Beantwoorden
GuillaumeV
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Fiber installatie en coax aansluiting

Hallo

 

Ik ben een goede week geleden een kijkwoning gaan bezichtigen op een nieuwe verkaveling en kon vaststellen dat de Telenet installatie niet meer via coax maar Fiber verloopt.

Een modem hebben we ook niet zien hangen dus vroeg ik mij af hoe de fiber2thehome installatie er juist uitziet ... Heb je dan nog coax nodig in de kamers voor DTV of verloopt alles over UTP? 

 

Titel gewijzigd door Bert (mod) | Vorige titel: Fiber installatie 

0 Likes
10 reacties
Ex-Netweter
 

Fiber installatie en coax aansluiting

Als het RF over Glass (RFoG) betreft zal het fibersignaal terug op coaxkabel getermineerd worden.

Met andere woorden: alles blijft bij het oude.

Modem en decoder worden pas geplaatst als de bewoner een provider kiest en een abonnement afneemt.

0 Likes
loti
Experienced Veelweter
Berichten: 384
JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) Full speed writing!

Fiber installatie en coax aansluiting

Fiber tot thuis komt eraan

 

Omdat we graag vooruitdenken, plannen we om ook die laatste meter coax geleidelijk te vervangen door fiber. Voorlopig blijft dit beperkt tot nieuwe verkavelingen en nieuwbouwprojecten. Daarnaast sloten we ook een bindende overeenkomt met netbeheerder Fluvius om samen de bestaande bekabeling, waar nodig, te vervangen. Maar voor jou als Telenet-klant is er geen urgentie. Je kan nu al gigasnel surfen op hét netwerk van Vlaanderen.

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Fiber installatie en coax aansluiting


@GuillaumeV  schreef:

Ik ben een goede week geleden een kijkwoning gaan bezichtigen op een nieuwe verkaveling en kon vaststellen dat de Telenet installatie niet meer via coax maar Fiber verloopt.

Een modem hebben we ook niet zien hangen dus vroeg ik mij af hoe de fiber2thehome installatie er juist uitziet ... Heb je dan nog coax nodig in de kamers voor DTV of verloopt alles over UTP? 


Voor zover ik weet heeft Telenet nog geen zuivere "FTTH" aansluitingen (met een ONT en "all IP"), en heeft @Ex-Netweter dus gelijk dat het hier waarschijnlijk gaat over een "RFoG" aansluiting.

  • de glasvezel vervangt hierbij het coax netwerk buitenhuis
  • bij de klant thuis wordt een "RFoG optical-networking unit" (R-ONU) geplaatst, dit zijn eigenlijk micro-nodes die het optisch signaal terug omzetten naar coax (RF).
  • voor de klant verandert er niet veel (wat betreft infrastructuur binnenhuis: TV, telefoon, internet komt terug via de coax (Docsis 3.1, Docsis 4, DVB-C). De NIU wordt vervangen door de R-ONU en klaar.
  • voordeel voor de klant: hij heeft een eigen node, kan dus de volle bandbreedte van EuroDocsis benutten.
  • voordeel voor Telenet: kunnen gewoon het bestaande aanbod verder aanbieden (alle huidige coax formules), en bestaande hardware (Docsis 3.1 modem, TV-Box, ...)
@Ex-Netweter  schreef:

Met andere woorden: alles blijft bij het oude.


Niet echt: Kwa hardware etc. verandert er inderdaad niets voor de klant.

Maar technisch gezien toch een groot verschil: de coax is geen shared medium meer, want iedere aansluiting heeft zijn "eigen mini-node". Dus storingsvrij TV signaal, volle bandbreedte van de coax frequentie ...

De fiber is natuurlijk wel gedeeld, maar dat is bij GPON of XGS-PON ook het geval ...

 

In een (verre?) toekomst zal Telenet fiber wel FTTH (all)-IP) zijn, RFoG is gewoon een overgangsfase?

Ex-Netweter
 

Fiber installatie en coax aansluiting

RFoG biedt niet de voordelen van een volwaardig fibernetwerk zoals XGS-PON dat symmetrische internetsnelheden tot 10 Gbps downstream én 10 Gbps upstream kan aanbieden.

RFoG blijft de beperkingen van RF en EuroDOCSIS 3.1 behouden, je modem communiceert nog steeds met de bestaande CMTS in de Telenet-headends die slechts lage uploadsnelheden toelaten.

Telenet biedt voor consumenten ook nog geen aparte fiberabonnementen met hogere specificaties aan, dus je bent momenteel nog steeds gelimiteerd door de specificaties van de bestaande coaxkabel-abonnementen met maximaal 40 Mbps upstream.

Met andere woorden, of er nu klassieke coaxkabel of RFoG in je woning ligt, maakt voor de Telenet-klant weinig uit.

Bij echte fiberproviders zie je dat de aangeboden specificaties veel beter zijn. Om van de voordelen van een volwaardig fibernetwerk te genieten moet je dus bij de concurrentie zijn.

 

0 Likes
loti
Experienced Veelweter
Berichten: 384
JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) Full speed writing!

Fiber installatie en coax aansluiting

Fiberklaar wordt hier binnenkort uitgerold,welkom.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Fiber installatie en coax aansluiting

@Ex-Netweter maar daar krijg je ook niet altijd de fibersnelheid die ze beloven, dus dan sta je even ver met de concurrentie, 

en een klant is toch beter met een fiber die tot in huis ligt nu al voor later als ze via fiber hogere snelheden bieden, altijd maar telenet afbreken om de concurrentie beter te doen uitschijnen.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
loti
Experienced Veelweter
Berichten: 384
JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) Full speed writing!

Fiber installatie en coax aansluiting

 

 

AnyConv.com__7 juni 2023.jpgIk ben nu al sneller over coax dan proximus hun FTTH.

En eens FTTH hier kan ik nog altijd de overstap maken.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Fiber installatie en coax aansluiting

Laat ons weer geen welles-nietes discussie starten, maar objectieve info delen. Deze is:

  • Met RFoG blijf je op Docsis 3.1 (later Docsis 4.0), en dus alle "beperkingen" van Docsis (vooral wat betreft upload).
  • Telenet biedt geen aparte fiber formules aan,  je krijgt dus dezelfde theoretische snelheden als de coax abonnees (max 1.000/40 Mbps).
  • Het enige grote voordeel van RFoG is dat je géén last meer hebt van "storingen op de coax" (vb ingress), en de hele bruikbare frequentieband van coax (0-1.6 GHz) beschikbaar is en niet gedeeld wordt. Theoretsich zou Telenet via RFoG dus hogere snelheden kunnen aanbieden (Docsis 3.1 10Gbps down/1-2Gbps up).
  • Bijkomend voordeel is dat je een fiber aansluiting hebt, en dus klaar bent tegen dat Telenet echte FFTH uitrolt (zal wellicht niet op korte termijn zijn).

RGoG heeft dus al enkele voordelen t.o.v. coax, maar is natuurlijk niet vergelijkbaar met volwaardige fiberaansluitng (XGS-PON).

GuillaumeV
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Fiber installatie en coax aansluiting

Bedankt voor de duidelijke antwoorden. Het enige wat ik nu als nadeel zie is dat ik voor tv op de slaapkamers nog een coax moet voorzien.

Anders stal het streamen worden met de app 🙂

WG94
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1021
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

Fiber installatie en coax aansluiting

In een ideale wereld voorzie je best zowel ethernet (optimaal minstens 2 poorten per aansluitpunt) als coax, dan kan je alle kanten uit.

Ik ervaar de beeldkwaliteit via coax toch nog een stukje beter dan streamen via de TV-app.


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes