Beantwoorden
andre67
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Goed gevonden! Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Digitale zenders niet gevonden na scan Signaalswitch

Heeft iemand al ervaringen met het volgende ?

Betreft de signaal switch aankomend in April 2021.

Kan wel al de vrije niet versleutelde TV / Radio zenders (22 of 23) al ontvangen met smart TV (gekocht 2018) en de huidige DVB-C receivers (alleen ontvangers).

Echter, bij TV's  van bouwjaar tussen 2011...2016 die wel degelijk een digitale kanaal DVB-C tuners (niet de DVB-T) en een digitaal C+ slot al aan boord hebben gebeurt het volgende:

Bij her-instellen van de kanaalzenders analoog en of digitaal worden de digitale voorlopig niet gevonden of herkend tijdens de zoek opdracht en dus wel de analoge kanalen.

Is daar een reden voor dat die misschien nog niet op de voorziene plaats zitten op de kabel ?

Dank bij voorbaat

Andre

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Signaal switcch

0 Likes
20 reacties
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5296
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Digitale zenders niet gevonden na scan Signaalswitch

@andre67Sommige tv’s kennen enkel de lijst met gecodeerde zenders, je zal ze manueel moeten instellen op de 2 freq voor het compacte signaal.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
andre67
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Goed gevonden! Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Digitale zenders niet gevonden na scan Signaalswitch

Ter info: bij iets oudere TV's niet, recentere wel, wordt wel herkend door een losse DVB-C receiver 

Signaal zit er dus effectief op ! 

Ook manueel "searchen" te beginnen vanaf 1MHZ lukt niet, direct de sprong naar analoge zenders en dat is het. Geprobeerd al vanaf  2 andere locaties, Veredelde modellen Philips 9000, 7000 en 5000 series, Samsung enzovoort

Op welke exacte frequentie zitten deze dan, dan kan ik deze misschien direct afstemmen ?

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5296
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Digitale zenders niet gevonden na scan Signaalswitch

@andre67Op 290 MHz en 298 MHz 

met:

Modulatie 256 QAM

Symboolfrequentie 6875


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
andre67
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Goed gevonden! Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Digitale zenders niet gevonden na scan Signaalswitch

Dit zijn exact de gegevens die de losse DVB-C receiver bij mij aangeeft, klopt als een bus................

en dat werkt prima ...............alleen moet ik nog uitvissen hoe ge dit manueel in een installatie menu aan die iets oudere generatie van TV's moet wijsmaken ?

alvast bedankt voor de info

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digitale zenders niet gevonden na scan Signaalswitch

@andre67 

Probeer eens met een ander land, Nederland bijvoorbeeld. Mogelijk kan je dat enkel doen als je de tv volledig opnieuw installeert.

 

 

0 Likes
andre67
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Goed gevonden! Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Digitale zenders niet gevonden na scan Signaalswitch

Inderdaad een goede tip waar ik al aan gedacht had maar tot dusver niet geprobeerd.

Ofwel de TV misschien resetten door terug de "factory instelling" op te roepen.

Laat morgen wel iets weten !

Ik vrees dat deze signaal switching wel niet eens zo vlot zal verlopen zoals ze bij Telenet gedacht hebben (alhoewel...ik hoop van niet).

grtn

0 Likes
Ex-Netweter
 

Digitale zenders niet gevonden na scan Signaalswitch


@andre67  schreef:

Ook manueel "searchen" te beginnen vanaf 1MHZ lukt niet, direct de sprong naar analoge zenders en dat is het. Geprobeerd al vanaf  2 andere locaties, Veredelde modellen Philips 9000, 7000 en 5000 series, Samsung enzovoort

Op welke exacte frequentie zitten deze dan, dan kan ik deze misschien direct afstemmen ?


André

De toestellen die je opnoemt en die een DVB-C tuner hebben, kunnen allemaal zonder probleem afgestemd worden op het Compact Signaal.

Bij sommige ouders toestellen, die op de markt gekomen zijn voor dat Telenet "TV met een kaartje" beschikbaar was, zijn de juiste instellingen niet beschikbaar als je het toestel op "België" instelt.

 

Ik probeer meestal met "Zweden" of "Finland" (je hoeft het toestel hiervoor geen factory reset te geven). Dat verandert ook de taal niet van je toestel.

 

En dan moet je wel eventjes uitzoeken waar de instellingen te vinden zijn om een "quick scan" of een "scan op netwerk-ID", want dat is natuurlijk voor ieder merk verschillend.

 

Manueel scannen op de frequenties waar de zenders zitten is eigenlijk niet aangeraden, want dan vindt je toestel ook alle versleutelde zenders - en dat is niet de bedoeling.

 

Tot op heden heb ik nog geen enkel TV toestel (met DVB-C) gezien waar dit niet mogelijk was, en ik heb al veel mensen geholpen met het instellen van hun toestel (zowel "Compact Signaal", als "TV met een kaartje"). Maar het is inderdaad soms moeilijk te vinden 🤔.

 

PS. Zorg er ook voor dat je van ieder toestel de meest recente Firmware hebt. Bij de meeste toestellen (Philips, Samsung) is de Firmware te vinden op het internet, en kan je deze via een USB stick inladen op je TV toestel.

  • Bij sommige merken kan je eerst een lege USB stick in het TV toestel steken, dan wordt op de USB stick een klein bestandje geschreven (type, serienummer van toestel), waardoor het zoeken naar de correcte Firmware gemakkelijker wordt...
  • Bij Smart TV's met een netwerk aansluiting gebeurt de eventuele update via de internetverbinding.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digitale zenders niet gevonden na scan Signaalswitch

Met absolute zekerheid beweer ik dat het op een Philips tv 19PFL5404H/12, model van 2009, onmogelijk is om het land te veranderen, tenzij door eerst naar de fabrieksinstellingen te gaan.

 

Met iets minder overtuiging ben ik zeker dat dit niet uitsluitend zo is bij het geciteerde model.

 

Dus als je het land niet kan veranderen (het is doodeenvoudig niet te zien in het menu), zet dan de tv terug naar fabrieksinstellingen en kies dan het land.

Het is bij Philips zo dat destijds (10 jaar geleden) het dvb-c signaal zoeken softwarematig beperkt is tot die landen die opgegeven zijn op een plaatje achteraan de tv. Wil je absoluut een land ingeven dat niet vermeld is op het plaatje, dan lukt dat als je eerst in het service menu (hidden menu) gaat en daar België aanvinkt als dvb-c land (iets veranderen in dat menu stelt het toestel buiten waarborg, die toch al lang voorbij is).

andre67
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Goed gevonden! Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Digitale zenders niet gevonden na scan Signaalswitch

Voor zover ik het kan samenvatten had ik simpel gedacht dat ik op de TV via "Kabel-C" gewoon manueel de search frequentie 298MHz zou ingeven en dat is het dan. Niet dus, een hele reeks modellen (zelfs met een DVB-C kanaalkiezer) zijn via stuur software vast een zestigtal digitale frequentie kanalen bij selecteren voorzien Maar dan s vanaf 226.5MHz onmiddellijk  de (brug)  sprong maken direct naar 474MHz en dat is jammer  want alles ligt daartussen. Instellen van land verandert daar lichtjes iets aan maar de sprong blijft. Land heeft voornamelijk te maken met een aantal preset frequenties de voorkeur te geven aan preset1...2 enzovoort.

Ik vrees dat er op het uur van de waarheid toch veel meer toestellen zwart zullen blijven dan verwacht. Die toestellen hebben ook geen vervolg software wegens "afgeschreven" als service.

De laatste update's voor die toestellen dateren nog van 2013, en dat was dan voornamelijk voor de ZIGGO certificatie.

Toch alvast bedankt voor de tip Zweden of Finland. Die toestellen hebben meestal een beperkt aantal landen in hun menu en als de correcte er niet bij is kun je alleen "Andere" selecteren.

Nu ja, uiteindelijk zijn die DVB-C receivers helemaal niet duur en hebben een uitstekende kwaliteit.

Ga gewoon afwachten en de kat uit de boom kijken ................

grtjes

0 Likes
Ex-Netweter
 

Digitale zenders niet gevonden na scan Signaalswitch

@andre67 

Als we het hebben over de signaal switch, dan zijn er maar 2 frequenties waar de digitale onversleutelde TV zenders uitgezonden worden: 290 MHz en 298 MHz

Tenzij je ook nog de digitale onversleutelde Radio zenders wilt, dan zijn er nog bijkomende frequenties te scannen: 120 MHz (buitenlandse), 128 MHz (Nostalgie), 306 MHz (Q-Music, Joe FM), 314 MHz en 386 MHz (Belgische) ...

 

De uitleg dat het selecteren van een land alleen invloed heeft op de presets, doet me vermoeden dat je het hier over analoge TV hebt. 

Bij digitale TV zitten er geen voorkeurszenders geprogrammeerd in het toestel, maar wordt de zenderlijst meegestuurd door de kabelaanbieder!

 

Kan je eens opgeven over welke TV toestellen (merk en type) het gaat waarmee je problemen hebt, volgens mij moet het toch lukken (Vooral een toestel dat een "Ziggo update" kreeg, moet perfect ook het Telenet Compact Signaal kunnen ontvangen 😊

 

En inderdaad, er zullen veel toestellen op zwart gaan.

Vooral bij die klanten die al één jaar op de hoogte zijn dat het analoog signaal verdwijnt, maar tot op de laatste dag gaan wachten om hun toestel opnieuw (proberen) in te stellen 🤔.

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Digitale zenders niet gevonden na scan Signaalswitch

@andre67 

Als je toestel Ziggo gecertifieerd is, dan zal het voor Telenet ook lukken. 

Heb je al geproberrd om het land te zetten op  Andere, Nederland, Zweden of Oostenrijk kiezen.  Als taal behoud je Nederlands. Je kiest om enkel de digitale frequenties te installeren.

Nu komt het erop aan dat je netwerk-id 32, frequentie 290 MHz of 290000 kHz, 

Symboolfrequentie (symbol rate) en Modulatie 256 QAM kan ingeven. Je doet een snelle scan. Op een minuut of twee is deze scan gedaan.

 

Kijk toch eens hier. Probeer het stappenplan te volgen en houd rekening met hetgeen ik hier vermeld heb.

 

 

 

0 Likes
andre67
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Goed gevonden! Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Digitale zenders niet gevonden na scan Signaalswitch

Correct, de zender preset voorkeur nummering was de intensie van de fabrikant per land hun eigen zenders vooraan te plaatsen als intelligente software voor de analoge TV kanalen. Voorheen (2010) was de search selectie te beginnen volgens de frequentie volgorde van laag naar hoog, tot daar...en niet voor digitaal omdat het nog niet bestond.

Wat er eigenlijk aan de hand nu ? de zoekfrequentie voor searchen is geprogrammeerd dat deze zoekt vanaf onderaan en dan vanaf 226.5Mhz..... direct een sprong maakt en dan verder loopt vanaf 477MHz naar hoger.

Vandaar dat de nodige 290, 298 306MHz enzovoort ut de boot vallen.

De TV waar ik deze problemen vaststel:

1) Philips 32PFL7406H/12 heeft laatste firmware update voor Ziggo (2013)

Ook factory mode, her installatie zenders (Digital_c en niet Digital DVB-T) en menigmaal opnieuw geprobeerd en zonet nog "Zweden" volgens uw aanbeveling. Slaat (negeert) deze band gewoon over.

2) Philips 32PFL 5605H ook daar de laatste firmware update en als rden de ontbrekende Ziggo certificatie.  Resultaat   Idem geen succes, merk op dat deze modellen in het installatie menu de optie hebben om de kwaliteit (aanwezigheid) digitale kanalen te testen voor ontvangst en signaal kwaliteit.

Echter deze optie voor beide modellen is niet "gehighlight" en kan niet geselecteerd worden.

Ik vrees dat we hangen voor een software update (is gestopt Philips in 2013).

3) Lenco TV 1510 is een digitaal bijoeke met alles erop en eraan.

Zelfs een source optie niet alleen TV maar ook DTV.

 

In deze is ook de optie van een aantal landen opgenomen (niet Zweden en of Finland) maar "Anderen". Alle optie" uit geprobeerd ,er verandert onderaan en bovenaan 477MHz kleine dingen maar ook daar de sprong vanaf 266MHz direct naar 477MHz (290...300+ valt uit de boot)

Resultaat via OSD : data base leeg, allen de analoge zenders gevonden.

4) Samsung UE32J5200 vrij recent (2016) maar vind geen digitale zenders.

5) Philips 40PFK 6609/12 vrij recent model maar ook daar geen digitale zenders gevonden.

Deze laatste 2 TV's zitten op een andere locatie (digitale zenders zitten daar effectief op de kabel)

maar ik heb gevraagd om eens specifiek in het installatie menu voor "land" niet voor Belgie, maar eens Zweden of Finland uit te proberen

Tot zover, althans al bedankt voor uw goede "tips" en moeite.

0 Likes
andre67
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Goed gevonden! Mooi, mooi! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Digitale zenders niet gevonden na scan Signaalswitch

De volhouder wint is het gezegde, dank zij de gouden tip netwerk-id 290.000MHz !

Met de Philips 32PFL7406H

Nogmaals geprobeerd als land "Oostenrijk"

Als men de TV opnieuw instelt met als land Belgie standaard zal het bij de start het netwerk-id in te geven NIET verschijnen. Dit gebeurde voorheen wel toen ik Zweden ingaf.

Verkeerdelijk heb ik daar 298.000 ingegeven (ongeldig en overgeslagen) was mijn fout.

Bij opnieuw ingeven van 290.00 gebeurde alles direct wel, zelfs geen 2 minuten.

Bedankt allemaal voor deze gouden raad van de de netweters !!!!!, met deze het probleem opgelost.

Toegegeven, het is allemaal niet zo evident, zelfs met wat technische bagage zijn de kleine details zoals altijd zeer belangrijk.

Honderd maal dank voor jullie hulp.

mvgr

Andre

0 Likes
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2678
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Digitale zenders niet gevonden na scan Signaalswitch

Lenco TV 1510 is geen dvb c tv maar een een dvb t tv  is voor de france markt gemaakt

soms lukt het wel de tv wel de fec op te krijgen   best toch eens laten volledig laten scannen het duurt wel een paar uur dat je goed krijgt en als niet gaat pech 

de rest van de tv zijn in orde voor de signaal switch  zeker philips  is van begin mee

met samsung eerste modellen waren er problemen komt door de ingevoerde modellen (goedkope buurlanden types ) maar komt altijd ok

0 Likes