Beantwoorden
Janvier123
Freshman Meerweter
Berichten: 73
De vlam zit erin. Goed bezig! Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag

Duplicate IP conflict digicoder AD2200

Beste,

 

Uit het niets kom er een email van de Unify router:  =>

 

IP Conflict Detected On 192.168.1.99

Multiple devices are using the same IP address: 192.168.1.99.

 

Dit blijk de Digicoder (AD2200) te zijn, geen flauw idee waarom deze ineens 2 IPs verwacht. Komende op het zelfde MAC adres.

Ze hebben al wel vaste gereserveerde ips (192.168.1.99 & 192.168.1.100). Ik heb geen flauw idee hoe ik dit moet oplossen. 

 

Iemand een idee ? Thx

0 Likes
8 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Duplicate IP conflict digicoder AD2200

Digicorders op een Unifi router? Dan zitten ze toch op een aparte VLan? Anders heb je geen interactiviteit toch? Om daarop te kunnen antwoorden gaan we meer informatie moeten hebben over je netwerk set-up.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Duplicate IP conflict digicoder AD2200

De Digicorder verwacht een publiek IP-adres voor interactieve diensten (TV-theek, 14 dagen TV-gids) en een privaat IP-adres voor de functie "Opnames delen" (DLNA).

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Duplicate IP conflict digicoder AD2200


@Ex-Netweter  schreef:

De Digicorder verwacht een publiek IP-adres voor interactieve diensten (TV-theek, 14 dagen TV-gids) en een privaat IP-adres voor de functie "Opnames delen" (DLNA).


Het eerste klopt, het tweede is niet waar. Een digicorder deelt perfect zijn opnames met een tweede digicorder of box zonder privaat IP adres te hebben. Het bewijs staat in mijn living en slaapkamer.

Mijn twee digicorders hebben slechts één adres, het 10.x.x.x adres van Telenet. Zij hebben geen intern 192.168.x.x adres omdat zij rechtstreeks op de eMTA modem zitten.

Wat jij aanhaalt slaat op het bekijken van foto's enz op uw intern netwerk. Daar heb je dus DLNA voor nodig. Maar dus niet om onderling opnames te delen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Duplicate IP conflict digicoder AD2200

Klopt inderdaad, bedankt om dit op te merken. Onderling delen Digicorders de opnames via een ander (voor mij onbekend) protocol.
Achter een Telenet-homegateway krijgt je Digicorder wel een tweede privaat IP-adres (INHOME adres).

Blijft het eerste probleem dat Digicorders een publiek IP-adres nodig hebben. Dus dat moet de topicstarter dus oplossen, een Digicorder mag niet achter een eigen router staan, de poorten moeten gebridged worden naar de Telenet-homegateway of modem-only.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Duplicate IP conflict digicoder AD2200

De digibox heeft geen publiek ip adres nodig. Zoals @StefaanH korrekt opmerkt werken de digiboxen/corders normaal met een ipv4 adres uit het 10.0.0.0/8 subnet. Voor alle duidelijkheid, dat zijn net als 192.168.0.0/16 allemaal private adresen, vastgelegd in RFC1918.

De digibox heeft 2 MAC adressen (=2 viturele interfaces binnen één logische eth interface) en vraagt voor elk een eigen adres aan. Indien direkt verbonden aan een Telenet HGW zal de ene virtuele interface een 10.0,0,0/8 adres verkrijgen voor de interactiviteit (dmv van MAC passthough), de andere verkrijgt een 192.168.0.0/16 adres van het lokale subnet voor DLNA toepassingeen.

De digibox/corder mag niet achter een eigen router geplaatst worden, omdat in dat geval de box geen 10.0.0.0/8 adres kan ontvangen. Beide virtuele interface zullen een 192.168.0.0/16 adres ontvangen. Een uitzondering hierop is waneer je ervoor kunt zorgen dat het verkeer van en naar de box niet ge-NAT wordt, bijvoorbeeld door een bridge functie in de eigen router, of via een vlan.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janvier123
Freshman Meerweter
Berichten: 73
De vlam zit erin. Goed bezig! Dag van de Chocolade Verander-je-wachtwoord-dag

Duplicate IP conflict digicoder AD2200

Ik heb nog geen VLANS actief, ik ben zo ver nog niet.

Ik zal het maar gewoon op de modem steken zeker

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Duplicate IP conflict digicoder AD2200


@StefaanH  schreef:
Een digicorder deelt perfect zijn opnames met een tweede digicorder of box zonder privaat IP adres te hebben. Het bewijs staat in mijn living en slaapkamer.

Mijn twee digicorders hebben slechts één adres, het 10.x.x.x adres van Telenet. Zij hebben geen intern 192.168.x.x adres omdat zij rechtstreeks op de eMTA modem zitten.


Dat is inderdaad een uitzondering.

De reden hiervoor is dat een e-MTA modem werkt als een interne switch: toestellen achter een e-MTA modem kunnen elkaar zien (de traffiek loopt niet via Telenet).

Dat was vroeger ook zo als je 2 PC's achter een e_MTA modem aansloot: ze kregen beide een publiek IP adres, maar de traffiek tussen beide PC's ging niet via deTelenet "gateway" maar bleef over de modem lopen (en telde dus niet mee voor de Telemeter).

 

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Duplicate IP conflict digicoder AD2200


@Arnie  schreef:

De digibox heeft geen publiek ip adres nodig. Zoals @StefaanH korrekt opmerkt werken de digiboxen/corders normaal met een ipv4 adres uit het 10.0.0.0/8 subnet. Voor alle duidelijkheid, dat zijn net als 192.168.0.0/16 allemaal private adresen, vastgelegd in RFC1918.


You are in violent agreement 😁

Wat @Ex-Netweter bedoelt met een "publiek" IP adres is inderdaad het 10.0.0.0/8 IP adres voor de interactiviteit, die via de gebridgde WAN poort door de Telenet DHCP server wordt uitgedeeld. Volgens de RFC1918 is dat strikt genomen geen "publiek" adres maar een "privaat" adres.

Misschien moeten we dan de woorden "extern" en "intern" IP adres gebruiken  😁