Beantwoorden
palmenmichiel
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Alles op zijn plek! Netjes! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken!

Edpnet + Telenet TV

Hallo

 

Al reeds gezocht op het forum maar toch nog niet helemaal duidelijk. 

 

Op mijn toekomstig nieuwbouwappartement ligt een Proximus fiber lijn getrokken tot binnen het appartement. Om optimaal gebruik te kunnen maken van deze lijn wil ik edpnet fiber abonnement afnemen (Gezien deze gebruik maken van de proximus lijnen). Aangezien proximus geen TV-only abonnement heeft en telenet wel, wil ik hier gebruik van maken.

 

Als ik het goed begrijp heeft de telenet digicorder volgende zaken nodig;

- Coax verbinding voor TV + 48u tvgids

- Ethernet verbinding voor interactiviteit (Terugkijken + 2 weken tvgids + playmore)

 

Mijn vragen:

- Fiberlijn komt op het appartement binnen en wordt door een NT omgezet naar ethernet voor de edpnet router. Hoe sluit men hier de digicorder op aan? Zal er hier door telenet een modem only worden voorzien waar de coax en ethernet van de digicorder op aangesloten worden? Brengt dit extra kosten met zich mee bovenop het tv only abonnement van +/- 27 euro? Moet ik hierdoor een soort splitter zetten op de fiberlijn/ethernet lijn na de NT? 

 

- Ik heb een plex server voor mijn films en series en 48u in de tvgids lijkt me voldoende. Terugkijken mag, maar moet niet. Heb ik in deze situatie uberhaubt de ethernet verbinding nodig en is mogelijk de coax voldoende? Ik twijfel aangezien ik vermoed dat opnames tegenwoordig ook in de cloud worden opgeslagen en niet meer op de HDD van de digicorder?

 

Mijn bevindingen zijn voornamelijk gebaseerd op de oplossing in https://www.netweters.be/t5/WiFi/Playmore-zonder-internet/td-p/44147.

 

Alvast bedankt!

0 Likes
3 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5851
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Edpnet + Telenet TV

@palmenmichiel  als je besluit gebruik te maken van Telenet Tv dan dien je een Coax kabel van buiten naar binnen te hebben. Daar wordt een versterker op aangesloten je kan van daaruit een modem aansluiten die verbinding kan maken met een digicorder. Maar als je in de cloud wil opnemen dien je gebruik te maken van een Tv Box omdat de digicorder dit niet ondersteund die neemt op op een harde schijf. Moest je geen Coax kabel hebben liggen naar binnen zal je geen telenet tv kunnen gebruiken. 

Interactiviteit heb je niet nodig voor digicorder daar kan je dan 2 dagen in de tv gids kijken en opnemen dat is het. 

Voor je Edpnet aansluiting zal een apparte lijn voorzien worden en krijg je daar je aansluitingen op voor je modem. Uiteindelijk heb je dan twee modems. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Cos_95
Freshman Meerweter
Berichten: 71
Lezersgoud. Respect! Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Edpnet + Telenet TV

Voor de TV box waar opnames in de cloud staan heb je ook een internet abbo van telenet nodig. Dus je zal de standaard digicorder moeten nemen. Er wordt dan standaard een modem voorzien zonder meerkost voor de interactiviteit van de digicorder. Je digicorder zal dan via UTP met de modem van telenet verbonden moeten zijn.

 

Je kan eventueel vragen om de coax door te lussen zo dat de NIU + modem aan de TV komen te staan, dan verlies je u ethernet aansluiting niet en kan je die wel blijven gebruiken voor andere zaken, maar dan zal er wel een NIU + modem aan de tv staan.

 

Je bent ook niet verplicht om de digicorder interactief te maken, dus in principe is enkel een coax aansluiting wel voldoende. Maar zelf als je besluit om deze niet interactief te maken gaat telenet een modem installeren, zo dat je altijd die optie hebt. En anders werk je voor de interactiviteit van de digicorder met powerlines. Dan kan je je utp nog gebruiken voor aansluitingen achter je prox router en dan kan je modem van telenet ook gewoon in de tech ruimte/berging.

 

JonasRT
Experienced Meerweter
Berichten: 82
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Edpnet + Telenet TV

Persoonlijk zou ik in jouw situatie gewoon een CI+ module nemen, enkel coax naar TV en geen modem nodig.

Kostprijs 1x €69 (aankoop CI+ module)

Maandelijks €18,22 (kabelabonnement)

Activatiekost 1x €50 (activatiekost)

 

 

Of je kan ook gaan voor digibox of digicorder (als je wil opnemen).

 

Diensten van Telenet zullen niet aangesloten worden via de fiber van EDPnet, maar je zal een coax kabel van buitenaf moeten hebben (normaal gezien zal deze wel voorzien zijn), op deze coax zal men een NIU aansluiten op deze NIU zijn verschillende aansluitpoorten voor de coax naar je TV toestellen (digibox) en de modem en vanaf deze modem loopt er een UTP naar je digibox/digicorder.

 

Met een CI+ module kan je het gehele modem gedeelte weg houden, enkel coax van NIU naar TV. (ook geen interactiviteit)

 

Voor een Digibox, digicorder, CI+ module heb je geen internet abonnement bij Telenet nodig, voor de TV-box blijkbaar wel.

 

Ik vind het wel vreemd dat Telenet voor tv alleen nu €27 aanrekent vroeger was dit met alleen een CI+ module toch gewoon €15 voor het kabelabonnement of ben ik zo mis?

Edit: https://www2.telenet.be/nl/tarieven/tv/ -> kabelabonnement kost €18,22 per maand nu -> €27 is blijkbaar de prijs inclusief de huur van een decoder.