Beantwoorden
gdb177
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your third party! It's your second party! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Opnemen op HDD/DVD recorder

Sinds kort hebben wij een nieuwe televisie die geen scartaansluiting meer heeft.  Vroeger werd de digibox verbonden met de HDD/DVD recorder via een scartkabel en de HDD/DVD recorder op zijn beurt met een scartkabel met de televisie.  Als ik dan een opname programmeerde op de HDD/DVD recorder en ik zorgde dat de digibox aan stond, dan werd er beeld en geluid opgenomen.  Nu de televisie geen scartaansluiting meer heeft, heb ik het probleem dat wanneer ik een opname maak met de HDD/DVD recorder er enkel geluid wordt opgenomen als er opgenomem wordt wanneer de TV niet aan staat.  Enkel wanneer de TV ook aan staat wordt er beeld en geluid opgenomen, maar dan kan je even goed kijken naar de TV.  

0 Likes
7 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Opnemen op HDD/DVD recorder

@gdb177

 

En hoe is de DVD recorder nu aangesloten op de TV? Zijn er ook coax verbindingen tussen de drie toestellen? Op welk toestel komt de coax van de NIU toe?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Opnemen op HDD/DVD recorder

Het comfort dat je vroeger had ben je kwijt. Indien je tv nog een composite aansluiting heeft, dan kan nog hetzelfde doen als vroeger. De scart tussen HDD/DVD en TV wordt nu vervangen door: 

- een scart met drie vrouwelijke RCA of tulp aansluitingen. Je verbindt die met een snoer met langs beide kanten een mannelijke RCA of tulpstekkers: een rode en een witte voor het geluid en een gele voor het beeld. Met heel veel geluk heb je op je modene tv ook nog een s-video aansluiting. Die kan dan de gele vervangen en is iets beter aan kwaliteit.Uitraard moet je scartaansluiting dan ook hiervoor een aansluiting hebben.
________________________________________
In het land van de blinden is eenoog koning. 

gdb177
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your third party! It's your second party! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Opnemen op HDD/DVD recorder

Beste, 

 

Nog eens gekeken en ik was de coaxaansluiting tussen digibox en HDD/DVD recorder vergeten leggen.  Aansluiting van de coaxen is nu als volgt : inkomend op de digibox, dan van digibox naar HDD/DVD recorder en dan tenslotte van HDD/DVD recorder.  Deze configuratie is zo goed als dezelfde als vroeger.  Toen was er alleen nog een scartaansluiting tussen HDD/DVD recorder en televisietoestel extra.  Als het televisietoestel aan staat, kan ik opnemen, maar als de televisie uit staat, dan wordt alleen het geluid opgenomen.  Ik zal vandaag nog eens proberen om iets op te nemen nu dat de extra coaxaansluitingen gelegd zijn.  Tussen de HDD/DVD recorder en de televisie is er nu ook nog een HDMI-kabel.  Kan het zijn dat dit iets te maken heeft met de CEC-instelling.  Als deze op uit staat bij de digibox, dan wordt er sowieso alleen maar geluid opgenomen.  Met de CEC-aansluiting op aan, moet ik de digibox terug aanzetten en blijft hij aan staan, maar als je dan de televisie terug op zet, dan krijg je het bericht dat er geen signaal is en moet de digibox af- en terug aangezet worden om beeld en geluid te krijgen.

 

Met vriendelijke groeten,

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Opnemen op HDD/DVD recorder

Kun je eens testen wat er gebeurt als je de TV helemaal loskoppelt van het systeem: dus enkel de digibox die rechtsreeks op de modem is aangesloten met UTP en op de coax van de NIU. De digibox dan aansluiten op de HDD/DVD recorder met scart zoals vroeger. De coax naar de recorder zou niet nodig moeten zijn, de scart kabel bevat alle informatie, weliswaar analoog en niet digitaal.

 

Programmeer op voorhand een opname (met de TV er nog aan zodat je ziet wat je doet) en koppel dan de TV af. Nadat  het voorziene tijdstip verlopen is, sluit de TV terug aan en kijk of de opname gelukt is.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Opnemen op HDD/DVD recorder

Uw aansluitngen:

Digibox antenne in (coax), antenne out, scart out (naar HDD/DVD)

HDD/DVD recorder antenne in, antenne out (naar TV), scart in, scart out (naar oude TV) , HDMI out (naar nieuwe TV)

oude TV antenne in, scart in

nieuwe TV antenne in, HDMI in

 

Wat voor tuner heeft uw HDD/DVD recorder? een analoge tuner? een DVB-C tuner? met of zonder CI+?

 

Ik ga hier verder in de veronderstelling van enkel een analoge tuner.

Uw HDD/DVD recorder kan het analoge programma opnemen waarop de recorder is afgestemd. Uw recorder kan eveneens het analoge signaal opnemen van de digitale zender waarop de Digibox is afgestemd. Je kan sowieso gelijktijdig maar één programma opnemen en naar één programma kijken met de beperking dat slecht één van de twee een digitale zender kan zijn. Al je opnames op de HDD/DVD recorder zijn in analoge kwaliteit. Eens je de digitale kwaliteit gewoon bent zal jet het verschil wel opmerken.

Ik heb er ook geen idee van, van welke bron je vroeger opnam. De tv's van de tijd van de scartaansluitingen die nog geen HDMI aansluiting hadden, stuurden het signaal ook door naar de scart en op die manier kon ook opgenomen worden. Deze mogelijkheid bestaat niet meer. 

 

Dus wat neem je op (analoge of digitale zender), hoe neem je op? Beschrijf hoe je het met de oude tv deed. Wees zo precies mogelijk en geef merk en model van je toestellen.
________________________________________
In het land van de blinden is eenoog koning.

 

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Opnemen op HDD/DVD recorder

@StefaanH De coax naar de recorder heeft wel een meerwaarde. Als de recorder een antenne-ingang heeft, heeft die ook een tuner. Dus dit toestel kan opnemen zonder de Digibox. Tijdens een opname met de recorder kunnen ze dan altijd naar een ander programma kijken analoog (rechtstreeks op de tv) of digitaal via de Digibox.

Ik weet wel zonde van het geld met een actueel toestel nog analoog kijken, maar daar beslist de kijker over.
________________________________________
In het land van de blinden is eenoog koning.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Opnemen op HDD/DVD recorder

@janne_man

 

Ja dat klopt, weet ik, maar ik vond dit niet relevant voor het gestelde probleem. Met de extra coax kun je dus inderdaad analoog kijken wanneer je digibox uitstaat.

 

Maar inderdaad @gdb177, in het kader van de testen zou dit ook kunnen getest worden: programmeer een opname op een post die je analoog kan ontvangen en zet de digibox uit (evenals de TV afkoppelen). Herhaal de test met de TV aangekoppeld (maar uitgeschakeld).


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes