Beantwoorden
FM_freak
Professional Beetjesweter
Berichten: 8
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Follow the reader, reader!

Eerste ervaring met Vistron 210

De analoge FM wordt in mijn regio (Antwerpen) op 17 maart afgekoppeld.
Tijd dus om een Vistron 210 bij een telenet shop te gaan ophalen. Installeren ging probleemloos.
In huis is er een NIU 65/88 GA-01A-BE05 aanwezig. De aloude FM/TV contactdoos zat op een onversterkte NIU uitgang. Coax kabel van de TV plug van die doos naar de Vistron ingang gevoerd. En dan kon het luisteren en beoordelen van de vele zenders beginnen.
Heb in eerste instantie mij beperkt tot Radio1, Klara, NPO Radio4, WDR3, Musiq3, Q-music radio, Classic21.
Eerste testen waren niet overtuigend. Heel wat onderbrekingen in het geluid vastgesteld. Het duidelijke display is behulpzaam om te melden dat er af en toe "geen signaal" is. Handig is ook dat met de afstandsbediening via "Menu-Informatie" de bit error rate (BER) live te volgen is.
Daarna via de digicorder op dezelfde radiokanalen afgestemd. Ook hier klankonderbrekingen maar in mindere mate. Nuttig te vermelden dat de kabellengte van NIU naar contactdoos 50 cm bedraagt, van contactdoos naar Vistron 3 meter, van NIU naar digicorder 7 meter.
Zeer opmerkelijk: de radio kanalen op de 120MHz mux zijn veel meer onderhevig aan onderbrekingen in vergelijking met de radio kanalen op de 314 MHz mux.
Om meer zekerheid over de verbinding te krijgen: een test uitgevoerd met een coax voorzien van een F-connector rechtstreeks van een NIU uitgang met +4dB versterking naar de Vistron ingang gevoerd, lengte 2,5 meter. Echter geen beduidende verbetering.
Ik begin stilaan de distributiekabel aan de straatkant te verdenken. Vanavond, woensdag 05/02/2020, bv. was het windstil een heb gedurende een paar uur een continue goede ontvangst van NPO Radio4 op kanaal 884 gehad. Aan de straatkant dus ook geen geschud aan de binnenkomende kabel en vertakkingsdoos. De BER wisselde af en toe van 1*E-6 naar 2*E-6, prima dus. En dan te weten dat gedurende slechte periodes de BER stijgt naar x*E-4 tot x*E-3, met uitval van de verbinding natuurlijk. Een ander punt dat me daarin staaft: mijn partner heeft vroeger al eens opgemerkt dat tijdens windbuien de TV storingen met die typische verschuivende kleurblokjes laat zien.
Daarom dus de Telenet HelpDesk gecontacteerd.

Wat ik me nog afvraag: waarom de digicorder minder uitval van verbinding heeft dan de Vistron. Ook de Ber is stukken beter: 2.1*E-8.
Is de ingebouwde DVB-C van de digicorder van betere kwaliteit?

Wordt vervolgd.

35 reacties
jaak27
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
On a roll... Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Eerste ervaring met Vistron 210

Zoals gezegd, de stekker van mijn FM tuner overzetten naar de VDR (hij past perfect) komt er op de VDR "geen signaal"

0 Likes
jaak27
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
On a roll... Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Eerste ervaring met Vistron 210

Sorry, TV decoder? Wat bedoel je daarmee?

0 Likes
jaak27
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
On a roll... Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Eerste ervaring met Vistron 210

Mijn TV decoder (digicorder?) staat bij mijn TV en ver van mijn hifi installatie naar de VDR moet mee verbonden worden

0 Likes
Ex-Netweter
 

Eerste ervaring met Vistron 210


@jaak27  schreef:

Zoals gezegd, de stekker van mijn FM tuner overzetten naar de VDR (hij past perfect) komt er op de VDR "geen signaal"


Op de VDR zijn 2 coax aansluitingen (IN en OUT).

Als de stekker van je FM tuner past (zonder adapter), dan heb je die waarschijnlijk in de verkeerde aansluiting gestoken?

 

En je moet natuurlijk ook de zenders zoeken ...

0 Likes
jaak27
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
On a roll... Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Eerste ervaring met Vistron 210

Je hebt gelijk. De stekker naar de tuner op de kabel is vrouwelijk en de ingang van de VDR is ook vrouwelijk. De uitgang van de VDR is mannelijk dus ik stak er hem automatisch in zonder te zien. Ik moet een aanpassing vinden en hopelijk zal het dan werken. Bedankt. Sorry voor de verwarring en hartelijk dank voor de reacties.

 

jaak27
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
On a roll... Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Eerste ervaring met Vistron 210

Ik heb nu een man-man stekker en de vroegere FM kabel van de NIU-65/88 in de IN van mijn DVB gestopt. Resultaat  terug "GEEN SIGNAAL".

Nu ben ik ten einde raad.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eerste ervaring met Vistron 210

@jaak27   Ben je wel zeker dat de kabel die je gebruikt wel degelijk is aangesloten aan je NIU? Toevallig een Ohm meter in huis? Kan je eens uitmeten.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
jaak27
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
On a roll... Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Eerste ervaring met Vistron 210

Ja, want als ik de kabel in mijn tuner steek speelt het wel via de kabel want als ik de stroom van de NIU afhaal krijg ik geruis.

 

 

 

 

 

 

 

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Eerste ervaring met Vistron 210

@jaak27 als ik je reactie hier net zo lees dan sluit je de radio uitgang van de kabel in de ingang van die radio aan, dan krijg je nooit zenders op die Vistron, 

je moet je kabel aansluiten op de tv uitgang van de kabel (witte blokje met TV-Radio op) dus niet de radio uitgang, dan zou je moeten kunnen scannen en radio zenders ontvangen.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
jaak27
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
On a roll... Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Eerste ervaring met Vistron 210

We gaan nu terug naar de oorsprong van mijn vragen. Dat blokje "radio-TV" waar mijn TV verbinding in steekt ligt ver van mijn FM Tuner en is dus niet bereikbaar en in "radio" steekt ook niets in bij mij.

Naar mijn FM tuner loopt een kabel waarvan ik veronderstel dat die rechtstreeks naar de NIU loopt. Op de NIU zitten 4 kabels die toch allemaal de Telenet signalen bevatten. Ik veronderstel dat één er van naar mijn Tuner loopt want waar zou dat FM signaal anders vandaan kunnen komen. En toch blijkt het digitale radio signaal er niet op te zitten. Wat is dus de oplossing? Bedankt om mij te helpen.

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Eerste ervaring met Vistron 210

Ik veronderstel dat je kabel naar de tuner via een fm-filter. Dat kan een contactdoos zijn zoals aan je tv om één met enkel een fm-aansluiting. 

Als je 4 coaxen hebt aan de niu, dan is er één met de kabel die van buiten kolt, een tweede waarvan de kabel naar de kabelmodem loopt en zij er twee voor tv en radio. Er zijn dan allicht nog twee aansluitingen vrij.

Je moet eerst meer zekerheid hebben van uw binneninstallatie. 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Eerste ervaring met Vistron 210


@jaak27  schreef:

Ik heb nu een man-man stekker en de vroegere FM kabel van de NIU-65/88 in de IN van mijn DVB gestopt. Resultaat  terug "GEEN SIGNAAL".


Heb je het ganse process doorlopen om zenders te zoeken?

 

Alleen de juiste kabel insteken is niet genoeg, er moet ook nog op de juiste frequentie gescand worden

0 Likes
jaak27
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
On a roll... Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Eerste ervaring met Vistron 210

Zoals voordien al gemeld aan de NIU zijn er 6 kabels. Een gemerkt met CM gaat naar het Telenet modem, een gemerkt met RF in (afblijven zei een correspondent) en 4 kabels die gemerkt zijn met DS 1 en 2 en 4 db en twee gemerkt met DS 3 en 4 en 0db. Die 4 kabels bevatten het Telenet signaal en vertrekken naar mijn aansluitingen.

Als ik de juiste kabel zou hebben zou ik niet de melding krijgen "geen signaal" en dan zou de VDR kanalen gaan zoeken. Nu gebeurt er niets.

0 Likes
jaak27
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
On a roll... Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Eerste ervaring met Vistron 210

En om verder te gaan, een van die 4 kabels (waar dus het Telenet signaal op zit) op de NIU zou de kabel moeten zijn die naar mij FM tuner gaat. Maar als ik die in de IN steek van de VDR krijg ik "geen signaal" wat ik onbegrijpelijk vind. Wat is hier fout?

0 Likes
Ex-Netweter
 

Eerste ervaring met Vistron 210

@jaak27 

We blijven jammer genoeg maar aanmodderen met jouw "probleem" met de aansluiting van de Vistron DVB-C tuner.

Als je het echt wilt oplossen zal je er toch nog wat voor moeten doen.

Voor mij is het vinden van de oorzaak heel simpel:

  1.  Ofwel ligt het aan de kabel.
  2.  Ofwel ligt het aan het toestel zelf.

Aan jou om één van deze beide oorzaken uit te sluiten.

 

Als ik het goed begrijp heb je een Telenet digicorder, maar je wil de Vistron op een andere plaats gebruiken. Toch zou ik je aanraden om als test je Vistron eens aan te sluiten op de kabel die nu naar de digicorder gaat. Gewoon eventjes de kabel verwisselen moet toch lukken?

Je kan ook niet missen, alleen de Coax "IN" van de Vistron zal passen

 

Als je nu nog altijd geen signaal krijgt (op een goede kabel), dan is het probleem bij het toestel.

 

Ga er niet van uit dat de melding "geen signaal" vanzelf verdwijnt op een goede kabel, en de Vistron automatisch kanalen gaat zoeken.

Volg de gebruiksaanwijzing van de Vistron:  https://vistron.eu/downloads/manuals/Bedienungsanleitung_Digital-Radio-Receiver_VDR210.pdf

en start via het menu de zenderscan (met opgave van de juiste parameters).

Als de zenders correct gevonden worden zal de melding "geen signaal" verdwijnen.

 

Eevntueel via het Menu de Fabrieksinstellingen terugzetten, zodat je terug begint van nul (Welcome > taal selecteren > land selecteren > zenders zoeken > netwerkid instellen, enz).

 

Als alles hier werkt - dan is de Vistron niet de oorzaak - en kan je nu de Vistron verhuizen naar de andere plaats.

Indien het op deze kabel niet meer werkt, dan is er maar een oorzaak: er zit onderweg nog ergens een FM filter tussen (achter de kast of zo?). Die moet ervan tussen uit.

 

Success