Beantwoorden
Ex-Netweter
 

Externe DVB-C Tuner: Technisat HD-C 232

Een van de goedkopere externe DVB-C tuners is de TechniSat HD-C 232 (<40€ bij Amazon)

Hiermee kan je alle onversleutelde radio- en TV zenders ontvangen. Ik heb vandaag zo'n toestel getest ...

 

Technisat HD-C 232 voorkant.png

 

Negatieve punten:

  • Je kan niet scannen op netwerk-ID (quick scan), alleen een volledige scan, of een manuele scan (per mux).
  • Toestelletje, alsook de afstandbediening ziet en nogal “cheap brol” uit.
  • Menus (OSD) in heel gebrekking Nederlands.
  • Geen analoge audio out (cinch) – maar audio (L/R) wel beschikbaar via de SCART uitgang.
  • Herschikken van zenders (sorteren) is lastig: je kan de volgorde van de zenders wel wijzigen, maar de nummers blijven.
  • Kleine display (4 cijfers) die dus geen zender informatie geven (alleen kanaal nummer).
  • geen HDMI CEC ondersteuning.

Positieve punten:

  • RF IN/OUT (je kan het coax signaal doorsluizen naar een 2de toestel).
  • HDMI en SCART (je kan het toestel aansluiten op een oud TV toestel zonder HDMI).
  • HDMI uitgang: resolutie instelbaar op 1808p50Hz, 1080i, 720p, 576p en 576i
  • SCART uitgang: instelbaar op CVBS of RGB.
  • EPG, Info, Ondertitels (zowel DVB-C als TXT).
  • Digitale audio OUT (coaxial).
  • USB poort: beperkte mediaplayer functie (MP3, JPG, video: MPEG-2, MPEG-4).
  • Op de afstandsbediening staan 4 knoppen die je kan gebruiken (aanleren) om je TV toestel te bedienen (TV aan/uit, volume up/down).
  • Keuze "Nederlands" mogelijk voor OSD, ondertitels, audiotaal.

Gezien je niet kan scannen op netwerk-ID, kan je ook niet specifiek zoeken naar het “Compact Signaal”. Maar het toestel ontvangt alléén onversleutelde zenders, je moet dus nà de scan de zenderlijst niet gaan “opkuisen”.

Voor de TV zenders wilde ik de VRT’s en VTM’s vooraan in de lijst, ik heb dus manuele scans gedaan eerst op 298 MHz, daarna 290 MHz. Het toestel nummert de zenders (van 1-24). Dit gaf mij volgend resultaat:

Technisat HD-C 232 tv zenders.png

 

Voor de Radio zenders wilde ik ook de VRT’s vooraan in de lijst, ik heb dus manuele scans gedaan in deze volgorde: 314 MHz, 306 MHz, 386 MHz en 120 MHz, met volgend resultaat.

 

Technisat HD-C 232 radio zenders.png

 

Zoals je uit het lijstje ziet zijn ook de onversleutelde radiozenders, die niet op het Compact Signaal zitten (386 MHz) meegenomen. De Technisat HD-C 232 kan dus ook als DVB-C radiotuner gebruikt worden (als alternatief voor de Telenet Vistron).

 

Conclusie:

DVB-C tuner Technisat HD-C 232 werkt op Telenet als externe DVB-C tuner (zowel voor TV als radiozenders). Eenvoudig goedkoop toestelletje, zonder veel instelmogelijkheden, maar doet wat het moet doen (voor gebruikers met een oud TV toestel zonder HDMI of zonder DVB-C tuner).

4 reacties
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Externe DVB-C Tuner: Technisat HD-C 232

Heeft de Tuner USB poort ook de functionaliteit van een typische, eenvoudige, goedkope, USB DVB-C stick?

Ik heb (enkel voor de niet geencrypteerde kanalen) vroeger USB DVB-C sticks gebruikt om, met tvheadend op een Kodi server, alle HTSP clients lokaal op LAN (maar ook remote over WAN, steeds voor legaal, eigen, gebruik, uiteraard 😶, bijvoorbeeld op reis) van die open kanalen te voorzien. Maar, die DVB-C sticks waren niet tegen de digitale 'tand des tijds' bestand. Ze 'smolten' letterlijk binnen de zo veel tijd (ik vermoed: niet geschikt voor het werk). Misschien is de Technisat HD-C 232 een krachtiger alternatief voor dergelijke USB sticks?

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Ex-Netweter
 

Externe DVB-C Tuner: Technisat HD-C 232

Een USB poort kan toch nooit dezelfde functionaliteit hebben als een USB stick ??

 

De USB 2.0 poort op deze externe tuner dient alleen om media (films, foto's, muziek) vanop de USB stick op de TV af te spelen.

 

Het toestel heeft geen netwerkaansluiting (LAN of Wifi), kan dus ook geen DNLA.

NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Externe DVB-C Tuner: Technisat HD-C 232


@Ex-Netweter  schreef:

Een USB poort kan toch nooit dezelfde functionaliteit hebben als een USB stick ??

 


Juist 🙂 waar zat ik met mijn gedachten?

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Externe DVB-C Tuner: Technisat HD-C 232

en voor wie een filmpje er van wilt zien is er nog deze link ---> https://youtu.be/AKKMrgm8MWA


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.