Beantwoorden
tony87
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your second party! It's your sixth party! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Digicorder achter switch

Hallo,

 

Ik zou volgende opstelling willen bekomen

 

Telenet (modem only) ---> Eigen router (Ubiquiti) ---> Switch ---> Digicorder

 

Ik zou dan op de router/switch een VLAN aanmaken die puur dient voor het Telenet subnet (externe Telenet IP's). De switchpoort waar de digicorder op aangesloten zal worden zal dan in deze VLAN zitten.

 

Zal dit werken? Heeft iemand al zo een setup?

 

Grts.

0 Likes
29 reacties
iTsvc
Professional Beetjesweter
Berichten: 5
Jij bent af! Mooi, mooi! Primeur! Pageturner!

Digicorder achter switch

Zucht.. (Wikipedia : https://nl.wikipedia.org/wiki/Subnet)

 

Uit jouw uitleg leid ik af :
Subnet 255.255.255.128 creëert 2 netwerken met 128 ip adressen (fout, 0 en 255 niet bruikbaar dus 254 -> 127 ip adressen) als ik dan subnet 255.255.255.255 instel en jouw logica volg dan creëer ik 1 netwerk met 255 adressen?..

Het verhaal is ingewikkelder dan dat, vandaar dat ik maar bedoelde dat je best niet teveel (half foutieve) technische uitleg geeft op een forum waar we mensen met problemen willen helpen.. Aan die uitleg zou mijn vader niks hebben, in tegendeel, hij zou zen netwerk gaan opsplitsen en mij nadien komen vragen waarom het niet meer werkt..

Dus, no offence, maar gewoon opletten met de uitleg die je geeft, op een forum als dit lijkt me 'less is more'...

En geloof me, we komen genoeg mensen tegen die het 'zelf' kunnen waar we dan de miserie moeten oplossen (gisteren nog fixed ip miserie bij een klant, die had ook zen info via het internet..)

Peace!

When Clean Is Not Enough!
0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Digicorder achter switch


schreef:

Zucht.. (Wikipedia : https://nl.wikipedia.org/wiki/Subnet)

 

Uit jouw uitleg leid ik af :
Subnet 255.255.255.128 creëert 2 netwerken met 128 ip adressen (fout, 0 en 255 niet bruikbaar dus 254 -> 127 ip adressen) als ik dan subnet 255.255.255.255 instel en jouw logica volg dan creëer ik 1 netwerk met 255 adressen?..

Het verhaal is ingewikkelder dan dat, vandaar dat ik maar bedoelde dat je best niet teveel (half foutieve) technische uitleg geeft op een forum waar we mensen met problemen willen helpen.. Aan die uitleg zou mijn vader niks hebben, in tegendeel, hij zou zen netwerk gaan opsplitsen en mij nadien komen vragen waarom het niet meer werkt..

Dus, no offence, maar gewoon opletten met de uitleg die je geeft, op een forum als dit lijkt me 'less is more'...

En geloof me, we komen genoeg mensen tegen die het 'zelf' kunnen waar we dan de miserie moeten oplossen (gisteren nog fixed ip miserie bij een klant, die had ook zen info via het internet..)

Peace!


"Subnet 255.255.255.128 creëert 2 netwerken met 128 ip adressen (fout, 0 en 255 niet bruikbaar dus 254 -> 127 ip adressen) " 

Het blijven er dus 128, er zijn er enkel 2 niet bruikbaar 🙂

 

"Het verhaal is ingewikkelder dan dat, vandaar dat ik maar bedoelde dat je best niet teveel (half foutieve) technische uitleg geeft op een forum waar we mensen met problemen willen helpen.. "

Please enlight us! Leg ons dan aub even uit hoe het dan wel in elkaar zit volgens jou? Ik ben altijd bereid om bij te leren...


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Digicorder achter switch

Fout subnet 255.255.255.255 creëert  256 netwerken met 1 IP adres. Het kan dus maar 0,1,2 of meer zijn. bvb 192.168.0.1. 255.255.255.128 maakt 2 netwerken met elk 128 adressen. Want je zegt daarmee dat je een /25 netwerk maakt.

Kijk maar eens naar dit voorbeeld geplukt van mijn digicorder. Je zal iets gelijkaardigs vinden op uw digicorder.

IP adres: 10.189.149.171 subnet 255.225.128.0. Dit wil zeggen dat Telenet 2 netwerken maakt, namelijk 10.189.0.0 tot 10.189.127.255

en netwerk

10.189.128.0 tot 10.189.255.255.

Mijn IP adres valt onder het 2e netwerk en heeft dus als default gateway 10.189.128.1 wat bevestigd wordt op mijn digicorder.

In dit geval zitten er dus 2 ^15 IP  (32768 min netwerk, min broadcast) adressen onder elk netwerk.

Ik weet het is moeilijke materie. Ooit cursus gevolgd en de ene lesgever deed er 10 lessen over om het uit te leggen en niemand die het snapte. De volgende lesgever 1 uur en iedereen snapte het.

Eigenlijk moet je het eens uitproberen met een router en daaraan 2 devices gekoppeld.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
De_Polle
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Digicorder achter switch

... en ook die laatste uitleg is niet helemaal correct:

 

> IP adres: 10.189.149.171 subnet 255.225.128.0. Dit wil zeggen dat Telenet 2 netwerken maakt, namelijk

> 10.189.0.0 tot 10.189.127.255 en netwerk 10.189.128.0 tot 10.189.255.255.

 

Dat wil gewoon zeggen dat je in het 10.189.128.0 netwerk zit (het eerste adres noemt men het netwerk adres). Met netmask 255.255.128.0 ofte 17 bits heb je inderdaad 2 netwerken maar of dat eerste ook door Telenet gebruikt wordt, kan je daar niet uit afleiden. Het is gewoon een andere netwerk, punt. Netwerken worden vaak ook voorgesteld in de vorm 10.189.128.0/17 (netwerk adres / aantal bits in het masker).

 

Voor de geïnteresseerden: het wordt duidelijker als je binair rekent het IP(v4) adres bestaat uit 4 groepen van 8 bits en met 8 bits tel je van 0 tot 255 (2**8 - 1). Het netmask loopt van 0 tot 32 en bepaalt hoeveel bits je gaat gebruiken om te bepalen of een bepaald adres binnen je netwerk valt of niet.  Maw met een netmask van 17 bits heb je 15 bits die je niet bekijkt om te vergelijken - daar kan dus eender wat staan en heb je dus 2**15 mogelijke adressen die allemaal binnen hetzelfde netwerk vallen = 32768 adressen. Het eerste (= het netwerk adres) en het laatste (=broadcast adres)  kan je zoals vermeld niet gebruiken.

255.255.128.0 binair is 11111111.11111111.1000000.00000000 - 17 eentjes dus maw /17

Masker is een aantal bits en komt dus overeen met een reeks eentjes gevolgd door een reeks nullen, bijgevolg zijn enkel de waarden 0,128,192,224,240,248,252,254 en 255 toegelaten (als je die binair weergeeft dan zie je direct waarom).  Ook kan slechts 1 van de 4 groepen een waarde verschillend van 0 en 255 hebben en kan je links daarvan uitsluitend 255 waarden hebben en rechts  0.

bv 255.192.0.0 (= /10) , 255.255.128.0 (= /17) , 255.255.255.224 (= /27)

(iets anders invullen in je netwerk instellingen resulteert gegarandeerd in een foutboodschap)

 

Nog een voorbeeld: veel home gateways gebruiken 192.168.1.0/24, daarmee kan je dus 254 apparaten een adres geven 192.168.1.1 tot 192.168.254. En met /24 kan je dus ook 256 verschillende netwerken maken namelijk 192.168.0.0/24 tot 192.168.255.0/24, elk met 254 bruikbare adressen. Toestellen die in een verschillend netwerk zitten kunnen niet met mekaar praten tenzij er een router  de twee netwerken met mekaar verbindt. Zo zal je Telenet modem met router/NAT functie ervoor zorgen dat je privé netwerk  kan communiceren met het publieke netwerk.

 

En tot slot: gebruik voor je privé netwerk de daartoe voorzien adres bereiken (RFC 1918):

10.0.0.0/24

172.16.0.0/12

192.168.0.0/16

of een onderdeel ervan - zoals bv 192.168.1.0/24 ....

 

 

 

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Digicorder achter switch

Misschien kan je het beter begrijpen aan de hand van dit:

http://www.verschaeve-familie.be/informatica/subnetting-ipv4/ipv4-subnetting-voorbeelden-2/

 


@De_Polle@  schreef:

... en ook die laatste uitleg is niet helemaal correct:

 

> IP adres: 10.189.149.171 subnet 255.225.128.0. Dit wil zeggen dat Telenet 2 netwerken maakt, namelijk

> 10.189.0.0 tot 10.189.127.255 en netwerk 10.189.128.0 tot 10.189.255.255.

 

Dat wil gewoon zeggen dat je in het 10.189.128.0 netwerk zit (het eerste adres noemt men het netwerk adres). Met netmask 255.255.128.0 ofte 17 bits heb je inderdaad 2 netwerken maar of dat eerste ook door Telenet gebruikt wordt, kan je daar niet uit afleiden. Het is gewoon een andere netwerk, punt. Netwerken worden vaak ook voorgesteld in de vorm 10.189.128.0/17 (netwerk adres / aantal bits in het masker).

 


Je kan er inderdaad niet uit afleiden of Telenet dat eerste netwerk gebruikt, maar dat is ook het punt niet. Het gaat er over hoe je het aantal hosts in je netwerk kan beperken of uitbreiden. En daarvoor dient de subnetting. In een gewoon /24 (255.255.255.0) netwerk ben je beperkt tot 256 hosts min het netwerkadres en min het broadcastadres en min een default gateway adres ( = het adres langs waar je verbinding gaat maken met andere netwerken.)

In verband met dat netwerk van telenet 10.189.x.x zal Telenet wel meerdere van dergelijke netwerken gebruiken. Nu maken ze hun netwerk zo dat er 32767 boxen/digicorders in dat netwerk zitten, komt ongeveer overeen met 16000 gezinnen/aansluitingen ( 2 boxen per gezin). Ik vermoed dat ze ergens zo'n 100 aparte netwerken gemaakt hebben. Mochten ze dit allemaal in een groot netwerk steken zou dit nogal logistieke problemen geven bij werkzaamheden.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5213
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Digicorder achter switch

-zuchtje-

 

 🙂

 

Jullie hebben allemaal een beetje gelijk. De OP werd intussen geholpen én hij heeft een bericht aangeduid als oplossing. Kijk eens aan zeg...


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Kopernikus
Freshman Meerweter
Berichten: 71
WOW, overzichtelijk! Al 25 duimen! Goed bezig! π-DAY!

Digicorder achter switch

@Stiibun

 

Is het je ondertussen gelukt om de digicorder interactief werkende te krijgen achter de unify gateway?

Momenteel hangt er bij mij zoals bij velen een simpele switch tussen.

0 Likes
ChristopheCvr
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Digicorder achter switch

@BertXL

 

Juist een vraagje. Heb je bij uw configuratie ook een dubbel ip in je digibox ?

Dus behalve de 10.xxx.xxx.xxx met gateway 10.xxx.0.1

ook een INHOMEIP ? die dan een eigen subnet ip heeft gekregen van je eigen dhcp ?

0 Likes
De_Polle
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Digicorder achter switch

Voor de geïnteresseerden: een oplossing voor wie een Telenet modem only met een eigen router/NAT wil gebruiken in combinatie met een digibox/digicorder is een switch te gebruiken met MAC based VLANs. Je router/NAT heeft dan wel een extra poort nodig aan de WAN kant. Ik weet niet of dat kan met de Unifi gateway - met pfSense en openSense kan het alleszins. Een standaard soho router/NAT waarop je OpenWRT kan flashen is ook een optie. Een kleine switch tussen router en modem kan uiteraard ook maar  vind ik geen propere oplossing.

In die switch definieer je dan een VLAN en je wijst die VLAN toe aan de MAC addressen van je digibox(en)/digicorder(s) die een IP adres van Telenet moeten krijgen (10.x.y.z) en die VLAN stuur je naar de extra WAN poort van je router/NAT.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digicorder achter switch

@De_Polle

 

Ik vind dat je de zaken nodeloos ingewikkeld maakt ... Als je een modem-only met eigen router hebt en digicorder/box wil aansluiten zijn er twee propere en relatief eenvoudige oplossingen:

  1. Een hele eenvoudige en goedkope switch tussen modem en router plaatsten en daarop ook de digicorder/box aansluiten. De rest van het interne netwerk aan de router.
  2. Je gebruikt een router met IPTV functionaliteit, rechtstreeks aan de modem. Op je router configureer je één (of desnoods meerdere) LAN poort voor IPTV waardoor die logisch (dus niet fysisch) rechtstreeks naar de modem doorschakelt. Op deze poort wordt de digicorder/box aangesloten. De overige drie LAN poorten zijn dan voor het interne netwerk.

Geen gedoe met MAC adressen van digicorder/box .... Ik ken trouwens zo meteen geen router die twee WAN poorten heeft, toch geen gewone betaalbare...

En MAC adressen definiëren in een switch .... dat is dan geen gewoon switchke ....

Tenslotte: je vind een simpele switch tussen modem en router geen propere oplossing, maar je gaat dan wel met een switch (geen gewone dus) liggen foefelen waarvoor je dan nog eens een router met twee WAN poorten nodig hebt ....

 

Tenzij ik u helemaal verkeerd begrepen heb, maar dan moet je het mij eens duidelijk uitleggen aub.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
De_Polle
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Digicorder achter switch

Als je niet alle functies van je digibox/corder wilt gebruiken (zoals bv. het delen van opnames) dan is dat zeker de simpelste en de goedkoopste oplossing, maar dat was net de vraag: hoe alle functionaliteit behouden.

De digibox/corder heeft 2 MAC adressen, het ene moet een adres krijgen van je lokaal netwerk (meestal 192.168.x.y) en het andere moet een adres krijgen van Telenet (10.x.y.z) . Dat lukt niet met een switch tussen modem en router en ook niet met de IPTV functie . Die functie is trouwen voor IGMP proxy van de multicast en dat is bij Telenet niet van toepassing (video komt langs de kabel en niet langs de ethernet verbinding).

Op heel wat doordeweekse routers kan je OpenWRT firmware flashen en daarmee kan je een LAN poort 'verhuizen' naar de WAN zijde. En switch met MAC based VLANs is een ander verhaal,  meestal zijn dat enterprise exemplaren en dus erg duur maar er is ook een 24 poort exemplaar voor een goeie 150 Euro - best wat geld - pakweg 2 maand WiGo :-).

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digicorder achter switch

@De_Polle

 

Ik moet u tegenspreken, het delen van opnames tussen verschillende digicorders lukt perfect met een switch tussen modem-only en eigen router. Inderdaad, in deze situatie krijgt de digicorder enkel een 10.xxxx adres en geen intern 192.168.x.x adres, maar dat is ook nergens voor nodig. Tenzij je via DLNA  wilt gaan kijken wat er op staat, maar dat is dan ook alles, je kunt er verder niks mee doen.

 

De IPTV functie doet niks anders dan de desbetreffende LAN poort rechtstreeks met de modem verbinden, en dat is net wat je wil hebben.

 

Wat wens je met je digicorder te doen dat volgens u niet kan met een modem-only en een simpel switchke?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
ChristopheCvr
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Digicorder achter switch

@StefaanH

 

1 ) Is de eenvoudigste wijze, maar dan heb je enkel de interaktieve diensten.

 

2) De bedoeling ervan is het gedaan te krijgen van de interaktieve ip te krijgen van modem die overigens ook een privee net ip is. Dan ook het tweede ip die in subnet van je eigen privee net is moet ook vie een dhcp server . Als dit lukt kan men net zoals bij diegene met de HGW modem/router ook de swipe en dnla diensten hebben.

 

Voor mij is zeker twee ideaal daar ik tussen modem en router installatie (van mijn bureau) 30 meter kabel heb. Daar liggen nu reeds twee cat5e's waarvan ik nu één voor digibox gebruik maar die er eigenlijk was om mijn gasten wifi te geven gescheiden van mijn eigen subnet. Kan ook met managed switch worden gedaan natuurlijk.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digicorder achter switch

@ChristopheCvr

 

De effecten qua gebruik en functionaliteiten zijn voor methode 1  en 2  identiek. De keuze wordt bepaald door uw bekabeling en mogelijkheden wat betreft toegankelijkheid.

 

Voor wat betreft de functionaliteiten: je hebt net dezelfde functionaliteiten zoals met een HGW, dus swipen, opnames delen, het werkt allemaal evengoed met een modem-only en enkel een 10.xxx adres. Het enige dat niet werkt is uw digicorder benaderen via DLNA, maar zoals eerder gezegd, buiten het kunnen bekijken van wat erop staat heb je daar verder niets aan ...

 

EDIT: ik heb net even getest, en wat blijkt: ik moet mijn antwoord herzien want blijkbaar heeft men bij Telenet de swipe functionaliteit verwijderd uit de modem-only configuratie (of de yelo app, whatever). Ik heb het al lang niet meer gebruikt, vandaar mijn antwoord, maar voordien werkte het wel, met 100% zekerheid.

 

EDIT 2: Ik heb net nogmaals geprobeerd en nu werkt swipen toch weer wel ... Ik weet niet wat er allemaal gebeurd is of waaraan het ligt, maar bij deze: ook met een modem-only en eigen router opstelling kan je swipen vanuit Yelo Smiley Vrolijk


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
ChristopheCvr
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Digicorder achter switch

@StefaanH

 

Oeps ja nu gaat het swipen ook bij mijn ipad . Gisteren niet raar. Ik heb wel de Yelo play volledig moeten verwijderen (dus met settings) . Dan terug geïnstalleerd en het werkt. Dit alles was gestopt met werken sinds ik mijn digicorder een andere naam had gegeven via telenet website. De niewe naam verscheen wel degelijk in yelo play i.p.v het mac address . Maar wilde ik het gerbruiken kreeg ik bericht kan <de nieuwe naam> niet vinden. Terwijl het dan van mijn pc (linux wel ging).  Dus blijkbaar een kleine bug in yelo play app voor de ipad.

 

P.s. het swipen is zéér leuk daar veel beter om te zappen. De zap interface van digicorder is erg onhandig in gebruik. Ik ben namelijk de interface gewoon van een stb (sattelliet) enigma2 véél handiger.