Beantwoorden
PieterDV
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Netjes! Primeur! Pageturner! It's your second party!

Geen FM-signaal meer voor dezelfde prijs

Hoi,

 

Onlangs kreeg ik een mail waar te lezen stond dat weldra de analoge TV, maar ook de FM radio van de kabel gaat verdwijnen. 

 

Dit zijn 2 services die ik alle dagen heel intens gebruik (vooral FM radiodistributie) en mij al jaren klant houden bij dit veel te dure bedrijf (je moet maar eens vergelijken met bv NL).

 

Mijn vraag :  Vinden jullie het normaal dat Telenet eenzijdig beslist U deze services niet meer aan te bieden, maar de prijs niet aanpast?  Met andere worden; vinden jullie het normaal dat je een pak minder krijgt en hetzelfde blijft betalen ?

 

Vriendelijke groeten,
Pieter

0 Likes
21 reacties
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Geen FM-signaal meer voor dezelfde prijs

@PieterDV 

Het is heel gevaarlijk om op uw vraag te antwoorden. Het heeft eigenlijk ook geen zin want we kunnen er toch niets aan doen. Vermoedelijk gaan er weer hersenspoelingen aan te pas komen.

 

Wat er aangeboden werd, wordt nog aangeboden maar in een andere vorm. Wie zo oud is als ik heeft al meer vormen zien passeren. Dat heeft in het verleden ook de noodzaak van aangepaste toestellen voor gevolg gehad net als nu. Het is een aanpassing die toch maar een korte periode duurt en hopelijk niet te veel problemen geeft.

Over de prijs. Van mij mag het ook wat minder zijn, maar vergelijken met NL moet je niet doen voor details, maar in zijn geheel. Zoals ene NL oud-voetballer ooit zei: elk voordeel heb zijn nadeel, elk nadeel heb zijn voordeel.


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Hofkens
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 488
De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

Geen FM-signaal meer voor dezelfde prijs

Je kan nog altijd radio luisteren via FM gedurende enkele jaren, binnenkort zal ook die volledig stoppen (is geen service van Telenet) en wordt alles DAB+. Op gebied van tv zijn wij in België zeker niet het eerste land waar analoge tv wordt afgeschakeld. Als je een tv hebt van maximaal 10 jaar oud, heb je waarschijnlijk een DVB-C tuner waardoor je alle huidige analoge kanalen na een digitale herscan nog kan blijven bekijken na het afschakelen van het analoge tv-signaal.

IwanVM
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Handje vol! Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Geen FM-signaal meer voor dezelfde prijs

Er is een duidelijke communicatie geweest waarom dit zal gebeuren.

Vind jij het normaal dat voor jou analoge zender er 10 digitale moeten wijken ?

Ex-Netweter
 

Geen FM-signaal meer voor dezelfde prijs


@PieterDV  schreef:

Dit zijn 2 services die ik alle dagen heel intens gebruik (vooral FM radiodistributie) en mij al jaren klant houden bij dit veel te dure bedrijf (je moet maar eens vergelijken met bv NL).

 Als dat het enige is dat jou nog klant houdt bij Telenet, dan is dit toch de ideale gelegenheid om dit "veel te dure" bedrijf te verlaten … en bij andere en betere je geluk te beproeven 😊

 


@PieterDV  schreef:

Mijn vraag :  Vinden jullie het normaal dat Telenet eenzijdig beslist U deze services niet meer aan te bieden, maar de prijs niet aanpast? 


Ja, dat Telenet gaat mee met zijn tijd, en in plaats hiervan krijg je een digitaal signaal.

YvanVW24
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Wereld gedichtendag Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Geen FM-signaal meer voor dezelfde prijs

Welke zijn de beste oplossingen voor iemand (zoals ikzelf) die een verstreker/receiver bezit om nog ten volle van de radio te kunnen genieten ? Het 'gratis antennetje' doet alvast niet wat het moet. Radio beluisteren via de digicorder is verwarrend aangezien je de lijst met radiostations moet uit het hoofd leren of onthouden , dan zie je nog steeds niet op de display waarop je bent afgestemd. De DVB-C ontvanger installeren bovenop je receiver lijkt mij ook niet ideaal want dan lijkt het wel of je een aparte radio nog eens aansluit op je receiver die al een radio ontvanger is ! Tja , waarom zou je dan nog een receiver / versterker aanschaffen als je toch niets kan ontvangen ?

Het abonnementsgeld daarentegen blijft gelijk ook al krijg je een dienst minder ...

0 Likes
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Geen FM-signaal meer voor dezelfde prijs

@IwanVM 

Neen, er moeten er geen 10 digitale wijken: Men wil gewoon méér:

Internetsnelheid, -capaciteit "moeten" verbeteren... en nog sneller uploaden.

Het analoge moet er dan uit.

Ik vond het eerst niet logisch dat men eerst de FM-radio zou afschaffen en pas nadien de analoge tv, aangezien de FM-band veel minder bandbreedte verbruikt dan de analoge tv-stations: een breedte van minder dan 3 analoge tv-stations.

 

Waarschijnlijk volgt Telenet de weg van de minste weerstand: het aantal luisteraars via de kabel-FM is waarschijnlijk kleiner dan het aantal kijkers naar analoge kabeltv.... dus tactisch stap voor stap omschakelen lijkt de boodschap.

 

Technisch is het met onderstaande plaatjes ook duidelijk dat de FM-band het eerst opgeofferd wordt.

Naargelang de Docsis-norm hoger wordt is er al snel geen plaats meer voor de FM-band.

Dat is de eerste die aangeslagen wordt, toch zeker als men het uploaden wil versnellen.

Dit gaat dan nog maar over docsis 3 in zijn verschillende varianten.

DOCSIS_01_800x_w1300_hX.jpg

Hier zie je de evolutie van DOCSIS 3.0 naar 3.1

En ondertussen is men al aan versie 4.0

Dan is de hele kabel digitaal...

 

Het volgende wat men dàn nog kan proberen is het coax-netwerk up te graden tot 1.8 GHz (meer dan het dubbele van nu), maar dat sop lijkt mij de kolen niet waard.

Als met alles moet gaan vervangen, kan men beter met de glasvezel tot aan iedere woning komen (FTTH), zie bijvoorbeeld

https://tweakers.net/nieuws/150490/proximus-begint-met-uitrol-van-glasvezel-in-nog-eens-zeven-belgis...

 

Op dat punt lopen we gigantisch achter op het Groot Hertogdom Luxemburg...

 

docsis3-31.png

0 Likes
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Geen FM-signaal meer voor dezelfde prijs

@YvanVW24 

- Blij zijn met een Digibox of Vistron 210 die prima geluid kunnen aanleveren aan je versterker.

- Blij zijn met het feit dat je een dure versterker en dito boxen hebt die je een geluid kunnen leveren waaraan geen enkel compact modern ding aan kan tippen.

 

Als je tuner/versterker echt al heel oud is kan je misschien ook nog verheugd zijn op het feit dat je vanuit de luie zetel een ander radio-station kan kiezen met, ja, alweer een afstandbediening extra. 😉

 

Wat het 'gratis antennetje' betreft: het is een dikke schande dat TN dit zelfs durft voor te stellen als een vervanger voor de kabel-FM. Je haalt er nooit zoveel radiostations uit en nooit zo zuiver. Het bewijst ergens dat het huidige voetvolk dat zoiets voorstelt totaal geen kennis meer heeft van de bestaansreden van "kabeltv", zoals dat in de jaren 70 is ontrold en waarvan ze nu gebruik maken om goed winst te maken.

0 Likes
YvanVW24
Experienced Weetjesweter
Berichten: 18
Wereld gedichtendag Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Geen FM-signaal meer voor dezelfde prijs

Ik heb een Pioneer surround receiver /versterker 7.1 met Bose acoustimass10 wat perfect geluid gaf met radio via kabel. Hij is idd zo "oud" dat ik van in mijn luie zetel de zenders kan kiezen .Met het " antennetje " kan ik amper 2 zenders ontvangen in een bedenkelijke kwaliteit. 

Als ik het goed begrijp moet ik dus blij zijn met de digicorder of vistron 210 ?? Dus nog een extra toestel bovenop mijn receiver plaatsen , en in feite dus een extra radio op mijn radio ? 

Ik hoop dat dit ironisch bedoelt is want blij ben ik daar zéker niet over ! 

Feit is dat Telenet zijn klanten gewoon gijzelt want er is immers geen of weinig alternatief of moeten we terug naar de tijd dat je op je dak een antenne moest installeren om goede radio ontvangst te hebben ? 

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Geen FM-signaal meer voor dezelfde prijs

@EdwinC het feit is dat telenet momenteel hun zeer snel internet levert en capaciteit gebrek heeft en dus de oude modems de optie geven momenteel om ook die snelle internet te geven zijn ze verplicht om de fm radio al sneller te stoppen zodat ze de capaciteit die nu word gebruikt voor dat snelle internet kunnen verspreiden over andere muxen, tegen april zal ook die oude modem voor het gewone internet weer normale software hebben zodat het weer wat stabieler word op de kabel en die nieuwe modem voor het snellere internet dus kan ingezet worden (wat al door sommige gebruikt word) en de ruimte wat versoepeld om de hogere gebruik die er is in gezinnen wat te verspreiden.

het heeft zo zijn voor en nadelen allemaal, we mogen eigenlijk blij zijn dat we nog zolang analoog konden kijken en luisteren, er zijn al landen waar dit zelf niet meer bestaat.

meegaan met z'n tijd noemt men dit, al is het spijtig voor wie indertijd zo dure toestellen hebben gekocht voor het luistergenot van muziek.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
EdwinC
Professional Meerweter
Berichten: 116
BINGO! De volle 100! Al 25 duimen! Goed bezig!

Geen FM-signaal meer voor dezelfde prijs

@YvanVW24 

Antenne op uw dak? Nee, doe die moeite ook maar niet. Binnenkort vind je op FM ook niets deftigs meer.

Hoe meer er (al dan niet gedwongen) digitaal geluisterd wordt, hoe sneller de FM zal verdwijnen.

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Geen FM-signaal meer voor dezelfde prijs

@EdwinC als je een bepaalde antenne koopt met versterker (zoals ik heb gedaan) kan je FM en DAB+ op 1 antenne ontvangen zonder zorgen, is de FM verdwenen dan kan die dienen voor DAB+

ik ontvang daar de Nederlandse en franse DAB+ zenders mee, meer of 100 zenders digitaal met belgie erbij.

ik klaag hier alleszins niet 😉 


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
IwanVM
Experienced Weetjesweter
Berichten: 19
Handje vol! Twee handen vol! Leesbeest! Goed gevonden!

Geen FM-signaal meer voor dezelfde prijs

@EdwinC  sorry voor mijn onwetendheid, maar wat is het verschil in audio tussen coax via uwe STB te vertalen naar muziek, en rechtstreeks op de coax ? Is dat dan zo fel hoorbaar? Ik ben zelf wel iemand die een goed stel boxen kan waarderen, echter muziek heb ik me nooit in verdiept.

 

Mvg,

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Geen FM-signaal meer voor dezelfde prijs

@IwanVM op FM kan je ruis hebben op een zender en als je digitaal luistert zit er geen ruis op omdat dit een 1 op 1 signaal is die binnenkomt.

ook meer bandbreedte in geluid die de meeste mensen niet horen.

al klinkt het digitaal beter en zuiverder dan via FM (als je geen goeie ontvangst hebt).


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
PieterDV
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Netjes! Primeur! Pageturner! It's your second party!

Geen FM-signaal meer voor dezelfde prijs

Hoi,

 

Ik heb alvast een FM/DAB+ Antenne op mijn dak gezet + signaalversterker/verdeler. 

 

Dankuwel Telenet. 😞

 

Einde jaren '70, begin jaren '80 heeft men in Vlaanderen man en macht verzet om die lelijke antennes uit het straatbeeld te doen verdwijnen en ons allen te overtuigen om over te schakelen op "de kabel".  Die is er gekomen om televisie en radio te distribueren en helemaal niet voor data/internet.  Jammer dat de "Intercoms" uit die tijd die kabel ooit verkocht hebben.  Men zou beter doen zoals in NL, een glasvezel tot bij je thuis.   Dat analoge televisie verdwijnt is te begrijpen, maar FM radio is echt jammer.  Dit had net een meerwaarde van dit bedrijf kunnen zijn.

 

In elk geval : Dat telenet draadje is echt wel klanten met een kluitje in het riet sturen.  Mijn Antenne doet het prima!   En klaar voor de toekomst.  Zowel voor DAB+ als FM. 

https://www.radiowinkel.com/a-43826895/radio-accessoires/maximum-fm-dab-dab-buitenantenne/

 

Antenne.jpg