Beantwoorden
Meerschaut
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Handje vol! Twee handen vol!

Geluid valt weg en beeld krijgt lijnen en blokjes

Hallo iedereen,

 

al voor een heel lange tijd krijg ik veel storingen op tv wanneer ik opnames, series of films bekijk via play more op mijn digibox. Wat er vooral gebeurd is dat het geluid regelmatig wegvalt voor een korte periode en dan terug komt, mijn digibox is aangesloten op een surround systeem en telkens het geluid terug komt is het van type geluidsuitvoer veranderd, daarmee wil ik bedoelen dat het van vb 5.1 dts plots naar stereo gaat en even later terug naar 5.1 dolby ... (het ligt niet aan het surround systeem want als het geluid even weggegaan en veranderd is en ik controleer de instellingen van het surround systeem staan ze nog altijd hetzelfde) ook krijg ik enorm veel lijnen en blokjes tijdens het kijken, de blokjes gaan niet over het volledige scherm maar zijn maar delen van het scherm. Mijn HDMI kabels zijn van het type UHD, goldplated met een overdrachtsnelheid van 18 Gbit/s, de digibox is aangesloten op de coaxkabel vanaf de splitter van telenet tot de digibox rechtstreeks zonder wandcontactdoos tussen (kabel is van type telenet die te koop is per lopende meter in een elektriciteitswinkel of een doe het zelfzaak), voor internet is de digibox aangesloten met UTP kabel van het type S/UTP CAT 5E of 6 (dat weet ik niet meer zeker welke het was) tussen de digibox en modem zit een belkin switch (deze die telenet levert of vroeger leverde bij de zelfstartkit)

 

Mijn digicorder is van het type AD 2100,

Signaalkwaliteit is 100%, Signaalsterkte schommelt tussen 1.6 en 1.7 dBmV, foutieve pakketten is 0,

Platform is L21XTLN, Softwareversie is v16.1-rc-738-ge76836c, Applicatieversie is 1.8 (b7023_HD_P7), Telenet-versie is TLN R9.3.2, Driverveversie is 0.5.01 r, S/W-Upgradeversie is 0x45, S/W-Downloadtijd is Tue Dec 12 04:39:19 CET 2017 (sindsdien geen nieuwe updates meer kunnen doen)

SC-Serienummer is 0B0008DF94, Serienummer decoder is 982052710110, SSM-Versie is 48259 (1.1), GSTB-Versie is CAS_356_A_2_A_54_160530

 

wanneer ik gewoon TV kijk op de TV zenders heb ik daar geen last van en kan ik TV kijken op een normale manier zonder storingen (enkel op 2BE daar zijn sommige programmas nogal roodkleurig maar dit heb ik bij vrienden en familie ook al gezien dus ik denk dat dat aan de uitzending van 2BE ligt)

 

alvast bedankt voor jullie hulp

 

Mvg Nick

0 Likes
6 reacties
Iguana69
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol! Twee handen vol!

Geluid valt weg en beeld krijgt lijnen en blokjes

Wat betreft het geluidsprobleem: Staat je Digicorder ingesteld op Dolby of Stereo? Hoe is deze verbonden met het surround systeem? HDMI, Optical, Cinch? Wat betreft je beeldprobleem: Krijg je foutieve paketten op het moment dat het probleem zich voordoet? Zoja vermoed ik dat het aan de COAX kabel ligt, zo niet zou ik eerder denken aan de internetverbinding. Sluit eens een pc aan op de utp kabel die in je digicorder en laat vanop je pc eens een snelheidstest (speedtest.telenet.be) lopen. Indien de snelheid ok lijkt, zou ik proberen om als dat lukt je utp kabel rechtstreeks aan te sluiten op je modem ipv op de switch. Hier in het verleden ook gehad dat een switch storing gaf...

IT'er, technologie nerd en hobby fotograaf.
0 Likes
Meerschaut
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Handje vol! Twee handen vol!

Geluid valt weg en beeld krijgt lijnen en blokjes

Hallo,

 

Het geluid op de digicorder is ingesteld op Dolby, de digicorder is verbonden met een HDMI kabel. Ik heb nog eens naar de settings gekeken terwijl ik naar serie van play more kijk (in dit geval chernobyl) en hierbij heb ik maar een signaalsterkte van 49% en na 2min kijken zat ik al met meer dan 5000 foutieve pakketten. Wanneer ik gewoon naar een zender kijk, vb Discovery Sience, dan heb ik 100% signaalsterkte en geen foutieve pakketten. Ik heb nog geen computer, daardoor kan ik helaas geen speedtest doen op de UTP kabel. Ik heb even de switch er van tussen gehaald en ik blijf met het zelfde probleem zitten. Wat zou ik kunnen doen zodat ik kan controleren of het aan de Coax kabel ligt of niet?

 

alvast bedankt voor alle hulp

 

MVG Nick

0 Likes
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5256
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Geluid valt weg en beeld krijgt lijnen en blokjes

ligt aan uw coax kabel, probeer eens een andere, je zit met verlies op je kabel op bepaalde frequenties op de kabel. 


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Meerschaut
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Handje vol! Twee handen vol!

Geluid valt weg en beeld krijgt lijnen en blokjes

Is dat dan de coax kabel tussen de straat verdeler en de splitter in huis of tussen de splitter en de digicorder. De splitter die ik heb is zo een vierkant bakje (crème kleurig) met een stroomkabel en een groen lampje waar onderaan 2 schroef verbindingen zitten, de ene voor de modem en op de andere heb ik mijn coax voor digicorder op geschroefd. Vooraan zitten er 2 aansluitingen (zoals een Coax aansluiting op TV) een mannelijke en vrouwelijke (de ene voor TV en de andere voor radio)

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Geluid valt weg en beeld krijgt lijnen en blokjes

Het is niet evident om te weten waar het probleem zich stelt als je niet de gepaste meetinstrumenten hebt.

 

Als je voor test je digicorder en tv eens verplaatst naar de omgeving van je splitter en je daar de anteenkabel verbindt tussen splitter en Digicorder, kan je mogelijk toch al tot een betere diagnose komen. Is daar alles ok, dan is het hoogstwaarschijnlijk de bekabeling tussen splitter en de plaats waar normaal de Digicorder staat.

Is het niet ok, dan kan het nog altijd de antennekabel zijn die naar je Digicorder gaat. Als dat de kabel is van Telenet (die bij de Digicorder was), is het hoogstwaarschijnlijk de bekabeling van buiten naar de splitter.

0 Likes
stefangroenen
Professional Meerweter
Berichten: 146
It's your ninth party! Even demarreren... Een bus vol! Warming up?

Geluid valt weg en beeld krijgt lijnen en blokjes

Ik ga je een goed advies geven. Contacteer zo snel mogelijk telenet klantendienst. Dit probleem heb ik ook gehad. De play more zenders zitten op een hogere band. Deze zijn ook wel eens storing gevoelig. Wat ze je eerst laten doen is om je kabel in huis te laten veranderen. Dat is dus de kabel van je digicorder tot je aansluitdoosje. Als je dit al hebt gedaan zal de technieker komen en uitmeting van je modem doen. Waarschijnlijk zit het probleem buiten aan de verbindingsdoos. BIij mij was het zelfs nog verder en was er een slechte kabel en mocht ik blij zijn dat mijn modem nog werkte want er zat zoveel slechte info op de lijn

Stefan Groenen
0 Likes