Beantwoorden
spoed
Professional Beetjesweter
Berichten: 25
My smart Valentine De 3 wijzen! Dat loopt vlotjes. Twee handen vol!

Externe toegang op Dreambox 800HDse

Beste Netweters

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende ik heb een
Dreambox 800HDse en wil deze kunnen benaderen via mij 4g netwerk

Ik weet mijn ip adres van mijn dream box Bv 192.168.0.152(fictief ip)

Voor veiligheids redenen heb ik het paswoord van dreambox verandert
mijn publiek ip adres is  bv  Ipv4 86.192.3.62 (ook fictief ip)

Welke poort kan er in de router geforward worden en hoe doe ik dat
ik heb er ook een moden tussen staan

 

Mvg Spoed

modem.jpg

Tags (3)
0 Likes
20 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Externe toegang op Dreambox 800HDse

Dat is nu eenmaal een must om toepassingen op je privénetwerk te gebruiken via het internet: Zeer sterke paswoorden. Je geeft tenslotte toegang tot je huis maar daarvoor mogen ze nog niet alle kamers/kasten opendoen, tenzij met je toestemming (=paswoord):smileywink:



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Externe toegang op Dreambox 800HDse

De 4g verbinding die je wenst, is een zuivere internetverbinding. Het eerste deel gaat over de draadloze 4g lijn, daarna zoekt het signaal zijn weg via Telenet, uw lan, om uiteindelijk bij uw Dreambox uit te komen.

Als je thuis uw smartphone gebruikt met het wifi signaal, kom je direct op uw lan en van daar op uw Dreambox.

Het is belangrijk om te weten of dit op deze laatste manier werkt.

Als je nu zou vertellen welke handelingen je doet op je smartphone, kan dit een zeer belangrijke hulp zijn voor de netweters. Bij een voldoende duidelijk antwoord is de kans groot dat de netweters je zeer concreet kunnen zeggen wat je moet doen opdat het zou lukken over 4g.  Bijvoorbeeld, hoe activeer met je smartphone  je een streaming thuis van je Dreambox naar je smartphone. Een antwoord op deze vraag is de sleutel tot de oplossing. Doe je dit met Telnet, met ssh, met ...


________________________________________
In het land van de blinden is eenoog koning.

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Externe toegang op Dreambox 800HDse

@janne_man  Eigenlijk maakt het niet uit of dit via Wifi, 3G, 4G, 5G of wat dan ook is. Om te streamen naar je toestel kan je het intern houden en dan werk je zuiver met de interne IP adressen over Wifi. Maar wil je vanaf extern werken moet je altijd via je router binnenkomen naar je eigen netwerk. Dus moet je verbinding maken naar je eigen public IP adres. Al of niet via een DDNS account.

En dan kan dit vanaf een externe PC, een tablet op een vreemd Wifi netwerk zijn of via mobiel data netwerk, 3G, 4G, 5G als het maar snel genoeg is. Aan de thuis kant zal dit zeker snel genoeg zijn als een Whop, Whoppa of Wigo hebt. Daar is de upload snel genoeg, zeker Whoppa en Wigo zullen zelfs 2 tot 3 streams aan kunnen. De juiste apps op je tablet, smartphone en de juiste instellingen zullen het nodige doen. En dat is de juiste http poort en streaming poort (8011), de poort 8012 zou eigenlijk niet moeten opengesteld worden omdat dit de poort is waarop de beelden naar buiten gaan en die staat altijd open.

Voor zover ik begrijp wat ik al gelezen en opgezocht heb is de HTTP poort noodzakelijk voor de menu's enz. en poort 8011 noodzakelijk voor alle commando's die met streaming te maken hebben, doorspoelen, stoppen enz.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
spoednick
Freshman Beetjesweter
Berichten: 11
π-DAY! Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi!

Externe toegang op Dreambox 800HDse

In de enigma tv app kun je de bitrate lager instellen bv 400kpps in plaats van  bv 720kpps

Waarmee 400kpps zeker genoeg is voor een smartphone of tablet

Het pc wachtwoord moet een Ik dat ook zeer sterk instellen of is het paswoord van de Dreambox voldoende

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Externe toegang op Dreambox 800HDse

 


@igvfer  schreef:

Eigenlijk maakt het niet uit of dit via Wifi, 3G, 4G, 5G of wat dan ook is. Om te streamen naar je toestel kan je het intern houden en dan werk je zuiver met de interne IP adressen over Wifi. Maar wil je vanaf extern werken moet je altijd via je router binnenkomen naar je eigen netwerk. Dus moet je verbinding maken naar je eigen public IP adres. Al of niet via een DDNS account.

 

 ...


Volledig akkoord. Mijn punt is dat je het eerst moet werkend hebben op je eigen LAN. Uiteraard kan hij nu zijn Dreambox gebruiken. Maar kan hij zijn Dreambox nu gebruiken met zijn smartphone? Kan hij nu hetzelfde doen als hetgeen hij wil doen via 4g met dit verschil dat hij nu de wifi gebruikt van zijn smartphone en verbindign maakt met zijn lan. Als dit werkt en hij geeft meer informatie wat en hoe hij de streamopdracht doorstuurt van zijn smartphone naar zijn dreambox wordt het eenvouding om te weten welke poorten geforward moeten worden in zijn router naar zijn Dreambox. Tenslotte moet enkel die poorten geforward worden die van buitenuit een communicatie initiëren. Waarschijnlijk is er dat maar één.

 

Bovendien als er geen garantie is dat het via zijn LAN en met zijn smartphone werkt, blijft men in het duistere werken. Men zit dan problemen op te lossen die er niet zijn.
________________________________________
In het land van de blinden is eenoog koning.

 

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Externe toegang op Dreambox 800HDse

Ik heb zo eens rondgekeken op het internet naar Dreambox en naar Enigma tv.

Mijn vaststellingen die me nuttig lijken voor de oplossing van het probleem.

 

De Dreambox is een mediaserver.
Enigma tv is een webserver die op een pc draait. Dit programma 'ontdekt' automatisch de Dreambox.

 

Op Enigma tv wordt de webservver gestart door Start Internet Control.

In een setup scherm kunnen enkele zaken veranderd worden.

In de veronstelling dat hetgeen hierboven staat correct is, stel ik voor als eerste test:

Geef een lang wachtwoord in bij Web password (een langer gemakkelijk te onthouden is efficienter dan een korter met alle mogelijke tekens).

Laat de verstekwaarden staan.

Start internet control.

Neem nu een ander toestel (smartphone mag, maar hoeft niet). Open een webbrowser en geef in http://192.168.X.YYY waarbij je de X en de YYY vervangt met de de overeenkomstige waarden van het ipv4 adres van de computer waar Enigma tv op draait en NIET van de Dreambox. 

Als dit voldoening geeft, dan kan je het één en ander gaan aanpassen voor het extern benaderen.

Tot dit punt gaat het om de benadering met uw LAN. Zolang dat dit deel niet werkt, is het nutteloos om verder te doen.

Heb je een vast ip adres? Indien niet maak dan gebruik van een DDNS.

In Mijn Telenet moet je het volgende doen onder IPv4 Firewall & Port forwarding, bij Port forwarding.
Lokaal IP-adres zet daar de waarde die overeenstemt met de computer waarop Enigma tv draait. Begin- en Eindpoort 80, protocol TCP en status Actief.
Vergeet niet wijzigingen opslaan.

Nu kan je de test doen over het internet met om het even welk ander toestel dan datgene waarop Enigma tv draait. Open de webbrowser en geeft het externe adres in van je router.

Een volgende stap kan zijn om de poort voor http te veranderen in iets anders dan 80. Je moet dan zowel Public Web port als de Local web port veranderen een andere waarde (de ipv4 port formwarding van Telenet laat niet toe om bericht van poort A door te sturen naar poort B).

Bij de test met een webbrowser moet je bij opgave van een andere poort dan 80, het poort nummer opgeven worden voorafgegaan door een dubbelpunt in de url.

Als het werkt met de browser, kan je de enigma tv app installeren. Of dat een meerwaarde is weet ik niet en bovendien zijn zulke zake in zekere mate subjectief.

 

Veel succes.
________________________________________
In het land van de blinden is eenoog koning.