspect ratio om door te geven als het 4:3 is of 16:9, maar dat is van de box naar het scherm toe). Met de AD200 had ik geen probleem met dit scherm.

0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Digibox AD220 met scart start op met verkeerd formaat

@LaurensMT  Bizar. Hopelijk weet iemand nog raad want ik ben zowet uitgedacht. Vermoedelijk heb je ook al een andere scartingang op je tv geprobeerd?


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5203
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digibox AD220 met scart start op met verkeerd formaat

Als je denkt dat pin 8 de boosdoenier is, schakel dan pin 8 uit.

Allicht gebruikte de oude Digicorder pin 8 niet.

LaurensMT
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Netjes! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Digibox AD220 met scart start op met verkeerd formaat

@Wheng er is maar 1 scart ingang, dus kan ik helaas geen andere proberen.

@janne_man ik denk niet dat pin 8 de boosdoener is. Ik zal niet beginnen met de scart aansluitingen te openen.

 

Ik heb alle instellingen van tv en van box overlopen en vind niets waar het aan kan liggen.

Ik zal op de wijze blijven werken zoals ik nu doe met de thuisknop en zal het probleem zo laten en er verder geen tijd meer in steken. Bedankt aan iedereen voor de hulp en suggesties.