Beantwoorden
Stef8600
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Yelo Play-app voor Windows? Twee handen vol! Follow the reader, reader! It's your eighth party!

Drop tijdens radio luisteren via digicorder

Sinds kort (verplicht) overgeschakeld naar radio luisteren via de digicorder.

Echter vanaf dag 1 ondervind ik drops (wegvallen geluid) tijdens het luisteren naar de radio via de digicorder (2100). Mijn digicorder is steeds aangesloten geweest op mijn Sony versterker met ingebouwde tuner via een HDMI kabel. Sinds 1 juli luister ik dus niet meer via de ingebouwde tuner, maar via de digicorder die is aangesloten aan mijn versterker (home cinema).

Na een variabel aantal minuten valt het geluid gedurende 2 seconden weg, dan komt het 2 seconden terug en valt het terug 2 seconden weg. Daarna heb ik terug goede ontvangst voor (opnieuw variabel) 30 à 45 minuten, soms kan het minder zijn of volgen er meerdere reeksen van 2 seconden drops... Dergelijke fenomeen ondervind ik niet bij het televisiekijken, het lijkt mij dus eerder te liggen aan het radiosignaal. Heeft er nog iemand dergelijke problemen opgemerkt of weet hoe ik dit kan oplossen of waar het probleem zich precies voor doet (coax-kabel, digicorder, modem...)

Tags (1)
0 Likes
11 reacties
Torchwood
Professional Meerweter
Berichten: 121
Een bus vol! Topicvreter! Warming up? BINGO!

Drop tijdens radio luisteren via digicorder

Moest je een male-male wit rode tulpkabel hebben liggen probeer dan eens de AD2100 via die weg aan te sluiten op de AUX ingang van je versterker. Bij wijze van test en als het lukt kan je hem zo laten. Bij mij is de audio v/d AD2100 langs deze weg aangesloten op de versterker en ik ondervind geen problemen met de radio en of TV audio.

Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Drop tijdens radio luisteren via digicorder

@Torchwood @Stef8600 er kan ook signaal verlies zitten op de kabel dat dit veroorzaakt, 

maar even ter info, over welke radio zenders hebben we het dan, allemaal of enkel bepaalde zenders.

VRT Radio zenders of andere????

kan ook door de verwerking zijn in de digicorder.

als het gecodeerde zenders zijn kan dit door decodering zijn, maar VRT zenders zijn vrij te ontvangen en enkele andere ook.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Stef8600
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Yelo Play-app voor Windows? Twee handen vol! Follow the reader, reader! It's your eighth party!

Drop tijdens radio luisteren via digicorder

@Master-Magic  Vooralsnog luisterde ik steeds naar StuBru (VRT dus). Morgen kan ik wel eens andere radiozenders uittesten. Ik hou jullie op de hoogte.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Drop tijdens radio luisteren via digicorder

@Stef8600 die Stubru zender heeft altijd sinds de vorige warmste week problemen gehad, het heeft dan een tijdje goed geweest maar men moest bij de VRT uit een aanpassing doen waarmee het was opgelost voor telenet.

als dit enkel bij die ene zender is zou ik het eens melden aan telenet zodat ze dit weer eens kunnen nakijken.

anders kan het zijn dat er ergens een verlies zit op je kabel, of eens de kabel er uit halen uit de digicorder en terug steken weer.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Stef8600
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Yelo Play-app voor Windows? Twee handen vol! Follow the reader, reader! It's your eighth party!

Drop tijdens radio luisteren via digicorder

@Master-Magic : Deze avond Radio 1 opgezet, zelfde issue. Morgen probeer ik ook nog eens QMusic. Indien probleem zich daar ook stelt, wordt het kabels testen.
Alvast bedankt voor de feedback.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Drop tijdens radio luisteren via digicorder

@Stef8600 idd als een andere zender het ook heeft dan kan het ofwel de kabels zijn op verlies op die ene Freq waar deze zender op zit.

heb wel een online lijst van de tv zenders maar moet nog eens kijken voor de radio zenders ook te doen maar momenteel kan ik dit niet doen door een operatie 😞 

vanaf september kan ik dit doen, tegen die periode zullen er weer verschuivingen zijn met de zenders dat nog verdwijnen op de kabel.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Abolleke
Freshman Beetjesweter
Berichten: 10
Twee handen vol! Mooi, mooi! Leesclubje starten? It's your fifth party!

Drop tijdens radio luisteren via digicorder

Ik heb iets gelijkaardigs als ik naar de radio luister via de tv box. Luister altijd Joe.

Of dit effectief met een bepaalde frequentie is weet ik niet, maar het komt wel regelmatig voor.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Drop tijdens radio luisteren via digicorder

Als je dit Forum doorleest, dan zie je toch dat er nog mensen zijn die last hebben van die korte onderbrekingen in de DVB-C radiostreams.

 

En dit is blijkbaar niet gelinkt aan het toestel. Het gebeurt zowel bij:

  • een digicorder (zie topic starter).
  • een TV-Box (zie vorige poster).
  • Vistron DVB-C radio tuner (zie verschillende posts).

En het heeft ook niet te maken met de versleuteling:

  • Vistron gebruikers ontvangen alleen (51) niet-versleutelde zenders.
  • topic starter heeft het ook op Radio 1.

En het heeft waarschijnlijk ook niet te maken met een zwak kabelsignaal op bepaalde frequenties, anders zou het probleem zich ook voordoen op verschillende TV zenders (er zijn geen muxen met alléén radiozenders) ...

 

Sedert afschaffing FM op de kabel, luister ik nu radio via antenne, maar ik zal morgen als test eens de ganse dag radio luisteren via mijn DVB-C ontvanger (SAB Titan-3) ...

 


@Master-Magic  schreef:

VRT Radio zenders of andere????

kan ook door de verwerking zijn in de digicorder.

als het gecodeerde zenders zijn kan dit door decodering zijn, maar VRT zenders zijn vrij te ontvangen en enkele andere ook.


"enkele" andere? Een 50-tal radiozenders staan onversleuteld 😊

dus ook StuBru, QMusic, Joe, ...

0 Likes
Stef8600
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Yelo Play-app voor Windows? Twee handen vol! Follow the reader, reader! It's your eighth party!

Drop tijdens radio luisteren via digicorder

@Ex-Netweter @Master-Magic 

Ondertussen nog wat extra testen gedaan. Om een lang verhaal kort te maken. Het probleem heeft zicht gesteld met alle radiozenders die ik heb opgezet. Daarna een tv-zender gekozen en ook daar bleken plots drops voor te vallen. Even terugspoelen naar 1/07.
Telenet voert de signaalswitch door. Daarvoor luisterde ik steeds via de kabel (FM) naar de radio via de tuner die in mijn versterker is ingebouwd. Ik keek TV via Digicorder + geluid via mijn versterker. Mijn Digicorder is met een High Speed HDMI kabel gekoppeld aan een HDMI IN poort op mijn versterker. Vanaf mijn versterker loopt een HDMI naar mijn TV. Geluid bij TV kijken is dus steeds via HDMI van digicorder naar de versterker gestuurd. Er hebben zich nooit problemen met geluid voorgedaan. Sinds 1/07 luister ik nu ook via de Digicorder naar de radio. Hierbij schakel ik de digicorder en de versterker in, tv uiteraard niet. Omwille van de drops sinds 1/07 ben ik beginnen testen, tot ik vandaag merkte dat er in geval ik naar het geluid van tv luister, zonder mijn tv in te schakelen ook drops heb in dit geluidsignaal. Dus, vandaag, bij het luisteren naar de radio heb ik de tv ook ingeschakeld en... geen drops meer. Het probleem stelt zich dus door een instelling in mijn versterker. Daarmee is alweer een belangrijke stap genomen voor het vinden van een oplossing. Vermoedelijk moet ik nog een optische kabel tss digicorder en versterker plaatsen en dit zo instellen op mijn versterker. Eenmaal alles is uitgeklaard, laat ik zeker nog iets weten, liever optisch dan rood-witte tulip.

Ex-Netweter
 

Drop tijdens radio luisteren via digicorder

Vandaag ook wat getest. Opstelling:

  • SAB Titan-3 Combo (SAT + DVB-C/T ontvanger).
  • Audio OUT (cinch) verbonden met versterker (Yamaha-RX496).
  • HDMI OUT aangesloten op TV toestel

Audio speelt vloeiend af, TV uit, geen dips.

Maar ... telkens ik de TV aan zet, krijg ik 2 keer kort nà elkaar een korte dip.

 

Niet echt storend, gezien we normaal geen TV kijken terwijl we naar muziek luisteren, maar toch een eigenaardig verschijnsel.

Het lijkt erop dat de radiostream gestoord wordt via de HDMI kabel (bij het aan/uitzetten van het TV toestel). Na verwijderen van de HDMI kabel zijn er geen storingen meer bij het aanzetten van de TV.

0 Likes
Stef8600
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Yelo Play-app voor Windows? Twee handen vol! Follow the reader, reader! It's your eighth party!

Drop tijdens radio luisteren via digicorder

Dit weekend heb ik mijn installatie uitgebreid met een optische kabel tss digicorder en versterker.
Daarna mijn versterker ingesteld op deze ingang en sindsdien geen drops meer tijdens het luisteren naar een radiozender (of eender ander kanaal) wanneer de tv is uitgeschakeld.

 

Het probleem was dus te wijten aan het feit dat ik naar de radio luisterde via de hdmi connectie en mijn versterker dit tevens wou doorsturen naar mijn tv terwijl deze niet was ingeschakeld. Dergelijke opzet zorgde dus voor de drops. Deze waren dus eerder veroorzaakt door de versterker en niet zozeer door de digicorder/signaal van telenet.

Case solved 😉.
Bedankt iedereen om te helpen nadenken.